CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW - Zloděj Garret se v nové inkarnaci Thiefa znovu plíží stíny

Vydání dalšího dílu zlodějské série se kvapem blíží a zástupy fanoušků tohoto otce stealth her tiše doufají, že legenda zůstane nepošlapána. Jak se Eidos-Montreal popral s úkolem, před kterým by spousta jiných s křikem utekla?

"Čas pokročil. Moc se přesunula. Starou chamtivost nahradila nová. Zůstat volným ve Městě řetězů, je stále tou největší cenou. Nejdřív jsem kradl, abych přežil... potom jsem přežíval, abych kradl. Jsem jen jeden muž, slyším tvá tajemství, vidím skrytou pravdu. Jsem stín, temný a smrtící, sametová noc. Neuvidíš mě přicházet. Jmenuji se Garrett a co bylo tvé, je nyní mé." To jsou slova zlodějského mistra a hlavního hrdiny čtvrtého Thiefa, který se po dlouhém čekání vrací na naše monitory s novou fasádou a spoustou triků v rukávu.

 Opět se přeneseme do steampunkového Města, ne nepodobného viktoriánskému Londýnu, které ovšem od poslední návštěvy nabralo trochu více ponurý nádech. Příběh by tentokrát měl hrát silnější roli a nechá nás se ponořit do světa, kde prim hraje strach ze šířící se nákazy a sílící myšlenka revoluce proti vládnoucímu tyranovi. Nikdo se ale nemusí bát, z Garretta se přes noc nestal klaďas vedoucí z nehynoucí lásky své stádo k lepším zítřkům a bude se tak věnovat tomu, co mu jde nejlépe a co je pravým jádrem celého Thiefa – opatrnému rozkrádání všeho cenného.
 

Novodobý Garrett je temnější, pohyblivější a poněkud akčnější, zkrátka a dobře po všech stránkách cool. Zarytí fandové předchozích dílů mohou skřípat zuby, ale nebude jim to moc platné, restart 16 let staré série s sebou nese řadu moderních inovací a myšlenek. Autoři přesto slibují, že duch původních Thiefů zůstane zachován a i staří pardálové si přijdou na své, obzvláště díky možnosti si spoustu ústupků moderní době povypínat a pěkně se u hraní zapotit. 

Zlodějem snadno a rychle 

Být zlodějským mistrem je řehole a grafika není jediná věc, jež si od posledního dílu polepšila. Hluk, vyvolaný dupáním po špatném druhu povrchu, všudypřítomné zámky, pasti, pochodně a pochodující stráže, s tím jsme se již potýkali. Nyní ale budou hlídky chytřejší a budou lépe reagovat na své okolí, ne jen tupě chodit po vyznačené trase. Nechávat za sebou otevřené dveře tedy může kromě průvanu přilákat i podezřívavého čmuchala a s ním kopu starostí, nicméně ani Garrett nezahálel a naučil se pár nových fíglů. 

Po vzoru Assassin’s Creed nyní umí likvidovat nepřátele ze skoku, provádět efektní omráčení a ani v boji už není takové ořezávátko. Nechat se spatřit strážným již neznamená nutně konec hry (pokud tedy nemáme zapnutý mód No alerts, v tom případě znamená) a situaci bude možné vyřešit i bojem. Přesto Garrett stále není žádný Altaïr a napochodovat s tasenou zbraní do hloučku nepřátel je spolehlivá cesta na krchov. 

Jednodušší pochopitelně bude se otočit a vzít nohy na ramena. K tomu poslouží mimo různých skoků či skluzů i nový nástroj – hák. S ním se dostaneme na místa, kam bychom se jinak těžce soukali po okapech, a usnadní nám tak jak pohyb po městě, tak vypořádávání se strážemi, přestože nemůže být použit přímo k boji. To už ale neplatí o dalším Garrettovu věrném spojenci – luku, jehož bude možné využívat s různými druhy šípů, ať už k hašení nepohodlných zdrojů světla (vodní střely), nebo například k odlákávání či zabíjení stráží (výbušné). Ale pozor, přestože se do vašeho vaku vejde obdivuhodné množství lupu, šípů unesete jen omezeně. Proto bude třeba pečlivě vybírat kolik a jakého typu si jich s sebou na misi vezmete. 

