RECENZE - Je Guild Wars 2 evolucí žánru?

Guild Wars 2 hlavni
Mluvit o herní revoluci, zvláště v žánru MMO, je v dnešní době riskantní. O Guild Wars 2 někteří říkali, že se bude jednat o „MMO nové generace“.Tvrdili to dokonce i samotní vývojáři. Půjde tedy v tomto případě skutečně o revoluci, nebo pouhé chvástání autorů?

ArenaNet jako takový na svém kontě zatím nemá příliš mnoho titulů. Vlastně pouze tři samostatné kampaně Guild Wars a jeden datadisk patřící k nim. To však nemluví o jejich zkušenostech. Jsou to bývalí zaměstnanci Blizzard Entertainment, podíleli se na vývoji Warcraftu, Starcraftu a abychom to uzavřeli, tak samozřejmě také Diabla. Měli určité vize, které Blizzardu nesedly, a proto se rozhodli založit vlastní studio. První díl Guild Wars byl velmi povedený, avšak díky popularizaci World of Warcraft nepříliš doceněný kousek.

Vítej, milovaná Tyrie!

Podíváme se již podruhé do stejného světa, příběh se však tentokrát odehrává tři sta let poté, co jsme vyhnali Great Destroyera aby mohla, jak jinak, přijít další hrozba. A jak už to tak bývá je na nás, abychom jí čelili. Neočekávejte však nic příliš inovativního, budeme totiž stát tváří v tvář klišovité story plné draků a jiných notoricky známých fantasy příšer.

Guild Wars 2 1

Vezmeme to však pěkně od začátku. Pro hraní není potřeba  placení žádných měsíčních poplatků, stačí pouze koupit samotnou hru a již nyní můžeme s čistým svědomím říci, že se za těch přibližně 1200 korun investice rozhodně vyplatí. Po prvním přihlášení vás přivítá přehledný editor postavy s celou škálou možných úprav. Prozatím se můžeme těšit na pět ras. Samozřejmostí jsou chrabří lidé, válkou žijící Charrové, vědu milující Asury, přírodu zbožňující Norni. Všechny tyto známe z předchozího dílu, avšak tentokrát jsou plně hratelné. Nesmíme zapomenout na poslední, a prozatím neznámou, rasu Sylvari, která už je jenom díky svému vzhledu v podstatě součástí přírody samotné. Po výběru rasy a vzhledu to však nekončí, pochopitelně si vyberete profesi.

Jaký bude tvůj osud?

Profesí nám autoři pro začátek nabídli celkem osm. Zahrajeme si jak klasického Warriora, tedy válečníka, Ragnera s lukem, Necromancera, který si povolá své služebníky ze samotného pekla nebo například Elementalistu, jež ovládá čtyři elementy a k nim patřící kouzla. Nechybí však ani typicky  „plížící“ povolání, tedy Thief – zloděj a Mesmer, jehož můžeme znát již z původního zpracování. Zcela novou profesí jsou pak Guardian a Engineer. Guardiana můžeme nejlépe přirovnat například k paladinovi.

Guild Wars 2 2

Válečníka, který má za úkol chránit sebe a své spolubojovníky a je kolem sebe schopen rozsévat zkázu jediným máchnutím meče jistě každý rád uvítá. Engineer je velmi zajímavé povolání, může stavět malé věžky, které vraždí či jinak otravují nepřítele, nebo naopak léčí spojence. To vše za asistence velmi účinné pušky či pistole. Vývojáři kladou velký důraz na osobní příběh postavy a dobrodružství, které prožila. To se odráží již na samotném začátku, kdy si postavu vytváříte, jelikož zde není sebemenším problémem ovlivnit také povahu charakteru a konkrétnější zaměření co se povolání týče.

Co je mi do questů? Já se chci bavit!

Hra nabízí obrovské množství nejrůznějších zážitků a aktivit. Tvůrci z ArenaNetu řekli, že chtějí započít novou generaci MMORPG her, kde se uživatel má hlavně bavit a nesmí být nijak omezován. Vyhnout se chtěli také klasickému grindování či zbytečnému několikanásobnému opakování těch questů, které hráče vlastně ani nebaví. A my na to můžeme jedině přikyvovat a s klidným srdcem říct, že se jim to více než povedlo! Změn oproti předchozím hrám tohoto žánru je tolik, že bude velmi těžké je zde obsáhnout všechny.  Jednou z hlavních změn je vypuštění systému questů. Ten byl nahrazen mnohem zábavnější formou eventů, tedy událostí. Ve zkratce jde o to, že vy sami s ostatními hráči rozhodujete o osudu okolního světa. Některé eventy jsou na mapě jasně dané, jiné události se (logicky) stanou pouze za určitých okolností.

