RECENZE - WRC 4 dělá rally ostudu, licence mu nepomůžou

wrc4-flash
Leč se na veřejnosti jedná o poměrně známou a silnou značku, italské vývojářské studio Milestone nemá na herní scéně kdovíjak populární pověst. Už dlouhá léta se specializuje na závodní tituly a ve svém oboru nemá příliš rozvinutou konkurenci.

Na jednu stranu mohou být žánroví fanoušci vděčni za práci, kterou tvůrci vykonávají, na stranu druhou, zejména pod oficiální licencí automobilové federace, by jistě ocenili podstatně reprezentativnější titul.

FIA svěřila WRC Milestonu do ruky v roce 2010, tedy ve stejnou dobu, kdy hledala nové herní zástupce pro Formula 1 a MotoGP. Zatímco Codemasters s F1 nezklamali, Italové WRC i MotoGP rok od roku více ničí. Nebudeme si nic nalhávat,  první novodobé WRC v roce 2010 nebylo technicky ukázkovým dílem, ale disponovalo příjemnou hratelností i širokými možnostmi. Jízdní vlastnosti byly vyrovnané, krajina – leč se nejednalo o grafický zázrak – navozovala příjemnou atmosféru a tratě lákaly k několikanásobnému znovuprojetí.

wrc4-1

WRC 4 sice nabídne úžasný interface, licencované vozy, týmy i jezdce, několikero hratelnostních módů a lákavou možnost kariéry, nadšení však opadne ve chvíli, když po úžasem oněmělém zírání na obrazovku usednete do „kokpitu“. Jakmile totiž sešlápnete pedál na podlahu, zjistíte, jak se auto chová, a radostně najedete do úvodní zatáčky, máte vzápětí chuť rozstřelit svůj virtuální závoďák o nejbližší strom a hru odinstalovat.

Dobrý začátek se špatným pokračováním

Jakmile nás uvítá epická videosekvence, hlavní nabídka pouze utvrdí první pocity, které jsou rozhodně kladné. Na výběr je ničím neomezený šampionát, kde si v libovolné třídě zajezdíme za některou z reálných osádek, multiplayer, kde se ovšem nesetkáme s protihráči jinak, než v porovnání výsledných časů, a kampaň, v níž si vybudujeme kariéru pěkně od píky.

wrc4-4

Právě mód kariéry je na WRC 4 tím největším tahounem a svou důležitost rozhodně dává najevo. Vytvoříme si nového jezdce (jméno, příjmení, národnost a některá z předvolených fotografií), spolujezdce, závodní číslo, vybereme týmového manažera, který udělá maximum pro to, aby nás dotáhl ke slávě a hurá závodit. Nelze počítat s tím, že ihned zpočátku začneme v nejvyšší třídě po boku Sebastiana Loeba nebo Mikka Hirvonena, dá nám mnoho práce, abychom se přes trojici dalších skupin do tohoto šampionátu dostali.

wrc4-2

Pro každou závodní třídu jsou specifické také výběry značek vozidel. V té nejnižší začínáme s Fordem Fiestou upraveným pro potřeby rally. Vy vyšších se pak přidává například Citroën, Subaru, Hyunday, ale i česká sportovní Škoda Fabia. Vlastenci budou tedy potěšení tím, že nejenže mohou mít jezdce s Českou národností a jezdit v původním českém voze, ale vzhledem k módu šampionátu se převtělit také do některého z tuzemských týmů, které mají ve WRC a rally obecně celkem významné zastoupení.

Pravá ruka neví, co dělá levá

Vývojáři se rádi chlubí čísly, je potřeba říct, že ta jsou skutečně pozoruhodná. Na naše obrazovky totiž přivezli padesátků vozů, a to na osmdesáti tratích ve třinácti zemích. Jezdit budeme na asfaltu, šotolině, písku, ve sněhu i na mokru. Každá trať nabídne několikero sekvencí, respektive úseků, jejichž výsledky rozhodnou o finálním zakončení dané Velké ceny. V rally se takové mezičasy jezdí třeba i dva dny, zpravidla se tedy objevují noční závody, ty ovšem ve WRC 4 nehledejme, vývojáři z Milestone se asi zřejmě bojí tmy a bubáka pod postelí.

wrc4-3

Oni jsou vůbec poněkud nerozhodní. Dodnes se například nedokázali dohodnout na tom, zda je jejich WRC arkáda nebo simulátor. Tak my jim to vysvětlíme – je to arkáda, pánové. Bohužel, špatná arkáda. A nesimulujte. Teď se upřímně pozastavme nad poznámkou: mají Milestone unikátní licenci na hru bez možnosti zásahu FIA (respektive výměny vývojáře) nebo je federace tak slepá, že nevidí, jak špatným směrem se počítačové rally odvíjí a vývojářům dál dává důvěru i přesto, že ani vlastně neví, jakým směrem chtějí titul rozvíjet?

Rychle a zběsile na polní cestě

Růst v kariéře nechtěli autoři zvýraznit pouze tím, že se nám otevře širší nabídka vozů a v našich řadách se objeví známější jména. Chtějí navodit také pocit silnějších výkonů vozů. A to opravdu primitivním stylem, kdy jsou auta rychlejší, více po vozovce létají a mají horší přilnavost. Vážně, seděl někdo z vývojářů někdy v autě? I kdyby se nesnažili udělat simulátor, pokazit ovládání u arkády chce hodně umění. Má být jednoduché, dobře korigovatelné a ne vás odrážet ze strany na stranu jako puk od mantinelu. Ať už praxi máte, nebo nikoliv, arkáda by měla být přístupná a přívětivá ke všem.

wrc4-9

Je alespoň hezké, že se tvůrci pokusili změnit jízdní vlastnosti v závislosti na povrchu. Je-li silnice mokrá, jezdí se hůř, než na horkém písku nebo suché kamínkové lesní cestě. I tady se ovšem mají od britských kolegů z Codemasters hodně co učit. O grafické stránce ani nemluvě. Na poměry rally je určitě dostačující a zbytečně se díky její excelentnosti nenavyšují hardwarové nároky, ale i dobrá grafika se dá vždy v nastavení omezit. Oceňujeme alespoň zvukovou stránku a hudební podklad.

Hodnoceni-4

Mileston udělali ostudu jak rally, tak sobě samým. WRC 4 rozhodně neodpovídá oficiální hře světového šampionátu a s tupou hratelností potopí jinak dobrý a kvalitní koncept. FIA by možná měla uvažovat o změně vývojáře.

Diskuse ke článku RECENZE - WRC 4 dělá rally ostudu, licence mu nepomůžou