CDR.cz - Vybráno z IT

Zkušenost s nákupem a reklamací: Nexus a další zařízení z Play Store

O nákupu zařízení z německého Google Play Store toho již bylo napsáno hodně. Spoustu lidí však stále odradí strach o záruku svého zařízení, která je pochopitelně validní pouze skrze Google v podporovaných zemích, kam Česká republika nespadá. Jak tedy na to?
nepřehlédněteblog

Nákup

Pro nákup je potřeba, abyste měli německý Google účet a především přistupovali na Play Store s německou IP adresou. Jinak se totiž na nákup zařízení nedostanete a Store zahlásí chybu.

  • První je jednoduché: buď změníte adresu stávajícího účtu, nebo spíše doporučuji založit nový účet pro tyto účely.
  • Pro německou IP adresu si pak buď uděláme výlet za hranice, nebo pohodlněji využijeme nějakou ze zdarma dostupných proxy – ty je možno snadno najít pomocí vyhledávače, kdy 80 % bude naprosto nefunkčních a zbylých 20 % polofunkčních. Lepší variantou je tak například VPN software, kterým je například Tunnel Bear, který zdarma poskytuje 500 MB (respektive 1500 MB za tweet) trafficu s možností výběru serveru napříč světem. Aplikaci má pak i pro mobilní zařízení. Instalace i použití je velmi jednouché (typu next -> next -> yes -> next -> next -> connect) a zvládne jej snad každý.
  • Následně je potřeba vytvořit německou poštovní adresu pro zaslání. To pro vás mohou být různé přeposílací služby, za sebe mohu vřele doporučit mailboxde.cz.

Mailboxde.cz - administrace je sice strohá, leč funkční

V tomto případě již máme vše potřebné, stačí hodit vybraný Nexus do košíku, zadat danou adresu a použít svou běžnou platební kartu. Zde jediný detail, u karty je třeba vybrat Německo, i když je z Čech. Na platbu to nemá vliv a vše by mělo hladce projít.

Do německého skladu v závislosti na skladové dostupnosti dorazí zboží do několika dní (minimálně Nexusy jsou odesílány pro celou Evropu ze skladu v Nizozemí, takže jim cesta chvíli trvá). Během této doby doporučuji dobít kredit u služby pro přeposlání. Cena za přeposlání do ČR se pohybuje do 150 CZK.

Po přijetí zařízení v Německu zadáme zasilatelský příkaz, a pokud je ještě rozumná odpolední hodina, bude balíček ten samý den zaslán do ČR a druhý den se na něho již můžete těšit. Přeposlání z Německa probíhá totiž převozem do České republiky (konkrétně do Liberce, kdyby si někdo chtěl vyzvednout osobně), odkud je již odesláno standardní poštou (dle výběru přepravce). Je tak minimalizována doba, kterou by balík strávil v mezinárodní přepravě, i cena za přepravu.

Reklamace

Je to tu. Zařízení máte neoficiální cestou doma z Německa, ale jak to tak bývá, dříve či později se něco, slušně řečeno, „podělá“. :)

Znáte, jak to chodí v Čechách. Mobil se skoro bojíte dát na reklamaci, neboť tam stráví ve velmi optimistickém případě týden. Pak vám přijde zpět s tím, že „závada se neprojevila“ a celé kolečko můžete dát nanovo. V této době, když budete mít štěstí a mobil koupený od operátora, vám milostivě zapůjčí nějaký náhradní, k vašemu naprosto neadekvátní. Ale tak koho by toto zajímalo, vždyť mobil máme v dnešní době jen asi 100x denně.

A vy máte nyní v rukou ještě navíc mobil z Německa, kde jste ho koupili, aniž byste oficiálně směli. České LG (v případě N5) pochopitelně něco jako alespoň Evropskou záruku nezná a neuznává, takže oprava jedině placená. Ostatní výrobci jsou na tom ve většině případů podobně.

Popravdě řečeno vzhledem k tomu, že z elektroniky jsem něco, co nemusím reklamovat, neměl ani nepamatuji, byla při objednání právě možnost a podmínky reklamace jedna z věcí, díky které se mi nad tlačítkem „buy“ chvíli pohupoval prst.

Štěstí tomu pochopitelně chtělo a po pár měsících mi začal zlobit 3,5mm jack. Jedno sluchátko věčně vynechávalo nebo hrálo potichu. Jedna z těch závad, které jsou prakticky vždy spojené s kabelem sluchátek, byla v mém případě po nějakém tom testování způsobena opravdu telefonem.

Jak tedy probíhá reklamace? Kupodivu nejsložitějším z celého procesu je najít kontaktní formulář a dopsat se na „živého člověka“. Na URL věnovaném refundům a zárukám je všechno možné, jen ne kontaktní formulář pro záruku k zařízením. I přes použití německé proxy, čisté session atd. zde prostě nebyl.

