RECENZE - Učesat hřívy, nasadit křivák, dát do uší Maideny a jde se hrát Brütal Legend!

Brütal Legend - Nahled
Před obrovským ocelovým monstrem, kde se nachází spousta reprobeden, hudebních nástrojů, světel a kulis, se scházejí v kůži odění a ocelí pobití dlouhovlasci s pivem v ruce jedné a s pověstným satanským paroháčem v druhé...

Na pódiu řádí vyvolení, kteří řežou jako smyslu zbavení do strun elektrických kytar, blán bubnů, kláves stage pian a řvou do cvoky zdobených mikrofonů oslavné kovově znějící písně. Všude kolem nich navíc teče suchý led, blýskají se reflektory a šlehají plameny. To je nekompromisní heavy metal.

Bohužel časy výše popsané vystřídala doba, kdy pravou muziku zneuctívá banda frajírků ve špatně nasazených čepicích a neutažených kalhotech v opasku, kdy pár metrosexuálně stylizovaných děcek pobíhá po pódiu a otevírá ústa na playback. Co je vůbec nejhorší - lidé žijí v době, kdy si na sebe nějaká banda usmrkanců vezme černé hadry a hlásá, že hrají stejně dobře jako velikáni rock'n'rollu a heavy metalu!

V Double Fine se již nemohli dívat na takové utrpení, a proto se rozhodli, že znovu ukážou veřejnosti, co to je heavy metal, a navrátí jej na místo, kam patří - na vrchol. Před čtyřmi lety se jim to podařilo, ale jen pro konzole. Nyní se však ukázalo, že myslí i na své PC fanoušky, když pro letošní rok připravili počítačovou verzi těžkým kovem obaleného titulu Brütal Legend.

Smrt neřeší všechno

Hráči se pomocí klávesnice a myši chopí bedňáka Eddieho Riggse, věrného své práci a hudbě. Horda svalů pracuje pro tamější novometalovou kapelu. Opravuje nástroje, připravuje kulisy a snaží se o to, aby vše okolo koncertů fungovalo jak má i přes fakt, že banda nafoukaných teenagerů jím opovrhuje a zneuctívá jeho oblíbený hudební žánr.

Brutal-Legend-Screenshot10

Krom toho kapela vyvádí na pódiu šílené hlouposti. Neustále ryskují svůj život lezením na kulisy. Při jednom takovém kousku Eddie zachrání kytarystu, ale sám zahyne pod tíhou ocelové konstrukce, která na něj spadne. Probudí se nikoliv v rozžhaveném kotli, ale na pradávném místě, kam se dostal díky bestii Ormagöden. Půvabná gothička Ophelia jej dovede do tábora rebelů, kteří bojují proti tyranii, v domnění, že jim bedňák s problémem pomůže. Pouť za dobrodružstvím začíná.

Všudypřítomná svoboda

Hra hostí plnohodnotný otevřený svět, který se s postupem v ději rozrůstá. I když se rozkládá na poměrně rozměrné mapě, jeho prozkoumávání nepůsobí stereotypně. K cestování totiž slouží nápomocný, pekelně rychlý vůz, jehož atributy jako pancéřování, ozbrojení či výkon lze vylepšovat v Ozzyho autodílně, do níž jsou vchody rozesety na každém rohu.

Nejenom poměrně rychlé cestování napomáhá k redukci stereotypu a frustrace, ale i zaplnění světa vedlejšími úkoly, všemožnými výzvami a konflikty mezi oběma tábory, a proto se člověk vůbec nenudí. Barvitý svět ruší jen neustále se znovuobjevující nepřátelé a do zblbnutí se opakující hlášky před a po splnění vedlejší mise.

Brutal-Legend-Screenshot11

Objevováním důležitých míst uživatel získává speciální body, které může utrácet za vylepšení pro vůz nebo své vlastní schopnosti. Dále lze nacházet modly, jež přidají do playlistu další legendární skladby metalových mágů. Dračí sochy zase odemykají unikátní předměty a podobizny Ormagödena zpřístupňují legendy o minulosti.

Zabít je všechny

Brütal Legend vsadila na hack'n'slash soubojový systém. Double Fine udělali dobře, protože řezat cokoliv na fašírku v rámci efektivních komb nikdy neomrzí. Vedle samotného šíleného klikání na levé a pravé tlačítko v různých sekvencích existují super útoky, jež realizují Eddieho kytarové riffy, které se postupem hrou naučí. Díky nim dokáže získávat mírnou výhodu na bojišti, vyvolávat své pekelné auto anebo řešit nemnoho puzzelů (daly by se spočítat na prstech jedné ruky).

