RECENZE – Nether aneb kdo je větší stvůra

Nether Uvod
V postapokalyptickém světě se všichni snaží přežít, ale jde to různě. Kdo bude větší stvůra? Lidé nebo tajemné příšery Nether?

V dnešní době se u her sází na dva hlavní aspekty, kdy jedním je příběh, který láká své oběti do her, pomáhá hráčům vychutnat je, pořádně si s nimi „pohrát“, užít si je a samozřejmě zapamatovat, případně přehrát znovu. Druhým je hratelnost. Spojení těchto dvou prvků by mělo mít za výsledek úžasnou hru, kterou hrají miliony lidí a vývojáři jsou navýsost spokojeni s tržbami. Naneštěstí to není případ Netheru, jelikož zde se kombinace nepovedla.

Nether 1

Na začátek je třeba říct, co to vlastně jsou ti Netheři. O těch prakticky nikdo nic neví, jisté je jen to, že svět je ve velkém průšvihu a tyhle potvory situaci moc nepomáhají. Mají hlad a jejich ideální potrava jste vy. Tato monstra jsou jedním ze dvou hlavních problémů, jenž vás budou během hry pořádně prohánět, tím druhým ostatní hráči, ale o tom až trochu později.

Hratelnost jinde viděná

V případě, že se prokoušete neustálým načítáním a problémy se servery, otevře se vám menu, kde si lze vybrat z několika připravených charakterů. Po zvládnutí všech formalit typického MMORPG, kterým Nether je, se hráčům rozprostře herní mapa. Ta je jednou z mála pozitivních věcí na celé hře díky své velké rozsáhlosti a první věc, která vás napadne je: "Tak s tímhle si autoři pohráli." Realisticky vypadající prostředí, ruiny, opuštěné karanténní zóny, rumiště, pustiny, prostě ideálně vypadající apokalypsa.

Nether 2

Grafický kabátek je sice hezký, ale ten hráče u masívních online titulů tak často nezajímá. Zde je hlavní ona mapa a vše co skrývá, první kroky tak budou zákonitě vést k prozkoumání světa. Na nemalém prostoru je ovšem předmětů velice málo, jakýkoliv nález bude tedy provázen pocitem euforie, ať už se bude jednat o energetickou tyčinku, automatickou pušku, nebo toaletní papír (ano, i ten ve hře najdeme).

Nether 3

Je důležité zmínit i poměrně rozsáhlý a proti průzkumu neméně důležitý RPG systém, který ovlivní celou zkušenost ze samotného hraní. Postupným levelováním se získávají zkušenosti a skill pointy, které se pak dají využít na různá vylepšení schopností. Například na delší sprint, což se obzvlášť hodí, nebo na specializaci na určité zbraně, ať už se jedná o ty chladné nebo střelné.

Tahle země není pro mladý

Jelikož je ale Nether survival, je nutné se obrnit trpělivostí, protože s každou smrtí hráč přichází o veškerý obsah inventáře a následně se začíná od nuly. Příčin smrti může být mnoho, ale nejčastěji to bude díky monstrům nebo jiným hráčům. Jejich důvody můžou být vesměs jakékoliv, mohl se jim zalíbit kus vybavení, nudili se či si chtěli oživit hratelnost. Výsledek smrti je ale definitivní, což by mohlo odradit nejednoho hráče.

Nether 4

S nálezem střelné zbraně se samozřejmě změní hratelnost a i šance na přežití, díky čemuž se takového objevu budete velmi cenit. Náhrada za nůž, jenž je z počátku věrným přítelem, je rozhodně znát, nicméně nalezení silnějšího obraného/útočného prvku kompenzuje potřeba doplňovat střelivo, kterého není dostatek. Ono hledání munice se tak stane nepsaným hlavním cílem hry, protože stav nábojů se po každém střetu snižuje a každý náboj je cenný.

Nether 7

Po celou dobu kdy budete mít Nether spuštěný, nepřestane vaši hlavu sžírat prostá myšlenka: "Kde jsem tohle všechno už mohl vidět?" Odpověď je prostá. mohlo to být DayZ, ve kterém se nejspíš vývojáři velmi inspirovali. Styl hry, velikost mapy, možnosti postav, nutnost si vše najít, to vše si je velice podobné. Snad jen, že v Nether jsou zkázou lidstva monstra, kdežto v DayZ to byli zombie.

Tak snad příště?

Vývojářské studio Phosphor se snažilo vytvořit hru, která by nalákala mnoho hráčů a zkombinovala osvědčené postupy, jež se vyplatily hlavně u dalších titulů. Můžeme zmínit například The Last of Us, které nebylo laděné jako MMORPG, ale prozkoumávání prostředí jsme si tam užili dosyta. Zde v Netheru je tato vlastnost zvládnutá dobře asi jako bramborový salát z Tesca. Hlad to zasytí, ale na chuťově to za moc nestojí.

Nether 5

Je škoda, že hra neobsahuje nějaký zajímavější atmosférický soundtrack, který se k postapokalyptickým titulům neskutečně hodí, dokonce se jedná o jednu z hlavních částí. V kombinaci se survival žánrem však bylo nejspíš nutné udělat nějaké ústupy. Tvůrci také nejspíš předpokládali, že vysněná komunita, jež se bude po mapě pohybovat, bude hlasově komunikovat pomocí headsetů a hudba by tedy stejně nebyla slyšet.

Nether 6

Nether je plný bugů, grafických chyb a všemu dodává korunu naprosto ubíjející připojovací doba na servery s volným místem. Nemalé nároky na hardware navíc neodpovídají výsledné kvalitě, takže má člověk dojem, že se jedná vlastně o nedodělaný titul. Na závěr už lze dodat snad jen jedno. Nenechat se zlákat marketingem tvůrců. Velmi povedené stránky a trailer, který snad jako jediný předčí jakoukoliv konkurenci, jsou pouze lákadlem, které ale hráče nakonec odmění pouze zklamáním.

Lze si vychutnávat atmosféru a těšit se z každého nalezeného předmětu, jakmile ale první nadšení vyprší, hra začne trpět neduhy nedotažených nápadů, které nezachrání ani pár povedených prvků.

Michal Frolík

Od listopadu 2010 byl součástí redakce RecenzeHer.eu, o dva roky později pak přešel na inGamer.cz. Počátkem roku 2013 svou zpravodajskou publikační činnost zanechal, věnoval se překladům a psaní povídek. V listopadu 2013 se do redakce vrátil na externí pozici, na níž pokračuje také po sloučení inGameru s CDR.cz.