CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k TÉMA - Jak ekologická jsou jednotlivá paliva?

Obrázek uživatele corwin78

Já osobně čekám na vodík, to ostatní jsou jen kompromisy a přechodná stádia. Přidání vodíku na současné čerpačky není o moc složitější než LPG/CNG, tankování probíhá stejně a stejně rychle.

Vodíku je dost a způsoby jeho získávání se stále zefektivňují - v současností nejrozšířenější výroba z fosilních paliv není velká výhra, ale stále je to ekologičtější proces, než přímé spalování uhlí v elektrárnách nebo nafty v autech, ale také je tu výroba vodíku z obnovitelných zdrojů, např. biomasy, ale osobně vidím jako budoucnost hlavně výrobu vodíku přímo z vody, pomocí moderních jaderných reaktorů.

-7 +1-1 Je komentář přínosný?

Přidání čerpačky na vodík (a i uchování vodíku v autě) je podstatně náročnější než LPG/CNG. Vodík je totiž zkapalněný při hodně nízké teplotě (dohledal jsem -253°C). Na této teplotě ho musíš udržovat. Na čerpačce předpokládám že aktivně. Pokud je to v autě řešené jen pasivně pořádnou izolací, tak ti po nějaké době všechen uteče přetlakovým ventilem.

Distribuce a přechovávání vodíku je největším problémem auto na vodík (i když ne zdaleka jediným).

+6 +1-1 Je komentář přínosný?

přesně tak molekuly vodiku jsou prilis male, ano autobusy na vodik dnes jiz jezdi tam to tolik nevadi, ale v beznem aute je to nesmysl pac i pres triplastovou supertesnou nadrz se vam doslova behem 14 dni 50% plaliva vypari a proste mit auto ktere necham par dni stat a pak prijdu a palivo nikde no to fakt ne slepa ulicka

+1 +1-1 Je komentář přínosný?

Jo, jedine horsi na skladovani je helium. Apropo, jakze to mysli s temi disky s heliem?

0 +1-1 Je komentář přínosný?

V discích je trocha hélia v plynném stavu a za běžného tlaku. V nádržích aut je vodík zkapalněný, což představuje extrémně nízké teploty a obrovské tlaky při vzestupu teploty.

0 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele corwin78

Neříkám, že je to úplný bullshit, ale není to až zase takový problém, jak tu hlásáte, protože dnešní kompozitní nádrže, které se vyrábějí pro automobily ten vodík bez problému udrží. Ostatně vodíkových automobilů už pár jezdí, např. Honda FCX Clarity se před pár lety objevila i u nás v pořadu Autosalon a rozhodně je toto směr, kam se bude automobilismus ubírat, baterky si můžete strčit tak maximálně do vibrátoru. Doporučuji si něco málo nastudovat o již jezdících vodíkových automobilech, než tu budete hlásat ty svoje moudra, jak to vlastně nejde, když ono to docela dobře jde.

-1 +1-1 Je komentář přínosný?

Na elektřinu v baterkách můžu jezdit už dnes (mám za sebou 60 tisíc km v elektromobilu) o vodíkových stanicích na každém rohu jako jste zvyklí u dnešních benzinek si můžete nechat leda zdát. To nebude realitou ani za 50 let.

+2 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Asuan Nosferatu

celkem nadějné pro skladování vodíku jsou nanostruktury, u kterých velikost buněk nedovolí kapalnému vodíku v přechodu do plynného stavu ani při běžné teplotě

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Ta budoucnost výrobu vodíku pomocí jaderných reaktorů je ještě hoodně vzdálená.
Na energii potřebnou pro výrobu paliva pro vodíkový elektromobil s dojezdem 100km ujedu bateriovým elektromobilem téměř trojnásobnou vzdálenost! Proč tak plýtvat?

+1 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele corwin78

A ta čísla vycházejí z čeho? Baterka je vůbec ten nejdražší způsob využívání elektrické energie.

-1 +1-1 Je komentář přínosný?

