CDR.cz - Vybráno z IT

Proč vzdal Mojang práce na titulu 0x10c, duchovním nástupci Minecraftu?

Hra 0x10c po svém oznámení v roce 2012 vzbudila obrovskou pozornost. Jejím hlavním tvůrcem byl totiž Markus Persson, všemi nazýván "Notch". Tento vývojář stvořil kultovní sandbox Minecraft. 0x10c se měl stát dalším titulem z jeho rukou, který sklidí úspěch.

Markus "Notch" Persson se nevídaně proslavil poté, co vypustil na internet svůj studentský projekt s názvem Minecraft. Program napsaný v Javě se stal hitem po celém světě a dodnes si udržuje vysoký počet stabilních hráčů, což zaručuje samotnému vývojáři zajištěné finanční rezervy na dlouhá léta dopředu.

Rozhodl se nicméně neusnout na vavřínech a zkusit štěstí s novým titulem, který pojmenoval 0x10c. Později se ukázalo, že na něm pracuje se svým studiem Mojang a že se bude jednat o duchovního nástupce Minecraftu se zasazením ve vesmíru, který se chystá zhroutit. Pár sekund dlouhý trailer vyvolal mnoho rozporuplných reakcí. Nyní je však definitivně rozhodnuto. Po dalších dvou letech vývoje zastavilo studio Mojang činnost nad vývojem 0x10c.

Jak nadějný projekt dospěl ke svému konci, detailně popsal zaměstnanec Mojangu, Thomas Arnosth, ve své knize A Year With Minecraft: Behind the Scenes at Mojang. Mimo základních informací o hře se autor vyjadřuje i svými vlastními impresemi a zkušenostmi ze zákulisí vývojářského studia.

"Jedná se o hru ve vesmíru se vším, co jste si jako malí představovali. Nečiním tak, protože jsem zažraný do science-ficition, ale protože mě vesmír fascinuje z vědeckého hlediska. Zároveň se mi líbí koncept toho, že je hráč osamocen v herním světě. Dokážete si představit, jak se můžete cítit osamoceně ve vesmíru?" - Markus Persson v interview pro Penny Arcade

Moc velké sousto

Projekt byl velmi ambiciózní, ale s přibývajícím časem a vytvořenými řádky kódu začínal koncept nabývat enormních rozměrů. Minecraftí nástupce se začal vymykat kontrole. Začaly přibývat funkce jako skriptování, přepadávání jiných vesmírných lodí, jejich tvorba, výroba zbraní, klasický FPS zážitek, lodní bitvy, speciální arény, těžení surovin nebo návštěva jiných planet. I laikovi dojde, že jde o příliš velké sousto pro relativně malé studio jako Mojang (nutno podotknout, že nepracovalo/nepracuje pouze na 0x10c).

"Měl jsem pár nápadů, na kterých jsem pracoval. Jeden velký a pár menších. Ten velký byla vesmírná hra. Bylo to tak velké, že jsem si myslel, že si na svá bedra vemu jen toto, pak jsem si ale uvědomil, že bych si jeho velikost mohl přizpůsobit tak, abych mohl mezi tím pracovat i na těch menších," říká Persson.

S faktem expanze nastával další problém. Hra se začala až moc odcizovat hernímu stylu fanoušků Minecraftu, skupině, na níž celou tu dobu chtěl Markus svůj nový projekt cílit. Původní kostičkový titul vynikal jednoduchými mechanikami, která umožňovaly vzniku velkých věcí a obrovskému počtu možností. Naproti tomu se 0x10c snažil nabídnout obrovské množství principů a složitějších úkonů (např. ono skriptování). Rozhodně se nejdená o špatné nápady, jenže je lze velmi těžce vybalancovat a propojit.

Nikdy nic nelze předpovídat dopředu. Ke vzrůstajícímu tlaku v práci se přidaly i problémy v autorově osobním životě, které ještě více podryly stabilitu projektu. Marka začala pomalu, ale jistě nudit tvorba hry, a proto na ní pracoval nesoustavně. Původní opojení upadalo. Nutno poznamenat, že pokles zájmu mohla vyvolat i krutá kritika ze strany hráčů, kteří na malinkaté kousíčky rozcupovali první tech-demo velmi rané fáze programu, které tvůrce vypustil na internet.

V roce 2013 se vývoj definitivně ukončil. Mnoho skalních fanoušků se dožadovalo, aby mohlo ve tvorbě pokračovat. Markus svolil. Exituje tedy malá pravděpodobnost, že se herní trh tohoto komplexního giganta dočká. Kdy? V jaké formě? Od koho? To nikdo neví. Jedno je ale jisté, rozhodně to nebude hra Marka Perssona.

Dosavadní informace o hře

Příběh 0x10c se odehrával před zhroucením samotného vesmíru. Hráč se k tomuto okamžiku nachomítne díky uvěznění ve stázi v modulu, který byl v roce 1988 vyslán do nekonečného prostoru a kontrolován 16bitovým počítačem, ve kterém však nastala chyba. A proto byla doba stáze lidí na palubě nepatrně prodloužena asi do roku 281 474 976 712 644 (+/- pár hodin). Název titulu (jehož výslovnost se stává i pro samotné vývojáře dodnes záhadou) tedy 0x10c má být matematický výraz, který zapříčinil chybu v programu hibernace posádky. Nebo může jít o adresu v paměti, kde došlo k uložení nesprávných dat.

V těchto lodních počítačích jde podle původního konceptu skriptovat a dotvářet tak obsah hry. Jedná se o trochu vyšší úroveň volnosti hráče než v případě Minecraftu. Hráč může například "naprogramovat" počítačový virus, který by bloudil v tamějším světě. Krom toho se lze/šlo zapojit do vesmírných bitev jak v plavidlech tak i s pistolí v ruce. Stejně tak se zde promítaly původní mechniky hry Minecraft, tedy těžení, průzkum oblastí a výstavba objektů. Markus zvažoval i návštěvu jiných planet.

Co si myslíte vy? Jak by podle vás dopadl 0x10c, kdyby se nedostal do potíží a vyšel. Zajímal by vás vůbec titul nebo vás pracovní činnost Marka Perssona absolutně míjí?

Michal Klacik

V roce 2010 začínal jako redaktor RecenzeHer.eu, od dubna 2012 působil na pozici editora serveru inGamer.cz. Počátkem roku 2014 se redakce i část obsahu inGameru přesunula pod CDR.cz. Tam nyní zastává pozici redaktora pro herní i IT rubriku.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Proč vzdal Mojang práce na titulu 0x10c, duchovním nástupci Minecraftu?

Úterý, 18 Únor 2014 - 16:07 | HKMaly | Konkurencni projekt minetest umoznuje scriptovani...
Neděle, 16 Únor 2014 - 12:30 | MichalPospíchal | Kolega byl evidentně projektem tak zaujatý, že se...
Neděle, 16 Únor 2014 - 09:40 | Mem | "I lajkovi dojde" - taky bych tomu dal...

Zobrazit diskusi