RECENZE - Hearthstone: Karetní titul, na který herní scéna dlouho čekala

Zastoupení karetních her v digitální podobě by své úspěšné představitele mohlo pomalu spočítat na prstech jedné ruky, proto z každého nového titulu mají příznivci tohoto žánru vždy druhé Vánoce.

Když přesně před rokem došlo v rámci výstavy PAX k oznámení karetní hry Hearthstone: Heroes of Warcraft, každý byl zřejmě překvapen, že do takovýchto vod stoupá právě Blizzard. Sliby „již brzy“ se tentokrát naplnily skutečně brzy a po půlročním beta testování máme dnes za sebou první sezónu po oficiálním spuštění. Jak na nás tedy hrdinové Warcraftu zapůsobili ve své karetní podobě?

Srpen byl pro svět Warcraftu důležitým měsícem, začátkem něčeho nového a zároveň koncem něčeho staršího. Kromě oficiálního spuštění uzavřené bety Hearthstone v americkém regionu byl týden na to oznámen konec spolupráce Blizzardu s Wizards of the Coast, kteří už sedm let vydávali papírovou adaptaci World of Warcraft TCG, která se stala přímým vzorem pro Hearthstone. Dlouholetí hráči této papírové adaptace museli uronit tolik slz, že by stačily na zaplnění Studny věčnosti, a své zmokřené oči si mohli utírat svými dříve cennými balíčky.

Určitou cenou útěchy se pro ně v tomto momentě stává právě Hearthstone, který z původní papírové adaptace silně čerpá nejen mechaniky, koncept, ale také mnohé schopnosti, design a artworky jednotlivých karet. Nejedná se však o kompletní přenesení v plném slova smyslu, neboť některé principy zachovány nezůstaly. Blizzard se rozhodl v digitální verzi nabídnout méně komplexní pravidla a mnohé elementy byly z původního konceptu vypreparovány, nicméně tak chytrým způsobem, že si původní hráči rychle navyknou (a bude jim to zcela vyhovovat) a nově příchozí snadno naučí.

Hrdinové Warcraftu

V Hearthstone se v současné betě nacházejí celkem tři módy hraní. Při prvním zapnutí si nejprve projdete Practicem, kde dostanete příležitost naučit se herní mechaniky proti počítači ovládaným umělou inteligencí. Ten dělá patrné chyby a skutečně slouží pouze k osahání si základních principů. Hlavním zaměřením je multiplayer, který vám bude plně přístupný poté, co si odemknete všechny balíčky všech devíti povolání. Na výběr budete mít stejné možnosti, jako ve World of Warcraft, tedy Warrior, Paladin, Hunter, Shaman, Rogue, Druid, Warlock, Mage a Priest. Chybí pouze Death Knight a Monk, kteří by mohli přibýt do hry časem.

Každé z povolání je zastupováno některým z hrdinů Warcraftu. Stanete tedy tváří v tvář Garoshovi Hellscreamovi, Utheru Lightbringerovi, Rexxarovi a dalším. Momentálně je každá classa zastupována pouze jedním hrdinou, pokud ale bude i nadále Hearthstone kráčet ve šlépějích papírové verze, mohli bychom se dočkat i dalších známých tváří. A to i příběhově dávno mrtvých (viz už nyní přítomný Uther Lightbringer), v Hearthstone se totiž nejede na příběh, ale čistě na chytrou karetní zábavu.

Vybíjená

Pokud jste obeznámeni se strategií Etherlords, která staví soubojové fáze na bázi Magic: The Gathering, tak v Hearthstone budete ve svém živlu. Většina změněných elementů se proměnila právě v mechaniky, se kterými se setkáte v Etherlords. Tahy jsou přímé a individuální, tedy neexistují karty, které by bylo možné použít v oponentově tahu. Také namísto manuálního vykládání many se o pravidelný přísun surovin, mana-krystalů, stará sama hra. Mana-krystaly jsou platidlem jednotlivých karet, jejichž vyvolávací cenu je nutné platit.

Každá nestvůra má své vlastní atributy v podobě zranění, životů a speciálních schopností, které stanovují nové podmínky a ovlivňují tahy nepřítele. Cílem každého hráče je skrze kontrolu nad stolem dostat se až na nepřátelského hrdinu a srazit jeho životy na nulu. Většina zápasu se poté zaměřuje na určitou formu přebíjené, kdy si nestvůry z každé strany navzájem vyměňují útoky a v příhodných momentech útočí na druhého hrdinu.

Všechny dropnout máš

Rozmanitost schopností, kouzel a kombinací je vskutku velkolepá. Už v současné fázi se nachází ve hře okolo pěti set karet, ze kterých si můžete sestavit balíček. Plně těchto možností a kombinací využijete v Play módu, klasický a nejběžnější formát, kde si konstruujete své balíčky, s nimiž poté hrajete proti ostatním lidem. Zde je také přítomný rankovací systém o 25 divizích, z nichž každá je ještě navíc rozdělená do několika fází značených hvězdičkou.

V čím lepší divizi pochopitelně jste, tím více soupeříte se zkušenějšími oponenty. Po dosažení a překonání prvního ranku se přesouváte mezi tzv. Legendy, kdy číslo divize nahradí vaše pořadí v celkovém regionu. Vaším cílem se v tento moment tedy stává dosáhnout čísla 1, který vás označí nejlepším hráčem v Evropě.

