CDR.cz - Vybráno z IT

ROZHOVOR - Tomáš Daňek: RockSmith v podstatě nemá konkurenční produkt

tomdan-uvod
Tomáš Daněk je PR manažer vydavatelské společnosti Playman, starající se o distribuci titulů předního vývojářského magnáta - Ubisoft - v Čechách a na Slovensku. Hudebně založení hráči, nastražte uši, zeptali jsme se na několik otázek ohledně novinky RockSmith.
  • Proč by si měl člověk, který již vlastní některý z konkurenčních titulů, koupit RockSmith? Jaké má výhody? Proč by si měl majitel například Guiltar Hero RockSmith pořídit?

"Nechci přímo tvrdit, že konkurence zcela neexistuje, ale minimálně o ní nevím. RockSmith v podstatě nemá konkurenční produkt. Pokud ho chcete srovnávat s Guitar Hero – to je titul o reflexech, mačkání pěti čudlíků a tím to hasne. RockSmith je program, kde se může dotyčný naučit hrát na reálnou kytaru. Je to výukový produkt, který dokáže učit na kytaru od samotných základů, tzn. single-note, ale i hraní akordů."

  • Dá se tedy RockSmith využít jako kvalitní škola na kytaru?

"Myslím si, že dá, ale doporučil bych, aby měl patřičný hráč například kamaráda, který mu vysvětlí základy hry na kytaru, byť jsou v titulu popsané – jak se drží trsátko, jak správně držet kytaru, jak  pohybovat prsty po matníku – ale přeci jen je lepší úplné základy alespoň trochu znát. Když k RockSmith přijde někdo, kdo nikdy nedržel kytaru v ruce, zřejmě to nebude úplně jednoduché.

rocksmith2

Ale pro někoho, kdo se učí hrát na kytaru a navštěvuje například některou z hudebních škol či kroužků a nebaví ho cvičit etudy, v RockSmith má šanci se naučit to, čemu se člověk věnuje v klasické škole, zábavnou formou. Ať už je to v podobě hraní písniček, kterých je tam 50 anebo hraním arkádových her, jež jsou v titulu obsaženy.

V RockSmith je například hra střílení kačenek. Je to o tom, že kačenka běží v nějakém chlívku tak, jako v klasické arkádovce, a vy po nich střílíte tím způsobem, že musíte dodržet pražec a eventuálně podle barvy kačeny také strunu. Slouží to k tomu, aby se člověk dokázal naučit pohybovat po krku nástroje, aniž by musel přemýšlet o tom, kde se daná struna nebo pražec nachází."

  • Je RockSmith dostatečně zábavný jak pro začátečníky, tak ale i profesionální hráče, kteří již základy mají? Je to pro ně dostatečně vyhovující?

"Vezměme kategorie jednu po druhé. Profesionální hráč zřejmě už písničky obsažené v titulu zná a pro něho to asi nebude mít žádnou přidanou hodnotu. Ale hra má kromě těchto dvou již zmíněných oddílů ještě třetí oddíl – dokáže plně nahradit kombo. Takže kytarista si nemusí vláčet dvacetikilové kombo domů a klidně ho může nechat ve zkušebně a doma cvičit na konzoli anebo PC.  A díky tomu si může hrát, co chce, co potřebuje trénovat z repertoáru své skupiny. RockSmith pochopitelně obsahuje nastavení celé škály zvuků, je jich ve hře kolem stovky, plus jsou její součástí čtyři editovatelné pedály, není tak třeba dávat za takové věci horentní sumy, a vyzkoušet si, zda mu zvuk vyhovuje a je to právě to, co hledá."

rocksmith1

  • Bude dostupný nějaký DLC kontent? Budou případně písničky k dostání i sólově nebo pouze v balíčku?

"Podle informací, které zatím mám, se připravuje patnáctka tématicky laděných DLC balíčků. Těšit se můžeme na balíček Eric Clapton, Jimi Hendrix, Megadeth a další. Navíc bychom se měli dočkat balíčku ‘Vánoční kytara’. Ale je to pouze nastínění toho, co od toho mohou lidé očekávat. Finální verze balíčků budou zveřejňované až v průběhu tak, jak budou vycházet."

