CDR.cz - Vybráno z IT

Nový systém reklamací na Steamu ničí nezávislé vývojáře. Zákazníci je zneužívají

nepřehlédněte
Steam Reklamace
Steam před pár dny zavedl nový systém vracení peněz, pokud se vám hra nezalíbí během dvou hodin hraní. Obětí systému se po pár dnech ukázala být nezávislá scéna.

Jeden problém se vyřeší, druhý vznikne. Tak by se dala popsat současná situace, která zavládla na digitální platformě Steam. Před pár dny jsme vás informovali o (na první pohled) radostné zprávě, kdy pořízenou hru může zákazník vrátit s nárokem na vrácení peněz, pokud nenahrál déle jak dvě hodiny. Odstranily se tak do jisté míry obavy ze špatné koupě, kdy vás hra nalákala na krásné upoutávky, ale herně toho příliš nenabídla.

Bohužel má tento systém i druhou stranu mince. Ačkoliv se jedná o skvělou pojistku proti špatným (a drahým) AAA hrám, nezávislé hry za pakatel se potýkají s problémy. Někteří nezávislí vývojáři přišli o značné zisky, přičemž není řeč zrovna o těch, kteří by si takové potíže zasloužili.

V neděli vypluly na povrch grafy, které mapují zisky (resp. ztráty) dvou nezávislých vývojářů – Qwiboo (Beyond Gravity) a Puppygames (Revenge of the Titans, Droid Assault, Titan Attacks, Ultratron). Oba vývojáři zaznamenali značný pokles zisků. Dle Qwiboo momentálně vrací hry 72 % zákazníků. 

Steam GrafSteam Graf 2

Ani v jednom případě se nejedná o tituly, které by byly špatné (a tím si ztráty „zasloužily“), ba naopak. Tituly od Qwiboo i Puppygames dosahují okolo 90 % velmi kladných uživatelských hodnocení a kvalitativně spadají do kategorie slušných „dvoudolarovek“. 

Nejedná se tedy o produkty, se kterými by zákazníci byli ve většině případů nespokojeni a své peníze vyžadovali z důvodu špatné koupě. Bohužel i tato symbolická cena $2, úměrná herní době, láká některé zákazníky po odložení hry své peníze vyžadovat nazpět. 

Ačkoliv Qwiboo zaznamenal ztráty, nesnaží se reklamacím zamezit. Pouze se snaží upozornit na to, že v současném stavu ubližuje systém nezávislé scéně. 

Nastalá situace se popravdě dala v těchto případech čekat. Kupříkladu dobré hry jako The Stanley Parable, Dear Esther apod. nejsou tituly stavěné na herní dobu a do vyměřených dvou hodin se (bohužel) krásně vejdou. Podobné tituly mohou být ohroženy daleko více, než kousky od Qwiboo a Puppygames. 

Snad tedy Valve svůj systém nějakým způsobem přehodnotí. Ztráta nezávislé scény by mohla být pro herní průmysl velice nepříznivá. Jaký spravedlivý systém byste navrhovali vy? Nebo se vám zamlouvá tento stávající? 

Tagy: 
Zdroje: 

SN, NPU, DCOOC3D

Diskuse ke článku Nový systém reklamací na Steamu ničí nezávislé vývojáře. Zákazníci je zneužívají

Úterý, 23 Červen 2015 - 22:52 | tony | no a nebudou lidi nastvany kdyz po X hodinach...
Čtvrtek, 11 Červen 2015 - 00:38 | Samboush | Právě proč nutit Indie vývojáře montovat nějaký...
Středa, 10 Červen 2015 - 14:19 | ligy | No a? Je "jednoduchý" vytvořit crack na...
Středa, 10 Červen 2015 - 12:26 | Murphy | Vetsina AAA produkce je totiz uz roky stejna....
Středa, 10 Červen 2015 - 12:19 | Samboush | Stejně "jednoduchý" je vytvořit crack...
Středa, 10 Červen 2015 - 12:11 | Libor Míšek | Když to tak vezmu, tak za poslední ... rok? jsem...
Středa, 10 Červen 2015 - 11:41 | ligy | Jak už tu někdo zmiňoval. Je to jednoduchý, stačí...
Středa, 10 Červen 2015 - 09:43 | PHiLiPZ | neplanujem sa hrat na Linuxe, ale ked Microsoft...
Středa, 10 Červen 2015 - 08:47 | Asuan | další varianta by byla možnost vrácení při ceně...
Středa, 10 Červen 2015 - 02:24 | Rafan | Proč tak složitě, stáhnu hru zdarma a po odehrání...

Zobrazit diskusi