CDR.cz - Vybráno z IT

FlyH2 vyvíjí a vyrábí autonomní průzkumné letadlo poháněné vodíkem

Vodíkový pohon s využitím palivových článků je dnes běžný např. u aut. Má ale velkou budoucnost také pro pohon letadel, lodí i ponorek. Stále se však jedná o technologii, která je ve vývoji. Firma flyH2 kráčí právě touto cestou.
F 06

Vodíkový pohon neznečišťuje životní prostředí – žádné nebezpečné exhalace, je téměř bezhlučný, agregát obsahuje jen minimum pohyblivých součástek, generovaná elektrická energie je obvykle využívána přímo v elektrickém motoru s vysokou účinností. 

Firma flyH2 začala vyvíjet a vyrábět nový typ průzkumného letounu poháněného vodíkem – UAV –Unmanned Aerial Vehicle nesoucí název UA Alpha. Je určen primárně pro průzkum a měření v civilních oblastech např. při katastrofách jako jsou zemětřesení, rozsáhlé požáry, záplavy nebo mapování následků po bouřích a tornádech. Velmi užitečný bude letoun i v zemědělství pro mapování stavu úrody nebo v lesním hospodářství.

F 01

Je také možné nasadit letoun pro sledování osob nebo vozidel na pozemních komunikacích. Díky rozsáhlé aparatuře, kterou může nést na palubě o váze až 25kg, je schopen měřit i kvalitu ovzduší v různých nadmořských výškách nebo v oblastech rozsáhlých městských aglomerací.

Využití najde i v geodézii při laserovém mapování měst. Letoun má rozpětí křídel 8.2 metrů, max. dostup je 4 250 metrů, akční rádius 600 kilometrů. Nádrže vodíku zajišťují, že letoun může zůstat ve vzduchu až 22 hodin. Nevadí mu déšť, sněžení ani silnější mrazy.  

F 03F 04F 05

K letounu je standardně dodáván i softwarový balík ParagonC2:Mobile od firmy S-Plane. Umožňuje ovládání letounu přes mobilní zařízení a grafický touch-screen. Konektivita jak na řízený letoun, tak i na jinou pozemní stanici je zajištěna přes WLAN nebo GSM signál – pokud je dostupný a případně další podle potřeby.

F 02

Je také možné ovládat a plánovat mise pro více letounů současně, a zajistit tak plně autonomní skupinové kooperativní plánování a provádění požadovaných akcí. Tento typ řízení má velkou budoucnost především v armádě. Prostředí je interaktivní a uživatel plánuje potřebné akce v 3D mapách. Vidí tak reálné prostředí, ve kterém se bude letoun pohybovat. 

Palivové články mají oproti spalovacím motorům mnoho výhod. Např. výrazně větší spolehlivost, nižší cena při stejném výkonu pohonné jednotky, výrazně nižší hlukové znečištění a tepelná stopa, téměř 3x delší doba provozu oproti klasickým Li-Ion nebo NiMH bateriím, nižší váha než Li-Ion baterie.

F 07

Palivové články a řídící hardware do letounu FlyH2 dodává firma Protonex, tedy dceřiná firma společnosti Ballard, která je známa produkcí palivových článků pro průmyslové použití. Rozšíření portfolia o letecký průmysl jistě v budoucnu přinese nemalé zisky.

O pohon letadel se intenzivně zajímají i firmy jako Boeing nebo Airbus. Za pár let se možná dočkáme vodíkového pohonu i v obřích dopravních letadlech na běžných linkách. Intenzivní vývoj v dané oblasti je poměrně logický, protože zásoby ropy nejsou nekonečné. 

Diskuse ke článku FlyH2 vyvíjí a vyrábí autonomní průzkumné letadlo poháněné vodíkem

Žádné komentáře.