CDR.cz - Vybráno z IT

Počítače vs lidé: kdo vyhraje?

PR článek
AI neboli artificial inteligence (česky umělá inteligence) se vyvíjí neuvěřitelně rychle. Vědci a technici vynalézají stále nové programy, které vyhrávají nad lidmi jak v matematice, tak ve strategii. Kdo nakonec ale vyhraje? Lidé nebo počítače?

Oficiálně je umělá inteligence definována jako “obor informatiky zabývající se tvorbou strojů vykazujících známky inteligentního chování”. Tento obor se zabývá tím, jak počítačově řešit úlohy, které dnes lépe zvládají lidé. První umělá inteligence byla sestavena již v roce 1950. Alan Turing, anglický biolog, programátor a vědec, vynalezl test umělé inteligence nazvaný imitační hra. Tato hra měla pomoci vědcům ustanovit, jestli počítač myslí a nebo ne. Slovo pro umělou inteligenci - robot - pochází z českého jazyka. V roce 1920 ho Karel Čapek zmínil ve své knize R.U.R.. Robot je jedno z mála českých slov, která jsou světově známá. Od roku 1950 se roboti vyvinuli tak, jak by si ani Alan Turing nedokázal představit. Už v roce 1986 začala společnost Honda vyvíjet robota, který se podobá lidem a dokáže chodit po dvou. Tento robot se jmenuje Asimo. Za 60 let se lidé posunuli od malých hracích robotů k robotům, jak se na ně díváme ve filmech či knihách - podobní lidem a velmi inteligentní. Ale kdo je inteligentnější?

Lidé snili o počítačích, kteří rozumí lidským hrám již od dvacátého století. V roce 1985 Thomas Bass ve svém filmu Eudaemonic Pie vytvořil počítač, který dokázal předvídat výsledky her v kasínech. Umělá inteligence se vyskytuje v skoro každém sci-fi filmu. Jeden z nejznámějších a nejlepších příkladů jsou Hvězdné Války režírované Georgem Lucasem. Další známé filmy s umělou inteligencí jsou například: AI: Umělá inteligence režírovaná Stevenem Spielbergem, Číslo 5 žije režírované John Badhamem nebo Vall-I od Pixaru. Existuje dokonce i film, který byl režírován umělou inteligencí. Sunspring, jak se ten film jmenuje, je krátká sci-fi povídka těžko pochopitelná normálnímu divákovi. Tento snímek byla napsán robotem, kterému se říká long short-term memory (LSTM) a který se pojmenoval Benjamin. Ať už lidé nebo roboti, obě kategorie si přestavují, jak by umělá inteligence mohla vypadat.

Jedním ze způsobů měření umělé inteligence je hraní her jako šachy nebo poker: lidé proti robotům. Díky známým algoritmům byly šachy jedny z prvních her použité na testování robotů. Umělá inteligence se naučila a vyhrála rychle. Už v roce 1997 byl Garry Kasparov, světový hráč šach a mistr světa, poražen Deep Blue počítačem od IBM. Po tak rychlé porážce se vědci soustředili na hry, o kterých si mysleli, že v nich jsou lidé neporazitelní, jako například “Go”. Go je starodávná čínská hra pro dva hráče podobná dámě a stará kolem 4000 let. Superpočítač společnosti Google AlphaGo poprvé porazil člověka v této hře minulý rok. Umělá inteligence se zdála mít navrch a tak mnozí navrhli, aby další hrou byl poker. Od 11. do 25. ledna hráli čtyři světoví šampioni v pokeru proti počítačovému programu Libratus a byli poraženi. Tato hra se lišila od šachů a Go tím, že bylo potřeba blafovat a přetvářet se. A tento počítačový program to zvládl a vyhrál.

Když roboti vyhrávají v šachových turnajích i pokeru, v čem vyhrají příště?

Redakce CDR (Google+)

Redakci CDR.cz tvoří tým mladých žurnalistů, které spojuje společná láska k moderním technologiím. Milují chytré gadgety, vylepšováky a nejnovější zařízení všeho druhu.

více článků, blogů a informací o autorovi