CDR.cz - Vybráno z IT

PREVIEW – Horizon: Zero Dawn se podívá do budoucnosti na pravěk [E3 2016]

Od představení nové značky zpoza studia Guerrilla Games uplynul už jeden rok. Společně s informacemi z letošní E3 by se hodilo si připomenout, proč právě tento titul stojí za sledování v příštích měsících, až do jeho vydání.
Horizon Dawn Zero 7 1

Cdre 3

Guerrilla Games poslední roky trávili budováním značky Killzone, přičemž od roku 2004 nepřišli s ničím novým, natož unikátním. To se změnilo právě vloni, kdy představili Horizon: Zero Dawn; titul, kterým se vydali nevídaným směrem.

Postapokalyptická zasazení příběhů se nejčastěji točí okolo života v mrtvé civilizaci. Stačí se podívat na The Last of Us, The Walking Dead, Fallout a jimi podobné tituly. Nukleární válka, zombíci, nešťastná nákaza,… Horizon: Zero Dawn si z těchto titulů mnohé vypůjčuje, ale daleko více by se dal příběh připodobnit Stroji času od H.G.Wellse.

Po nás ať přijde potopa

Horizon: Zero Dawn přesune hráče tisíce let do budoucnosti, do postapokalyptického světa, kterému vládnou stroje a lidé se vrátili ke svým pravěkým základům. Žijí v kmenech, v lesích, loví divokou zvěř, sbírají plody přírody a snaží se s okolím žít v symbióze, včetně syntetických zvířat připomínající dinosaury, kteří si žijí vlastním životem v přírodou překypující krajině.

Horizon Zero Dawn Screen 08 Ps 4 Eu 16 Jun 15Horizon Dawn Zero 5Horizon Dawn Zero 12

Na rozdíl od hráče si však neuvědomují, jakým životem žili jejich předci, ani odkud syntetická stvoření pocházejí. Vše se zdá býti běžným koloběhem života, jak si to příroda odjakživa přála. Monumentální stavby jsou pozůstatky předků, jejichž osud byl zapomenut a vybízí k více otázkám, než kolik nabízí odpovědí. Stvoření robotických zvířat je neznámé a lidé si jej vysvětlují nadpřirozenými historkami.

Horizon Zero Dawn Screen 01 Ps 4 Eu 13 Jun 16

Příběh hry už od své anotace vybízí k několika otázkám, na které hledá odpovědi i hlavní hrdinka Aloy, namísto báchorek a povídaček kolujících mezi jejími lidmi. Právě zvědavost, smutek, zamyšlení nad osudem lidstva a našem odkazu má být hnacím motorem scénáře, který by měl sdílet všechny aspekty pravého RPG.

Když se jednoho dne začnou Mašiny z neznámého důvodu bouřit v důsledku korupce, odhodlá se Aloy vyrazit na svoji cestu za osvícením, zatímco její lid pouze spoléhá na to, že nákazu vyřeší jejich bohové.

Rovnoprávnost

Osobnost hlavní hrdinky byla silně inspirována tituly s ženami v hlavní roli; konkrétně Nausicaa, Princezna Mononoke, Ellen Ripley, Sarah Connor či například Ygritte z Her o trůny. Tak přiblížil pohnutky autorů hlavní scénárista hry John Gonzales, jehož rukopis mohou hráči znát například z Fallout: New Vegas. Dle jeho vlastních slov si na hře nejvíce pochvaluje to, že vyobrazuje svět ve fázi, kdy jeho úmrtí už bylo dávno přerostlé novým životem, namísto ukazování vymírající civilizace.

Horizon Zero Dawn Screen 02 Ps 4 Eu 16 Jun 15Horizon Zero Dawn Screen 01 Ps 4 Eu 16 Jun 15

Zasazení samotnému napomáhá velmi silně i grafická a vizuální stránky, která se snaží ždímat absolutní maximum z hardwaru PlayStation 4 i poupraveného enginu známého z Killzone: Shadow Fall. Pro ukázku, jakou péči vývojáři hře poskytli, nejlépe poslouží vydané záběry ze hry. Technické možnosti se velmi promítnou i do samotných herních mechanik.

Z pohledu třetí osoby se hráči vrhnou do civilizačního oxymoronu, kde na ně bude čekat propracovaný soubojový systém s RPG mechanikami v pozadí. Ukázky z uplynulého roku prezentovaly akčnost soubojů, ve kterých se hráči střetnou s gigantickými dinosaury, které nestačí pouze slepě mlátit.

