Člověk hned dostane chuť si rýpnout, jestli 737 MAX používá něco podobného.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Člověk hned dostane chuť si
DrStr https://cdr.cz/autor/drstr
13. 8. 2020 - 09:23https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseČlověk hned dostane chuť si rýpnout, jestli 737 MAX používá něco podobného.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305250
+
Hergot Lukáši, co je na 3,5" disketách prastarého? Já to běžně používal když mi bylo -náct a fakt ještě nejsem prastarej. Važ slova, sic tě krutý trest prastarosti jednou taky postihne! :-D
+1
+7
-1
Je komentář přínosný?
Hergot Lukáši, co je na 3,5"
David Ježek https://cdr.cz/autor/david-jezek
13. 8. 2020 - 09:29https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseHergot Lukáši, co je na 3,5" disketách prastarého? Já to běžně používal když mi bylo -náct a fakt ještě nejsem prastarej. Važ slova, sic tě krutý trest prastarosti jednou taky postihne! :-Dhttps://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305253
+
To máš jednoduchý. Je to prastarý, protože všechno, co není 24/7 připojený někam do cloudu, je prastarý.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To máš jednoduchý. Je to
sumix https://cdr.cz/profil/sumix
13. 8. 2020 - 10:11https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseTo máš jednoduchý. Je to prastarý, protože všechno, co není 24/7 připojený někam do cloudu, je prastarý.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305264
+
A sakra, tak to bych si měl rychle koupit iHole abych nebyl prastarý :)
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A sakra, tak to bych si měl
Fox 25 https://cdr.cz/profil/fox25
14. 8. 2020 - 03:45https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseA sakra, tak to bych si měl rychle koupit iHole abych nebyl prastarý :)https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305362
+
Ona totiž disketa umřela tak nějak bez náhrady. ZIP ani LS120 se masově nerozšířily, optická přepisovatelná média byla oproti 3.5 disketě dost nekonfortví a dál nic. Uživetel se spokojí s připojením krabičky u které doufá že bude dělat to co očekává, ale jinak nic. Moderní široce dostupné médium na přenášení dat u kterého by konstrukce zaručila že nemůže dělat psí kusy prostě není.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Ona totiž disketa umřela tak
Pepek https://cdr.cz/profil/qv6fpunb5n
13. 8. 2020 - 09:34https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseOna totiž disketa umřela tak nějak bez náhrady. ZIP ani LS120 se masově nerozšířily, optická přepisovatelná média byla oproti 3.5 disketě dost nekonfortví a dál nic. Uživetel se spokojí s připojením krabičky u které doufá že bude dělat to co očekává, ale jinak nic. Moderní široce dostupné médium na přenášení dat u kterého by konstrukce zaručila že nemůže dělat psí kusy prostě není.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305255
+
A co treba SD karty? Ty take maji "Prepinac" na zamezeni prepisu.
Jako vazne to nechapu proc se otravovat s disketama, existuje nekolik "hardvarovych" emulatoru FDD - postavnych na ruznym mikrocipech, rozhrani kterym to komunikuje s pcitacem je stejne, takze se nemusi nic meni nebo aktualizova
t.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A co treba SD karty? Ty take
Dizz https://cdr.cz/profil/dizz
13. 8. 2020 - 09:44https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseA co treba SD karty? Ty take maji "Prepinac" na zamezeni prepisu.
Jako vazne to nechapu proc se otravovat s disketama, existuje nekolik "hardvarovych" emulatoru FDD - postavnych na ruznym mikrocipech, rozhrani kterym to komunikuje s pcitacem je stejne, takze se nemusi nic meni nebo aktualizova
t.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305257
+
To je všechno moc pěkný, ale co do složitosti to všechno je o řád nebo víc jinde než disketa. Mimochodem přepínač na SD kartě je jen plastové šoupátko, které elektricky nedělá na vlastní kartě vůbec nic, je to věc čtečky (ne že by nešla teda speciálně taková karta udělat).
