CDR.cz - Vybráno z IT

Airbus chce megadrona pro přepravu osob, Brňáci testují nový přistávací systém

Leteckou dopravu možná čekají zásadní změny. Airbus chystá létající auto bez řidiče a čeští inženýři testují nový systém přistávání letadel.
nepřehlédněte
My Kind Flyover Chapter Intro

Do roku 2030 má 60 % světové populace žít ve městech, to znamená o 10 % více než dnes. Zvýšená koncentrace obyvatel ve významných metropolích se projeví zhoršenou dopravní dostupností. Letecká společnost Airbus představila nový projekt, který umožní lidem vyhnout se dopravním zácpám.

V rámci projektu Vahana chce Airbus představit svůj první autonomní létající automobil, který radikálně změní pohled na městskou hromadnou dopravu. Vozidlo bez řidiče, jehož pracovní název je CityAirbus, má sloužit k hromadné přepravě osob i nákladu. Co se týká vzhledu, CityAirbus bude dle prvních náčrtů vypadat jako obrovská kvadrokoptéra.

Urbanmobility Plane

Jeden z možných vzhledu nového dopravního prostředku

Podle Rodina Lyasoffa, hlavního projektového manažera skupiny A3 Airbus, jsou veškeré potřebné technologie dostupné až na jednu. Stále neexistuje spolehlivý systém, který by uměl detekovat překážky a vyhýbat se jim. Firma chce tuto výzvu vyřešit co nejrychleji, aby mohla první koncept samořiditelného létajícího auta odhalit na konci příštího roku. Než však bude plně vyvinut automatický řídicí systém a budou změněny potřebné zákony umožňující létání bezpilotních letounů, bude připravovaný dopravní prostředek nejprve ovládán pilotem.

Urbanmobility

Předpokládaný počet obyvatel ve vybraných velkoměstech

Zpátky na zem

Než se do vzduchu dostane první létající auto, bude to ještě chvilku trvat. Letecký průmysl chtějí změnit k lepšímu také vývojáři z Brna, kteří pracují na novém způsobu přistávání letadel. Na letištích se v současné době pro tyto účely využívá systém ILS, který každému letadlu určí jednu rovnou přistávací dráhu, podle níž pilot letadlo navede na přistání.

Testovaci Let Honeywell

Fotografie z testovacího letu, autor fotografie: Jan Sedlák

Aktuálně se testuje nový pozemní systém GBAS (Ground Based Augmentation System), jež letadlům v dosahu nabídne až 49 různých přistávacích drah. Nový systém počítá s jiným úhlem sestupu a to 3,2° namísto 3°. Trasy mohou být rovné i obloukové, aby se letadlo lépe vyhnulo obydleným místům.

Více infromací o technologii najdete na stránce agentury ministerstva dopravy USA.

Zdroje: 

Olga Kolková

Redaktorka serveru CDR.cz

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Airbus chce megadrona pro přepravu osob, Brňáci testují nový přistávací systém

Čtvrtek, 25 Srpen 2016 - 14:59 | Fotobob | Poznámka k ILS. ILS nic neučuje, je to analogový...
Čtvrtek, 25 Srpen 2016 - 09:55 | John Douberro | Tak koukam na tu odkazovanou stranku FAA o tom...

Zobrazit diskusi