CDR.cz - Vybráno z IT

RECENZE - Payday 2 se vrací s tématikou organizovaného zločinu

Payday_2_uvod
Snad každý, kdo kdy viděl nějaký film se zlodějskou tématikou, si chtěl ozkoušet tohle akční a nepředvídatelné řemeslo na vlastní kůži. Tuto šanci nabízí druhý díl kooperační akce Payday. Připravit, nasadit masku a hurá do terénu. Ale nebude to snadné.

Pokračování původního Payday: The Heist se opět točí okolo čtveřice bankovních lupičů, vedenou jejich lídrem na telefonu. Při touze vydělat si nějaké peníze na důchod čeká tuto bandu spousta práce. Naštěstí, Washington D.C. je plný zakázek.

Payday_2_1

V hlavních rolích se i tentokrát potkáme se starou dobrou bandou – Dallas, Wolf, Hoxton a Chains. První dva jmenovaní zůstávají stejní, až na malé kosmetické změny, Chains a Hoxton ale dostali nové identity. Například Hoxton už nepochází z Anglie, ale je Dallasovým mladším bratrem.

Washington – město příležitostí

Jak padlo výše, hlavní město USA je plné zakázek, které lze plnit. Těch je na začátku deset (jedenáctá s názvem Ukrainian Job je pouze jinou verzí mise Jewelry Store) a další budou přibývat v podobě DLC. Jednotlivé práce mají společné pouze hráče, na stereotyp se zde rozhodně nehraje.

Payday_2_2

Jednou je potřeba vykrást banku, jindy zabezpečit převoz kokainu nebo naopak správně uvařit metamfetamin (který lze stejně efektivně také odpálit). Kromě klasických práciček jsou tu ještě Pro Jobs, mise pouze s jednou možností na odehrání. V případě selhání hra končí úplně, bez možnosti opakování.

Payday_2_3

Větší zakázky jsou často rozdělené na více dní, kdy hlavní výplata přijde až den poslední. Lepší odměny přichází také s větší obtížností. Nejlehčí je normal, následuje hard, very hard a overkill. Na poslední zmíněnou to zkouší jen profíci, protože hned od začátku útočí plně obrnění policisté, které lze jen těžko zabít.

A teď hlavně potichu… BANG!

Novinkou v Payday 2 je možnost projít některé mise tichým stealth postupem. Ten však vyžaduje naprostou kooperaci, správné načasování akcí a i tak se jedná o poměrně hardcore záležitost, protože kamerám stačí jen zahlédnout podezřelou aktivitu, strážnému aby viděl rozbité okno a spouští se poplach.

Payday_2_4

V případě akčního postupu je proti týmu lupičů nasazena policejní složka. Síla policie se odvíjí dle nastavené obtížnosti. Za zmínku stojí hlavně obtížnosti very hard, kdy je nasazena do akce FBI, nebo overkill, kdy se bojuje proti obrněným složkám. Jako bonus může hostitel před začátkem mise zakoupit výhody pro tým, mezi nimiž najdeme třeba zkušenějšího únikového řidiče. Jelikož je ale většinou platí z vlastní kapsy, neděje se to příliš často.

Švýcarská konta… na okrasu

Systém odměn je v Payday 2 tak trochu zvláštní. Za splněnou misi získáte na svůj „offshore account“ (nejvýstižněji lze popsat jako švýcarské konto) několik miliónů, které však nelze utratit. Peníze na útratu tvoří totiž asi 5% částka z offshore výdělku. Výše odměny je závislá na cennosti zakázky. Čím vyšší PayGrade, tím vyšší odměna (a často i obtížnost).

Payday_2_5

Jediné využití offshore částek, je při zakládání vlastních misí s vlastním nastavením. V tuto chvíli je potřeba zaplatit přípravy na danou práci. Jelikož se u lukrativních nabídek jedná o několikamiliónové částky, jdou finance právě z osobních kont.

Payday_2_6

Peníze, které jsou na útratu, lze investovat do úpravy zbraní nebo vlastností postavy. Nestačí však pouze dané vylepšení zakoupit. V případě zbraní je nutné dané vylepšení vlastnit a u vlastností mít k dispozici potřebný počet bodů. Vylepšení jsou ale značně drahá, takže si hráč občas řekne, k čemu má miliony na účtu, když s nimi nelze nic dělat.

