CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k EU ruší roaming. Nad celou věcí ale visí řada otazníků

mnom tuším že to dopadne jednoduše. Volání "zdarma" bude v rámci sítě operátora - a to pouze v rámci české republiky. Roaming bude účtován jako volání do jiné sítě

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Kdysi jsem ohledně "ceny za minutu volání" četl zajímavý příspěvek, který tvrdil, že v podstatě nic takového neexistuje, protože náklady na provoz a údržbu sítě jsou více méně fixní, a různé tarify jsou marketingový nástroj, jak pokrýt a kapitalizovat co nejvíce uživatelů s co největší marží.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Ono je to v podstate pravda. SIt je treba vybudovat, udrzovat a modernizovat. Tam zadna cena za minutu neni. Jedine, kdyz si plati operatori za volani mezi sitemi, ale to se v podstate vynuluje, nebot pri podobne velikosti operatoru je pocet tech hovoru tam a zpet podobny.
Minutova sazba ma udrzovat pocet aktualne vedenyhc hovoru pod maximalni kapacitou site. A samozrejme vydelavat. Vzpomente si na casy "neomezeneho vysokorychlostniho" ADSL s limitem 100MB tydne.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Já nechápu ty vícenáklady. O co je dražší pro operátora uskutečnit hovor mezi např. T-Mobile ČR a T-Mobile v německu než mezi Tmobile a Telefonikou v ČR. Technicky to vyjde úplně nastejno.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

S tím tak úplně nesouhlasím:
1) Liší se právní prostředí mezi státy - máš náklady na právníky a vyjednáváš o cenách atp. V rámci národního roamingu máš alespoň stejné právní prostředí a navíc máš jistý několikanásobně větší objem provozu mezi sítěmi než s jakýmkoli mezinárodním roamingovým partnerem. Navíc máš pak i provozní náklady na udržování vztahů a prodlužování smluv.
2) I přes mezinárodně platné standardy se liší technická rozhraní mezi sítěmi různých operátorů - máš náklady na implementaci a běžnou údržbu (testování funkčnosti, hledání problémů atp.), které se ti v případě některých států na světě vzhledem k počtu potenciálních zákazníků vlastně vůbec nevyplatí. Někdy je to jen jednoduchá konfigurace, ale jindy toho musíš změnit opravdu hodně (to znamená dost člověkodnů), aby se ti tvůj zákazník v cizí síti vůbec někam přihlásil a fungovaly mu alespoň hlasové hovory a SMS. Naši tři operátoři, i vzhledem k objemu provozu mezi nimi a to, že všichni mluví stejným jazykem, to mají opět v tomto ohledu jednodušší.

Osobně jsem trochu na vážkách, jestli je tahle EU regulace dobře nebo špatně, každopádně si myslím, že by to alespoň mohlo přispět k většimu technickému sjednocení evropských sítí - jinak ty náklady operátorů vzhledem k propadu příjmů budou hodně velké. Popravdě, možná by to i přispělo k urychlení transformace celého telekomunikačního odvětví od pouhého poskytování hlasových a messagingových služeb (data nepočítám, protože je většina operátorů má ve struktuře příjmů pořád jen jako menší přívažek k těm prvním dvěma) k poskytování služeb s přidanou hodnotou, které by byly větší konkurencí pro Google a Apple. Na rozdíl od nich totiž operátoři vlastní síť a SIM karty, kde je pořád nevyužitý potenciál (platební služby, lokalizační služby, různé cloudové služby s dobře nastaveným QoS atd.) - který by mohli operátoři brzy úplně ztratit s příchodem nových technologií a služeb.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

add 1) Tento argument nevysvětlí zajímavý efekt. Mám Tmobile a když jsem byl v zahraničí a telefon se připojil k tmobile síti , tak jsem volal domu dráž, než když byl telefon chycen ke konkurenční síti. Že by český tmobile měl s konkurencí nižší náklady na propojení a lepší smlouvy než se svou mateřskou firmou ?
add 2) Souhlasil bych s vámi pokud by se hovořilo o světovém roamingu ,kde se používají odlišné technologie(asie,USA), ale pokud toto zůstává v rámci EU neměl by to být takový neřešitelný problém.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

