CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Evropa hodlá zpřísnit podmínky pro užívání dronů, zavede obdobu řidičáku

ROFL
Njn, ale zase nebyt toho, kdo by stavel sinice...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Každý dron bude mít IFF (https://cs.wikipedia.org/wiki/Identifikace_vlastn%C3%AD%E2%80%93ciz%C3%AD) nebo bude sestřelen :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Chudaci piloti rogal a paraglidu, pro ktere je to prilis tezke a kteri to nemaji cim napajet.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A víte, že když se nad tím zamyslím, docela mi nějaké masovější rozšíření dronů vadí? Nedávno do mě na cyklostezce málem napálil nezletilý kluk, který po ní šel s ovladačem a dron kroužil nad ním. Čuměl na displej a ne na cestu. Co mi ale vadí mnohem víc je ztráta soukromí, moja se občas opaluje nahoře bez a už vidím, jak nám nad barákem někdo s dronem krouží a za chvíli budou hanbaté fotky na FB? Pořád je to jen v počátcích, ale během několika let může být na nebi víc dronů jak ptáků, sokroumí v háji a klid také :-(

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Náš sused už zhodil drona oberačom ovocia :) , ktorý mu poletoval v jeho záhrade nad hlavou. Zaujímave že si nikto pre toho drona neprišiel.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jasneee :-D Me se neco nelibi -> zregulovat, nepovolit, zakazat!!!!
A pak budes rvat, az nekdo zreguluje neco, co se libi tobe a budes se desne divit, jak je to jen mozne :-D

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Tak nějaká regulace neuškodí.
Na světě je hodně idiotů a nechci na vlastní oči/kůži zjišťovat, co ti idioti dokážou s dronem udělat... i když na YT je už pěkná sbírka takových videí, LOL

Jsem si jistý, že se v Americe brzy najde aspoň jeden člověk, který se pokusí dronem natočit přistání letadla "opravdu z blízka" :D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jak jsem psal....az budou regulovat neco, co bude srat tebe, tak si rekni : Aaaale, nejaka ta regulace neuskodi....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No ovšem, vždyť natáčet přistání dopravního letadla v rychlosti 240 km/h dronem, který se většinou zmůže sotva na 100 km/h, dává tak hluboký smysl... Konec sarkasmu.

Regulace už existuje, zákony jasně říkají, jak daleko od letiště se nesmí s drony (a obecně s jakýmikoliv dálkově ovládanými letouny) létat, že se nesmí létat nad lidmi nebo nad zdroji pitné vody, že se musí létat aspoň N metrů od skupin M nebo více osob (což takhle specifikuje například Švýcarsko), že se nemá létat nad liniovými dopravními stavbami atd. Nevidím důvod, proč přidávat jakékoliv další regulace. Na těch současných není nic špatného ani nejasného.

YouTube je vskutku skvělý zdroj informací o celém širokém odvětví zálib, které souvisí s drony, od závodních a akrobatických dronů až po specializaci na fotografii. Je to záliba, která zásadním způsobem rozšiřuje povědomí lidí o informatice i fyzice. Měla by se podporovat a vyučovat na školách, nikoliv zadupávat do země.

Jak už jsem psal níže, s ohledem na počet nehod a úmrtí v souvislosti se psy nebo s kolečkovými bruslemi bych očekával, že například tato odvětví se dočkají regulace dřív než drony. Ale byl bych mnohem raději, kdyby žádné nové předpisy nevznikaly, protože nejsou k ničemu potřebné. Každá aktivita s sebou nese jakési drobné riziko.

Mimochodem, registrace dronů a jiných modelů je neúčinný nesmysl, který poctivým lidem zkomplikuje život, zatímco těm, kteří hodlají drony používat nelegálním způsobem, nezkomplikuje vůbec nic, protože ti samozřejmě své drony registrovat nebudou.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nahoodu, ony ty zabery jsou celkem pekne - dron se otaci za letadlem, ktere proletava kolem. Je to treba na YT, natoceno asi nekde na Kanarskych ostrovech, par set metru od dopravnich letadel tesne u letiste, tzn v bezletove zone okolo letiste. On ma Phantom sice databazi oblasti kde nepovoli start motoru protoze je tam zakaz letu, jenze to jde obejit odpojenim GPS prijimace.

Je prekvapujici, ze nekdo je tak hloupy ze kdyz leta kde nema tak da natocene video na YT jak poletuje tesne u letiste. Je jen otazka casu, kdy si pro nej prijdou.

