Bethesda odepírá recenzentům včasný přístup ke hrám. Strach nebo manipulace?
Herní diskuzí poslední dny otřásá nedávné rozhodnutí Bethesdy neposkytovat předběžné kopie svých titulů. Nikomu. Každý, kdo by byl pro takovou kopii kvalifikován, ji obdrží pouhý den před vydáním. Celý diskurs se primárně zaměřuje na to, zda-li a proč by měli jistí jedinci získat videohry dříve než ostatní.
Za normálních okolností bychom se všichni vesele chytili za ruce, vysmáli Bethesdě a vzpomínali, jak CD Project Red vyslalo do světa předběžné kopie dostatečně předem a embargo pro jakékoliv pokrytí skončilo týden před vydáním hry.
Věc se ale má tak, že existuje skupina hráčů považující krok Bethesdy za chvályhodný. To pro herní novináře není nutně nic nového; boj s lidmi, v jejichž prospěch se snažíme pracovat, je už zajetou tradicí. Skutečným problémem je, že se najdou i celé redakce (i tuzemské), jež novou politiku Bethesdy vítají s otevřenou náručí.
Názorové schizma
Ne vždy se ve svých textech shodují herní kritici s ostatními. A to je dobře. Širší názorové spektrum obohacuje hráče a pomáhá mu k dobře informovanému nákupu. Jsou ovšem věci, o kterých polemizovat nemůžeme, protože bychom tím přímo podkopávali cíl celé naší práce - chránit zákazníka. Toto je jedna z nich.
V době internetu si čtenáři zvykli na to, dostávat vše co nejrychleji. Platí to pro všechny tvůrce obsahu na světě (nejen toho herního). To může být i důvod, proč se novináři všeho druhu ve svých zprávách občas mýlí - není čas na ověřování informací.
V herním průmyslu se ale nacházejí dva úžasné symbiotické nástroje, jejichž cílem je snížit riziko chyby na minimum: předběžné přístupy k hrám a embarga.
Předběžné kopie ke hrám umožňují kritikům i jiným tvůrcům obsahu hru hrát dříve, než oficiálně vyjde v obchodech. Díky tomu si mohou v klidu utvářet názory a nestresovat se s časem. Ale stejně jako většina redakcí na světě jsou živeni počtem kliknutím, a tedy platí jasná pravidla: Kdo dřív přijde, ten má víc kliků.
Naštěstí přichází na řadu druhý zmiňovaný nástroj - embargo. Termín, před kterým nikdo nesmí zveřejnit jakoukoliv recenzi (a obvykle ani video), a pokud tak udělá, u vývojáře/vydavatele nadobro skončil. Skončí veškerá komunikace a kliky získané předčasným zveřejněním recenze jsou ty poslední.
Je třeba uznat, že se může jednat i o zbraň namířenou na hráče. Někteří vývojáři nebo vydavatelé například nepošlou kritikům kopie, aby nemohli hru hodnotit. Ani by se nestalo poprvé, kdy embargo platilo i poté, co titul již vyšel, aby se tak rychle nepřišlo na jeho vady. Navzdory tomu je to zpravidla fungující systém prospěšný pro všechny, a převážně pro hráče.
Bethesda si do pusy vidí a moc dobře.
Zatím jsem mluvil velmi obecně, ale pojďme si udělat podrobný rozbor celého prohlášení. V prvních dvou odstavcích se dočítáme dvě důležité věty: "V Bethesdě si ceníme mediální kritiky," a "Chápeme jejich hodnotu pro naše hráče." To je buďto lež nebo kontradikce. Není možné, abyste mohli v jedné větě "chápat hodnotu recenzí" a v druhé odebírat kritikům nástroj, jež jim umožňuje recenze vytvářet.
A pokud ano, měl by pro to být zatraceně dobrý důvod, nikoliv: "Chceme, aby všichni, včetně herních médií, zažili hru ve stejný čas." K popsání tak chabé a průhledné výmluvy neexistují žádná slova. Proč? Budou snad při hraní Dishonored 2 recenzenti cítit nějakou rozkoš s vědomím toho, že po světě si hru už dávno koupilo tisíce hráčů a jejich nejideálnější uzávěrka byla včera?
Jediné "vysvětlení" najdeme odstavec před tím: "Rozeslali jsme kopie k recenzím <Doomu> den před vydáním, což vedlo ke spekulacím o kvalitě hry. Doom se nakonec ukázal jako komerční a kritický hit a je nyní jednou z nejlépe hodnocených her posledních let." To je pro změnu pravda. Já sám Doom recenzoval a chvíli zápasil o to udělit hře nejvyšší hodnocení. Ale jakým způsobem Doom reprezentuje všechny hry od Bethesdy, nevím. A pokud to tak skutečně je, vztahuje se to i na minulost? Je snaď teď Rogue Warrior najednou dobrý titul? Nebo The Elder Scrolls Online?
