RECENZE - Upozornění: Quantum Break škodí hodinkám

Quantum Break Title
Studio Remedy patří k těm, kteří nepálí své tituly rok co rok, ale naopak se na jejich hry běžně čeká déle. A jako jsme museli čekat na jejich temný thriller Alan Wake, i tentokrát nebylo čekání krátké a museli jsme si počkat celých šest let.

Okolo Quantum Break se během vývoje vytvořila poměrně velká mediální bublina, jelikož se nejdříve spekulovalo, že by se mělo jednat o jeden z prvních titulů na Xbox ONE, následně se začaly objevovat informace o propojení hry s hraným seriálem, zápletce která řeší problémy s časem. To vše nakonec vyústilo v to, že u nejnovějšího počinu Remedy byla očekávání velice vysoká, možná dokonce vyšší, než u jejich minulého díla.

Když se hodinky zastaví

Ale popořadě. Remedy v čele se Samem Lakem jsou známí důrazným zaměřením na příběh, který bývá nejsilnější stránkou hry. A to platí i v případě Quantum Break. Jak je zvykem, nejedná se ani o příběh jednoduchý. Hlavní hrdina Jack Joyce se vrací do rodného Riverportu poté, co ho urgentně požádá o pomoc jeho nejlepší přítel Paul Serene. Chce totiž ozkoušet stroj času, který vynalezl Jackův bratr Will, který se ovšem použití brání.

Quantum 16Quantum 05

Na první pohled vše funguje, ale při druhém pokusu dojde k chybě a vznikne tzv. Trhlina v čase způsobující časové anomálie a případný Konec času. A aby toho nebylo málo, na scénu vtrhne jednotka Monarch Solutions a starší verze Paula Serena. Ten je ale zásadně jiný, než jeho mladší já, zabíjí Willa a Jacka zajme. A to jsme teprve v úvodu.

Jak jsme psali výše, příběh je opět značně komplikovaný, plný zvratů, cestování časem na jednu i druhou stranu (ne-li i třetí), takže se tvůrci nezapřou. Bohužel se najde i pár předpovídatelných situací, což jinak propracovaný scénář trochu narušuje. Nás ale po celou dobu hraní opravdu bavil a dokázal u hry udržet.

Quantum 09

Scénář nás pak oslovil i svým koncem. Nejspíš byl zamýšlen jako obrovský mind-blown moment, ze kterého jsme sice až tak neodpadli, ale... Podobně tomu bylo i u Alan Wake, který byl občas za svůj konec nekonec kritizován. My však nevidíme problém v tom, když hra po hráči vyžaduje, aby se sám pokusil si střípky poskládat a pochopit, jak bylo vše vlastně myšleno.

Quantum 20Quantum 08

Ke scénáři musíme zmínit také větvení scénáře. V příběhu totiž kromě Jacka Joyce hráč ovládá i druhou postavu (Paula Serena), který po konci každého aktu musí učinit určité rozhodnutí, přičemž díky svým schopnostem má možnost nahlédnout na zásadní dopady té či oné volby.

Tato rozhodnutí zpočátku nevypadají nijak zásadně a i konec příběhu je pouze jeden, ale i tak se hratelnost změní, potkají se jiné postavy a minimálně dvě zahrání si hra vyžádá.

Je libo hraný seriál?

Ještě než se dostaneme k samotné hratelnosti, zmínili jsme propojenost s hraným seriálem. Po každém Paulově rozhodnutí následuje cca 15 minutová epizoda, která sleduje převážně osudy několika zaměstnanců Monarch Solutions a také reflektují rozhodnutí, která se vyberou. Musíme uznat, že propojení je to velice nápadité, postavy jsou zajímavé a dají celkovému příběhu opravdu skvělé podkreslení.