Zaberu blbcu, co s dronama bouraji do vseho mozneho je plne YT, ono to ani jinak nedopada kdyz nekoho napadne letat na ulici ve meste. A kdyz vyrobce prida blbuvzdorne funkce jako databazi bezletovych zon kde nepovoli start motoru a automaticke vyhybani se prekazkam, najde se jeste vetsi blbec co to prekona.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Blbci bourají drony, auty, motorkami, náklaďáky a vším možným dalším. Pokud někdo dronem ohrožuje letadla, samozřejmě ať ho zatknou. Stejně jako za svícení laserem na letadla nebo za cokoliv jiného, co se kolem letišť a letectví prostě nesmí. Na to ale už pamatují současné předpisy a v tom je celá moje pointa. Nemyslím si, že nějaká totalitní regulace dronů s registrací cokoliv zlepší.

Většina mých dronů například nemá GPS ani nic jiného, co by jim bránilo létat kdekoliv. Když má akrobatický dron vyvinout zrychlení třeba přes 5g, je žádoucí, aby byl co nejlehčí, bez vybavení, které za letu beztak nepoužívá. Otázka ale je, proč bych létal někde, kde se to nesmí, a proč bych chtěl někoho ohrožovat. To samozřejmě nedělám a nechci.

Autem taky můžu vjet na chodník a kamiónem taky, jak vyzkoušel nedávno jeden terorista, ale nemyslím si, že by bylo nutné hned instalovat do všech aut a kamiónů nějakou novou totalitní technologii pro registraci, lokalizaci a identifikaci. (No, ne že by tam už nebyla, tak trochu.) S drony je to podobné. Člověk (řidič, pilot), je vždy zodpovědný za své jednání. Na tom další regulace nic nezmění a nezlepší.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

U auta nebo kamionu lze identifikovat, komu vozidlo patri. Kdyz mi vleti oknem do bytu neci dron, tak jeho pilot zdrhne a nelze poznat, komu patri. Proto registrace.

Je to jen o tom jak identifikovat majitele dronu v pripade, ze zpusobi skodu.

U auta by jeho ridic mel vedet, ze se po silnici jezdi vpravo a dava se prednost zprava a dodrzuji se dopravni znacky.

U dronu nemusi vedet nic, pricemz v priprade Phantomu ovlada vec ktera vazi 2 kg a dokaze letet i 50 km/hodinu. Ti lide nemaji nejmensi tuseni, ze existuji nejaka omezeni jako ze nad 300m uz letaji letadla a dron tam nema co delat. Vesele letaji kde je napadne.

Podivej se na YT, je tam nekolik desitek videii jak dron leta nad Starym mestem, Malou stranou a Prazskym hradem vcetne nekolika podletu Karlova mostu.

Pritom treba u Phantom v pripade zavady se muze stat to, ze se vypnou motory a pak tu mame 2 kg vazici kamen padajici rovnou k zemi z vysky stovek metru.

Kdysi davno na modelarske akci se jeden majitel proudoveho modelu rozhodl, ze si v noci v podnapilem stavu zaleta - naprosto super, krasne videt oranzove motory modelu. Tak si tak letal, najednou motory zhasly - model vazil 7 kg, byl nekde ve vzduchu a ve tme nebylo videt kde je natoz kam leti. Nekolik desitek sekund ticha a praaaaask. Nastesti do zeme nekolik desitek metru od lidi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

DOOOOM, DOOOM prichazi !!! Lidi, vsichni budete pozabijeni bezohlednymi drony, utikejte...
Ale neee, mame reseni!!!! Regulace, registrace, zakazy a prikazy!!!!
Ufffff, uz jsem se lekl, ze cela populace vymre, jeste ze to ti politici vymysli za nas...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Srovnáváš nesrovnatelné. Auto a kamión mají minimálně tunu a maximálně fakt dost podstatnou hmotnost. Dron je proti nim zanedbatelně malý.

Už ti někdy vletěl do bytu dron? Obhajovat nesmyslné regulace na základě ryze hypotetických incidentů, které se nikdy nestaly, mi přijde absurdní. Mimochodem, i kdyby ti vletěl do bytu dron, s hodně velkou pravděpodobností by se nikomu nic zásadního nestalo. Kdyby ti ovšem vjel kamión do rodinného domu, je to úplně jiná situace — smrtelné nehody tohoto druhu se už staly. Proto auta a kamióny podléhají přísnější regulací než drony.