V případě bojů s několikanásobně většími nepřáteli bude velkou roli hrát vlastní taktika. Na rozdíl od Zaklínače si na vše bude muset hráč přijít sám a selským rozumem a důvtipem vymyslet, která pomůcka z tak širokého arzenálu by mohla být právě na toho či onakého nepřítele vhodná. Každá vydaná ukázka zatím představila souboj s různými robotickými dinosaury, snad tedy hra nevyčerpala všechnu svou munici příliš brzy a ve finále bude jejich diverzita o to silnější.

Horizon Dawn Zero 3Horizon Zero Dawn Screen 06 Ps 4 Eu 16 Jun 15Horizon Zero Dawn Screen 06 Ps 4 Eu 13 Jun 16

Základní tři možnosti hraní se budou odvíjet od hráčova rozhodnutí. Bude možné se zaměřit na více přímé souboje, kradmý postup či lovecký přístup založený na pastech. Tradiční způsob podávání schopností bude skrze perkový systém, talentový strom a vybírání nových schopností, tedy běžné sbírání úrovní.

Horizon Zero Dawn Screen 05 Ps 4 Eu 13 Jun 16

Systém craftování nebude samozřejmě chybět. Okrem tradičních principů hledání materiálů a následného vyrábění však přináší jednu pozoruhodnou novinku, která by mohla výrazně ovlivnit příští přírůstky do RPG žánru. Během rozhovorů s okolními postavami jim lze zadat vlastní quest, aby obstaraly některé z nutných surovin. Tedy namísto otravného hledání bude možné otrockou práci přenechat jiným.

Objevení ohně a laserů

Zajímavostí v arzenálu zbraní je jejich hranice mezi primitivními nástroji a high-tech udělátky. Vše se sice nesmírně podobá tradičním lukům, nožům, prakům a výbušninám, ale v převleku futuristické technologie, ze které lidstvo stále čerpá. Scénáristé tento princip přibližují připodobněním k běžnému užívání počítače, který je sice každý schopen ovládat, ale už ne mu úplně porozumět.

Horizon Zero Dawn Screen 03 Ps 4 Eu 13 Jun 16

Lidé se pouze naučili rozeznat určité zákony akce a reakce. Což se dá například vypozorovat i v domestikování zvířat, které bude jednou z těch nezajímavějších herních mechanik. Aloy je umožněno provrtat se dinosaurům do obvodu, čímž jim narušit některé funkce a donutit je poslušně poslouchat; nemluvě o jejich osedlání.

Vyjma hlavního příběhu, který prozatím působí jako plný možností, které snad nepřijdou vniveč, nabídne hra i poměrně rozsáhlé prozkoumávání světa, vedlejší úkoly, nádherné scenérie a atmosféru. Životy okolních postav i kmenů budou záviset na hráčově rozhodnutí, i když se scénář snaží spíše o lineární příběh.

Horizon: Zero Dawn se zaměřuje čistě na singleplayer. Žádný multiplayer není v plánu, jádro hry spočívá pouze ve zprostředkování zážitku pro jednoho hráče. Na dnešní dobu odvážné rozhodnutí. 

Následkem odkladu se Horizon: Zero Dawn dočkáme až příští rok, a to 1. března 2017. Bohužel exkluzivně pro PlayStation 4. 

Nezapomeňte sledovat herní sekci CDR (nikoliv pouze titulní stranu) pro kompletní přehled všech novinek z letošní E3 výstavy. Po celý týden vás denně budeme zásobovat desítkami článků, díky kterým vám nic neunikne. 

Zpravodajství E3 2016 běží pod záštitou společnosti Intel

Zdroje: 

Jáchym Flídr

Začínal v roce 2012 jako redaktor serveru inGamer.cz, kde později povýšil na funkci editora videorubriky. Na CDR.cz, pod které inGamer.cz v roce 2014 přešel, začal jako zástupce šéfeditora herní rubriky. Od července téhož roku herní magazín vede.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku PREVIEW – Horizon: Zero Dawn se podívá do budoucnosti na pravěk [E3 2016]

Čtvrtek, 6 Říjen 2016 - 09:42 | Riman | Škoda, že si tuhle hru pro její exkluzivitu na...
Čtvrtek, 23 Červen 2016 - 10:42 | jakub novak | Prvni video, 1:37 - odkad se bere ta voda? Nekdo...

Zobrazit diskusi