Zamíří doprava budoucnosti na Slovensko? Hyperloop podepsal dohodu
Hyperloop jsme si už několikrát představili. Projekt, který vznikl v hlavě Elona Muska, má znamenat převrat v dopravě. Představte si takové metro, kdyby dokázalo jet nadzvukovou rychlostí. Z Prahy do Brna by se člověk dostal do půl hodiny, do Bratislavy pak třeba za 45 minut (klidně i dříve, v závislosti na rychlosti).
- Revoluce v dopravě: Vizionář Elon Musk představuje Hyperloop
- První prototyp Hyperloop vyroste na jaře v Las Vegas
Superrychlý vlak bez kolejí chtějí vyrábět dvě společnosti
Kvůli své zaneprázdněnosti projekty Tesla a SpaceX uvolnil Musk projekt jako open source. Toho se chopily hned dvě společnosti, jejichž názvy Hyperloop Technologies a Hyperloop Transportation Technologies jasně značí, že jim jde o to samé - superrychlou přepravu lidí.
Hypersmyčku má pohánět solární energie, kterou získává z panelů umístěných přímo na nadzemním potrubí. To má mít podobu tunelů, uvnitř kterých budou výkonné magnety pohybující schránkou s cestujícími. Kapsle v tubusu se sníženým tlakem pluje na vzduchovém polštáři a má dosahovat maximální rychlosti až 1 200 km/h, což je více, než kolik dosahují běžná dopravní letadla.
Návštěva Slovenska z nejvyšších míst HTT
Dirk Ahlborn, CEO Hyperloop Transportation Technologies, navštívil zástupce slovenské vlády, aby s nimi podepsal memorandum o porozumění. Na jeho základě dojde k provedení důkladné analýzy, která zjistí realizovatelnost podobného projektu.
- Memorandum v plném znění naleznete zde
Projekt předběžně slibuje cestu z Bratislavy do Vídně za pouhých 8 minut. Zajímavější by však mohla být trasa Bratislava - Košice, která by měla trvat pouze 25 minut. Podobné zrychlení cestování by mohlo znamenat pozitivní impuls pro slovenskou ekonomiku, neboť by změnilo cestování za prací a umožnilo distribuci produktů napříč zemí během chvíle.
Proč je tolik rozebírána zrovna trasa Bratislava - Vídeň, když je výhoda Hyperloopu především na delších tratích, je záhadou. Snad jen, že díky nízké vzdálenosti (kolem 60 km) může být projekt jakýmsi testovacím úsekem. Spojení mezi hlavními městy je navíc v tuto chvíli dostatečné, nechybí pravidelné vlakové spoje ani kvalitní silnice.
Konkurence v Las Vegas pracuje na první testovací trase
Hyperloop ani Slovensko detaily spolupráce neuvádí. Víme jen, že slovenská strana přislíbila úhradu poloviny nákladů v případě realizace tratě. Znám není ani termín realizace. Uvidíme, jak dopadnou testy Hyperloop Technologies v nevadské poušti u Las Vegas. Pokud vše půjde dobře, mohla by výstavba začít do několika let.