Nejjednodušší a nejkratší variantou je pak zvolit kontaktní formulář prakticky k čemukoliv – já zvolil refund aplikací. :) Zde jsem popsal svůj problém, jako číslo objednávky uvedl objednávku hardwaru a vše odeslal.

Kontakt na support - třeba aplikace a refund

Po vcelku dlouhých cca dvou dnech se mi mailem konečně ozval ŽIVÝ ČLOVĚK s tím, že daný problém přeposílá na patřičné oddělení.

Následně již jde vše ráz na ráz. Osoba na infolin… mailu s vámi problém probere, aby bylo zřejmé, že se nejedná například jen o softwarovou závadu. Standardní postup (ověřeno 2x) je žádost o odrootování (Google evidentně zná svou cílovou skupinu), factory reset - případně safe mode (do té doby jsem nevěděl, že Nexus něco takového má). V případě, že problém přetrvává (nikdo nic neověřuje, vše je jen na vašem slovu), je dalším postupem výměna zařízení. Ano, výměna bez jakéhokoliv dalšího ptaní, žádná oprava.

A jak to vypadá prakticky? Mailem přijde vygenerovaný odkaz směřující na Play Store s objednávkou zařízení společně se shipping label pro vrácení současného. Pozor, daný odkaz pro objednání je platný jen 24h od zaslání, takže objednávku příliš nezdržujte.

V objednávce je již předvybrané stejné zařízení, které jste měli. Žádné změny nejsou možné (i když se supportem by se asi dalo domluvit) společně s objednávkou zařízení za plnou cenu. To není překvapení, pokud jste pročetli průvodní mail – Google si zkrátka zablokuje plnou cenu za zařízení, dokud mu nebude navráceno původní. Zdůrazňuji, že se jedná pouze o blokaci, z účtu vám žádné peníze nezmizí. V mém případě byla blokace v prvním případě uvolněna dokonce ještě dříve, než jsem zaslal původní Nexus 5. Ve druhém mém reklamačním případě žádná blokace nebyla (kdoví, co by se stalo, kdybych si nechal oba). Následně již vše probíhá stejně jako u běžné objednávky: zaslané zařízení vám doručí do německého skladu, odtud si jej necháte zaslat do Čech a za pár dní máte vedle sebe na stole dva Nexusy.

Posledním krokem je vrácení původního zařízení. I v tomto případě je nápomocná přeposílací služba. V případě mailboxde.cz je nutné založit druhý účet pro zasílání DO Německa a zemí EU (údajně je to něco kvůli účetnictví). V rámci služby je možné nechat zařízení vyzvednout kdekoliv po republice přepravní společností (Geis). Shipping label pro zaslání v Německu je vhodné zalepit do obálky a přidělat na balíček. A cena za tuto službu? Cca 100 CZK včetně vyzvednutí a přeposlání do Německa. Tím byla má reklamace N5 vyřízena.

Jinými slovy, za cca 230 CZK za poštovné a pár mailů máte zařízení vyměněné bez jakéhokoliv čekání za nové identické, s novou zárukou atd. V případě zařízení za 10 000+ by sice nemusel být ani tento „manipulační poplatek“, na druhou stranu mít možnost za 2 % ceny zařízení cokoliv vyměněné na počkání, asi neváhám využívat takovou službu i v Čechách.

Jaký názor na to máte vy? Jaké jsou vaše zkušenosti? Podělte se s námi v diskusi.

Diskuse k blogu Zkušenost s nákupem a reklamací: Nexus a další zařízení z Play Store

Čtvrtek, 24 Červenec 2014 - 09:36 | Petr Minařík | Bohužel nelze. Shipping label je pro UPS...
Středa, 23 Červenec 2014 - 10:01 | Petr Minařík | Náhradní by měli půjčit zdarma a běžně to dělají...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 15:22 | rapman | z jakeho duvodu nebyl telefon odeslan na...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 15:00 | Petr Minařík | Momentálně, vzhledem k tomu, jak vysoko...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 14:57 | japkoslav | Záleží na zboží a kurzu eura, který je teď pěkně...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 14:51 | Nostromo | Takze to zase tak vyhodne neni. :-)
Úterý, 22 Červenec 2014 - 14:50 | japkoslav | Nexus 5, 16GB Německo 350 euro - 9618 Kč (google...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 13:50 | Nostromo | Jak se pohybuji ceny HW na Google Play v Nemecku...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 13:01 | japkoslav | Díky za výborný "článek", jen více...
Úterý, 22 Červenec 2014 - 12:44 | Max Devaine | Mno, zrovna řeším jednu reklamaci telefonu a...

Zobrazit diskusi