Guild Wars 2 5

Pro lepší pochopení nabízíme následující situaci. Šli jsme podél řeky a obdivovali okolní krajinu, když tu se na mapě objevila oranžová značka s tím, že máme jakýmikoliv prostředky zabránit nepřátelským kentaurům v opravě mostu přes řeku, protože v případě jejich úspěchu mohou ohrožovat vesnice nacházející se poblíž. Nyní je na nás, hráčích, jak se k dané situaci postavíme. Pokud však nepomůžeme, kentauři most skutečně opraví a dobyjí okolní vesnice. Od toho se může odvíjet další událost, jejímž cílem bude dané vesnice opět dobýt a most zničit. Rozhodnete se být statečným ochráncem farmářů, nebo je necháte napospas osudu? To je na vás! Jisté ale je, že tyto události v závislosti na úspěchu a aktivitě hráčů na sebe navazují a mění okolní svět.

O epické chvíle nebude nouze

Spousta hráčů si stěžuje, že k tomu nejzajímavějšímu obsahu hry se dostane teprve po dosažení maximálního levelu nebo když mají spoustu kamarádů s nimiž musí být sehraní, aby si hru užili. To však už ode dneška není pravda. Od prvních chvílí se dostanete do velmi zajímavých situací a velkých bitev. Vzpomínáte, když jste například museli dojít na konec dungeonu aby jste viděli toho velkého bosse a mohli ho upižlat nějakým párátkem? Tak tady bude ještě větší, a budete do něj řezat pořádnou kudlou! O obrovské bosse všech možných tvarů a barev a velikostí rozhodně nebude nouze a vy pokaždé budete mít pocit, jako by jste zachránili svět.

Guild Wars 2 4

V jistých chvílích dokonce můžete pocítit faktory vzteku, protože „ti zatracení ettinové už zase sežrali charrskému farmáři úrodu“ a půjdete jim za asistence okolních hráčů pěkně nakopat zadky. Situace, kdy se někde ve vašem dosahu stane něco, co byste měli jako správný hrdina napravit a vidíte několik desítek hráčů, jak se sbíhají, aby ochránili  zboží majitele karavany, se zkrátka a dobře nedají slovy popsat. To vše probíhá v krásném a rozmanitém prostředí, které se jen tak neokouká.

Ještě, ještě, ještě!

Pamatujete si takový ten pocit, který se nejčastěji vyskytoval například při hraní Heroes of Might and Magic? Takový ten „ještě jedno kolo, ještě jedna bitva, ještě jedno město dobyju, a pak už opravdu, ale opravdu půjdu spát“? Tak přesně ten budete mít i tady.

Guild Wars 2 3

Ještě jedna bitva, ještě jedna zachráněná vesnice, ještě jeden level, abych si mohl zkusit tu novou parádní zbraň co mi spadla z toho obrovského draka, který zabral téměř pětinu celé lokace, tudíž musel být odstraněn aby se sem vešli všichni hráči.

Pane, já vás nemůžu zabít!

Přes veškerou snahu vývojářů se bohužel nepodařilo zabránit bugům. Situace, v níž chráníte karavanu a jeden útočník nejde zabít, jsou nepříjemné. To se však stává velice zřídka a hráči to berou spíše s úsměvem, než že by byli podráždění. Stejně tak Elementalista tahající za sebou půlku lokace blesk který mu jde z ruky, protože se už beztak mrtvé příšery nechce pustit, není zrovna cool. Celkově to však nejsou věci, které by znepříjemňovaly pocit z hraní, navic spoustu chyb stihli v ArenaNetu již během prvních dvou dní před oficiálním startem opravit. Neméně nepříjemná je také orientace v některých budovách. Ačkoliv je vidět snaha udělat budovy větší a přehlednější, zkrátka a dobře to podle nás nefunguje nejlépe. Kamera pobíhá sem a tam a chudák neví jak se má posunout, aby nám zajistila nejlepší výhled.

Guild Wars 2 8

Další věc, která je celkem sporná je ohledně hudebního doprovodu. Spousta písniček je nových, spousta z nich je ale převzatých z prvního dílu, a my tak nějak nevíme, jestli je to schválně, nebo se jim nechtělo dělat zbrusu nový soundtrack. Jisté ale je, že obě tyto možnosti jsou díky skladateli jménem Jeremy Soule opravdu velmi povedené a podtrhují atmosféru celé hry. Jen tak dál!

