CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - Borderlands 2 vylepší již tak skvělý první díl

Borderlands 2 - Nahled
Inovátorsví v dnešních časech ustupuje každým dnem. Vývojáři se neustále nechávají srážet tuctovými návrhy a nesnaží se vykročit ze striktně dané linie konkrétních žánrů. Když nedokáží vytvořit žánr nový nebo do něj vnést převrat, tak je kombinují dohromady.

Jen střílení se dnes již nenosí. Obohacuje se o možnost obchodování, volnost pohybu po mapě, „plnitelné“ úkoly, vývoj postavy, levelování a přidělování zkušenostních bodů. Prvenství v objevení tohoto směru patří firmě GSC Game World a její hře S.T.A.L.K.E.R., která systém, byť značně ořezaný, ukázala veřejnosti. Počin východnícho studia slavil úspěch – skloubil to nejlepší z hrdinských hříček a stříleček a vytvořil tak jeden superžánr nezměrných možností, vytvořili budoucnost.

Nicméně plného potenciálu nově vzniklého hybridu se využilo až při tvorbě mistrovského kousku, FPS akce s prvky RPG s názvem Borderlands. Nevýrazné studio Gearbox nevzbuzovalo příliš mnoho nadějí, a proto i přes zjevné přednosti titulu, které se neustále vyzdvihovaly, nijak nezapříčinil vysoké očekávaní od hráčů. Po vydání prvních recenzí magazínů a portálů se však rozpoutala hotová smršť.

Borderlands-2-Screenshot-18

Nadprůměrná hodnocení donutila většinu uživatelské základny ke koupi, v žádném případě se nejednalo o vyhozené peníze – masivní zábava, originální humor, skvěle propracované souboje, možnost volby stylu hraní, vynikající a neokoukaná cel-shade grafika, otevřený svět, spousta úkolů a mnoho rozšiřujícího obsahu navíc. I přes množství DLC balíčků netrvá zábava věčně. Fanoušci dychtili po pokračování. I dí vývojáři: „Máte ho mít!“

Noví (staří) hrdinové

Borderlands 2 se opět odehrává na planetě Pandora, kde nyní vládne charismatický, avšak krutý Jack. Čtveřice nových hrdinů se jeho zlosynecké plány pokusí zhatit a následně osvobodit Pandoru z jeho spárů. Hmm... ano, nic extra, ale ani předtím nesršelo dílo extrémní epičností, a proto následuje letmý pohled na zbytek obsahu hry, který zaujme daleko více.

Bystrému oku neunikne, že se hrdinské osazenstvo obmění o nové členy. Staré necháme chvíli odpočinout. Kdo by čekal závratnou změnu stylu hraní za každou postavu, šíleně se plete. Lilith nahradí půvabná modrovláska s mikádem Maya (Siréna), hromotluka Bricka vystřídá nagelovaný borec Salvador (Berserker/Gunserker), voják Roland předá pušku Axtonovi (Voják/Komando) a za Mordecaia zaskočí introvertní zabiják Zero (Vrah/Sniper). Opět skupinka k pohledání, že? Každý charakter disponuje pár speciálními schopnostmi, které nedokážou ovládat ostatní. Každý sice umí v rukách sevřít jakoukoliv pušku, brokovnici či pistoli, ale někteří manipulují s určitým druhem vražedných nástrojů obratněji.

Borderlands-2-Screenshot-21

Některé třídy dospěly zajímavých vylepšení. Příkladem budiž Gunserker, jež zvládne současně ovládat dvě zbraně kteréhokoliv druhu (hou hou!), naráz. Je libo v jedné ruce automatická puška a v druhé brokovnice? Žádný problém. Vrah díky high-tech věcičkám umí vyvolat vlastní hologram pro odlákání pozornosti. V základu však zůstane hratelnost obdobná.

US Army bledne závistí

Co dělá pravou střílečku střílečkou? Zbraně! A že se jich v Borderlands 2 vyskytuje přehršel a možná i více než jest zdrávo. Vyoptimalizovaný randomizátor zbraní z prvního dílu se implementuje pro náhodné vytvoření vybavení z několika částí a vlastností. Zde jej akorát tvůrci obohatili o pár (řádově tisíců, statisíců, ba milionů) kombinací navíc. Není se tedy čeho bát, zbraně budou... a munice... a granátů, lékárniček, štítů, vylepšovacích opasků... všeho velmi moc, velmi mnoho.

Počet vybavení hráče musí dorovnávat mocnost a kvalita protivníkových řad. Ti se předvedou ne po stránce inteligence (což se ani k jejich pomíjivému duševnímu stavu nehodí), nýbrž jejich unikátními pohybovými schopnostmi a organizovanými náběhy pod mířidla hráče. Krytí nevynechají, ale když se jich na mapě nachází tolik, proč toho nevyužít. Pokud se ke slovu dostanou rozměry jednotlivých lokací, které nabudou objemu oproti minulému dílu, pak o oponenty s kvérem v ruce a krví v očích skutečně nouze nenastane.

Role-Playing Shooter se vším všudy a kooperativně

K titulu neodmyslitelně patří RPG prvky. Nové skilly veřejnost neminou. Očekává se i mnohonásobné rozšíření a obměnění těch starých. Pravděpodobně se změní princip, a také interface celého rozhraní, které slouží k podobným účelům. Zefektivní se ku pomoci samotnému hráči, aby netápal ve změti nápisů a popisků.

Vývojáři samozřejmě nevynechali to nejlepší z celého, a totiž kooperaci. Tento systém sdílení zábavy v pojetí Gearboxu se stal legendárním a neuvěřitelně návykovým, a tudíž měnit funkční věci obvykle znamená rozumnou volbu, a tvůrci Borderlands 2 patří mezi rozumné lidi.

Borderlands-2-Screenshot-02

Úpravy se projeví i ve vyzdvyhované přednosti hry - grafice. Unikátní nápad s cel-shade renderingem se vyplatil a stojí za zhlédnutí. Borderlands (je jedno jestli jednička nebo dvojka) vypadá skvěle na všem. Komixový styl dodává hře dynamiku a ojedinělost. Druhý díl dotáhne pojetí do extrému.

Opět perfektní grafika s nízkými nároky na výkon

Někdo by tvrdil, že všeho moc škodí, ale Borderlands 2 s vylepšenou grafikou a dotáhnutým cel-shade v Unreal Enginu 3 nemá konkurenci. Zvolený engine totiž umožňuje výtečnou optimalizaci i pro starší sestavy a navíc podporuje mnoho next-gen efektů a technologií. Tvorba z dílen Gearboxu se navíc obohatila o precizní detailnost v texturách na modelech, která silně připomíná megatextury z nedávného Rage. Titul ani po této stránce neurazí, ba naopak.

Podtrženo, sečteno. Borderlands 2 se celkově zlepší, zvětší a zdetailní. Člověk se může těšit na nové hrdiny, spoustu nepřátel a možností je postřílet na jednu hromadu. Co fungovalo dříve, neselže nyní, ale pouze se dostaví menší euforie. Již si z díla nikdo neposedá na spodní části trupu a horní partie dolních končetin.

Nikdo nepochybuje o kvalitě zpracování nadcházejícího pokračování, ale mírné ochabnutí prvotního WOW efektu nikdo nevyvrátí. Každopádně se hráči mohou těšit na pořádnou střílečku s mohutným zásahem RPG prvků. To se zase objeví omluvenek na školní katedře...

Zdroje: 

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - Borderlands 2 vylepší již tak skvělý první díl

Žádné komentáře.