Ani s lukem se ale nedoporučuje zabíjet neuváženě. Stráže mezi sebou komunikují a zpráva o vraždě se šíří velmi rychle. Může se tedy stát, že neopatrné zlikvidování protivníka značně znesnadní další postup misí. Nebo se ovšem můžeme uchýlit k věrnému obušku a odeslat pár lidí do říše snů stejně spolehlivě jako dřív. Kromě toho bude ke zneškodňování, odlákávání i útěku možné používat okolní prostředí a bude nám nabídnuto vícero možností, jak řešit průchod misí. 

Bez GPS ani ránu 

Jednou z největších novinek se stal systém Focus. Schopnost soustředění, kterou Garrett získá v rané fázi hry, by měla být jakýmsi záchranným lanem v prekérních situacích a mnoha způsoby by měla umožnit snazší průchod. Bude s ním možné posílit široké spektrum dovedností, jako bojové schopnosti, lukostřelbu, páčení zámků nebo kapsářství, ale také například umožní slyšet kroky stráží skrze stěny. Vývojáři vytrvale opakují, že Focus rozhodně nepůjde využívat neustále, a navíc nikdo hráče k jeho používání nenutí, dokonce půjde úplně vypnout. Otázka nicméně zní, jak bude hra bez používání této ability vybalancovaná a jak se pouhá její přítomnost ve hře podepíše na celkové obtížnosti.

Ta naštěstí půjde upravit více způsoby, než pouhým zvolením jedné z klasické trojice easy, normal a hard. Eidos si v tomto dává záležet, a aby uspokojil náročné hráče, bude možnost si sestavit vlastní obtížnost na míru pomocí tzv. hardcore módů a pokročilých nastavení uživatelského rozhraní. Pokud tedy hledáte výzvu, není nic snazšího, než vypnout kromě Focusu i jakékoliv ukládání mezi misemi nebo zakázat léčení pomocí jídla. Opravdoví drsňáci si pak zapnou mód Iron man, při kterém jakékoliv selhání ukončí hru a musíte začít znovu. Kombinace s nesplněním úkolu při spatření strážemi nebo zranění by se pak měla postarat o dostatek infarktových situací i tomu, komu by se jinak vše mohlo zdát až příliš snadné. 

Na své si přijdete i v případě, že vám během hraní vadí mraky pomocných berliček všude po obrazovce. Zrušit se dá v podstatě vše, od ukazatelů cesty po zvýrazňování interaktivních předmětů. Vypnout půjde i minimapa či její rotace, nebudete tak ochuzeni ani v případě, že rádi zkoumáte vše sami a nechcete se nechat vodit za ručičku. 

Sympatické je naslouchání Eidosu komunitě. Z titulu tak na mnohé stížnosti byly odstraněny quick time eventy (klikej jako o závod, nebo neotevřeš dveře) a získávání zkušenostních bodů, jež mohlo vézt k nesprávné motivaci hráčů. Uznejte, že získávat odměnu navíc za likvidaci soupeře šípem do hlavy, není v podobně laděné hře to pravé ořechové. Vývoj postavy bude probíhat pomocí peněz za lup z misí. Podobně byly vyslyšeny prosby majitelů nyní již staré generace konzolí a Thief nakonec 28. února vyjde nejen na PC, PS4 a Xbox One, ale i na PS3 a Xbox 360, čímž se dostáváme na úctyhodný počet platforem. Abyste se na toto vše mohli podívat v pohybu, přeložili jsme pro vás nově zveřejněný trailer, takže přejeme už jen příjemnou podívanou a za měsíc u recenze na viděnou.

Zdroje: 

Jan Mareš

Velký fanoušek virtuálních světů, který by se rád dočkal výletu do jednoho z nich i jinak než přes monitor počítače. V současné době působí jako posila herní sekce CDR.cz na pozici externího redaktora.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW - Zloděj Garret se v nové inkarnaci Thiefa znovu plíží stíny

Žádné komentáře.