Samozřejmě, že jsme byli skeptičtí, jedná se o nestandardní chování, jehož cílem bývá zakrýt pochybnost titulu před veřejností v den vydání. Jsem skeptický i teď, a to se mi Dishonored 2 líbí. A tady je zakopaný pes. Samozřejmě, že se mi líbí, veškerý zveřejněný materiál je pečlivě vybíraný Bethesdou, což je benefit, jež si nyní udrží až do dne vydání.
Že by s hráči chtěla Bethesda manipulovat, zní jako velká spekulace. Nicméně bych chtěl zmínit, že na Youtube už nyní najdete více jak týden stará videa ze Skyrim: Special Edition. Ke koupení/získání byl Skyrim: Special Edition dostupný 28. října. Před čtyřmi dny.
Podívejte se sami a zkuste najít jednu věc spojující všechna (více jak týden stará) videa. Každým z nich pumpuje nadšení a radost, kritiky se v nich ovšem nedočkáte. Nenaznačuju, že daní jedinci byli uplacení, kritizovat není jejich prací; říkám, že byli Bethesdou pečlivě vybraní velcí fandové titulu, u nichž bylo zřejmé, že kritika nebude jejich cílem. Třešničkou je, že mohli ukázat pouze první dvě hodiny.
Dobré úmysly Bethesdy údajně prokazuje předposlední odstavec, ve kterém stojí: "Rozumíme, že někteří z vás si chtějí přečíst recenze, než se rozhodnou, a pokud tomu tak je, nabádáme vás k tomu, abyste počkali, než se s vámi váš oblíbený recenzent podělí o své myšlenky."
Vskutku šlechetné, až na drobný detail - dělá naprostý opak. Na konci traileru k Dishonored 2 neuvidíte: "Vyčkejte na hodnocení svého oblíbeného recenzenta," naopak spatříte: "Předobjednejte nyní a získejte přístup o den dříve." Nabádá vás, abyste hru koupili co nejdříve. Nemluvě o dalších praktikách herního průmyslu, které hráčům slibují nějaký dodatek ve hře navíc, pokud si hru předobjedná (ale o tom už byla pohádka před rokem).
Rychle a zběsile 11
Vzpomínáte na závod, který jsem popisoval při psaní o embargu? Ten Bethesda nyní oživila. Mnozí mají o recenzování zkreslenou představu a často zazní komentář typu: "vždyť dostáváte hry zadara a jste za to ještě placení". I přesto taková činnost vyžaduje úsilí a zejména čas. Aby recenzent měl o hře dobrý obrázek, musí ji dohrát celou a mnoho pasáží ideálně několikrát. Takový proces zabere bezmála 20 hodin (minimálně).
I když se stále jedná o hraní, samotný čas strávený u titulu je to poslední, za co jsou herní novináři placeni. Jedná se v podstatě o neplacený research, nutný k sepsání samotnho článku. Pro co nejrychlejší recenze se tedy musí něco obětovat, a v důsledku toho, že jsme pouze lidé (jejichž den má také jen 24 hodin), to bohužel bývá čas strávený hrou. S dostatečně předběžným přístupem ale jakékoliv stresy odpadají a recenze mívají kvalitu o několik řádů výše.
Vzpomeňme ale, kdo nás takto uhání v první řadě. Největší zájem o recenze (podle Google Trends) je kolem dne vydání, poté rapidně upadá. Jsme netrpěliví tvorové, a čekáme-li na hru už více než rok, čekat další týden jen na recenze se zdá nemyslitelné. To je naprosto pochopitelné, ovšem staví nás to v aktuální situaci do obtížné pozice.
Prohrají všichni, kromě Bethesdy
U většiny redakcí, které se k problému zatím vyjádřili, také zaznívá argument, že nám nejde o nic jiného, než o udržení své "privilegované pozice". Bez obalu řeknu, že to mi přijde jako natolik hloupé prohlášení, že jej nemám jak komentovat. Tady jde o hráče i celý herní průmysl.
Velké korporace máme dnes zafixované jako velké "špatňáky" a udělají-li nějaký podraz na zákazníka, bereme to jako normu. To je přeci to, co dělají. Není to ale zvrácené uvažování? Postupem času jsme si prostě zvykli. Proto je nyní údělem každé odpovědné herní redakce bít na poplach, protože přístup Bethesdy v žádném případě není nijak přívětivý a musí se na to upozornit.
Za předpokladu, že by tento krok prošel bez povšimnutí, bychom se jistě dočkali budoucnosti, kdy i ostatní vydavatelé a vývojáři budou následovat stejnou cestou. Věděli by totiž, že my to budeme akceptovat. Stalo by se to novou normou, proti níž jsou již všichni moc otráveni protestovat. Vyhráli by.