CDR.cz - Vybráno z IT

TÉMA - Nejočekávanější adventury roku 2014

Říkal tu někdo, že jsou adventury mrtvé? Tak to ho musíme zklamat, letos je totiž čeká pořádná resuscitace!

Přestože si žánr odbyl svou největší slávu v devadesátých letech, zániku se zatím rozhodně neblíží (i když chápeme, že kvůli vybrané německé produkci se to mohlo zdát). Stačí se podívat, kolik kvalitních adventur vyšlo v posledních letech.

Urodily se sympatické kousky jako A New Beginning, Deponia nebo Edna & Harvey od Daedalicu, Joshua Nuernberger překvapil bladerunnerovským Gemini Rue, Telltale právoplatně posbírali desítky ocenění za The Walking Dead, Double Fine svým Stackingem zpropagovali matrjošky, jak to ani bolševik nedokázal, Frogwares zvládli Odkazu Sherlocka Holmese vtisknout tříáčkovou podobu, KING Art nabídli nádhernou detektivku jako z románů Agathy Christie The Raven, Phoenix Online zabodovali s mysteriózním Cognition, Quantic Dream uspěli s temným thrillerem Heavy Rain… Tohle všechno se událo a přitom jde jen o malý výčet. Pro představu, chápeme se.

A co si na nás chystá nový rok? Samozřejmě pokračování téhle nálože! Hlavní vlnu opět budou představovat především nezávislí tvůrci, nicméně se zdá, že se začínají probouzet i velká studia. Pojďme se společně podívat na výběr toho nejzajímavějšího.

The Vanishing of Ethan Carter

Co se stane, když se tvůrci Bulletstormu spárují s Lovecraftem? Vznikne náběh na mokrý sen příznivců weird hororu. Na The Vanishing of Ethan Carter maká tým s názvem The Astronauts, založený třemi veterány, kteří stáli u zrodu studia People Can Fly, což je pro nás dostatečná záruka kvality. Tentokrát sice akci vyměnili za nervydrásající příběh, není však třeba mít strach, že by hra postrádala pro její autory příznačné originální prvky, stylizaci nebo výborný scénář.

Podle informací z oficiálních zdrojů titul pohání Unreal Engine 3, děj je zasazen do raných let dvacátého století a nejvíce si ho užijete sami doma, potmě a se sluchátky na uších. Budeme se bát? Tak určitě. Během vyšetřování únosu mladého chlapce v roli detektiva s nadpřirozenou schopností přehrávat si události z míst, kde se odehrály násilné zločiny, bychom měli být naprosto pohlceni tajemnou atmosférou hornaté oblasti, kde ústřední charakter pravděpodobně narazí na zubožené tělo nejednoho únosce a jíž vládne temná, prastará síla.

Stasis

Dead Space jako izometrická adventura – i takovým způsobem by se dala popsat záležitost z dílny studia The Brotherhood, které vsadilo na kulisy Andersonova Horizontu události, mechaniky klasik typu Space Quest či The Dig a hratelnost Sanitaria. Stasis si na sebe vydělala na crowdfundingovém serveru Kickstarter a zvládla dosáhnout i na bonusové cíle. Kromě škály předmětů, jež mohou mít při použití na hrdinu mírně řečeno fatální následky, tedy můžeme počítat s ještě více skladbami Marka Morgana, než bylo původně plánováno, a plnohodnotnou prequelovou kapitolou.

Co se ovládání týče, jde o běžnou point-and-click záležitost plnou logických hádanek, sbírání předmětů a jejich kombinování v inventáři a komunikace s vedlejšími aktéry. Dohlížet budeme nad postavou Johna Marachecka, probudivšího se ze stáze na těžební lodi Groomlake. Jelikož jsme po vzoru Vetřelce a Sunshine ve věku šedé morálky, je jasné, že k pouhému sbírání kamenů se plavidlo nepoužívalo. Na to je kolem příliš mnoho rozpitvaných mutantů. A někde mezi nimi Johnova manželka a dcera.

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

„Sedm zločinů, vaše rozhodnutí, jejich tresty,“ slibuje trailer na nadcházející příspěvek do série Sherlock Holmes. Vraždy, pohřešování, majestátní krádeže – ať už se pustíme do řešení jakéhokoliv případu, tentokrát nebudeme pouhým pozorovatelem neschopným vymanit se z linky dané autory. Frogwares, možná inspirovaní Teamem Bondi a jejich L.A. Noire, nám poprvé předhodí více podezřelých a dají svobodu ve sbírání důkazů, obviňování a rozhodování o tom, jak naložíme se znalostí pachatele.