Jinak mě ani tak nepřekvapuje, že se v technice, co vznikla řádově před 30 lety používá disketa, mě by spíš zajímalo, proč se tam každých těch 28 dní musí aktualizovat software.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
To je všechno moc pěkný, ale
sumix https://cdr.cz/profil/sumix
13. 8. 2020 - 10:05https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseTo je všechno moc pěkný, ale co do složitosti to všechno je o řád nebo víc jinde než disketa. Mimochodem přepínač na SD kartě je jen plastové šoupátko, které elektricky nedělá na vlastní kartě vůbec nic, je to věc čtečky (ne že by nešla teda speciálně taková karta udělat).
Jinak mě ani tak nepřekvapuje, že se v technice, co vznikla řádově před 30 lety používá disketa, mě by spíš zajímalo, proč se tam každých těch 28 dní musí aktualizovat software.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305260
+
Tohle musíš mit v fmc (palubni computer) vzdy aktualni, aby si mohl zaletet vsechny trate, body, procedury, omezeni apod.
Kazdy mesic vyjde novy. Musis to delat i na pc v simulátoru (xplane, fsx, fs2020...), pro každé letadlo s ktefym chces letat ifr lety. S rnaw navigaci. Ani u nas uz žádné nonrnaw trate neexistuji.
+1
+4
-1
Je komentář přínosný?
když tě to zajímá.
Jurawood https://cdr.cz/profil/jiri-petlach
13. 8. 2020 - 10:53https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskusekdyž tě to zajímá.
https://www.icao.int/safety/information-management/Pages/AIRACAdherence.aspx
Tohle musíš mit v fmc (palubni computer) vzdy aktualni, aby si mohl zaletet vsechny trate, body, procedury, omezeni apod.
Kazdy mesic vyjde novy. Musis to delat i na pc v simulátoru (xplane, fsx, fs2020...), pro každé letadlo s ktefym chces letat ifr lety. S rnaw navigaci. Ani u nas uz žádné nonrnaw trate neexistuji.
https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305271
+
Tak to mi přijde spíš něco jako aktualizace letových dat než " ... a osobně celý software aktualizovat". Z textu bych to chápal jako opakované dohrávání service packů.
Taktéž by měl někdo uvést do souladu Boeing 737 v nadpise a 747 v článku.
+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Tak to mi přijde spíš něco
Vendelín Kryšpín https://cdr.cz/profil/eugiold
13. 8. 2020 - 11:59https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseTak to mi přijde spíš něco jako aktualizace letových dat než " ... a osobně celý software aktualizovat". Z textu bych to chápal jako opakované dohrávání service packů.
Taktéž by měl někdo uvést do souladu Boeing 737 v nadpise a 747 v článku.
https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305285
+
13. 8. 2020 - 13:57https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse"Data jsou hloupý kód; kód jsou chytrá data."https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305296
+
Ten přepínač je pokud vím jen sofwarový a dá se ignorovat, každopádně jak zajistit že karta není cinknutá a že z ní přečtu pokaždé to stejné?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Ten přepínač je pokud vím jen
Pepek https://cdr.cz/profil/qv6fpunb5n
13. 8. 2020 - 10:07https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseTen přepínač je pokud vím jen sofwarový a dá se ignorovat, každopádně jak zajistit že karta není cinknutá a že z ní přečtu pokaždé to stejné?https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305262
+
V porovnání SD karty s disketou je u těchto námitek rozdíl v čem?
