DOJMY Z BETY – Od hradu po futuristické sídlo, budujeme v Landmarku
Když vývojáři ze Sony Online Entertainment (dále jen SOE) oznámili restart série Everquest, tvářil se Everquest Next Landmark spíše jako obyčejný editor, ve kterém si hráči budou moci osahat Forgelight Engine předtím, než budou vpuštěni do hlavní hry. Že to nebude tak úplně pravda, začalo být jasné posléze - kromě přístupu k nástrojům, s jejichž pomocí i samotní SOE budují svět Everquest Next, by měl totiž Landmark nabídnout plnohodnotný MMO zážitek v otevřeném sandboxovém prostředí, kde ráz krajiny utváří samotní hráči.
Život objevitele
Landmark (jméno bylo zkráceno k podtržení, že se jedná o samostatný titul, který není svázán hranicemi fantasy žánru jako jeho větší bratříček Everquest Next) se nyní nachází ve fázi uzavřeného beta testu a není tedy ještě zdaleka kompletní, nicméně už teď můžeme prohlásit, že tu máme něco víc než jen HD variaci Minecraftu, přestože mají tyto dva tituly mnohé společné.
Nejzásadnější rozdíl tvoří právě Forgelight Engine, který dal vznik detailnímu voxelovému prostředí, jež vám umožní nejen likvidovat vše, na co vaše oko (či krumpáč) padne, ale také vám dává do rukou nemalé tvůrčí možnosti. Někteří hráči mohou mít na první pohled problém s poněkud disneyovskou grafikou, ta ovšem běhá svižně (na odpovídajícím stroji), krajina vypadá příjemně a velké stavby hráčů zase patřičně monumentálně, jak má být.
Ať už se ale fantazie hráčů ubírá jakýmkoliv směrem, počátky budou vždy stejné - ani Řím nepostavili za den a je tak nejprve třeba natěžit suroviny a připravit nějaké to zázemí. Svět Landmarku se skládá z mnoha ostrovů (v budoucnu kontinentů), na nichž naleznete různé biomy. V každém z nich se dá narazit na odlišné suroviny, které se mimo samotného budování používají i k sestavování relikvií (o nich dále), nástrojů (od krumpáče a sekery po futuristický vrták, hák nebo detektor kovů a drahých kamenů), výrobních stanic a rafinérií.
Suroviny, jako drahé kovy a diamanty, se prozatím vyskytují hojně na povrchu a není tak velký problém na ně narazit, nicméně spolu s implementací podzemních komplexů se začnou postupně stěhovat směrem dolů. Krajina hyzděná množstvím barevných fleků, zastupujících jednotlivé rudy, přeci jen nevypadá až tak dobře a už nyní je možné strávit v podzemních jeskyních hodiny a hodiny hledáním pokladů, které obsahují jinak nezískatelné předměty. Jednotlivé nástroje a rafinérie se navíc dají vylepšovat (čímž se značně zefektivní těžba), časem bude do hry přidán boj a monstra, takže i když se hned nepustíte do stavění, rozhodně budete mít co dělat.
Postavte cokoliv, tedy skoro
Ve chvíli, kdy máte dostatek surovin a vyhlídnuté pěkné místečko, je na čase zabrat půdu. Jakmile si vybraný kus země označíte, stává se jen a jen vaším - je pak na vás, jestli na zabraném území povolíte ostatním stavět (či ničit) nebo používat vaše výrobní stanice. Označená území sice prozatím nemohou být nijak zvlášť obrovská, i přesto ale rozhodně dávají možnost popustit uzdu fantazii, především spojí-li se několik hráčů dohromady. Během pobíhání po ostrovech jsme tak například narazili na aztéckou pyramidu se zabudovaným labyrintem nebo na obydlí v podobě korbelu s pěnícím pivem.
Samotné stavební nástroje jsou sice poměrně jednoduché k použití, nicméně mají své mouchy a je na nich nejvíce vidět, že hra zdaleka nedobíhá do cílové rovinky a je na ní třeba stále pracovat. K dispozici je mimo umisťování několika základních tvarů, jako je krychle nebo koule (válec chybí), také mazání (delete tool), spojení dvou bodů (line tool), vyhlazování (smooth tool), uzdravení krajiny (heal tool) a selection tool (výběr). Velice užitečné jsou pak i funkce „krok zpět“ a „krok vpřed“, které umožňují návrat až o dvacet akcí zpátky.
Ačkoli výše zmíněné nástroje jsou skvělé pro tvorbu jednodušších či pravoúhlých tvarů, dojde-li na komplexnější stavby, kde je potřeba větší míra detailu, může tvorba s nimi být poměrně frustrující, přesto ne však nemožná (mezi hráči je oblíbené přirovnání k mistrovskému dílu vznikajícímu v Malování). K nedocenění je pak selection tool, díky kterému nemusíte nic dělat dvakrát.
Když se dostatečně vyřádíte na hrátkách s voxely, je zde možnost si své výtvory vylepšit rekvizitami. Ty jsou tvořeny jako těžební a průzkumné nástroje, tedy vražením určitých materiálů do příslušné výrobny. Mezi rekvizitami najdete vše možné ode dveří, oken, knihoven či svíček po všechny druhy stromů a květin. Všechny tyto objekty nejsou vázány na voxelovou mřížku, takže je možné je volně posouvat, umisťovat či zvětšovat jak se vám zlíbí. Minimálně v této fázi vývoje jsou všechny s fantasy tématem, ale jejich počet a různorodost by měly rozhodně do budoucna vzrůst.
Veškeré vaše výtvory mohou být pomocí selection tool označeny a poté uloženy do databáze šablon. Tam vyčkávají do té doby, než je budete znovu potřebovat, nebo je můžete nabídnout jiným hráčům v obchodu. Ten sice prozatím není k dispozici v našich končinách, to by se snad ale mělo brzy změnit. Ve chvíli, kdy něco dostanete do ingame obchodu, mohou ostatní hráči vaše výrobky nakupovat a vy poté obdržíte 40 % z prodejů (v reálné měně!). Případně je také možnost přihlásit svou stavbu do některé ze soutěží, jež hodlá SOE v budoucnu pořádat, nebo se pokusit dostat váš výtvor do ostré verze Everquest Next (pro stavby k těmto účelům budou vyhrazena speciální místa, ať už ostrovy, kontinenty nebo celé servery).
Landmark vyjde pro PC s modelem free2play a prozatím nebylo oznámeno žádné datum, nicméně už teď je jasné, že SOE má v rukou slibně vypadající titul, který by mohl potěšit nejednoho virtuálního budovatele - obzvláště, pokud bude základ doladěn a obalen dostatkem kvalitního obsahu. My bychom určitě uvítali nějaký aktivní prvek, jako je kupříkladu Minecraftový redstone (s jehož pomocí je možné dělat jednoduché logické obvody).
Diskuse ke článku DOJMY Z BETY – Od hradu po futuristické sídlo, budujeme v Landmarku