účinnost elektrolýzy 60%, účinnost palivového článku 50% = celkem 30% bez nákladů na stlačení, přepravu a další přečepání do nádrže vozu

baterka je neefektivnější uložení el. energie, nejméně 85%

0 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Asuan Nosferatu

a protože je účinnost elektrolýzy tak nízká (70-80%), tak se většina vodíku vyrábí ze zemního plynu/metanu kde se účinnost pohybuje kolem 90%
a účinnost F-Cell máš taky poněkud zastaralou už se pohybuje 60-70%

0 +1-1 Je komentář přínosný?

"tak se většina vodíku vyrábí ze zemního plynu/metanu kde se účinnost pohybuje kolem 90%"

Mám pocit, že to ve skutečnosti je taky kolem 70%. Výhoda je v tom, že metan je pořád ještě levný.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Baterie je efektivnější, ale zase má malou kapacitu. Elektrolýza by mohla být zajímavá pro sezónní skladování, kdy přebytky energie z budoucích FVE by mohly být skladovány v podobě vodíku na zimu ve velkých podzemních rezervoárech. S vodíkovými vozidly to ale nevidím moc dobře.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

vynechali ste spalovaci motor na vodik od bmw

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Nevhodná technologie, už se tomu nikdo nevěnuje.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Mohl by autor uvést, odkud čerpal, že CNG snižuje výkon motoru? Mám auto na CNG a na rozdíl od LPG nepozoruji nějaké snížení výkonu. Naopak mi přijde, že na metan reaguje auto živěji než na benzín, o tišším chodu nemluvě.

+2 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Asuan Nosferatu

souhlasím také mám CNG auto a spíš vnímám při přepnutí na benzín pokles výkonu, ono je to dáno že CNG má 130oktanů
nutno dodat že mám tovární zástavbu CNG a tudíž palubní počítač obsahuje dvě separátní křivky motoru pro každé palivo

ono u dodatečné přestavby dochází vždy o snížení výkonu právě kvůli úpravě křivky motoru

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Z hlediska ekologie je ten vodík taky nesmysl - i kdyby se vyráběl elektrolyticky, tak tam jsou pořád ty elektrárny a dodatečná neefektivita. A pak si o tom něco přečtete a zjistíte že komerčně se vodík vyrábí z ropy, protože to je levnější.

+2 +1-1 Je komentář přínosný?

Ve velkém objemu to nejlevněji vychází ze zemního plynu.

0 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Dr Str

Takže pár poznámek:
Tepelné elektrárny mají výrazně vyšší účinnost, než spalovací motory. Energetické využití paliva je přes 35%, na což spalovací motory v autech se svými 25-30% prostě nedosáhnou i vůči přenosu a nabíjecím ztrátám. Když pomineme už relativně efektivní filtraci, pořád jde o dislokovaný zdroj energie - znečištění se produkuje mimo dopravní tepny a obytné zóny.
Tepelná elektrárna navíc není jen uhelná, ale i atomová. Atomové elektrické energie se u nás vyrábí 40% a znečištění z nich je prakticky nulové.

Jinak je ale článek strašlivě zkratkovitý. Problematika dopravní energetiky je obsáhlá a každý okruh zde zvolený se dá rozšířit přinejmenším na celé stránky jen s populárně naučným vyzněním. Do globálního pohledu využití paliv se navíc nepromítá jen ekologie a ekonomie, ale i politika a ta má často mnohem větší vliv.
Chápu, že musíte produkovat články za čas, ale kdybyste s tím chtěli píchnout, můj email znáte :-)

+6 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Asuan Nosferatu

"rozšířit přinejmenším na celé stránky"
sice možná teď poruším pravidla diskuze, ale léta sleduji web s touto problematikou "http://www.hybrid.cz"

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Tragicky clanok. Co takto do "zelenosti" elektromobilov pripocitat akmulatory? A co takto mat hybrid, po dialnici a okreskach ist prioritne na fosilne paliva a v meste na semaforoch a v kolonach na elektrinu (pokial staci)? V dnesnej dobe nie je problem aby si auto domyslelo kam vodic ide (casy, trasy), alebo to zadat do navigacie a podla nej sa bude urcovat vyuzitie jednotlivych pohonnych jednotiek.