ad 1) Ano, lepsi smlouva v tomhle pripade znamena vydelat vic na zakaznikovi, na tom se jiste materskej i domaci T-Mobile radi shodli.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ad 2) ty rozdily v technologii muzou vypadat nenapadne, ale mam zkusenost s tim, ze pracnost je na sebe navazat a udrzovat v chodu muze byt obrovska. Zazil jsem prizpusobovani nejakych blbustek co ve vysledku stalo stovky az tisice ManDays.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Stejné ceny jako doma zní pro většinu zákazníků mobilních operátorů opravdu hezky, ale co to znamená? Co by to znamenalo? Ca zas hledaji zidaci za vymluvy? Proste stejna cena kdo ma tarif plati v zahranici stejnou cenu jako doma kdo ma predplacenku zrovnatak a neomezene volani? zrovna tak plati i v zahranici! Jedine co jim vadi je to, ze se zakaznici presunou hofne do jine zeme a budou mit volani mnohem levnejsi napr. Orange v rakousku pod 200,-Kc mesicne: 1000minut +1000SMS+ 1GB dat...

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Nepresunou, tak pitomi nasi operatori nejsou ... to, co jim vadi je, ze budou muset jit s cenou dolu tak hluboko, aby to vetsine lidi nestalo za to ucit se jak se rekne nemecky "chtel bych koupit vas tarif".

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Ono, jak se to prezentovalo na zacatku, tak by to byl velky problem, kdyby si operatori mezi sebou nic neplatili. V USA, kde jsou dva operatori, tak je to v cajku, domluvili se na pokryti, ale tady, kdyby si vsichni nakoupili simky treba u slovenskeho pomerance, tak to nasi operatori muzou zabalit, protoze by jen udrzovali sit a nemeli zakazniky.
Da se ale vydedukovat, vlastne jediny mozny zpusob, kterym to bude delane v realu. EU rekne, ze minuta bude stat desetnik, stejne jako 1MB dat a hotovo, vsichni operatori se tim budou muset ridit pri peeringu (ktery jako takovy nestoji vubec nic). Takze kdyz pojede nasinec do nejake prdele (treba italie), tak bude platit za minutu treba 2 kacky .... desetnik dostane operator v italii, ke kteremu byl skutecne pripojen (=nebude tratny) a 1.9,- ziska cesky operator a stejne tak naopak. No a nejgenialnejsi na tom je to, ze takhle a za tyhle penize uz to funguje ted!:o)) Takze nemusi ani hnout prstem:o) Jedine, co budou muset udelat, nastavit u vsech tarifu roaming jako lokalni tarif (coz specialni tarify samozrejme davno maji, tak nebudou muset vymyslet ani specialni interni "tlacitko":o) Dokonce se jim zvysi i zisky, misto toho, aby si clovek jedouci do zahranici, kupoval v prvnim obchode predplacenku, bude volat a surfovat jak otekly, misto toho, aby jen prozvanel, psal SMSky nekde z wifiny u mekace a podobne:o)
Jedine, ceho se operatori skutecne boji a to jakoze kurevsky az tolik, ze jim ani nevadi usly zisk z dnesniho hovadsky nastaveneho roamingu (O2 treba 60kc/minutu, OMFG:o), kdy clovek vola jen skutecne omylem, je to, ze prolomi paradigma roamingu ..... a sice, ze vsichni vsude si budou rovni. Ze si muze clovek koupit tarif kdekoliv a ne jen v presne sterilnim prostredi narodniho operatora a tam uz samozrejme jde o pekne penize. Logicky budou muset operatori soutezit vsichni v EU mezi sebou a nejenom nas peclive strezeny oligopol pegas, eurotel a oskar ..... a to se nemusime bat, ze ti nasi jsou spatni, jsou v EU jeste horsi a drazsi operatori a to jakoze o hodne .... doted drzeli vsichni basu s roamingem, ale jak to padne, tak budou kazdy sam za sebe ... pocitam, ze se to rozbehne jeste tohle leto, protoze nikdo nebude cekat az do konce 2015, vzdycky se najde nejaky "stavkokaz", co to rozjede a nikdo nebude chtit prijit o zakaznika:) Pocitam, ze do leta budou prvni v EU a na Vanoce tu bude "bomba" od nasich operatoru (prvni tyden jeden, pak druhy a nakonec vsichni tri:)
Vtipne je, jak tusim tmobile US zrusil kompletne roaming pro rezidenty uz pred nejakym tim mesicem:)

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

Celkem zajímavý pohled na věc je na blogu Patricka Zandla (byť v něm tepe především do neznalosti páně politika :) http://www.marigold.cz/item/jak-funguje-business-s-roamingem-aneb-vysvet... )

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.