RECENZE – Stronghold Crusader 2 si podkopává vlastní hradby

Udělejte svou první hru nejlepší a můžete zavřít krám. Přesně tohle je osud strategické série Stronghold, který ani očekávaným spasitelem ve formě druhého Crusaderu nebyl zlomen.

Když mladé ambiciózní britské studio Firefly přišlo v roce 2001 se zcela novým formátem pro žánr strategických her, nevědomky způsobilo revoluci. Stronghold 1 byl na scéně svěží novinkou, která hráčům nabízela zcela nové, dosud nevídané rozměry.

Úspěch vývojáři zopakovali také s titulem Stronghold Crusader, defacto vystavěném na prvním Strongholdu, pouze s tematickým zaměřením na křížové výpravy a několika málo vylepšeními. Tím si ovšem podřezali vlastní větev. Vytvořili svou nejlepší hru, a ačkoliv se snaží ze všech sil, nedokážou své umění překonat.

Pokoušeli se o to s tituly Stronghold 2, fantasy odbočkou Stronghold: Legends a naposledy v roce 2011 se Stronghold 3, který měl k desetiletému výročí značky přinést další převrat. Ten se však nekonal a recenzenti se nebáli sáhnout po nízkých známkách, nejčastějším hodnocením bylo 4/10.

Stronghold C 2

A pak přišla pro fanoušky série velká rána. Firefly oznámili práce na Stronghold Crusader 2. Studio, které už pošpinilo značku, jak mohlo, se chystá zničit i to poslední dobré, co z ní zbylo. Přesně takové myšlenky patřily jednomu ze dvou táborů, které se po tomto oznámení okamžitě utvořily. Jde však o pravdivá slova?

Stronghold Crusader 2 je hra s výbornou myšlenkou, a přesto je na hráče tak zlá. A možná vás vydeptá natolik, že znovu sáhnete po prvním díle tohoto středověkého dobrodružství. Zejména, pokud jste skutečnými srdcaři. V hlavě vám totiž udělá takový zmatek, že si nebudete jisti, jestli se vám vlastně líbí, nebo nikoliv.

Základním nedostatkem Stronghold Crusader 2 je kamera. Ta je totiž větším nepřítelem, než samotný Saladin. Pokud jste šťastnými majiteli monitoru velkým jako návěs kamionu, pak se nemáte čeho bát. V opačném případě vás ale trochu znechutí fakt, že kamera v podstatě není responzivní a na malých monitorech tak uvidíte spíše spodní lištu s herní nabídkou, než samotné bojiště. A to bez ohledu na to, jaké rozlišení si nastavíte. Zkrátka, ten s větší obrazovkou vyhrává.

Stronghold C 3

V opačném případě nejenže uvidíte poměrně málo ze hry, také posun po mapě (ať už myší nebo pomocí kláves), bude značně nemotorný a málokdy se dostanete do pozice, o které jste snili. Třešničkou na dortu je potom fakt, že přes vysoké budovy a zdi už v podstatě nevidíte, kam můžete umístit další stavbu.

To už ovšem není problém optimalizace, ale designérů. Do hry zapomněli implementovat hračičku, která byla v původním Strongholdu vítězstvím. Možnost „zneviditelnění“ terénu a zdí. Díky tomu nebyl problém přehledně a efektivně stavět uvnitř hradu, který už jste zdivem obehnali. Pokud vám záleží na estetice a monumentálnosti vašeho středověkého sídla, bude muset být výstavba zdí až posledním krokem. Nebo vystudujte mikrochirurgii, pak pro vás ani tohle nebude překážkou. My ostatní budeme doufat, že tenhle nedostatek nahradí nějaký patch.

A v kamenolomu ještě zůstaneme. A možná zabrousíme i do světa matematiky. Tu totiž ve Firefly buď ovládají velice špatně nebo se NPC spoluhráči a protihráči předávkovali adrenalinem. S trochou nadsázky, než ve Stronghold Crusader 2 postavíte základní zeď, zbylí panovníci už mezi sebou vedou kruté boje. Než stihnete vycvičit prvního halapartníka, už není s kým bojovat.

