RECENZE - Grand Theft Auto V prošlo (r)evolucí. Co si odnáší z nové generace?

Gta Title
Rok se s rokem sešel a pro novou generaci konzolí právě vychází jeden z nejlepších titulů generace minulé. Grand Theft Auto V – titul, na který se i tentokrát čekalo jako na příchod herního Ježíše. Spasí nás i nyní?

Recenzovat jakýkoliv remaster je vcelku za trest. Přestože se na hru těšíte a víte, že je super, její zhodnocení není moc zábavné. Proč? Protože se v základu jedná o ten samý titul, jen lehce vylepšený. Ničím novým vás tedy nepřekvapí a není fér mu vyčítat, že zaostává v inovacích.

A přesto si pánové a dámy z Rockstaru našli čas si s jejich mazlíkem opravdu pohrát. Připomeňme si nejdříve, co zůstalo. Příběh se točí kolem trojice Michael, Franklin a Trevor. První je bývalý bankovní lupič na penzi, druhý mladý afroameričan snažící se prosadit a třetí psychopatický balík, kterému není nic svaté. Tuto zvláštní trojici pojí dohromady slušně napsaný příběh, který by obstál i jako scénář béčkové akční krimi komedie.

Gta 01Gta 02

Mezi hrdiny lze mimo mise volně přepínat. Během příběhových úkolů je to podmíněno samotným zadáním, zda je nutné hrát za danou postavu, nebo je možné se přepnout. Ve městě je spousta aktivit, ať už se jedná o možnosti pro samotné postavy, jako tenis, golf, šipky, návštěva strip klubu, kina nebo baru. Kompletní zhodnocení původní verze pro PS3 a X360 najdete v naší rok staré recenzi zde

Gta 03

Next-genová verze ovšem přišla s mnoho novým. Za prvé se zlepšil samotný grafický kabátek hry a engine. Nyní tedy jede hra v plném FullHD rozlišení, textury jsou podstatně ostřejší (přestože například některé billboardy mají stále nižší kvalitu oproti okolí) a na konzolích jede daleko plynuleji. Nesetkali jsme se ani s případem, že by snímkování kleslo pod 30fps (a pokud, tak zcela výjimečně).

Zvýšena pak byla i vykreslovací vzdálenost, upravená tráva, která nyní opravdu hezky vyrůstá ze země a je plastická (dokonce reaguje na pohyb postav a zvěře). Lehké úpravy se dočkal i fyzikální model, takže kolize aut jsou nyní ještě lepší. Graficky je prostě next-gen verze odladěnější a mnohem příjemněji se hraje, což je ale vcelku pochopitelné.

Gta 04Gta 05

Slibována byla hustší doprava a zalidněnost ulic. Zde si nejsme splněním tak úplně jisti. Minimálně zaplněnost silnic vypadá, že je spíše stejná, případně upravena vskutku nepatrně. Za to zaparkovaných aut je po světě víc a už se nestává, že patrové garáže zejí prázdnotou. Samotný vozový park byl rozšířen o všechna auta, která byla přidána v DLC na původní verzi, tedy je na silnici mnohem různorodější pohled.

Co se týče verze pro PlayStation 4, je zde pár menších exkluzivních pomůcek, jako například využití touchpadu u Dualshock 4 (ten nyní slouží pro rychlý výběr zbraní nebo pro změnu rádia v automobilu), repráček přehrává zvuk z telefonu nebo radiokomunikaci vysílaček, a Lightbar svítí podle aktuálně hrané postavy, případně bliká červeno-modře, když je hráč stíhán policií.

Gta 15

Nově přibyl do série GTA pohled z první osoby, neboli First Person Mode. Ten přidává hře úplně nový rozměr, záleží ovšem vyloženě na vkusu hráče, zda mu sedne nebo nikoliv. Samotné přestřelky jsou třeba mnohem příjemnější, ale krycí systém je zkrátka dělaný pro klasickou kameru třetí osoby. Rozšířen byl i obsah rádio stanic, v některých případech i na dvojnásobek, takže poslech je ještě větší slast.

Gta 06Gta 08Gta 07

Vylepšen byl i multiplayer, stále prezentovaný jako samostatná složka zvaná GTA Online. Nyní se po mapě může pohybovat až třicet hráčů, takže na hráče narazíte snáze. Navíc už lépe funguje vyrovnávání, kdy jsou hráči, kteří si libují v zabíjení ostatní, časem dáváni na stejnou mapy, aby nerušili ostatní, které taková činnost nebaví.

S novým počtem hráčů na mapě se rozšířil i počet hráčů pro deathmatch, závody a jiné klasické módy. Mise jako takové zůstávají většinou pro čtyři hráče. Bohužel online občas pozlobí a odpojí hráče od serveru. Nám se například stalo, že došlo k odpojení při vykrádání benzinové pumpy. Odpojení však mělo za následek, že z pumpy nebylo možné odejít, tudíž byl nutný respawn postavy. Mimochodem, svou postavu z původní verze je možné převést včetně financí, tudíž není nutné začínat od píky.

Gta 11Gta 12Gta 13

Abychom ale nevynášeli GTA V do nebes, má i pár nepříjemností. Nejednou se nám stalo, že hra sama spadla. Nebylo to nějak časté, ale i těch přibližně pět pádů radost neudělá. Dále velmi nepříjemná instalace, kdy se nejdříve přibližně pět minut instaluje obsah disku (jako je tomu u každé PS4 hry) a po spuštění následuje další instalace, trvající přibližně 40 minut. I samotné nahrávání při spuštění je dostatečně dlouhé na uvaření kakaa. Je ovšem pravda, že během hraní se pak žádný další loading neopakuje.

Grand Theft Auto V je aktuálně asi nejlepší open-world titul, který lze na next-gen konzole pořídit. Majitelům původních verzí sice moc nenabídne, ale pro ostatní se jedná o nutnost ve sbírce. Verze pro PC vyjde 27. ledna příštího roku.

Diskuse ke článku RECENZE - Grand Theft Auto V prošlo (r)evolucí. Co si odnáší z nové generace?

Středa, 3 Prosinec 2014 - 19:49 | Dizz | 5 padu na konzoli mi prijde vic nez dost. Jak je...