CDR.cz - Vybráno z IT

Pohled do útrob Gigafactory - obří vznikající továrny na baterie pro Teslu

nepřehlédněte
21 2
Gigafactory - jak už název napovídá, jedná se o giganta mezi továrnami. Tento energeticky soběstačný a zelený projekt pod taktovkou vizionáře a podnikatele Elona Muska má být dokončen před spuštěním nového modelu Tesla 3.
Přidejte si CDR do oblíbených na Google News

 Několika šťastným novinářům se poštěstilo prohlédnout si Gigafactory do posledního šroubku.

Gigafactory bylo původně plánované s dostavbou v roce 2020, nedávno byl na popud Muska zdvojnásobený počet dělníků podílejících se na stavbě a aktuální počet činí 1000 lidí pracujících v dvojitých směnách 7 dní v týdnu.

Monstrózní tří patrová továrna je stavěná ve fázích. Když je sekce postavena a vybavena, pokračuje se na další část. Nejedná se tak o jedinou stavbu, ale spíše několik navzájem pospojovaných úseků a struktur.

Rozhlohou nemá konkurenci, kapacitou produkce také ne

Celá stavba po dostavbě zabere velikost 107 fotbalových hřišť a ročně vyprodukuje baterie o kapacitě 105 GWh.

Sekce A dokonce už připravuje baterie pro Powerwalls (domácí Tesla baterie). V sekci B a C jsou baterie instalovány do zařízení a připravují se k produkci. V sekci D naopak můžeme vidět pouze jednu stěnu a podlahy, ale bude brzy dokončena, jelikož práce na sekci E už započaly a prvotní kostra byla vztyčena.

1 18

Tento sekvenční proces pokračuje i uvnitř. Třetí patro bude celé tvořeno z jedné dlouhé montážní linky. Dokonce je zde již jedna řada nainstalována a připravena k testování. Další a další místnosti jsou připravené ke stejnému vybavení. Místnost za místností to jde takhle dál a dál.

2 133 12

Továrna, která se postupně učí

S každým nově zařízeným oddílem bude proces vylepšený na základě toho, co se Tesla a Panasonic naučili z už fungujících oddílů. Takto časem dojde k dokonalé optimalizaci automatizace. Musk věří, že dokonalá optimalizace musí být zakódovaná do samotné DNA továrny již od začátku. A díky dosavadním postupům se odhad výrobní efektivity zvedl již třikrát, než bylo v počátku stanoveno.

4 10

Musíme se dostat zhruba na třetinu původní velikosti budovy k tomu, abychom byli schopni produkovat půl milionů vozů ročně,” tvrdí Elon Musk.

To znamená, že Gigafactory musí být stavěna rychleji a začít vyrábět co nejdříve. Tyto cíle donutily společnost, aby celý proces urychlila o minimálně o dva roky a výroba začala nejpozději v roce 2018.

5 96 7

Továrna sama o sobě je jen produkt. Je to stroj, který staví stroje a ve skutečnosti si proto zaslouží mnohem více pozornosti od kreativních inženýrů, než samotná součástka, kterou vyrábí.

Celkový proces zefektivnění, bezemisní výroby a optimalizace nejen posune Teslu a Panasonic na vrchol žebříčku producenta baterií, ale také výrazně sníží cenu produktu, tedy baterií samotných. A to o 30 procent na kilowatt hodinu.

7 7

Tato tovární revoluce začne právě zde, v Gigafactory, zhruba 30 minut vzdálené od nevadského Rena. Celková roční produktivita se odhaduje na dostatek baterií pro jeden a půl milionu aut za rok. A jelikož Tesla prodala v roce 2015 pouze 50 580 elektromobilů, je zde mnoho prostoru pro globální růst. Zpřístupnění veškerých produktů a služeb Tesly i mimo Ameriku bude příjemným a vítaným krokem.

8 49 3

Dnešní Gigafactory, ač teprve hotova z necelých 20 % je úžasný podnik nejen Tesly, ale právě i Panasonicu, který naskočil do rozjetého vlaku během plánovací fáze. A vypadá to, že dobře udělal. A zatímco je cílem pomoci lidstvu oprostit se od fosilních paliv a dodat více elektrických ekologicky čistých aut do ulic, produkty továrny budou pouze a jedině pro společnost Tesla. Ostatní automobilky budou muset sáhnout pro výkonné baterie někam jinam a poohlédnout se po ostatních výrobcích.

10 6

 11 612 313 116 1

Diskuse ke článku Pohled do útrob Gigafactory - obří vznikající továrny na baterie pro Teslu

Pondělí, 8 Srpen 2016 - 18:57 | Stoura | Dalších typů vozidel (nákladní , speciální,...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 12:49 | Marv-CZ | Ne, ne. Každý bude mít několik aut. Například na...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 12:45 | Marv-CZ | Jedná se o Opel Zafira. Model Classic má plynové...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 12:17 | AndyF1 | Nope ,do buducnba treba ratat 2 auta na 1 osobu...
Pondělí, 8 Srpen 2016 - 11:53 | ondra1 | Kapacita baterek je nízká, ale ne pro každého....
Neděle, 7 Srpen 2016 - 21:09 | TyNyT | Účinnost tepelné elektrárny je maximálně 50% (...
Neděle, 7 Srpen 2016 - 12:16 | Gath G | No já nevím, já to počítal celkem pesimisticky z...
Sobota, 6 Srpen 2016 - 17:09 | Stoura | Víceméně se shodneme. Elektromobilizacfe je sice...
Sobota, 6 Srpen 2016 - 17:06 | Stoura | Proč by jich mělo být desetkrát víc? Už teď u nás...
Sobota, 6 Srpen 2016 - 13:22 | Chupas | lithium neboucha, tecka.

Zobrazit diskusi