Quantum 10

Na druhou stranu je zde i pár mínusů. Za prvé lehce selhává režisérská práce. Pro příklad, vypadá opravdu zvláštně, když profesionální IT mág hackuje server a to tak, že datluje všema deseti, přestože na obrazovce visí nápis Loading.

Zároveň je vhodné epizody stáhnout do konzole, jelikož i při rychlé lince není streamování plně stabilní, dochází k poklesu kvality či desynchronizaci titulků. Stažením epizod se toto eliminuje, nicméně si na harddisku ukousnou 75GB, což ve většině případů není stahování na pár minut.

Švýcarské hodinky z Číny

A už se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu. Hratelnost. Zde Remedy v základu nevybočují ze svého standardu, tedy se jedná o klasickou střílečku s kamerou umístěnou za ramenem hlavního hrdiny a automatickým krycím systémem. Ale opravdu se jedná o základ. Alan Wake byl obzvláštněn světlem, jenž oslabovalo nepřítele, Max Payne zpomaloval čas. A jelikož hraní s časem se v Remedy očividně líbí, Hlavní hrdina Jack Joyce s ním taktéž manipuluje.

Quantum 01Quantum 15

Během experimentu se strojem času byl Jack vystaven záření, čímž se mu dostalo několika zajímavých schopností. Pro představu je vypíšeme. Time Vision (odhaluje okolní nepřátele a sběratelské předměty); Time Dodge (rychlý přesun několik metrů dále); Time Shield (zastavuje příchozí střelbu a rychleji se v něm regeneruje zdraví); Time Blast (koncentrovaný výbuch); Time Stop (zmrazí nepřítele na místě a zároveň kumuluje střelbu na nepřítele); Time Focus (krátké zpomalení času pro přesnější míření a další).

Quantum 07

Všechny tyto schopnosti oživují akční střety s nepřáteli, které jsou jinak vcelku tuctové. Nepřátel je samozřejmě více druhů od klasických vojáků (se slabší či silnější výbavou) po vybavené specialisty schopných rychlých přesunů a rušení Jackových schopností. UI je ale poměrně hloupá, nepřátelé na Jacka nabíhají, prakticky se nekryjí a jejich síla je tedy spíš v počtu než v taktice.

Remedy tedy zůstává ve svých kolejích, kdy i jejich předešlé počiny v akčních pasážích neoplývaly příliš propracovanou umělou inteligencí. Čas od času se objeví nápaditější pasáž, výsledek je ale v těchto střetech rozpačitý a po chvíli už ničím zvlášť nepřekvapí.

Quantum 19Quantum 14

Občas je pak průchod hrou proložen nějakou jednoduchou hádankou, ty ale nevyžadují závratné přemýšlení, jelikož je vše založeno na uvolnění cesty a následném přetočení času, která zničené prostředí přemění a vytvoří například most. Převážně se ale jedná hlavně o časové momenty, kdy je pouze nutné dostatečně rychle, tedy za použití schopností, proběhnout určitou chodbu/bránu/dveře. Délka hry se ani nepřehoupne přes 10 hodin, což není zcela ideální, ačkoliv se na dnešní dobu jedná už o standard.

Sběratelské nebe

Jednotlivé úrovně jsou plné různých věcí k sebrání či přečtení. Tyto bonusy doporučujeme sbírat z několika důvodů. Za prvé podkreslují atmosféru a příběh, jelikož se z nich hráč dozví mnoho doplňujících informací, či motivace vedlejších postav. Za druhé odemykají skryté části hraného seriálu. Jedná se sice o krátké scény na pár vteřin, které nemají významný dopad na hlavní myšlenku dílu, ale je to příjemné zpestření fungující jako pěkná odměna.

Quantum 18Quantum 13

Posledním bonusem jsou bodíky do schopností, které jsou rozmístěny mnohem více nahodile, případně i na nedostupnějších místech. Za ně si pak může hráč ovlivnit drobnosti u svých schopností, jako například jejich rychlost nabíjení, délku trvání a podobně.