Kolekci si doplňujete expením, kdy jste po dosažení určitých úrovní odměněni některou kartou typickou pro vaši classu. Jedná se však pouze o základní raritu, expertní a legendární kousky je nutné nalézt v boosterech (doplňkové balíčky), ve kterých se mezi pěti náhodnými kartami nalézá vždy alespoň jedna vzácná. Případnou alternativou je také rozkládání přebytečných kousků v prach zvaný Arcane Dust, ze kterého si můžete konkrétní příšery či kouzla tvořit sami.

Nejrychlejší (avšak nejistou, pokud potřebujete konkrétní kartu) cestou jsou právě boostery, které je možné zakoupit za 100 goldů (rovno přibližně dvou dnům casual hraní) nebo za mikrotransakce v ceně od dvou packů za 2,69€ do 44.99€ za 40 packů. Goldy získáváte pravidelným plněním questů, které dostáváte každý den. Úkoly si však můžete odložit na později a ponechat aktivní, dokud je nesplníte, a tak není nutné hrát dennodenně.

Prachy nebo skill

Při hraní constructed formátu (v běžném formátu, kde používáte svůj předpřipravený balíček) narazíte nejen v prvních dnech velmi často na hráče, kteří na vás budou sesílat samá epická kouzla či legendární potvory. S těmi budete mít ze začátku skutečně perný den a je velká šance, že zkrátka taková monstra a kouzla s vašimi základními kartami neutáhnete. Nadávání na pay2win element však není v tomto případě na místě, protože tyto kousky můžete získat také a nejedná se jen o výsadu platících mecenášů, přestože ti se k nim dostanou daleko rychleji.

Vše závisí především na zkušenostech, které hráč uplatní, na strategii a na dbání pozornosti v peprných situacích a především poučení se z chyb. Je třeba znát rysy každé classy, abyste mohli v jednotlivých situacích odhadnout, kam sahají vaše možnosti a na těch založit svůj postup, aby vaše ztráty byly co nejmenší a abyste co nejvíce eliminovali možnost prohry v nepřítelově příštím tahu. Zápas se může kdykoliv otočit kvůli jakékoliv titěrné chybě, proto alfou a omegou k vítězství je znalost oponentovi třídy, abyste věděli, co může ve svém kole potenciálně použít, a vy podle toho přizpůsobili svoji taktiku či blafování.

Gladiátor

Prvním a posledním nejdůležitějším faktorem, který ovlivní vaše vítězství, je pochopitelně postavení samotného balíčku tak, aby se v něm nenalézaly přebytečné karty, které mají úzký rámec využití. Na tomto principu staví celý formát Arén, ve kterém si vybudujete kompletně nový deck, který vás bude doprovázet po zbytek arény. Tento formát mohou znalci TCG žánru znát pod pojmem draft.

Nejprve vám bude nabídnuto ze tří náhodných class, ze kterých si vyberete vámi nejschůdnějšího hrdinu. Poté dostáváte jako v klasickém draftu jeden pack za druhým, ze kterého si volíte karty vhodné pro váš deck. Mnohdy ale budete muset zvolit cestu nejmenšího zla, kdy každá ze tří nabízených možností je zcela zbytečná či naprosto nevhodná do vaší strategie. Po naplnění balíčku o třiceti kartách se vám zpřístupní možnost soupeřit s ostatními vyzyvateli.

Matchmaking vás poté rozřazuje k hráčům, kteří mají podobné skóre jako vy, abyste se hned v prvním kole nestřetli s někým, kdo si svůj balíček už stihl dostatečně osahat a vaše příšery neroztrhal na digitální papír. Ať už jste platící či neplatící uživatel, v aréně mezi vámi není rozdíl a jediné, co vás a oponenta od sebe dělí, jsou zkušenosti, schopnost reagovat vhodně ve správné chvíli a samozřejmě flexibilita, síla a možnosti vašeho decku.

Velká sranda zdarma, někdy

Při vstupu do arény si po vás mód vyžádá vstupné ve výši 150 goldů (rovné přibližně třem dnům casual hraní), což je sice o polovinu více, než je cena boosteru, ale při každém participování v turnaji je vám bez ohledu na vaše skóre jeden doplňkový pack nadělen. Další odměny se odvíjejí na základě počtu vašich vyhraných bitev, kterých docílíte, než budete vyřazeni (k čemuž dochází po třech porážkách).

S normálním finálním výsledkem arény dostanete ke svému boosteru obvykle náhodné množství Arcane Dust (sloužící k výrobě konkrétních karet) a zlata. Po dosažení několika výher je vám dokonce refundován váš vklad, který jste složili při vstupu do arény, a její průběh se tak stává zcela bezplatným, ba naopak výdělečným, neboť svůj slíbený booster dostanete také. Váš vklad si tedy můžete bez problémů vyhrát zpátky, a při dostatečném umu se tak pro vás arény stanou nejspolehlivějším a nejrychlejším přísunem karet do constructed formátu.

Na poli karetních her v digitální podobě nemá Hearthstone konkurenci. Titul takového žánru a s takovými kvalitami rozhodně na trhu chyběl dlouhá léta. Od minulého týdně si navíc tento poklad můžete zahrát na cestách na svém iPadu (pro Evropu za 2 týdny).

Diskuse ke článku RECENZE - Hearthstone: Karetní titul, na který herní scéna dlouho čekala

Středa, 16 Duben 2014 - 18:19 | Psycho Mantis | ve hre jsou 3 mody: Practice, Play, Arena...
Úterý, 15 Duben 2014 - 10:47 | Tom | Je to skvělá hra a je zadarmo mne docela mile...