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
V porovnání s disketou je u
Kaj https://cdr.cz/profil/petr-neuman
13. 8. 2020 - 15:28https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseV porovnání SD karty s disketou je u těchto námitek rozdíl v čem?https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305306
+
Boeing 747-400 je z roku 1989, byla by totální kravina všechny stroje předělávat na SD karty. Diskety jsou funkčně v pohodě.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Boeing 747-400 je z roku 1989
shipo https://cdr.cz/profil/shipo-ipo
13. 8. 2020 - 22:34https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseBoeing 747-400 je z roku 1989, byla by totální kravina všechny stroje předělávat na SD karty. Diskety jsou funkčně v pohodě.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305352
+
Je to tak - sice by se dalo říct, že diskety byly v oblasti kapacity, rychlosti, snadnosti použití a prakticky i spolehlivosti nahrazené flash diskama, ale pořád je to nesrovnatelně složitější elektronická černá skříňka, ve srovnání s prachsprostým plastovým kotoučkem s magnetickou vrstvou. Co se týká těch optických médií, tak tam to šlo řešit buď přes DVD-RAM (relativně dražší oproti jiným médiím té doby) nebo naformátováním CD/DVD-RW na Mount Rainier, ale to jsem snad v praxi nikdy ani nepotkal.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Je to tak - sice by se dalo
sumix https://cdr.cz/profil/sumix
13. 8. 2020 - 10:10https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseJe to tak - sice by se dalo říct, že diskety byly v oblasti kapacity, rychlosti, snadnosti použití a prakticky i spolehlivosti nahrazené flash diskama, ale pořád je to nesrovnatelně složitější elektronická černá skříňka, ve srovnání s prachsprostým plastovým kotoučkem s magnetickou vrstvou. Co se týká těch optických médií, tak tam to šlo řešit buď přes DVD-RAM (relativně dražší oproti jiným médiím té doby) nebo naformátováním CD/DVD-RW na Mount Rainier, ale to jsem snad v praxi nikdy ani nepotkal.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305263
+
Řekl bych že instalační média byla FD->CD->DVD->Flashdisk
Rozhodně nic nezamrzlo. Dneska místo flashdisku často data přímo na síti...
Jako emulaci pamatuju dokonce zařízení které so místo diskety vložilo do floppy mechaniky.
Jen doufám že jim to občas nespadne do modré obrazovky jak některé CNC mašiny...
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Řekl bych že instalační média
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
13. 8. 2020 - 10:28https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseŘekl bych že instalační média byla FD->CD->DVD->Flashdisk
Rozhodně nic nezamrzlo. Dneska místo flashdisku často data přímo na síti...
Jako emulaci pamatuju dokonce zařízení které so místo diskety vložilo do floppy mechaniky.
Jen doufám že jim to občas nespadne do modré obrazovky jak některé CNC mašiny...
https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305266
+
Záleží, jak se na to díváš. Z pohledu uživatele nic nezamrzlo a jde o vývoj lepším směrem, ale z "nízkoúrovňového" pohledu to změna je. Zatímco diskety a optické disky jsou čistě "fyzická" média, vše ostatní už v sobě obsahuje nějakou další elektroniku a nejsou tak transparentní.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Záleží, jak se na to díváš. Z
sumix https://cdr.cz/profil/sumix
13. 8. 2020 - 14:19https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseZáleží, jak se na to díváš. Z pohledu uživatele nic nezamrzlo a jde o vývoj lepším směrem, ale z "nízkoúrovňového" pohledu to změna je. Zatímco diskety a optické disky jsou čistě "fyzická" média, vše ostatní už v sobě obsahuje nějakou další elektroniku a nejsou tak transparentní.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305299
+
Na disketách nic transparentního není. I ty šly obejít tak že se čtecí hlavě nabídlo cokoli jiného jen ne data z média. Ostatně CD a DVD jsou z tohoto pohledu na tom podstatně lépe (žádný "flashpath" a spol).