Nakopu ti zadek, prevíte

PvP je jedna z věcí, na které jsme se speciálně u Guild Wars velice těšili. Nabídne totiž WvWvW –World vs World vs World, tedy obrovské bitvy hráčů ze tří serverů. Do bitev se můžete připojit kdykoliv. Můžete dobývat nejrůznější pevnosti, záchytné body, vesničky a podobně. Čím víc toho dobyjete a seberete hráčům, tím více bodů váš server má a získá malé bonusy, například o 2% víc životů a podobně. Opět, chvíle kdy vám přes padesát nepřátel buší do brány a vy se v tom chaosu snažíte vyznat, opravovat bránu nebo zabíjet nepřítele z hradeb jsou nezapomenutelné.

Guild Wars 2 7

Opět je možné zahrát si ale i menší bitky jeden na jednoho až 10vs10.  K dispozici bude spousta map stylem hraní velmi podobných těm z jedničky, tedy dobývání menších dvou pevností, typický capture the flag a podobně. Když už jsme u PvP, popíšeme si, jak ve hře probíhá smrt. Pokud vaše životy klesnou na nulu, dostanete se do tzv. „downed“ módu. Co to znamená? Zkrátka budete sedět na zemi a čekat než vás někdo nezvedne. V této chvíli máte k dispozici dva skilly, a pokud jimi někoho zabijete, cizí pomoc potřebovat nebudete. Jestliže se však nic takového nestane a nikdo vám nepomůže, jednoduše lehnete na zem, kde máte dvě možnosti, tedy počkat jestli vás někdo neoživí nebo se teleportovat k nejbližšímu záchytnému bodu. Oživit vás může naprosto kdokoliv a kdykoliv, není k tomu potřebná žádná určitá profese ani level.

Nemáme tanka!

Další novinkou je absence jakékoli potřeby „svaté trojice“, tedy tanka, healera a DPS. Vývojáři hru udělali tak, že můžete klidně do dungeonu naběhnout s týmem plným Elementalistů a mělo by jej být možné úspěšně dokončit. Samozřejmě, některé profese mají více životů a celkově jsou odolnější, jiné mají i léčící schopnosti, přítomnost těchto povolání ale rozhodně není nutná k postupu ve hře.

Guild Wars 2 6

Titul je navíc opatřen systémem, který neumožní například maximálnímu levelu přijít do startovní lokace a zabít vše jednou ranou a to tak, že hra vám při příchodu  na takové místo automaticky sníží statistiky na úroveň úměrnou tomuto prostředí, v němž se zrovna nacházíte. Rozdíl mezi tím jestli první nebo osmdesátý (tedy nejvyšší) level sekne do příšery je znát. Nikdy by se ale nemělo stát, že něco zabijete na jedno jediné seknutí mečem.

Co se jinam nevešlo…

Do soubojů si nemusíte brát vlastní zbraně, můžete vzít i věci, co máte zrovna po ruce. Štve vás nezdvořák v hospodě? Pleskněte mu po kebuli  lahví ze stolu! Otravuje vás nějaká potvora někde venku? Hele, na zemi leží prkno, dejte tomu týpkovi co proto! Skvělá je také možnost eventů, kde není nutnost pouze zabíjet, ale také trochu přemýšlet. Například u Nornů jsou to nejrůznější hádanky a podobně.

Guild Wars 2 9

Pokud byste se báli, že na vás nečekají žádné výzvy a PvP vás nebaví, pak tu na vás čeká rozsáhlý systém achievementů, které dostáváte takřka za jakoukoliv aktivitu. Jsme velmi zvědavi, jak bude Guild Wars 2 vypadat například po půl roce, kdy populace serverů povětšinou klesá. Jak si pak poradí  vývojáři se zaplněním ať už startovních nebo jiných lokací? My nicméně držíme tvůrcům z ArenaNetu palce a doufáme, že budou slavit úspěch. Co se týče náročnosti hry na vaši sestavu, měla by ji bez problémů a na střední detaily spustit většina počítačů odpovídající dnešnímu průměru.

Hodnoceni-9

Druhý díl skutečně přichází s něčím novým. Představuje mix toho, co máme rádi z jiných her,  spoustu vlastních nápadů, přičemž nudné a otravné věci vytěsnil. Ať už si vyberete technologicky vyspělé Asury nebo agresivní Charry, je to neskutečná zábava a my jim to žereme. Nebýt výše zmíněných nepříjemností, které jsou svým způsobem dočasné či opravdu kosmetické vady na už tak velmi sexy pozadí této mladé dívčiny, neváhali bychom a desítka by byla jistá. Dnes si však odnese i tak velmi zasloužených devět bodů.  Ano, tato hra je revolucí v žánru.