Identifikace majitele dronu je jakási iluze — motorkář s překrytou SPZ je výborná analogie. Slušným majitelům dronů registrace zkomplikuje život, zatímco každý, kdo bude chtít použít dron k něčemu nelegálnímu, to stejně udělá, samozřejmě bez registrace. Nicméně opět je to jenom fantazie — nikde kolem sebe nevidím případy škod způsobených drony.

Ano, na YouTube je spousta průletů nad Prahou. Komu přesně nějaký průlet ublížil? Koho omezil nebo ohrozil? Jakou újmu způsobil? Já osobně bych takový let nepodnikl, protože moje drony k němu nejsou přizpůsobené a vybavené. (Představa, že dron je „něco jako Phantom“, co ovládá naprostý amatér, je opravdu extrémně omezená.) Přesto netuším, co koho tolik pohoršuje na průletu nad Prahou. Strach z neznámého je asi nakonec ten největší problém. Ano, létat nad Karlovým mostem plným lidí je naprosto nepřijatelné. Jak tomu pomůže registrace? Rozumní majitelé dronů tam nelétají. Výtržník bez registrace si tam zaletí tak nebo tak. Nic se nezmění.

FAA nedávno podnikla studii pádů dronů na crashtestové panáky. „Nezemřel“ zatím podle všeho ani jeden. https://www.bloomberg.com/news/features/2017-03-09/crashing-drones-into-... Mimochodem, tu závadu Phantomu jsi někde viděl a zažil, nebo je to zase jen fabulace typu „co by bylo, kdyby“? Dlužno taky dodat, že Phantomy nijak nereprezentují drony obecně — nemají nic společného se závodními, akrobatickými ani profesionálními fotografickými drony.

Hlavně aby to nedopadlo jako ve Washingtonu DC, kde zavedli tak obrovskou bezletovou zónu kolem Bílého domu, že tím rovnou zlikvidovali několik desítek klubů leteckých modelářů — a s nimi i spoustu příležitostí pro (nejčastěji) mladé lidi vzdělávat se v oblasti informatiky a fyziky. A to prosím pěkně bez jednoho jediného incidentu. (Ano, někdo přistál kdysi dronem na trávníku Bílého domu, ale za incident bych považoval něco jako škodu nebo ohrožení.)

Závěrečný příklad s letadlem je už úplně mimo mísu. Rozdíly:
1. Spalovací motory tu neřešíme. Bezlicenční provoz se (obecně) vztahuje pouze na elektrické drony. Pro spalovací motory platí složitější pravidla.
2. Existující zákon zakazuje pilotovat cokoliv pod vlivem alkoholu.
3. Existující zákon zakazuje noční lety modelů. (Ve Švýcarsku jsou povolené, čehož často a rád využívám, ale v ČR modely (a tedy ani drony) nesmí létat v noci.)
4. Existující zákon nařizuje, že dron nad 7 kg musí mít „failsafe“ nastavení určitého druhu — doporučuji nahlédnout do přehledu, na který jsem odkazoval v jiných příspěvcích. Pro letadlo na srazu modelářů nic podobného neplatí.

Résumé: Současná legislativa už všechny podstatné problémy řeší a není nutné ji dál komplikovat.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nepochybuji o tom, ze soucasna legislativa uz toho spoustu resi. Nicmene napad, ze by se to vydalo dohromady jako prirucka a vsichni co letaji s dronem by si to museli povinne precist mi zas tak spatny nepripada. Problem bude pravdepodobne zase az v detailech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, tak tady se sám trochu opravím, protože přece jenom technický pokrok jde dopředu a ta dvoustovka by asi už dnes šla: https://www.youtube.com/watch?v=cQYZgNlrLA8

