Automobily Volvo se budou navzájem informovat o stavu vozovky
Švédská automobilka Volvo společně se švédskou správou pozemní komunikace (Swedish Transport Administration) a norskou správou veřejných silnic (Norwegian Public Roads Administration) spojily své síly v pilotním projektu Intelligent Transport System (ITS), který je zaměřen na sdílení informací o jízdních podmínkách mezi jednotlivými vozidly.
"Pilotní program je jedním z prvních praktických příkladů způsobů komunikace mezi vozidly přes mobilní síť, která umožňuje vozidlům 'mluvit' mezi sebou na základě dopravních podmínek. Díky tomu by mohla být doprava bezpečnější," řekl Erik Israelsson, vedoucí projektu ITS ze společnosti Volvo Cars.
Bezpečnostní systém funguje na bázi cloudu. Data získaná v reálném čase, například o kluzké vozovce, jsou použity k varování vozidel, která se nachází v blízkosti. Řidič tak může neprodleně podniknout kroky, které pomohou zabránit vzniku kritické situace. Tato informace se může hodit také vozidlům zimní údržby, jež mohou rychleji přijet tam, kde je jich potřeba.
Když automobil Volvo zjistí výskyt zledovatělé nebo kluzké silnice, tuto informaci uloží do databáze přes mobilní síť. V tu chvíli se varování přenáší do dalších vozidel, která se přibližují k inkriminovanému místu. Řidič je neprodleně varován výstražným znamením na přístrojové desce, přičemž vozidlo by mělo rozpoznat úroveň závažnosti podle rychlosti jízdy a současnému stavu vozovky. Získané údaje jsou rovněž posílány do střediska správy silnic, což urychlí odstranění problémů na silnici, zefektivní plánování údržby komunikace do budoucna a případně se varování mnohem rychleji zveřejní na informačních tabulích podél silnic.
"Na silnicích máme 50 testovacích vozů a příští zimu jejich počet výrazně poroste. Naším cílem je, aby se technologie dostala našim zákazníkům v průběhu několika let," dodal Israelsson.
Automobilka Volvo se prostě činí. Kromě tohoto projektu pracuje na mnoha dalších. Například testuje automobily řízené magnetickým polem nebo vyvíjí technologii sledující hlavu řidiče, která má jednak zamezit mikrospánku a jednak natáčet adaptivní světlomety podle toho, kam se řidič dívá.