  • Prozradíte nám nějaké ty největší pecky, na které se mohou budoucí majitelé RockSmith těšit?

"Výběr je v rámci titulu velice dobře sestaven. V RockSmith najdeme průřez hudební scénou od 60. let až po dnešek, takže si na své přijde skutečně každý. Ve hře je jak klasický rock v podobě Rolling Stones, tak i verze tvrdšího rocku. Myslím si, že spoustu písniček, které v RockSmith jsou, lidé znají i z rádia. Nechybí Nirvana, Lenny Kravitz, Franz Ferdinand a velká spousta dalších zajímavých interpretů."

  • Jak se zatím staví komunita k RockSmith?

"My jsme s RockSmithem obráželi celé léto festivaly. Byli jsme na třech – Rock For Poeple, Sázava Fest a Colors of Ostrava. Pokud bych to měl zhodnotit, zhruba 80% lidí, kteří si hru vyzkoušeli, bylo nadšených. Dalších 10% uznalo, že to není špatné, ale nemají důvod k pořízení. Zbylých 10% … to byli nespokojení frfloňi, jak já jim říkám :) . Ale sto lidí, sto názorů. Pro mě je stěžejní, že během léta si to vyzkoušelo několik tisíc lidí a naprostá většina z nich byla spokojená. Ať to byli ti, kteří se učí hrát na kytaru, ať to byli ti, kteří se chtějí naučit hrát na kytaru, ale nemají čas docházet například do lidové školy umění, nebo profesionální hudebníci, kteří, protože jsme byli hned vedle pódií, si to chodili zahrát a zjistit o co vlastně jde.

rocksmith3

Na Sázava Festu náš stánek navštívil například Adam Mišík s kamarádem, místo aby chodili poslouchat své hudební kolegy, tak u nás ztvrdli na stánku dvě hodiny a byli z toho nadšení. A takových byla spousta. Většinou nejlepší přístup k tomu měli lidé, kteří momentálně hrají třeba na bicí, přičemž si kdysi hrávali na kytaru a nějaká ta elektrika jim zkrátka ještě leží v koutě, a dosud se k ní nevrátili, protože na ní pět let nehráli a myslí si, že už by to nebylo ono… A zjistili, že tento program je povede a byť se třeba něco naučili špatně, RockSmith je opraví a utvrdí v jejich hraní."

  • Chystáte ještě nějaké takové akce do budoucna?

"Tento rok jsme ještě zde, na FroGames a v Praze se letos ještě určitě objevíme. Navíc prozatím přemýšlíme pro příští rok, vzhledem k tomu, že budou vycházet zmiňovaná DLC, že bychom nějakým způsobem hráčům přiblížili jejich obsah a co nového od nich mohou očekávat."

  • Na rozdíl od amerického trhu, kde je dostupná pouze klasická šestistrunná elektrická kytara, v evropské verzi je také basová kytara. O kterou z nich je u nás větší zájem?

"Většina lidí hraje na šestistrunnou kytaru. Ale na festivalech se našla spousta takových, kteří hrají na basovou kytaru, ať už ve skupině nebo doma. Pro hráče je to zkrátka něco jiného. Přeci jen, basa má pouze čtyři struny, nemá akordy a hraní je o něčem jiném. Takže i díky přítomnosti basy se najde další sorta lidí, které to může oslovit.

Velkým plusem je fakt, že v multiplayeru lze zkombinovat basu s klasickou kytarou. Takže zase ta hudba vypadá trochu jinak, více barvitěji."

Michal "MichalPospíchal" Pospíchal

V roli novináře se na herní scéně pohybuje už více než 9 let. V historii prošel několika velkými redakcemi, jako BonusWeb.iDnes.cz, naposledy se v roli šéfredaktora podílel na tvorbě serveru inGamer.cz, který byl 1. ledna 2014 sloučen s herní sekcí CDR.cz, kde nadále vedl rubriku. V červenci 2014 se na vlastní žádost přesunul na post editora magazínu. Od roku 2016 píše také pro DIIT.cz o technických a všeobecných tématech.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku ROZHOVOR - Tomáš Daňek: RockSmith v podstatě nemá konkurenční produkt

Žádné komentáře.