Na přistávající dopravní letadlo to ale pořád ještě nemá. Kromě toho, drony, které opravdu slouží k filmování nebo k jinému profesionálnímu nasazení, většinou dosahují maximálně kolem 70 km/h a pak už to video asi nebude nic moc, kvůli spoustě náhodných vibrací z (hodně) turbulentního proudění vzduchu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna v tomto případě je regulace naopak silně žádoucí, protože rozumných lidí ubývá a idiotů přibývá. Takových diváků - kokotů se na modelářských soutěžích vyskytuje poslední roky dost. Mně na loňských závodech překřížil dráhu (loď dosahovala v okamžiku střetu rychlost cca 120km/h - oba motory pracovaly ve středním pásmu otáček 7000rpm) v nájezdu do oblouku, přesekl anténu, následkem ztráty antény se stala neovladatelnou. Nouzová pojistka zvyšuje hmotnost, konkrétně mojí lodi, o celých 598g a to se negativně promítá do konstrukce. Dále každé nouzové zastavení poškodí motory a hnací ústrojí. To znamená další dodatečnou opravu (náhradní díly a čas). Přemýšlejte, co by se stalo, kdyby těleso o hmotnosti 26.8kg v rychlosti 170 - 200km/h vletělo do diváků na břehu, nebo se vám "jen" rozmázlo o skálu. Každý motor stojí 1000 - 1200€ a celá loď může stát 5 - 10000€. A proč? Jen proto, že si nějaký kokot u stánku koupil dron a chce video z blízka? Všude jsou výstražné cedule se zákazem dronů a pokaždé se najde dost idiotů, kteří na zákaz ser... a věřte mi, že tihle πčusové jsou celý žhavý uploadovat na YT, jak vám zničí loď.

Takže ano, jsem pro regulace, zákazy a právně vymahatelné postihy, protože jinak to nepůjde.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já jsem zase pro přísnou regulaci, ba naprostý zákaz modelů lodí, zejména těch, které dosahují 200 km/h. A nad 5 kg hmotnosti by měla být přísná registrace a povinný drahý GPS radiolokátor. Jakpak se vám tento návrh líbí? (Prosím berte to s nadsázkou; samozřejmě nechci nikomu zakazovat jeho zálibu.)

Pointa: Idioti se najdou v každém oboru lidské činnosti. Měli by být potrestaní, což současná legislativa samozřejmě umožňuje. Rozumní uživatelé modelů všeho druhu by ovšem měli být tolerovaní. Neexistuje žádný důvod, proč kvůli jednomu blbci zásadně postihovat a omezovat celé odvětví zálib. Blbce je třeba potrestat a život jde dál.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě, ale nebyl to příliš dobrý "protiútok", i když s velkou nadsázkou. S benzínovou lodí se pojí více zákazů a regulací, než si myslíte. Opravdu si nemůžete dovolit jezdit kde se vám zlíbí. Abych to uvedl v pěkném příkladu - Vranovská přehrada, o jarních víkendech ještě liduprázdná a nikoho bych neomezil (běžnou lodní dopravu v sezóně) a vlastně ani nepotkal. Snad jen rybáře, ale to je tak vše. Nebudu se zabývat faktem, že se jedná o paskvil, který povoluje a zakazuje zároveň, ale uvedu některá důležitá omezení. Vyhláškou ministerstva dopravy, která řeší zákaz plavby lodí se spalovacími motory ve vlnách vodních nádrží a toků jasně definuje pravidla (např.: výkon do 10kW a lodě smí plout takovou rychlostí, aby plutí bylo maximálně ve výtlačném režimu). Tím chci říci, že abych mohl zkoušet a trénovat, musím mít k dispozici konkrétní lokalitu a nemůžu si dovolit jezdit všude. Zrovna Vranovská přehrada "Vranovská pláž" by byla ideální, obrovská plocha (daleko od vlastní hráze, stoupnout si na most) s dobrým signálem, přístupem a viditelností. Bohužel, na tyhle choutky si musím nechat zajít chuť. Takhle to chodí na většině vodních ploch. Na Lipno z Prahy, plavební zkoušky trupu lodi Tirpitz (v měřítku 1:100), se závodními modely jezdím na soukromou vodní plochu. A to máme ještě celkem mírná pravidla, v cizině, kde probíhá většina závodů jsou omezení ještě horší. U závodů jsou instalované sítě, lodě jezdí na navržené trase tak, aby nejvyšších rychlostí dosahovali jen v určitých úsecích (rovnoběžně s diváky) atd.

Nás modeláře, ať už lodní nebo letecké dávno tvrdě regulují. Rozdíl je v tom, že mezi modeláři se udržuje nějaký standard a pravidla. Jistě, máme také problémy s "modeláři", kteří si u stánku koupí kitovou sadu a dokážou nadělat pěknou paseku, ale není toho tolik jak s drony, kterých poslední roky létá po sídlišti čím dál více. Někdy skončí v síti na komáry, někdy na balkóně a pro rodiče, kteří to těm harantům koupí a dovolí se prakticky neváže žádná velká odpovědnost. Jen obecná a to ... je trochu málo.