+1 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Asuan Nosferatu

ano takto funguje takzvaný paralelní hybrid (ostatně vše co se dnes prodává pod názvem hybrid),
jak elektromotor tak konvenční motor mohou pohánět nápravu, každý samostatně nebo oba, elektromotor jede v malých rychlostech (do 65km/h), při překonání 65km/h nebo po vybití baterie (40-60km) se nahodí konvenční motor a jede se jen na něj, v případě potřeby akcelerace při vyšších rychlostech jedou oba
baterie se dobíjí buď jen rekuperací, nebo i ze zásuvky, v tu chvíli mluvíme o "Plug-in"

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Pokud by se od nafty a benzinu odečetla ta krutá daň tak by žádná jiná alternativa paliva nemohla nikdy zvítězit.
Ale my žijem v období, které naši vnuci jednou pojmenují jako "doba dotační" a zde je možné všechno. Bohužel.

Elektromobily, pokud se nevyvine nějaký naprosto nový a převratný typ úložiště pro energi je mrtvý.
Podle mého názoru by to mělo být úložiště alespoň pro ujetí 1500 km.
Problém je v tom, že ve chvíli kdy se zvýší kapacita úložistě, se automaticky prodlužuje čas nabití a nabíjecí proudy.
Tedy pokud by někdo udělal úložiště (nepíšu baterie protože to může být úplně něco jiného) pro ujetí těch 1500 km tak bude potřebovat při čtyřhodinovém nabíjení proud 96A a třífázové připojení. (vyházím z nabíjení TESLA) !

Dovedete si to někdo vůbec představit to provozovat ????

+1 +1-1 Je komentář přínosný?

Nasi vnuci budou mit jeste horsi dotace nez my a jejich vnuci predevsim budou nadavat proc jsme naftu a benzin spalovali ze ted nemaji z ceho vyrabet plasty, leky a jidlo.

Nicmene myslenka, ze baterie je natvrdo v aute a nabiji se pres noc je skutecne pitomost, nabijeci proud neosvindlujes. Elektromobily maji fungovat tak, ze prijedete na "cerpaci" stanici kde se baterie vymeni a tu starou zacnou nabijet tou trifazovou 96A nabijeckou.

A dokud ty vymenne baterie nebudou? No, v dnesni dobe dava nejvic smyslu hybrid, mysleno Plug-in hybrid nebo REX. Hlavne musi fungovat tak, ze pri popojizdeni ve meste jede na elektrinu, protoze bezet benzinovy motor jinak nez na optimalnich otackach znamena vetsi spotrebu a vetsi znecisteni.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Na prosazení kompatibilních (vyměnitelnách) baterií u elektromobilů není šance. Bylo testováno v Izraeli, ale firma Beteer Place už zkrachovala.

Přes noc není problém nabít ani 100kWh aku Tesly, tak proč by to měla být pitomost?
Elektromobily potřebují "čerpačku" jen na dlouhých trasách, kde není problém si udělat 30min pauzu, nabít auto a občerstvit se.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Myslíte pořád jako řidič spalováku, 90% lidí potřebuje za den ujet méně než 50km a třetina domácností (mají garáž) už dnes může mít každé ráno nabito na dalších 200-400km!!!

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Ano dovedu, dnes uz je ve vyvoji nabijeci stanice 400A pri 1000 Voltech (dle evropskeho standardu CCS2 ke kteremu se pripojila i Tesla). Ano je to obrovske cislo, nevim jak jsou baterie tak obrovsky proud schopne pobrat aniz by explodovaly (nabiji se v podstate zkratem), ale od toho tu jsou jine mozkovny a asi to jiz vyresily, kdyz je to schvalene jako standard...