Na začátku každé hry je samozřejmě potřeba zajistit celou řadu věcí, jako fungující zemědělství a průmysl. Kámen ale v Crusader 2 pořádně zdražil a jeho těžba je pomalejší. Stavět hezký hrad tedy budete opravdu dlouho a dost možná to do konce hry ani nestihnete. A to je jen jeden příklad z mnoha.

Stronghold C 4

Přestože pro svůj rod si můžete vybrat z široké řady erbů, a další si můžete odemknout, pokud si produkt zaregistrujete na stránkách studia, totéž už neplatí o panovnících. Těch je ve hře zatraceně málo. Dominantou je ovšem i tentokrát Richard Lví Srdce. Historie znalí ale zapláčou. Naneštěstí pro vývojáře, nasadili mu do hry podobiznu. Richard na ní vypadá jako hnědovlasý tlouštík malého vzrůstu s vikinskou helmicí (v RPG hrách typickým příkladem postavy trpaslíka). Ve skutečnosti šlo ale o vysokého hudebného blonďáka. A určitě nenosil vikinské helmy.

A hlavu si tvůrci nelámali ani s mapami. I tady šlo oproti prvnímu Crusaderu o downgrade. Nebáli bychom se říct, že je prostě odflákli. Je jich podstatně méně, než v minulosti a kdoví jaká kreativita na nich rozhodně znát není. Jako by grafikovi řekli: „Kašli na to, dej tam písečnou placku, hoď tam pár stromů, dvě tři skály a hlavně udělej Richardovi tu helmu.“ Jedna novinka na nás ale přeci jen čeká, na několika mapách lze totiž obsadit neutrální sídla, a v podstatě tak rozšířit své panství. Za to velký palec nahoru.

Nový je také stavební model. Ten nám práci v ledačems neulehčí, spíše zkomplikuje, přesto však obsahuje inovace, které nám ve Stronghold Crusader 1 chyběly. Jde například o natáčení budov před výstavbou nebo možnost vytvořit bránu přímo v obvodové zdi, aniž by šlo o typickou budovu. A právě tento typ bran byl u hradů mnohem častější. Pokud ovšem tuto jednoduchou bránu nasadíte do dvojité zdi, stane se něco na pohled opravdu divného. Autoři šetřili i na věžích. Právě i v tomto případě existuje mnohem méně variant věží, než v původním dílu, plusem jsou ovšem nové obranné prvky, které jsou prostě a jednoduše boží.

Stronghold C 5

Za úspěchem stála v prvním díle Stronghold Crusader spokojená populace. V takový moment bylo dost pracovních sil, vysoká produkce jídla, a tedy mocná a velká armáda. Ačkoliv Stronghold 3 byl v tomto ohledu velice hardcore, Stronghold Crusader 2 obyvatele vašeho hradu nijak zvlášť neřeší. Prostě buď jsou, nebo nejsou. Většinou jich ale máte dostatek a nikterak netrpí, ani když jste na tom aktuálně opravdu bídně. A klidně jim můžete nastavit i vysokou taxu. Budou vás nenávidět, ale pokud to vyloženě nepřeženete, zůstanou vám věrní. V případě Stronghold Crusader 1 šlo ale o pečlivé balancování, které se u dvojky nekoná.

A nekoná se ani kdovíjak dokonalý zvukový zážitek. Soundtrack zůstal beze změny, takže na nové středověké skladby zapomeňte. Stejná je také většina dalších zvuků ve hře, a tam, kde se pokusili tvůrci něco změnit, veskrze selhali. Poslechněte si například střelbu vašich lučištníků.

Pokud chcete přeci jen dát hře šanci, rozhodně se mrkněte na hardware svého počítače. Firefly už totiž nejsou k uživatelům tak milí jako dříve, kdy jste si jejich tituly mohli spustit i na psacím stroji. Nakonec by vás tak mohlo zklamat, že se pro vás hra stává v podstatě nehratelnou.

Stronghold Crusader 2 je více středověkou hrou, než všichni jeho předchůdci. Atmosféra doby je mnohem silnější a honosí se svěžím kabátkem, který na pohled vypadá fantasticky. To bohužel nepředčí hratelnostní stránku, proto jde ryze o průměrný titul.

Diskuse ke článku RECENZE – Stronghold Crusader 2 si podkopává vlastní hradby

Pátek, 24 Říjen 2014 - 15:18 | Martin Mikula | No co, ještě že mám starý dobrý Strongold...