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Na disketách nic
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
13. 8. 2020 - 15:11https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseNa disketách nic transparentního není. I ty šly obejít tak že se čtecí hlavě nabídlo cokoli jiného jen ne data z média. Ostatně CD a DVD jsou z tohoto pohledu na tom podstatně lépe (žádný "flashpath" a spol).https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305303
+
Myslel jsem to jinak - tak, že mezi tvojí mechanikou (ať už CD/FD) a samotným úložným médiem nic nestojí. Oproti tomu mezi USB portem a vlastním flash čipem ještě stojí "černá skříňka" ve formě řadiče. Ne, že by to mělo asi normálně moc smysl řešit, leda v nějakých okrajových případech.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Myslel jsem to jinak - tak,
sumix https://cdr.cz/profil/sumix
13. 8. 2020 - 15:19https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseMyslel jsem to jinak - tak, že mezi tvojí mechanikou (ať už CD/FD) a samotným úložným médiem nic nestojí. Oproti tomu mezi USB portem a vlastním flash čipem ještě stojí "černá skříňka" ve formě řadiče. Ne, že by to mělo asi normálně moc smysl řešit, leda v nějakých okrajových případech.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305304
+
A mezi cd/dvd a mechanikou stojí co? a v čem je pro mně výhoda, že tam nic nestojí? Však se stačí podívat na retro scénu, kde simulátory flopy mechaniky frčí zcela běžně.
To by poslední tzv "transparentní médium" byla děrná páska či štítek bo tam fakt fyzicky vidím co na něm je... Ale i ten se dá obejít.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
A mezi cd/dvd a mechanikou
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
13. 8. 2020 - 15:27https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseA mezi cd/dvd a mechanikou stojí co? a v čem je pro mně výhoda, že tam nic nestojí? Však se stačí podívat na retro scénu, kde simulátory flopy mechaniky frčí zcela běžně.
To by poslední tzv "transparentní médium" byla děrná páska či štítek bo tam fakt fyzicky vidím co na něm je... Ale i ten se dá obejít.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305307
+
13. 8. 2020 - 18:49https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseA to někoho u 32 let starýho letadla překvapuje?https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305337
+
Chlapík ve videu říká, že ta disketovka je "navigation database loader", takže to nebude aktualizace firmwaru letadla (spustitelný kód).
- Ale bude to něco jako seznam letišť a jejich GPS souřadnice (data).
Pozitivní je, že disketa omezuje velikost aktualizace na 1,44 MB, takže se jim tam prostě nevejdou loot boxy, in-app nákupy, reklamy a jiné zvěrstva "moderních" aplikací.
Negativní je, že diskety byly velmi nespolehlivé.
- Z deseti byla vždycky alespoň jedna nečitelná... a to okamžitě po nahrání a čtení u souseda. Takže bych to viděl jako každá aktualizace = jedna nová disketa = jedno čtení... a pak jde do koše.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Chlapík ve videu říká, že ta
junk mail https://cdr.cz/profil/junk
13. 8. 2020 - 22:27https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseChlapík ve videu říká, že ta disketovka je "navigation database loader", takže to nebude aktualizace firmwaru letadla (spustitelný kód).
- Ale bude to něco jako seznam letišť a jejich GPS souřadnice (data).
Pozitivní je, že disketa omezuje velikost aktualizace na 1,44 MB, takže se jim tam prostě nevejdou loot boxy, in-app nákupy, reklamy a jiné zvěrstva "moderních" aplikací.
Negativní je, že diskety byly velmi nespolehlivé.
- Z deseti byla vždycky alespoň jedna nečitelná... a to okamžitě po nahrání a čtení u souseda. Takže bych to viděl jako každá aktualizace = jedna nová disketa = jedno čtení... a pak jde do koše.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305351
+
Na štítku diskety je napsáno:
45 AIRLINE DATABASE
Disk 1 of 1
- Takže je to nutně na jednu disketu neomezuje.
