CDR.cz - Vybráno z IT

Pohled do útrob Gigafactory - obří vznikající továrny na baterie pro Teslu

Gigafactory - jak už název napovídá, jedná se o giganta mezi továrnami. Tento energeticky soběstačný a zelený projekt pod taktovkou vizionáře a podnikatele Elona Muska má být dokončen před spuštěním nového modelu Tesla 3.
nepřehlédněte
21 2

 Několika šťastným novinářům se poštěstilo prohlédnout si Gigafactory do posledního šroubku.

Gigafactory bylo původně plánované s dostavbou v roce 2020, nedávno byl na popud Muska zdvojnásobený počet dělníků podílejících se na stavbě a aktuální počet činí 1000 lidí pracujících v dvojitých směnách 7 dní v týdnu.

Monstrózní tří patrová továrna je stavěná ve fázích. Když je sekce postavena a vybavena, pokračuje se na další část. Nejedná se tak o jedinou stavbu, ale spíše několik navzájem pospojovaných úseků a struktur.

Rozhlohou nemá konkurenci, kapacitou produkce také ne

Celá stavba po dostavbě zabere velikost 107 fotbalových hřišť a ročně vyprodukuje baterie o kapacitě 105 GWh.

Sekce A dokonce už připravuje baterie pro Powerwalls (domácí Tesla baterie). V sekci B a C jsou baterie instalovány do zařízení a připravují se k produkci. V sekci D naopak můžeme vidět pouze jednu stěnu a podlahy, ale bude brzy dokončena, jelikož práce na sekci E už započaly a prvotní kostra byla vztyčena.

1 18

Tento sekvenční proces pokračuje i uvnitř. Třetí patro bude celé tvořeno z jedné dlouhé montážní linky. Dokonce je zde již jedna řada nainstalována a připravena k testování. Další a další místnosti jsou připravené ke stejnému vybavení. Místnost za místností to jde takhle dál a dál.

2 133 12

Továrna, která se postupně učí

S každým nově zařízeným oddílem bude proces vylepšený na základě toho, co se Tesla a Panasonic naučili z už fungujících oddílů. Takto časem dojde k dokonalé optimalizaci automatizace. Musk věří, že dokonalá optimalizace musí být zakódovaná do samotné DNA továrny již od začátku. A díky dosavadním postupům se odhad výrobní efektivity zvedl již třikrát, než bylo v počátku stanoveno.

4 10

Musíme se dostat zhruba na třetinu původní velikosti budovy k tomu, abychom byli schopni produkovat půl milionů vozů ročně,” tvrdí Elon Musk.

To znamená, že Gigafactory musí být stavěna rychleji a začít vyrábět co nejdříve. Tyto cíle donutily společnost, aby celý proces urychlila o minimálně o dva roky a výroba začala nejpozději v roce 2018.

5 96 7

Továrna sama o sobě je jen produkt. Je to stroj, který staví stroje a ve skutečnosti si proto zaslouží mnohem více pozornosti od kreativních inženýrů, než samotná součástka, kterou vyrábí.

Celkový proces zefektivnění, bezemisní výroby a optimalizace nejen posune Teslu a Panasonic na vrchol žebříčku producenta baterií, ale také výrazně sníží cenu produktu, tedy baterií samotných. A to o 30 procent na kilowatt hodinu.

7 7

Tato tovární revoluce začne právě zde, v Gigafactory, zhruba 30 minut vzdálené od nevadského Rena. Celková roční produktivita se odhaduje na dostatek baterií pro jeden a půl milionu aut za rok. A jelikož Tesla prodala v roce 2015 pouze 50 580 elektromobilů, je zde mnoho prostoru pro globální růst. Zpřístupnění veškerých produktů a služeb Tesly i mimo Ameriku bude příjemným a vítaným krokem.

8 49 3

Dnešní Gigafactory, ač teprve hotova z necelých 20 % je úžasný podnik nejen Tesly, ale právě i Panasonicu, který naskočil do rozjetého vlaku během plánovací fáze. A vypadá to, že dobře udělal. A zatímco je cílem pomoci lidstvu oprostit se od fosilních paliv a dodat více elektrických ekologicky čistých aut do ulic, produkty továrny budou pouze a jedině pro společnost Tesla. Ostatní automobilky budou muset sáhnout pro výkonné baterie někam jinam a poohlédnout se po ostatních výrobcích.

10 6

 11 612 313 116 1

Zdroje: 

1

Diskuse ke článku Pohled do útrob Gigafactory - obří vznikající továrny na baterie pro Teslu

Pondělí, 8 Srpen 2016 - 18:57 | Stoura | Dalších typů vozidel (nákladní , speciální,...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 12:49 | Marv-CZ | Ne, ne. Každý bude mít několik aut. Například na...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 12:45 | Marv-CZ | Jedná se o Opel Zafira. Model Classic má plynové...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 12:17 | AndyF1 | Nope ,do buducnba treba ratat 2 auta na 1 osobu...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 11:53 | Ondřej L | Kapacita baterek je nízká, ale ne pro každého....
Neděle, 7 Srpen 2016 - 21:09 | TyNyT | Účinnost tepelné elektrárny je maximálně 50% (...
Neděle, 7 Srpen 2016 - 12:16 | Gath G | No já nevím, já to počítal celkem pesimisticky z...
Sobota, 6 Srpen 2016 - 17:09 | Stoura | Víceméně se shodneme. Elektromobilizacfe je sice...
Sobota, 6 Srpen 2016 - 17:06 | Stoura | Proč by jich mělo být desetkrát víc? Už teď u nás...
Sobota, 6 Srpen 2016 - 13:22 | Chupas | lithium neboucha, tecka.

Zobrazit diskusi