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Patrilo by sa v clanku zmienit aj motory na bioetanol. V nasich koncinach sice tvori zanedbatelnu cast spotreby ale z celosvetoveho hladiska je to vyznamne. Najviac v Brazii a USA.
Je to jedno z mala paliv ktore si vieme relativne lahko a rychlo dopestovat sami.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Jo. Relativne rychle a lehko se da vypestovat z jidla. A chudi hladovy.

-1 +1-1 Je komentář přínosný?

a pralesy mizí, stejně jako kvůli palmovému oleji.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Ehm to je zase úvod.
"Pryč jsou doby, kdy byl elektromobil v provozu jen pouhou utopickou myšlenkou."
Co to je za blábol elektromobily jsou starší než auta na spalovací motor. A na silnicích jezdily dodnes jen je jich z mnoha důvodů prostě málo jak mohou být utopickou myšlenkou???
Jinak asi utopicky nejlepší by byl malý fůzní článek :0)

0 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Dr Str

V šedesátých letech se v USA dělaly pokusy s auty na jadernou energii. Dali jste do auta reaktor a několik let jste nemuseli tankovat. Realizace se tenhle nápad nakonec nedočkal, protože se nenašlo dost zákazníků, kteří byli ochotní mít za zády reaktor, ač odstíněný. S podobnou myšlenkou se ještě koketovalo v SSSR u takzvaných atomových vlaků, což vlastně měly být "silniční" vlaky určené do oblastí, kde se nevyplatilo nebo nedalo stavět koleje - třeba v pouštích, kde by byly zafoukány pískem. Z toho nakonec taky sešlo kvůli náročné technické realizaci (složité řízení, náhon musely mít všechny vagóny, poruchy, výměny pneumatik a tak).
Mobilní reaktory tedy nakonec nalezly uplatnění u kompaktních řešení, jako jsou ponorky a ledoborce. Ale kdo ví. Třeba dnes už by inteligentní systémy řízení byly schopné vést stopu dostatečně přesně, aby se něco takového povedlo.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

No ale on je dost rozdíl mezi atomovým reaktorem a fůzním :0)

0 +1-1 Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Dr Str

Můžete vyrobit fůzí uran a využívat jej jako baterii :-)

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Máte-li možnost nabíjet doma v garáži a potřebujete denně jezdit jen 100km tak si klidně kupte nějaký elektromobil nabízený trhu nebo na trhu ojetin (třeba Peugeot iOn za 250tisíc).
Pokud jezdíte dál jen zřídka, můžete si koupit nějaký vůz s cca 30kWh baterií a z Ústí n. Labem dojedete do Brna s jednou 20min zastávkou na nabíjení.

A pokud máte opravdu hodně peněz, tak si kupte Teslu (opět třeba ojetou) a dojedete prakticky kamkoli. Až se dostaví Superchangery u Prahy a u Olomouce tak už vás nic nezastaví.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Pokud jezdím málo tak se mi ta ojetina za čtvrt mega prostě ani nezaplatí a za ty omezení mi to nestojí.
Kdysi (1987) se objevila velice nadějná vozítka city-el nicméně místo hromadnější výroby a snížení ceny (ojeté to šlo sehnat asi za 150kkč) to nějak vyšumělo do ztracena... Přitom myšlenka byla správná. Nepotřebuji s sebou votit tunu balastu, když jedu sám po městě a okolí. Stačí něco jednoduššího mnohem lehčího se 4KW motorem a tím pádem i menší baterií!

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Žádné auto se nezaplatí.
Ale s BEV ušetříte 2Kč na km, s nočním proudem až 3Kč/km + náklady na oleje a další servis

Kdo s elektromobilem jel, už nechce ty hlučné smardlavé spalováky ani zadamo (leda by je obratem prodal).

0 +1-1 Je komentář přínosný?

To není pravda. Auto mi denně ušetří 2h času v MHD přičemž benzín mně přide tak na stejno. udržba a pojistka atd. už jsou navíc. Jenže tím že ročně najezdím jen 12 000km je mi "ušetřených" 2kč na kilometr na dvě věci...
Ano malé ele vozítko by bylo super ale ne za cenu dvou aut.

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Článek psal diletant!   :-(

0 +1-1 Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.