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Na štítku diskety je napsáno:
junk mail https://cdr.cz/profil/junk
13. 8. 2020 - 22:40https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseNa štítku diskety je napsáno:
45 AIRLINE DATABASE
Disk 1 of 1
- Takže je to nutně na jednu disketu neomezuje.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305353
+
Na tom není nic překvapivého. Jakákoliv novinka, přístroj, cokoliv v leteckém průmyslu vyžaduje milion certifikací. Aktualizace navigačních informací, ať už z diskety, cd nebo paměťovky je pořád stejný fixní náklad (je potřeba ten technik), než si ještě prodražovat provoz letadel v podstatě zbytečnou modernizací něčeho, co funguje.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Na tom není nic překvapivého.
mike https://cdr.cz/profil/mike
14. 8. 2020 - 08:30https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuseNa tom není nic překvapivého. Jakákoliv novinka, přístroj, cokoliv v leteckém průmyslu vyžaduje milion certifikací. Aktualizace navigačních informací, ať už z diskety, cd nebo paměťovky je pořád stejný fixní náklad (je potřeba ten technik), než si ještě prodražovat provoz letadel v podstatě zbytečnou modernizací něčeho, co funguje.https://cdr.cz/clanek/boeing-737-400-dodnes-pouziva-prastare-35palcove-diskety-na-aktualizaci-systemu/diskuse#comment-1305379
+
Člověk hned dostane chuť si rýpnout, jestli 737 MAX používá něco podobného.
Hergot Lukáši, co je na 3,5" disketách prastarého? Já to běžně používal když mi bylo -náct a fakt ještě nejsem prastarej. Važ slova, sic tě krutý trest prastarosti jednou taky postihne! :-D
To máš jednoduchý. Je to prastarý, protože všechno, co není 24/7 připojený někam do cloudu, je prastarý.
A sakra, tak to bych si měl rychle koupit iHole abych nebyl prastarý :)
Ona totiž disketa umřela tak nějak bez náhrady. ZIP ani LS120 se masově nerozšířily, optická přepisovatelná média byla oproti 3.5 disketě dost nekonfortví a dál nic. Uživetel se spokojí s připojením krabičky u které doufá že bude dělat to co očekává, ale jinak nic. Moderní široce dostupné médium na přenášení dat u kterého by konstrukce zaručila že nemůže dělat psí kusy prostě není.
A co treba SD karty? Ty take maji "Prepinac" na zamezeni prepisu.
Jako vazne to nechapu proc se otravovat s disketama, existuje nekolik "hardvarovych" emulatoru FDD - postavnych na ruznym mikrocipech, rozhrani kterym to komunikuje s pcitacem je stejne, takze se nemusi nic meni nebo aktualizova
t.
To je všechno moc pěkný, ale co do složitosti to všechno je o řád nebo víc jinde než disketa. Mimochodem přepínač na SD kartě je jen plastové šoupátko, které elektricky nedělá na vlastní kartě vůbec nic, je to věc čtečky (ne že by nešla teda speciálně taková karta udělat).
Jinak mě ani tak nepřekvapuje, že se v technice, co vznikla řádově před 30 lety používá disketa, mě by spíš zajímalo, proč se tam každých těch 28 dní musí aktualizovat software.
když tě to zajímá.
https://www.icao.int/safety/information-management/Pages/AIRACAdherence....
Tohle musíš mit v fmc (palubni computer) vzdy aktualni, aby si mohl zaletet vsechny trate, body, procedury, omezeni apod.
Kazdy mesic vyjde novy. Musis to delat i na pc v simulátoru (xplane, fsx, fs2020...), pro každé letadlo s ktefym chces letat ifr lety. S rnaw navigaci. Ani u nas uz žádné nonrnaw trate neexistuji.
Dík za objasnění.
Tak to mi přijde spíš něco jako aktualizace letových dat než " ... a osobně celý software aktualizovat". Z textu bych to chápal jako opakované dohrávání service packů.
Taktéž by měl někdo uvést do souladu Boeing 737 v nadpise a 747 v článku.
"Data jsou hloupý kód; kód jsou chytrá data."
Ten přepínač je pokud vím jen sofwarový a dá se ignorovat, každopádně jak zajistit že karta není cinknutá a že z ní přečtu pokaždé to stejné?
