Pohled do útrob Gigafactory - obří vznikající továrny na baterie pro Teslu
Několika šťastným novinářům se poštěstilo prohlédnout si Gigafactory do posledního šroubku.
Gigafactory bylo původně plánované s dostavbou v roce 2020, nedávno byl na popud Muska zdvojnásobený počet dělníků podílejících se na stavbě a aktuální počet činí 1000 lidí pracujících v dvojitých směnách 7 dní v týdnu.
Monstrózní tří patrová továrna je stavěná ve fázích. Když je sekce postavena a vybavena, pokračuje se na další část. Nejedná se tak o jedinou stavbu, ale spíše několik navzájem pospojovaných úseků a struktur.
Rozhlohou nemá konkurenci, kapacitou produkce také ne
Celá stavba po dostavbě zabere velikost 107 fotbalových hřišť a ročně vyprodukuje baterie o kapacitě 105 GWh.
Sekce A dokonce už připravuje baterie pro Powerwalls (domácí Tesla baterie). V sekci B a C jsou baterie instalovány do zařízení a připravují se k produkci. V sekci D naopak můžeme vidět pouze jednu stěnu a podlahy, ale bude brzy dokončena, jelikož práce na sekci E už započaly a prvotní kostra byla vztyčena.
Tento sekvenční proces pokračuje i uvnitř. Třetí patro bude celé tvořeno z jedné dlouhé montážní linky. Dokonce je zde již jedna řada nainstalována a připravena k testování. Další a další místnosti jsou připravené ke stejnému vybavení. Místnost za místností to jde takhle dál a dál.
Továrna, která se postupně učí
S každým nově zařízeným oddílem bude proces vylepšený na základě toho, co se Tesla a Panasonic naučili z už fungujících oddílů. Takto časem dojde k dokonalé optimalizaci automatizace. Musk věří, že dokonalá optimalizace musí být zakódovaná do samotné DNA továrny již od začátku. A díky dosavadním postupům se odhad výrobní efektivity zvedl již třikrát, než bylo v počátku stanoveno.
“Musíme se dostat zhruba na třetinu původní velikosti budovy k tomu, abychom byli schopni produkovat půl milionů vozů ročně,” tvrdí Elon Musk.
To znamená, že Gigafactory musí být stavěna rychleji a začít vyrábět co nejdříve. Tyto cíle donutily společnost, aby celý proces urychlila o minimálně o dva roky a výroba začala nejpozději v roce 2018.
“Továrna sama o sobě je jen produkt. Je to stroj, který staví stroje a ve skutečnosti si proto zaslouží mnohem více pozornosti od kreativních inženýrů, než samotná součástka, kterou vyrábí.”
Celkový proces zefektivnění, bezemisní výroby a optimalizace nejen posune Teslu a Panasonic na vrchol žebříčku producenta baterií, ale také výrazně sníží cenu produktu, tedy baterií samotných. A to o 30 procent na kilowatt hodinu.
Tato tovární revoluce začne právě zde, v Gigafactory, zhruba 30 minut vzdálené od nevadského Rena. Celková roční produktivita se odhaduje na dostatek baterií pro jeden a půl milionu aut za rok. A jelikož Tesla prodala v roce 2015 pouze 50 580 elektromobilů, je zde mnoho prostoru pro globální růst. Zpřístupnění veškerých produktů a služeb Tesly i mimo Ameriku bude příjemným a vítaným krokem.
Dnešní Gigafactory, ač teprve hotova z necelých 20 % je úžasný podnik nejen Tesly, ale právě i Panasonicu, který naskočil do rozjetého vlaku během plánovací fáze. A vypadá to, že dobře udělal. A zatímco je cílem pomoci lidstvu oprostit se od fosilních paliv a dodat více elektrických ekologicky čistých aut do ulic, produkty továrny budou pouze a jedině pro společnost Tesla. Ostatní automobilky budou muset sáhnout pro výkonné baterie někam jinam a poohlédnout se po ostatních výrobcích.