Ve vedlejších misích se takovýmto způsobem vydovádí hráči dosytosti, a proto představovala menší inovace dějové linie nutnost. V zárodku do ní vývojáři implementovali logické postupy jako osvobození někoho, pomoc něčemu ku získání lepšího vybavení pro kolegy nebo navázání kontaktů s někým. Jakmile nastane kompletní zrekrutování všech rebelů do boje, tak se zpočátku poměrně svěží hlavní příběhové mise utopí ve stereotypu, kdy bedňákova armáda dorazí na určité místo, tam vystaví pódium a bojuje proti návalům podivných kreatur z druhé strany bojiště. Tyto ofenzivní části střídají chvilky bránění jedoucího konvoje. Poprvé i podruhé se jedná o příjemné zpestření, ale vícekrát?

Brutal-Legend-Screenshot02

Samotné megalomanské bitvy si berou příklad z real-time strategií. Díky gejzírům fanoušků může hlavní hrdina vylepšovat pódium a získávat více jednotek. Úkolem se stává zničení protilehlého stanu. V mnoha případech se vyplatí více taktizovat a lépe volit rozkazy, protože tyto boje patří k těm tužším a v pozdějších částech také k frustrujícím. Mnohdy nepomohou ani Eddieho schopnosti. Mimochodem tuto náplň tvoří i multiplayer. Nic více, nic méně. Škoda.

Metalový sen

Nicméně se v Brütal Legend nachází atributy, které dovolují, aby AAA hrám ukázal prostředníček – tématika, design a zpracování! Návrh celého univerza titulu se shoduje s jakýmkoliv popisem náruživého vyznavače metalu. Skály ve tvaru elektrických kytar, stromy připomínající pochromované výfuky, ženy s černými očními linkami a ňadry plných tvarů, rebelové s dlouhými vlasy a nevyléčitelným kýváním hlavy v rytmu hudby. Místo sněhu padají meteority a šlehají blesky a 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a 365 dní v roce všude do uší duní METAL... Ach, proč tak nevypadá život na Zemi?

Různorodost prostředí zaručuje i vnímání metalu z několika úhlů. Bažiny s rozbořenými středověkými kostely a hřbitovy s věčně plápolajícími svíčkami se inspirují gothic, black a death metalem. Rozlehlé pláně s ocelovým porostem, kamenitými meči a pekelnými zvířaty si berou příklad z power, viking a heavy metalu a tak dále. Ona polytématičnost se týká i soundtracku.

Samá zářná hvězda

Double Fine taktéž do celého konceptu titulu vložili výtečný humor. Ocelový lesk dodává hlavní postavě herec Jack Black, který dokáže vtipně zareagovat na téměř každou situaci. V pozdějších fázích však legrace upadá a nahrazuje ji pochmurná atmosféra. I ostatní postavy přispívají k optimisticky laděné tónině, protože zobrazují idealistické a s nadsázkou pojaté vyznavače onoho hudebního žánru. Přestřelením všeho okolí metalu se docílilo neutuchajícího zemětřesení pro lidské bránice. Pokud navíc uživatel na začátku hraní vypne násilí a zapne vypípávání vulgarismů, tak se mu dostane ku**vsky zábavného a groteskního zážitku.

Brutal-Legend-Screenshot09

Americký komik není jediným zářným jménem, které je uvedeno v závěrečných titulcích. Jak by asi vypadala hra o metalu, kde by se neobjevil žádný představitel metalu? Jack Black z Tenacious D, nesmrtelný Lemmy Kilmaister z Motörhead, netopýrům ukusující hlavy Ozzy Osbourne či heavymetalový bůh Rob Halford z Judas Priest. Podívanou s takovými autoritami si nikdo nesmí nechat ujít!

Dosti podařený port

Nutno uznat, že se optimalizace z konzolí podařila na jedničku. Lze zpozorovat, že grafika působí daleko uhlazeněji a detailněji než v případě XBOX360 nebo PS3. Samozřejmě se to nedá srovnávat s dnešními špičkami. Výhodou zůstává fakt, že si Brütal Legend zahrají i majitelé notebooků.

I ovládání se podařilo skvěle přenést bez větších kompromisů. Jen při řízení automobilu hráč znatelně pocítí absenci analogových páček. Vozidlo až přehnaně reaguje na stisk kláves. Kromě toho fyzika enginu Havok zde nefunguje bůhvíjak spolehlivě. Bestie sice vyjede kamkoliv, ale také ji jen těžko někdo udrží na trati.

Brütal Legend představuje skvělou komplexní hru s neokoukaným a na jedničku zpracovaným tématem. Z titulu přímo sálá atmosféra pravého metalu. Bohužel prvotní nápady vývojářů spadnou dříve nebo později do stereotypu. Fanouškům daného hudebního žánru, hack'n'slash a open-world her lze ale titul jen doporučit.

Diskuse ke článku RECENZE - Učesat hřívy, nasadit křivák, dát do uší Maideny a jde se hrát Brütal Legend!