RECENZE - Grand Theft Auto V zpět v San Andreas, blázinci jako vždy
Reklamní masáž u připravovaných her je zejména v poslední době opravdu brutální. Málokdy se stane, že se na veřejnost nedostanou prakticky žádná gameplay videa a fanoušci jsou obeznámeni jen s minimem informací. Přesně to je ovšem případ Rockstaru, pátý díl GTA se přesto stal nejpředobjednávanějším titulem posledních let. Aniž by se vědělo cokoliv pořádného, lidé nové Grand Theft Auto doslova žrali.
Vývojářům evidentně stačilo prozradit jen to hlavní. Tedy že se bude jednat o největší mapu, kterou kdy vytvořili, kde se kromě města Los Santos podíváme také na venkov, že hrdinové budou rovnou tři a herní prostor nabídne nespočet aktivit. S tím pochopitelně přišly otázky, jak bude přepínání hrdinů fungovat, zda nebudou na mapě hluchá místa a jestli Rockstar skutečně dodrží své sliby.
Bratři v triku
Příběh se točí kolem trojice naprosto odlišných charakterů. Franklin Clinton je mladý afroameričan, který bydlí u feministické tetky a rád by to někam dotáhl, ale nemá příležitost. Michael De Santa je bývalý bankovní lupič na odpočinku a snaží se vést klidný život se svou pošahanou rodinou. Trevor Phillips je Michaelův bývalý parťák a absolutní magor, kterému není nic svaté.
Je neuvěřitelné, jak dobře se scénáristé dovedli popasovat s propojením jednotlivých postav a celkově udržet příběh hry pořád v otáčkách. Nechybí zvraty, šílené situace, neskutečně vtipné hlášky i momenty, kdy hráči dojde dech. Důležitým prvkem je přepínání mezi protagonisty. To je volné jen mimo mise. Během úkolů potom záleží na hře, kdy přepnutí povolí.
Nelze říct, že nějaký z charakterů je nejlepší. Každý má svá pro i proti. Je však pravdou, že Franklinova linka mohla být přeci jen díky svému potenciálu lépe využitá, nicméně se nejedná o žádný propadák oproti zbytku týmu. Jen počátky ve hře za jeho postavu jsou trochu nuda. Michael a Trevor mají svůj nástup mnohem lepší a hlavně lépe zapamatovatelný.
Pěkný kus světa
Jak jsme psali výše, San Andreas se vrátilo, byť v upravené podobě. V Grand Theft Auto V budeme brouzdat ulicemi Los Santos (obdoba LA) a Blaine County. Celková rozloha činí něco přes 100 km čtverečních včetně podvodní plochy. Přesně tak, tentokrát je využitý i prostor nejen na zemi a nad ní, ale dokonce i pod hladinou. A věřte nebo ne, stojí to za to.
Samotné město má přibližně stejnou rozlohu jako Liberty City z GTA IV a zabírá asi třetinu mapy. Ve zbytku se nachází další 3 vesnická městečka, hory, lesy, jezera a jiná tajemná zákoutí, která čekají na prozkoumání.
Pojďte, pane, budeme si hrát
Kromě příběhových misí, kterých je celkem 69, je mapa posetá různými kratochvílemi. Jednou to jsou adrenalinové seskoky padákem, jindy lovení zvěře či triatlon. Tyto činnosti se přidávají průběžně plněním příběhových i vedlejších misí, takže na konci hry je mapa prakticky plná malých ikon jednotlivých aktivit.
Nicméně možnost, kam se vydat, není tentokrát nijak omezená, takže pokud se hned z počátku rozhodnete kašlat na příběh a jen si projet celou mapu, nic vám nebrání. Náplň samotných misí je různorodá. Klasicky se objevují střílecí, závodní nebo sledovací úkoly. Občas se ale najdou pikantnosti, například v podobě natáčení sexu celebrit pro bulvár anebo skenování pomocí policejní kamery.
Marnotratné novinky se vrací
Jak už několikrát padlo, celý koncept GTA V dost silně připomíná jeden z předešlých dílů. Přesněji Grand Theft Auto: San Andreas. Není to kvůli stejnému názvu kontinentu, nýbrž obsahu hry. Ať se jedná o možnost úpravy účesů, mnohem pestřejší nabídky oděvů, nebo tuning aut.
Stejně tak se vrací obchod ammu-nation a hlavně RPG prvky v podobě staminy, řízení, létání a jiných vlastností. Ty se zlepšují postupně časem, při využívání dané dovednosti, případně se dá růst urychlit návštěvou například letecké školy. Nějakého extrémně zásadního vlivu vylepšených prvků jsme si ale ve hře nevšimli, snad až na staminu, která umožňuje delší sprint.
Pastva pro oči a uši
Co rozhodně stojí za vyzdvihnutí, je technické zpracování. To je naprosto perfektní, protože se vše plynule hýbe, svět je plný malých detailů, stíny jsou krásně měkké, a to vše jede na osm let starém hardwaru. Jen jednou jsme narazili na bug, kdy postavy zcela nelogicky stály v pozoru na kuchyňské lince.
Poměrně silnou změnou oproti čtyřce prošlo chování vozidel. Realističtější pojetí jízdy je pryč, auta mnohem více sedí na vozovce a celkový koncept je spíše arkádový. Zda je to dobře nebo není, je asi na chuti každého hráče. Ve výsledku je ovšem řízení příjemné.
Jak je u GTA zvykem, dabing a ozvučení je také hlavní devízou hry. Každý si najde svou oblíbenou radio stanici, jejichž tracklist je opravdu povedený. Dabing je též velmi profesionální, snad jen Franklin svým hlasem mate, protože herci je kolem třiceti let, takže zní dospěleji, což na dvacetiletého Franka nesedí.
Verdikt
Grand Theft Auto V kombinuje přednosti všech předchůdců, přidává systém tří postav a vše doplňuje opravdu krásným grafickým kabátkem. Naprostou většinu věcí jsme však už dříve viděli, což nám nedovoluje udělit této jinak úžasné hře, absolutní hodnocení.
Diskuse ke článku RECENZE - Grand Theft Auto V zpět v San Andreas, blázinci jako vždy