P.S.: Lokalizační bóji spojenou pevným lankem v případě potopení Tirpitzu v zádi mám. Na opatření proti potopení se se podílí vlastní pojetí 12 oddílové konstrukce s dvojitým dnem a výplně mezi vnějšími (6 mm - 5 vrstev) a vnitřními (8 mm 7 vrstev) přepážkami (silně opancéřované vnitřní přepážky pro obě sesterské lodě Bismarck i Tirpitz s 22 oddíly). V případě prostorů imitující torpédové blistery (bývaly naplněné vodou pro absorbci energie hlavice torpéd), které jsou v po obou stranách (3/4 délky 2mm silné 3 vrstvé) k dispozici nafukovací vaky, jejichž PVA pojistky inicializuje sama voda (rozpustné do 15s) a dojde k nafouknutí vaků, které udrží lodní trup, nebo jeho části na hladině v případě poškození vnějšího pláště. Bóje bliká jasným světlem, redudantní mikropočítače odesílají nejen streamovaný obraz, záznam čelního sonaru (bohužel má API jen pro Android), telemetrii, ale také GPS souřadnice. Stavím jí 12 let, vylepšuji a vložil jsem do toho tolik peněz, času i energie, že promýšlím úplně každý detail, včetně opilého myslivce a jeho flinty, pro případ, že by 251cm mostrum považoval za kačenu. Standardní vybavení mé Octavie Scout je i střešní rakev, ve které najdete gumové "prsačky", morký neopren, nafukovací člun, vesla i elektromotor. Vylovit, nebo vydolovat loď z rákosí není zase tak neobvyklé. Ať už chybou konstrukce, selhání techniky, nebo prostě jen při poklesu hladiny vyroste nový šutr ... na to si zvyknete.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je klasika.
"Idiotu pribyva, rozumnych lidi ubyva" uz asi 1 000 000 let
Byt to tak, tak uz tu jsou idioti uplne vsichni, vcetne tebe.
Ono to tak samozrejme NENI. Ve skutecnosti ty obcas narazis na idiota a udelas z toho, ze je to bezny stav. Ve skutecnosti to bezny stav neni.

Pokud bys chtel vsechno neustale regulovat, tak pravda , TIM VYTVARIS z lidi ty idioty. Protoze je DONUTIS, aby nemysleli, ale aby se slepe ridili nejakymi zakony a regulacemi.

Tedy, JEDINA cesta, jak z lidi nedelat idioty, je NIC NEREGULOVAT a nechat lidi, at si veci resi SAMI. Tim budou "donuceni" myslet a nebudou z nich idioti...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Rozhodně jste znalý, obeznámený se situací a disponujete bohatými osobními zkušenostmi z srazů a závodů lodních modelářů. Jen čistě ze zvědavosti, na kolika posledních závodech, nebo alespoň srazech jste byl, řekněme za poslední dva roky, byl osobě? Alespoň jako divák, protože soutěžící většinou znám osobně, nebo alespoň od vidění. Jezdím na závody po celé Evropě, jednou ročně Nový Zéland, protože modeláři i kluby mezi sebou udržují úzké vazby a sdílí zkušenosti. Nemusí být nutně oficiální, spadající pod organizaci Naviga, ve světě se pořádá mnoho neoficiálních akci "pro zvané i věřejnost".

Pokud ne, tak se mi neodvažujte tvrdit něco o běžném stavu. Rozdíl mez západním a východním stylem se různí. Rozdíl tkví v postupech, na "východě" dostane narušitel okamžitě přes držku a skončí ve vodě. Má to něco do sebe, ale třeba v Švýcarsku se situace řeší oficiální cestou a narušitelé vyfasují tučné flastry. Vlastně vám, to vysvětlovat nemusím, vy prostě víte ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Není třeba nic regulovat, stačí základní pravidlo demokracie, na které bohužel většina obhájců svých kratochvílí kašle. Tedy svoboda jednoho člověka končí tam, kde začíná svoboda druhého. To by si měli uvědomit všichni majitelé dronů, čtyřkolek, krosových motorek, vodních skútrů i vyznavači dalších neskutečně otravných a obtěžujících libůstek. Vybrali jste si koníček, který je hlučný, ničí cesty, zvedá prach, stříká bláto, ohrožuje lidi a zvířata. Smiřte se s tím, že prostě narušujete životní prostor druhých a ti mají potřebu se bránit. Rozbít vám hubu legálně nesmíme, tak to musí zastoupit nějaká pravidla, která vám trochu přitáhnou řetěz. Já bych vám taky raději zmaloval ksicht, ale respektuji zákon.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ja jen, s dovolenim, technicka - to zakladni pravidlo, nema NIC spolecneho s "demokracii".
Vubec nechapu, proc si lide spojuji demokracii s takovymi vecmi :-(((