Stejně jako ne každý zločin je spáchán chladnokrevně, ani světoznámý detektiv neuvažuje černobíle. Podnázev odkazující na román Fjodora Michajloviče Dostojevského Zločin a trest, zabývající se podobným morálním dilematem, jaké zažijeme při hraní, nemohl být zvolen vhodněji. Podíváme se opět do špinavých ulic Londýna pozdního devatenáctého století, které tentokrát budou díky technologii Unreal Enginu 3 vypadat zase o něco lépe.

Gods Will Be Watching

Deconstructeam můžete znát, pokud aktivněji sledujete zprávy a reportáže z nejrůznějších game jamů, a v takovém případě musíte vědět, že jde o skupinu sakra nadaných lidí. Gods Will Be Watching byl původně minimalistický experiment s morálkou hráče (vyzkoušet v prohlížeči si ho lze zde). Dostanete pod kontrolu velitele ztroskotaného týmu lidí (a kyborga), nemáte dost jídla, tepla a záchrana je daleko. Co všechno jste schopni udělat, abyste přežili?

Rozvinutější verze hry, na kterou se vybralo prostřednictvím Indiegogo, staví na totožných principech. Máme před sebou sérii náročných misí, jež prověří naše jednání v krajních situacích. Nic jako dobro a zlo v jejich rámci neexistuje, nikdo nás nebude hodnotit. Důležitá je jenom hranice našeho svědomí a schopnost vypořádat se s následky tvrdých rozhodnutí na emocionální úrovni. Je vražda a snězení přítele nejlepší postup při umírání hlady, nebo jenom ten nejjednodušší?

Murdered: Soul Suspect

Konečně dochází na zástupce milionové produkce. Square Enix se rozhodl dát šanci Airtight Games s nadpřirozeným thrillerem disponujícím velmi originální zápletkou. V kůži detektiva Ronana O’Connora nás čeká vyšetřování dost možná nejtěžšího případu ze všech  vlastní vraždy. Hlavní hrdina (bohužel s klišovitou pohnutou minulostí) hned zpočátku umírá při potyčce s maskovaným zabijákem, jenž mu uštědří nejprve prohození oknem a navrch sedm ran do hrudi. Jenže smrt pro Ronana rozhodně není zhasnutí světel a spánembohem.

Na počátku vývoje byla celkem zajímavá otázka: Co kdyby John McClane ve Smrtonosné pasti zemřel a dál pokračoval v boji s teroristy jako duch? Podle Murdered by se zřejmě potuloval po úzkých ulicích, gotických kostelech a ústavech pro choromyslné v novoanglickém Salemu ve Sféře soumraku a vedle snahy o odhalení vraha za využití nově nabytých zvláštních schopností by volný čas investoval do boje s démonickými dušemi. A fungoval by, jak jinak, na Unreal Enginu 3. Zní to dobře? Zní to dobře.

2014 bude rokem co do adventur hodnotným

Každá z her, kterým jsme věnovali prostor výše, je úplně jiná, přesto však mají společný příjemně dospělý prvek – všechny v nás zanechají nějakým způsobem tíživý pocit. Právě díky hraní si s našimi limity nám uvíznou v paměti a snad právě kvůli zaměření na starší cílovou skupinu zaujmou a uspějí. Zároveň ale v žádném případě nejde o jediné tituly daného typu a to je zatraceně fajn. Interaktivních příběhů není nikdy dost.

Čestné zmínky: Tales from the Borderlands a Game of Thrones: A Telltale Games Series (Telltale Games), Call of Cthulhu (Frogwares), Tesla Effect: A Tex Murphy Adventure (Big Finish Games), Broken Age (Double Fine), The Witness (Number None, Inc.), Indiana Jones and the Fountain of Youth (Screen 7), Dreamfall Chapters (Red Thread Games), Nevermind (Nevermind Team), Jack Houston and the Necronauts (Warbird Games), The Franz Kafka Videogame (mif2000).

Martin Paytok

Po přispívání do několika digitálních magazínů se v roce 2009 usadil jako redaktor na serveru RecenzeHer.eu, odkud později odešel na post zástupce šéfredaktora inGamer.cz. Ten se v roce 2014 stal součástí herní sekce CDR.cz. Vedle psaní o hrách se dlouhá léta věnoval recenzování filmů pro XB-1. V současnosti působí jako externí redaktor časopisu SCORE.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku TÉMA - Nejočekávanější adventury roku 2014

Žádné komentáře.