CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Boeing 737-400 dodnes používá prastaré 3,5palcové diskety na aktualizaci systému

Člověk hned dostane chuť si rýpnout, jestli 737 MAX používá něco podobného.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hergot Lukáši, co je na 3,5" disketách prastarého? Já to běžně používal když mi bylo -náct a fakt ještě nejsem prastarej. Važ slova, sic tě krutý trest prastarosti jednou taky postihne! :-D

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

To máš jednoduchý. Je to prastarý, protože všechno, co není 24/7 připojený někam do cloudu, je prastarý.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A sakra, tak to bych si měl rychle koupit iHole abych nebyl prastarý :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ona totiž disketa umřela tak nějak bez náhrady. ZIP ani LS120 se masově nerozšířily, optická přepisovatelná média byla oproti 3.5 disketě dost nekonfortví a dál nic. Uživetel se spokojí s připojením krabičky u které doufá že bude dělat to co očekává, ale jinak nic. Moderní široce dostupné médium na přenášení dat u kterého by konstrukce zaručila že nemůže dělat psí kusy prostě není.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A co treba SD karty? Ty take maji "Prepinac" na zamezeni prepisu.

Jako vazne to nechapu proc se otravovat s disketama, existuje nekolik "hardvarovych" emulatoru FDD - postavnych na ruznym mikrocipech, rozhrani kterym to komunikuje s pcitacem je stejne, takze se nemusi nic meni nebo aktualizova
t.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To je všechno moc pěkný, ale co do složitosti to všechno je o řád nebo víc jinde než disketa. Mimochodem přepínač na SD kartě je jen plastové šoupátko, které elektricky nedělá na vlastní kartě vůbec nic, je to věc čtečky (ne že by nešla teda speciálně taková karta udělat).

Jinak mě ani tak nepřekvapuje, že se v technice, co vznikla řádově před 30 lety používá disketa, mě by spíš zajímalo, proč se tam každých těch 28 dní musí aktualizovat software.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

když tě to zajímá.
https://www.icao.int/safety/information-management/Pages/AIRACAdherence....

Tohle musíš mit v fmc (palubni computer) vzdy aktualni, aby si mohl zaletet vsechny trate, body, procedury, omezeni apod.
Kazdy mesic vyjde novy. Musis to delat i na pc v simulátoru (xplane, fsx, fs2020...), pro každé letadlo s ktefym chces letat ifr lety. S rnaw navigaci. Ani u nas uz žádné nonrnaw trate neexistuji.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Dík za objasnění.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak to mi přijde spíš něco jako aktualizace letových dat než " ... a osobně celý software aktualizovat". Z textu bych to chápal jako opakované dohrávání service packů.
Taktéž by měl někdo uvést do souladu Boeing 737 v nadpise a 747 v článku.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Data jsou hloupý kód; kód jsou chytrá data."

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten přepínač je pokud vím jen sofwarový a dá se ignorovat, každopádně jak zajistit že karta není cinknutá a že z ní přečtu pokaždé to stejné?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V porovnání SD karty s disketou je u těchto námitek rozdíl v čem?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Boeing 747-400 je z roku 1989, byla by totální kravina všechny stroje předělávat na SD karty. Diskety jsou funkčně v pohodě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Je to tak - sice by se dalo říct, že diskety byly v oblasti kapacity, rychlosti, snadnosti použití a prakticky i spolehlivosti nahrazené flash diskama, ale pořád je to nesrovnatelně složitější elektronická černá skříňka, ve srovnání s prachsprostým plastovým kotoučkem s magnetickou vrstvou. Co se týká těch optických médií, tak tam to šlo řešit buď přes DVD-RAM (relativně dražší oproti jiným médiím té doby) nebo naformátováním CD/DVD-RW na Mount Rainier, ale to jsem snad v praxi nikdy ani nepotkal.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Řekl bych že instalační média byla FD->CD->DVD->Flashdisk
Rozhodně nic nezamrzlo. Dneska místo flashdisku často data přímo na síti...
Jako emulaci pamatuju dokonce zařízení které so místo diskety vložilo do floppy mechaniky.
Jen doufám že jim to občas nespadne do modré obrazovky jak některé CNC mašiny...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Záleží, jak se na to díváš. Z pohledu uživatele nic nezamrzlo a jde o vývoj lepším směrem, ale z "nízkoúrovňového" pohledu to změna je. Zatímco diskety a optické disky jsou čistě "fyzická" média, vše ostatní už v sobě obsahuje nějakou další elektroniku a nejsou tak transparentní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na disketách nic transparentního není. I ty šly obejít tak že se čtecí hlavě nabídlo cokoli jiného jen ne data z média. Ostatně CD a DVD jsou z tohoto pohledu na tom podstatně lépe (žádný "flashpath" a spol).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Myslel jsem to jinak - tak, že mezi tvojí mechanikou (ať už CD/FD) a samotným úložným médiem nic nestojí. Oproti tomu mezi USB portem a vlastním flash čipem ještě stojí "černá skříňka" ve formě řadiče. Ne, že by to mělo asi normálně moc smysl řešit, leda v nějakých okrajových případech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A mezi cd/dvd a mechanikou stojí co? a v čem je pro mně výhoda, že tam nic nestojí? Však se stačí podívat na retro scénu, kde simulátory flopy mechaniky frčí zcela běžně.
To by poslední tzv "transparentní médium" byla děrná páska či štítek bo tam fakt fyzicky vidím co na něm je... Ale i ten se dá obejít.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A to někoho u 32 let starýho letadla překvapuje?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chlapík ve videu říká, že ta disketovka je "navigation database loader", takže to nebude aktualizace firmwaru letadla (spustitelný kód).
- Ale bude to něco jako seznam letišť a jejich GPS souřadnice (data).

Pozitivní je, že disketa omezuje velikost aktualizace na 1,44 MB, takže se jim tam prostě nevejdou loot boxy, in-app nákupy, reklamy a jiné zvěrstva "moderních" aplikací.

Negativní je, že diskety byly velmi nespolehlivé.
- Z deseti byla vždycky alespoň jedna nečitelná... a to okamžitě po nahrání a čtení u souseda. Takže bych to viděl jako každá aktualizace = jedna nová disketa = jedno čtení... a pak jde do koše.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Na štítku diskety je napsáno:
45 AIRLINE DATABASE
Disk 1 of 1
- Takže je to nutně na jednu disketu neomezuje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Na tom není nic překvapivého. Jakákoliv novinka, přístroj, cokoliv v leteckém průmyslu vyžaduje milion certifikací. Aktualizace navigačních informací, ať už z diskety, cd nebo paměťovky je pořád stejný fixní náklad (je potřeba ten technik), než si ještě prodražovat provoz letadel v podstatě zbytečnou modernizací něčeho, co funguje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.