RECENZE - Kreativitě se v SimCity 5 meze nekladou. Postavte si virtuální město v moderním kabátku

SimCity 5
Budovatelská série SimCity už v dávné minulosti dokázala hráčům naservírovat nevídané a tím se zapsat na pomyslný seznam legendárních kousků. Jakmile tedy podobný stav u hry nastane, je jen těžké vyrovnat se, ba předčít něco, co patří u fanouškovské základny ke skvostu. SimCity 5 se to ale daří.

Hned z počátku bychom zřejmě neměli opomenout téma, které ohledně titulu hýbe herní scénou v posledních několika dnech. Řeč je pochopitelně o problémech se servery a klopýtavému startu hry. Vývojáři totiž podcenili zájem konzumentů a nepřipravili dostatečné množství serverů. A v momentě, kdy už se jejich počet stabilizoval, nefungovaly korektně. SimCity bohužel kvůli protipirátské ochraně neobsahuje offline mód a po celou dobu hraní je tedy potřeba dostupnost internetu, což je u značky jako tato obrovská chyba.

UPDATE 15. 1. 2014: Nová verze SimCity dostane offline režim pro jednoho hráče

simcity5-2

A když budete zlobit, přijde i příšera. Autoři hry v úvodních dnech intenzivně pracovali na záplatách a hledali řešení, díky nimž bude možné SimCity veřejnosti zpřístupnit. Origin (služba společnosti Electronic Arts, kterou hra vyžaduje) sice ukazoval desítky odehraných hodin, faktem však zůstává, že šlo veskrze o pokusy připojit se na vzdálený server. A pokud někdo to štěstí měl, netrvalo déle než několik minut, po nichž následoval pád.

Volba vhodné lokace

Po několika krušných nocích, které tvůrci z Maxisu nepochybně absolvovali, se nakonec situace umoudřila a páté SimCity šlo konečně hrát. Po absolvování tutoriálu, jež na nás vybafne kdykoliv se připojíme na server, který jsme ještě nepotěšili svou přítomností, nás konečně čeká možnost pustit se do tvorby vlastního městečka. Můžeme se buď přidat do již existující oblasti, jíž sdílíme s ostatními hráči, anebo založit soukromou místnost, kam však později lze přizvat přátele.

simcity5-5

Hra nabízí několikero různých map, přičemž každá z nich obsahuje regiony, které hráči zabírají a na nichž se rozprostírá jejich stavební parcela. Být ve veřejné místnosti s dalšími pařany je výhodné z hlediska obchodu, mějte však na mysli, že plocha pro výstavbu města nakonec není tak velká jak se zdá, a pokud vás hraní chytne a nebude chtít pustit, budete zřejmě toužit po zabrání i některého ze sousedních regionů.

Stavění téměř bez hranic

Postavit v novém SimCity lze téměř cokoliv, na co jen vzpomenete. Od nejrůznějších typů silnic po všelijaké druhy budov. Základním kamenem je vytyčení rezidenčních zón, do nichž se nastěhují Simíci. Jsou naprosto zdarma, náklady na stavbu baráčků nespadají pod naše bankovní výdaje. Takoví Simové by rádi někde utráceli peníze, obdobným způsobem tedy vystavíme také komerční zóny, na nichž postupem času vyrostou obchody; a industriální zóny s továrnami.

simcity5-42

Vedle toho je však ve městě potřeba zajistit služby. Chybět nesmí policejní a hasičské stanice, nemocnice, depo pro autobusy (včetně rozmístění zastávek), řada budov pro vzdělání a kulturu, zábavní střediska, elektrárny, vodárny, doly nebo třeba skládka odpadů. Každé takové město lze specializovat určitým směrem a stát se tak například magnátem ve světě hazardu.

simcity5-6

Celou škálu budov je navíc možné postupně přebudovat. Je-li město už natolik velké, že malá lékařská pohotovost s omezeným počtem lůžek a parkovacích prostor pro záchranné vozy nestačí, můžeme vystavět velkou nemocnici, kterou lze také dále rozšiřovat o další budovy areálu, a to do jak do šířky, tak do výšky. Velkým nedostatkem je absence ukládání (špatné rozhodnutí už nelze vzít zpět, čímž se ztrácí možnost experimentovat, jediné savy dělá hra při odchodu, kde obsah ukládá na cloud) a fakt, že vystavíme-li si město například na serveru Evropa Západ 5, po přepnutí na jiný – Evropa Západ 4, jej nemůžeme znovu naloadovat; pouze v případě, že se vrátíme zpět na původní.

Ekonomika hraje důležitou roli

Celá tahle sranda pochopitelně něco stojí. V sandbox módu začínáme s honosnou částkou 1 000 000 simoleonů, ačkoliv původně konto našeho bankovního účtu vypadá nevyčerpatelně, rázem se budete divit, že jste v mínusu. Takovým situacím lze předcházet buď půjčkou (zároveň můžeme využít až trojice úpisů) nebo pečlivou regulací daní. Pro ekonomiku se ve hře najde smysl, daně tedy mohou různě movití obyvatelé (nejnižší vrstva, středně bohatá vrstva a bohatá vrstva) městečka platit odlišné a totéž platí pro jednotlivé zóny – není problém nastavit rozdílné daně v rezidenčních, komerčních či industriálních zónách.

simcity5-7

Pokud máme v regionu souseda, můžeme si přivydělávat poskytováním služeb. Zatímco my od naších spoluhráčů dostupných na mapě dovážíme například dodávky uhlí do elektrárny, na oplátku lze za nějaký ten peníz propůjčit část vlastního hasičského, policejního nebo záchranného sboru, poskytovat meziregionální svoz odpadu a obchodovat i dalšími způsoby.

Perfektní podívaná

SimCity 5 pohání výtečný GlassBox engine, díky němuž vypadá město opravdu živě a je jen radost na něj pohledět. Budovy jsou vymodelovány velmi precizně a s jejich detaily si vývojáři očividně dali spoustu práce. V momentě, kdy se navíc městečko zahalí do tmy a rozsvítí se světla, ať už na pouličních lampách, projíždějících vozidlech nebo věžácích, vidíme dobře řemeslně odvedenou práci, za kterou by se kdejaký grafik nemusel stydět.

simcity5-3

Mimo to nám tenhle herní motor dosti usnadňuje orientaci ve městě. Ta je díky němu podstatně rychlejší a přehlednější, než u předchozích dílů. Spoustu událostí, které město zasáhnou, lze tedy vytušit bez nutnosti otevírat statistiky, tabulky a podrobné rozpisy. Obyvatelé nás svým chováním a svými připomínkami sami upozorňují na to, jakým směrem bychom se měli nadále ubírat, abychom zajistili absolutní spokojenost, stále rostoucí populaci a tím tedy zajistili finance pro další rozvoj.

Nové SimCity dokázalo skloubit to nejlepší z předešlých dílů i s další přidanou hodnotou. Na druhou stranu, najde se také řada nepříjemných nedostatků a nutnost být neustále online je skutečně otrava.

Diskuse ke článku RECENZE - Kreativitě se v SimCity 5 meze nekladou. Postavte si virtuální město v moderním kabátku