CDR.cz - Vybráno z IT

Přivítejte Blue Effect, český klenot vyvíjený ryze pro virtuální realitu

nepřehlédněte
735654241 Preview 002 B
Minulý týden jsme s naší redakcí navštívili české vývojáře z DIVR Labs, kde jsme si mohli vyzkoušet jejich nejnovější počin s názvem Blue Effect. Titul i studio se zaměřují ryze na virtuální realitu, což z nich dělá významné zástupce na herním poli.

Hry pro virtuální realitu jsou aktuálně velmi diskutovaným tématem. Málokteré studio se nicméně odváží do těchto vod veplout s takovou vervou, nadšením a ochotou riskovat jako právě čeští DIVR Labs. Coby jedni z prvních na celém světě a přímo první v našich končinách se tito vývojáři rozhodli na virtuální realitu zaměřit všechny své síly, myšleno soustředit se výhradně na tento segment a nesklouzávat do běžných her. 

Ačkoliv je virtuální realita tak populárním tématem, stále se ji velká jména vyhýbají. V už tak vzácných případech, kdy titul ohlásí podporu některých brýlí z chystané nabídky, se většinou jedná jen o doplněk k původní hře, kterou si mohou zahrát i běžní hráči klasickým stylem, tedy s myší a klávesnicí či s gamepadem. Nejedná se tak o hru, která by byla nativně vyvíjena pro virtuální realitu, což se odráží i na samotném zážitku a přizpůsobeném ovládání.

Blue Effect 4Blue Effect 3Blue Effect 2

Důvodem může být úzká cílová skupina, která se nachází v rozmezí od 100 tisíc (HTC Vive), přes 300 tisíc (Oculus Rift) do 1 milionu uživatelů (Project Morpheus). Pro významné přední vývojáře se pochopitelně jedná o směšná čísla, která nesahají běžným komerčním titulům ani po paty.

Na druhé straně barikády se ale jedná o výraznou komunitu a šanci pro malá vývojářská studia, která mohou nabídnout exkluzivní a unikátní záležitosti, jakou je právě Blue Effect od českého studia DIVR Labs.

Limitem současných her pro virtuální realitu je nízké rozlišení, u kterého jsou malé textury znepříjemňujícím faktorem rušící zážitek. Blue Effect tento neduh řeší hrátkami se světlem, kdy tmavé prostředí problém skvěle kompenzuje a odvádí od něj pozornost. Cesta hororové tématiky je tedy více než logickým krokem, které v kombinaci s virtuální realitou přináší unikátní zážitek.

Minulý týden jsme se s naší redakcí vypravili do prostor DIVR studia, abychom si titul vyzkoušeli na vlastní oči. Navzdory počátečnímu skepticismu, pramenícímu ze špatných zkušeností s hrami pro virtuální realitu, jsme byli příjemně překvapeni.

Blue Effect by přitom svým konceptem nemohlo být jednodušší. V pravé ruce zbraň, v levé ruce pomůcka k osvětlení prostor. Hrátky se světlem fungují skvěle a hráč stěží vnímá limity nízkého rozlišení. I v případném posvícení na některý objekt nejsou textury rušivé, vývojáři si s enginem Unity náležitě pohráli.

735654241 Preview 004 B735654241 Preview 006 B

Ve všeobjímající temnotě okolo hráče se rojí hejna robotických monster, které lze jen sotva spatřit. Ačkoliv levá ruka poslouží k vytvoření světelného orbu, který je možné pohodit do prostor k dlouhodobějšímu osvícení, nepřátelé nejsou hloupí. Rojí se v místech, kam hráč nedohlédne, aby jej mohli následně překvapit. Zatímco se tedy hráč věnuje vetřelci po své pravici, skáče na něj emzák zleva.

Blue Effect se svými limity virtuální reality tedy pracuje skvěle. Oplývá dostatečnou akčností, nutnými reflexy, pozorností k celé scéně, zorným úhlem i poslušným ovládáním.

735654241 Preview 001 B

Hry pro virtuální realitu v současnosti řeší výrazný problém s multiplayerem. Komunita ještě není tak rozsáhlá, aby si mohli dva přátelé zahrát pospolu. Dalo by se říci, že většinou ve skupinách oplývá zařízením jen jeden z přátel, kterého pak zbytek chodí navštěvovat. I tuto stinnou stránku vzali vývojáři v potaz a chystají nápaditý multiplayerový režim.

Zatímco jeden z hráčů bude ponořen do virtuální reality, druhý může monitorovat jeho postup na obrazovce počítače. V roli tzv. operátora bude zastávat pozici, kterou hráči mohou znát téměř z každého současného titulu, kdy hrdinu doprovází hlas na vysílačce a hlásá mu úkoly, cíle či důležité poznatky. V případě Blue Effectu tuto funkci zastane druhý hráč, který tak bude nepřímo kooperovat s hrdinou ve virtuální realitě. 

Blue Effect 5Blue Effect 1

Blue Effect bylo vyvíjeno posledních několik měsíců s podporou několika investorů, nikoliv Kickstarteru. Svoji přízeň si následně získalo na Steam Greenlight, kde komunita rozhodla ji dát tzv. zelenou. Hráči se tak již brzy mohou těšit na vydání hry, které by se mělo pohybovat na začátku září.

Cenově vyjde na 15 dolarů. Pro majitele HTC Vive, brzy i Oculus Riftu a následně Projectu Morpheus se jedná o titul, který by neměl ujít pozornosti. Postup a novinky od vývojářů můžete sledovat na jejich oficiálních facebookových stránkách

Zdroje: 

Diskuse ke článku Přivítejte Blue Effect, český klenot vyvíjený ryze pro virtuální realitu

Čtvrtek, 1 Září 2016 - 13:02 | Xspy | Tomu se musím smát . Hry pro VR právě statické...
Středa, 31 Srpen 2016 - 19:51 | Moonalert | To je ta hudební skupina BlueEffect, nebo ten...
Středa, 31 Srpen 2016 - 11:53 | Murphy | wtf? Ty hry pro VR jsou staticky z urcityho...
Středa, 31 Srpen 2016 - 10:39 | Xspy | Ten článek je fakt unikátní výplod hodný označení...
Středa, 31 Srpen 2016 - 10:13 | Derryk | Hurá, konečně PR článek (i když neoznačený) u...
Úterý, 30 Srpen 2016 - 16:18 | petr22 | Prvni na celem svete? A co napriklad ty hry z...

Zobrazit diskusi