Zelenáč profíkem

Vzhledem k přítomnosti RPG prvků v prvním díle není velkým překvapením, že se objevují i v pokračování. Každý hráč zde začíná od píky a hned zpočátku si musí vybrat, jaké povolání bude jeho postava mít. Mastermind má bonusy pro braní rukojmích či oživování spoluhráčů, Enforcer je primárně zaměřen na útok a doplňování munice, Ghost na tichý postup a Technician je odborník na navrtání sejfů.

Payday_2_7

Maximální úroveň je na čísle 100, za každý nový level dostaneme bod a pro vyplnění jedné kompletní větve by bylo třeba investovat 144 bodů, je tedy nutné přemýšlet, jaký perk má smysl mít a jaký ne. Naštěstí nám autoři do hry zakomponovali možnost resetovat rozdělení bodů a upravit si, nebo dokonce zcela změnit, zaměření postavy.

Zbraň hodná mistra

Upravovat lze také zbraně. Vylepšení na ně se odemyká za pomocí tahání karet, které se nazývá PAYDAY. Ze tří karet si na konci mise vyberete jednu a můžete tím pádem získat peníze, mód na zbraň, barvu na masku či jiné věci na upravování. To, co si hráč vytáhne, záleží tak trochu na štěstí, protože hra generuje výhru automaticky.

Payday_2_8

Možností, jak zbraň upravit, je nespočet. Od kolimátorů, přes tlumiče, gripy, předpažbí, pažby, po foregripy a dlouhé hlavně. Je nutné počítat s tím, že jednotlivé úpravy zbraní mají vliv na jejich vlastnosti, takže například tlumič učiní sice zbraň neslyšitelnou, ale také méně účinnou.

V multiplayeru poznáš přítele

Payday 2 jasně cílí na multiplayer. Kooperační mód je vlastně alfou i omegou celé hry (ač nic samozřejmě nebrání tomu, zapnout si jakoukoliv z misí pouze offline). Parťáky převezme umělá inteligence. Ti nic nečiní do doby, dokud se nespustí akce (myšleno poplach) a jejich jediným úkolem je pak postřílet policii. Jakákoliv pomoc s nošením kořisti, vyhozením nábojů nebo zajímáním rukojmích se nekoná.

Payday_2_9

Díky tomu jsou těžší zakázky v singleplayeru prakticky nehratelné, protože je potřeba spolupracovat. Od toho tu je multiplayer. Samozřejmě stále hrozí, že narazíte na neschopného hráče, který po domluvě, že se půjde stealth postupem, naběhne do banky a začne všechny střílet, ale to je holt riziko povolání. Ideální řešení, i z důvodu dlouhodobějšího hraní, je sehnat si další tři známé.

Jak se ti líbí moje prašule, kámo?

Co se technického zpracování týče, ačkoliv má hra své neduhy, je na velmi slušné úrovni. Přestože samotná grafika hry je opravdu pěkná, vývojáři se nevyhnuli několika chybám. Občas se objeví grafický bug v podobě levitujícího policisty nebo zeď vcucne polovinu mrtvoly. Zarážející jsou i neviditelné zdi, které ohraničují herní mapu. Sem tam jsou umístěny nešťastně uprostřed chodníku.

Payday_2_10

Naopak hudební doprovod je, stejně jako v prvním díle, opravdu skvostný. Vrací se část původních skladeb, doplněných mnoha novými, které velmi dobře sednou do daných situací. V přípravné fázi je tedy hudba napínavá a jen občas se nějak výrazněji projeví, naopak při akci se rozjede atmosférické podkreslení, které přidává na adrenalinu.

Hodnoceni-7Verdikt

Payday 2 je asi nejlepší možnou volbou, pokud hledáte hru na kooperaci. Naopak na singleplayer hraní dejte ruce pryč. Je škoda, že se vývojáři nevyhnuli grafickým bugům, nebo naprosto stupidní umělé inteligenci, stejně tak zamrzí absence lokálního multiplayeru.

 

Tomáš Herodek

Patřil mezi novou vlnu autorů serveru RecenzeHer.eu, kde se z pozice redaktora vypracoval na zástupce šéfredaktora. Od roku 2012 je členem redakce inGamer.cz, nyní spadající pod herní sekci CDR.cz, kde zpočátku působil jako externí redaktor. V červenci 2014 se přesunul na pozici zástupce vedoucího herní rubriky.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE - Payday 2 se vrací s tématikou organizovaného zločinu

Žádné komentáře.