CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Obří Komatsu HD 605-7 je největším elektrickým vozidlem

Určitě se tak bude jmenovat? Protože takový tahač na normální pohon se pod stejným jménem už nějakou dobu prodává...
A perly typu "ta vrátí do baterií až 40 Wh energie" (to by ho vážně vytrhlo).
Mimochodem co všechno se počítá za lektrické vozidlo. Třeba takový tank mouse z WW2 měl pohon taky eletrický, elektřinu si vyráběl benzínovým agregátem a vážil snad 2x tolik co tohle naložené auto.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

P8 Maus váži 188ton. Aspoň ten v Kubinke :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tahat s sebou 4.5t baterek? To se asi extra vyplatí :D Nebylo by levnější natáhnout cestou drát?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Budete se divit, ale fakt se to vyplatí. Samotný náklaďák váži 45tun, s nákladem 110 tun. Při cestě dolu s nákladem vyrobí brždění motorem 40kWh, cesta nahoru spotřebuje 30kWh, provozní náklady budou tedy spíše záporné.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Čili na konci dne se budou baterie vybíjet a ne nabíjet na další pracovní den? No tak to začíná bejt zajímavý :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hm, tak mistni pisalek bud vi vic, nez je v odkazovanem clanku, nebo neumi opisovat.

Dle odkazovaneho clanku auto cestou z lomu vygeneruje brzdenim 40 kWh energie, tady v clanku je 40 Wh energie. Ok, preklepem se ztratila predpona kilo (ale je teda setsakra dulezita).

Zvlastnejsi je, ze tady je psane:
"...denně by mělo vozidlo spotřebovat na 800 kWh elektřiny."
ale v odkazovanem clanku je:
"...truck does 20 times a day for a total of 800 kWh of energy capacity through regenerative braking."

Jako "spotrebovat" a vyrobit "regenerativnim brzdenim" je dost rozdil. To uz nebude preklep. To bude idiocie u jednoho nebo druheho novinare. Navic 20 * 40 kWh je tech 800 kWh, takze to vypada ze v ceske verzi to je proste blbe. (Pro stouraly, energie vyrobena brzdenim neznamena ze se musi spotrebovat, mohla by se, kdyby byl prebytek jo velky, klidne cpat zpatky do site. ale nerikam ze to tak je. to tu proste neni napsane.).

Ale v obou clancich chybi ta zajimava informace - vyrobi autor pri ceste z kopce vic energie nez ji potrebuje pri ceste do kopce?

Takze je potreba patrat dal, bohuzel pro mistni pisalky zdrojovy clanek electrek.co nepise odkud vzal data, ale google nas odkazuje na samotne vyrobce:
http://www.edumper.eu/index.php/en/news.html
Kde je psane:
"During each of the 20 downhill runs, the batteries are charged by 40 KWh, making the vehicle a net electricity exporter or Plus Energy vehicle. This surplus is estimated at up to 200 KWh per day per vehicle."

Takze to vypada, ze autak kazdy den nabrzdi 800 kWh energie, 600 kWh vyuzije na jezdeni a 200 kWh doda do site jako prebytek.

Zaver? Mistni clanek je odpad (neboli standard na cdr.cz). Clanek na electrek.co mohl napsat vic. Tohle pouziti elektrickeho auta je skvele. cdr.cz by mi melo zaplatit za dopsani zpraseneho clanku.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Taky mi to neštimovalo. Díky za dohledání a upřesnění.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Uzasne, tak to cdr.cz do clanku dopsalo. Ocekavam autorsky honorar na svem uctu.

Jeste teda nesouhlasim s touhle vetou:
"Díky cestám z hor bude moci u tohoto vozidla efektivně fungovat rekuperace, ta vrátí do baterií až 40 kWh energie."
lepsi by bylo (nebo neco v tom smyslu):
"Díky cestám z hor bude moci u tohoto vozidla efektivně fungovat rekuperace, ta vrátí do baterií až 40 kWh energie za jednu jízdu tam a zpět."

Tahle veta:
"Trasa je dle mapy dlouhá 36,4 km, ale těžko říci, jakou trasou bude stroj jezdit."
je takova podivna. Trasa je bezpochyby znama uz ted, takze bud si to novinar zjistil, nebo ne a spekulace at si necha do hospody.

Jeste bych upravil vetu:
"...a navíc nebude vypouštět do ovzduší žádné plyny."
Spravne by bylo napsat ze nebude vypoustet zadne "zplodiny". Protoze plyny mozna vypoustet bude, mozna jsou v aute vzduchove systemy rozvodu brzd ci buhviceho. Minimalne z pneumatik uchazi plyn. Nekdo by si rekl ze to je detail, ale tohle je technicky zamereny web, tak budme presni.

Jinak ocenuji opsani informaci o CO2, akorat mel jsem za to ze html umi index, tak tu dvojku za kyslikem prosim do spodiho indexu. Forma sice neni obsah, ale usnadnuje cteni.

No a jeste by stalo za to opravit uvodni vetu:
"...pracuje na novém stroji, který bude zároveň největším elektrickým vozidlem na světě."
nejvetsi elektricke vozidlo byla asi lokomotiva Virginian Railway EL-3A, 624 tun. Kam se hrabe 45 tun tohohle nakladaku. Asi by bylo spravnejsi napsat nejvetsi nakladak, silnicni vozidlo, nebo neco takoveho.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vozidlo

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Otázkou (spíše terminologickou) je, jestli ještě větším vozidlem nejsou důlní velkostroje (ty, co jezdí na pásech).
Třeba tenhle třináct a půl tisíce tun vážící drobeček:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Bagger-garzweiler.jpg
Je ale fakt, že - podobně jako elektrické lokomotivy - musí k tomu bagru vést přívodní vodič.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

hele tady stejně něco nesedí. - to by bylo perpetum mobile
Cestou nahoru s nákladem spotřebuje méně energie (600kWh) - než vygeneruje rekuperací "prázdný" z kopce (800kWh)?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

vsak tam je psane ze s nakladem jede dolu. nebo aspon ted to tam je napsane. kdovi kolikata verze clanku to uz je:
"...pojede trasu ze svahů hory Chasseral"
proste v kopcich nalozi, v udoli vylozi. skoro se divim ze uz tam nemeli elektriku driv :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tss, takový drobek? Až to nacpou do 797, tak se můžem bavit;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně tenhle článek neukazujte zelenejm, nebo začnou vymýšlet, jak vyrábět elektriku rozebíráním českých hor...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavý, čili nahoře auto naloží a vybijou baterky, dole vyloží, auto se vrátí prázdný nahoru :) A pak že neexistuje perpetum mobile :D A ještě ušetří za brzdový obložení...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To není žádná revoluční novinka. Známá je kupříkladu doprava železné rudy ve Švědsku, z dolů až do přístavu vyrábí energii pro okolní obce a ještě jim zbyde na cestu zpátky: https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_Ore_Line

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

To není žádné perpetuum mobile. To je potenciální energie a učí se to v 6. třídě ZŠ.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Kdyby jste premysleli, kde se ten prebytek energie bere, tak vezte, ze ji doda ten bagr, co to nahore nalozi ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

pekne dieselem poháněnej ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.