V porovnání SD karty s disketou je u těchto námitek rozdíl v čem?
Boeing 747-400 je z roku 1989, byla by totální kravina všechny stroje předělávat na SD karty. Diskety jsou funkčně v pohodě.
Je to tak - sice by se dalo říct, že diskety byly v oblasti kapacity, rychlosti, snadnosti použití a prakticky i spolehlivosti nahrazené flash diskama, ale pořád je to nesrovnatelně složitější elektronická černá skříňka, ve srovnání s prachsprostým plastovým kotoučkem s magnetickou vrstvou. Co se týká těch optických médií, tak tam to šlo řešit buď přes DVD-RAM (relativně dražší oproti jiným médiím té doby) nebo naformátováním CD/DVD-RW na Mount Rainier, ale to jsem snad v praxi nikdy ani nepotkal.
Řekl bych že instalační média byla FD->CD->DVD->Flashdisk
Rozhodně nic nezamrzlo. Dneska místo flashdisku často data přímo na síti...
Jako emulaci pamatuju dokonce zařízení které so místo diskety vložilo do floppy mechaniky.
Jen doufám že jim to občas nespadne do modré obrazovky jak některé CNC mašiny...
Záleží, jak se na to díváš. Z pohledu uživatele nic nezamrzlo a jde o vývoj lepším směrem, ale z "nízkoúrovňového" pohledu to změna je. Zatímco diskety a optické disky jsou čistě "fyzická" média, vše ostatní už v sobě obsahuje nějakou další elektroniku a nejsou tak transparentní.
Na disketách nic transparentního není. I ty šly obejít tak že se čtecí hlavě nabídlo cokoli jiného jen ne data z média. Ostatně CD a DVD jsou z tohoto pohledu na tom podstatně lépe (žádný "flashpath" a spol).
Myslel jsem to jinak - tak, že mezi tvojí mechanikou (ať už CD/FD) a samotným úložným médiem nic nestojí. Oproti tomu mezi USB portem a vlastním flash čipem ještě stojí "černá skříňka" ve formě řadiče. Ne, že by to mělo asi normálně moc smysl řešit, leda v nějakých okrajových případech.
A mezi cd/dvd a mechanikou stojí co? a v čem je pro mně výhoda, že tam nic nestojí? Však se stačí podívat na retro scénu, kde simulátory flopy mechaniky frčí zcela běžně.
To by poslední tzv "transparentní médium" byla děrná páska či štítek bo tam fakt fyzicky vidím co na něm je... Ale i ten se dá obejít.
A to někoho u 32 let starýho letadla překvapuje?
Chlapík ve videu říká, že ta disketovka je "navigation database loader", takže to nebude aktualizace firmwaru letadla (spustitelný kód).
- Ale bude to něco jako seznam letišť a jejich GPS souřadnice (data).
Pozitivní je, že disketa omezuje velikost aktualizace na 1,44 MB, takže se jim tam prostě nevejdou loot boxy, in-app nákupy, reklamy a jiné zvěrstva "moderních" aplikací.
Negativní je, že diskety byly velmi nespolehlivé.
- Z deseti byla vždycky alespoň jedna nečitelná... a to okamžitě po nahrání a čtení u souseda. Takže bych to viděl jako každá aktualizace = jedna nová disketa = jedno čtení... a pak jde do koše.
Na štítku diskety je napsáno:
45 AIRLINE DATABASE
Disk 1 of 1
- Takže je to nutně na jednu disketu neomezuje.
Na tom není nic překvapivého. Jakákoliv novinka, přístroj, cokoliv v leteckém průmyslu vyžaduje milion certifikací. Aktualizace navigačních informací, ať už z diskety, cd nebo paměťovky je pořád stejný fixní náklad (je potřeba ten technik), než si ještě prodražovat provoz letadel v podstatě zbytečnou modernizací něčeho, co funguje.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.