Co běžnému oku stačí…

Technické zpracování je na dnešní dobu standardní. Detailisty nejspíš urazí již fakt, že hra má rozlišení na 1080p upscalované a běží „pouze“ ve 30fps. Pro ty méně náročné se však v tomto ohledu nejedná o tragédii, jelikož se dostupné vyhlazování postará o většinu práce. Quantum Break přesto vypadá slušně, framerate je stabilní a přechody mezi ingame scénami a generovanými cutscénami nejsou zásadně viditelné.

Občas se objeví nějaký grafický bug, například se zbraň vznáší mimo ruku nebo se zmateně spustí animace rozrážejících se dveří, když se o ně Jack opře. Tyto problémy byly ale ojedinělé a narazili jsme na ně pouze tak dvakrát až třikrát.

Co se týče PC verze hry, hlásí uživatelé velké potíže i se sestavami, které převyšují doporučené hardwarové požadavky, více zde:

Quantum 17

Podoba postav velice věrně odpovídá předloze. Repertoár herců navíc pozná každý správný fanoušek současných filmů a seriálů:

• Hlavního hrdinu Jacka Joyce hraje Shawn Ashmore (Iceman z X-Men série)
  • Willa Joyce Dominic Monaghan (Smíšek z Pána Prstenů)
  • hlavního antagonisty Paula Serena se zhostil Aidan Gillen (Petyr Baelish z Game of Thrones).

Samozřejmě je možné zahlédnou spousty jiných známých tváří. Své běžné cameo ve stylu Stana Leeho si opět střihne i Sam Lake a při troše hledání se objeví i Ilkka Villi, který dal tvář Alanu Wakeovi. Obsazení je tedy slušné a herci své role zvládli dle očekávání.

Quantum 11Quantum 02

Zvukový doprovod je také velice solidní. Dabing je, jak jsme již nastínili, naprosto v pořádku. Hudební doprovod pak velice dobře podkresluje atmosféru sci-fi seriálu a mění se dynamicky dle situace. Snad jen zvuky zbraní by mohly být o něco věrnější. Nejedná se o zásadně velký prohřešek, ale například malá SMG zní velice podobně pouze s jinak rychlou kadencí. Poslední malý mínus zaměříme na titulky. Ty se totiž nezobrazují u audio stop (např. zprávy v rádiu, zvukové nahrávky) nebo v případě spuštění televize.

Quantum 12

Suma sumárum je Quantum Break dalším slušným titulem od Remedy. Spousta hráčů dost možná očekávala něco víc a nelze se divit, jelikož PR kampaň nebyla vůbec malá. Hratelnost po čase dost ustupuje z důvodu stereotypnosti, kdy vše táhne především hlavně příběh. Znovuhratelnost je i přes občasnou větvenost bohužel dost nízká (pokud se do hry nezamilujete). Pro zjištění všeho stačí hru projít dvakrát a dále už není co objevovat.

Hraný seriál je rozhodně zajímavý prvek a nebránili bychom se častějšímu používání. I přes své režijní chyby by si rozhodně zasloužil větší ztvárnění i mimo bariéry hry. Pokud ale neradi sledujete ve hrách filmové pasáže (či je dokonce přeskakujete), měli byste koupi zvážit opatrněji. Milovníci cutscén si však příběh užijí plnými doušky.

Quantum Break si na sebe upletlo bič poměrně velkou PR kampaní, která slibovala opravdu převratné věci. Namísto toho jsme dostali množství zajímavého materiálu, který ale není tak zásadní, jak se čekalo. I tak se jedná o další slušný titul od Remedy, který rozhodně stojí za to. Své předchůdce ale nepřekonává.

Diskuse ke článku RECENZE - Upozornění: Quantum Break škodí hodinkám

Pátek, 29 Duben 2016 - 17:17 | De | Zkoušel jsem. Hrál jsem asi 5 minut - suprově...