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ono to bývá nejčastěji tak, že kdo nemá žádný koníček, ten si připadá nejvíc obtěžovaný koníčky ostatních. Kdo sám nejraději dělá velké kulové, nedovede leckdy pochopit, proč by někdo jiný mohl chtít ve volném čase dělat něco zajímavého. :-D Tak nejspíš vznikají názory typu rozbít hubu, zakázat, zregulovat a podobně. Hlavně aby někdo nemohl dělat něco, co já sám neumím a nechápu — kdepak, to by bylo moc, přes hubu ať dostane!

Srovnávat drony s motokrosem je vskutku vysoká úroveň absurdity. Mimochodem, když takhle vyjdu na ulici, ba dokonce i když budu chodit půl dne po městě, žádné drony nikde nehlučí, neotravují mě a ani nenarušují můj životní prostor. Nikde nevidím ty spousty lidi ohrožujících dronů. K čemu je dobré vymýšlení fiktivních problémů? Opravdu mají být zákony postavené na fiktivních problémech, které zatím nikde nenastaly? To jsou poněkud ošklivé a totalitní úvahy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

A jako myslis ze kdyz kluk bude misto ovladace mit nejakou hru tak to do tebe nenapali?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A víte, že když se nad tím zamyslím, masovější rozšíření nepodložených pseudoargumentů mi vadí? Dovolím si podrobněji rozebrat, proč mi vaše argumentace připadá mimo realitu.

„Nedávno do mě na cyklostezce málem napálil nezletilý kluk...“
Takže čtení novin a koukání do mobilů na cyklostezce také explicitně zakážete? To nedává smysl. Každý má povinnost dávat na cyklostezce pozor, s dronem nebo bez dronu. Na to zákon pamatuje už odnepaměti. Kvůli tomu není třeba přidávat nové zákony.

„Co mi ale vadí mnohem víc je ztráta soukromí...“
Tohle je dost směšná, ale bohužel také rozšířená pověra. :-(
Zaprvé, představa, že drony chtějí právě vás sledovat, se odborně nazývá paranoia. Kdyby někdo fotil (například ze země teleobjektivem) náhodné nahé lidi a dával je na Facebook, co by z toho měl? Cui prodest?
Zadruhé, předpoklad, že každý dron má kameru nebo že stále něco nahrává, neodpovídá realitě. Například většina mých dronů nemá kameru.
Zatřetí, pilot dronu zpravidla nemá čas dívat se po lidech. Doporučuji udělat si aspoň základní představu o tom, jaké typy dronů existují a jak může jejich let vypadat: https://www.youtube.com/watch?v=xuA_3mWBfUw Zrovna tento let jistě nebude v souladu se všemi zákony, ale podstatná je jedna věc: Ač je dron jen metry od oken, vysledovat ze záběrů jednotlivé lidi je prakticky nemožné. Sledovat konkrétního člověka je to poslední, čím by se pilot zabýval. Existuje spousta soutěžních disciplín: https://www.youtube.com/watch?v=H39rt85QZ6Y Proč si myslíte, že je nutné omezovat tuto zálibu?

Pokud jde o kamery, nevidím důvod, proč si dronem s kamerou nenatočit například krajinu při výletech. Sám tak s oblibou činím. Faktem zůstává, že většina kamer na amatérských dronech má blíž k rybímu oku než k teleobjektivu. Sledování lidí proto nepřipadá v úvahu. Dron schopný nést teleobjektiv a sledovat lidi bývá zařízení za milióny Kč, které s amatérskými drony nemá nic společného.

„Pořád je to jen v počátcích, ale během několika let může být na nebi víc dronů jak ptáků, sokroumí v háji a klid také...“
Ne, to není v počátcích. Drony rozličných typů tu jsou už řadu let, létají, filmují, dělají přemety a závodí ve světových soutěžích (https://www.youtube.com/watch?v=PSCsOiFHw9M). A už tu zůstanou.
Technický pokrok musí pokaždé překonat davy popíračů pokroku, ať už šlo o auta, osobní počítač nebo mobilní telefon, který je prý hrozba, soukromí je v háji a klid také. ;-) Naštěstí pokrok zatím pokaždé zvítězil.
Až bude na nebi víc dronů než ptáků, pak bude namístě zabývat se regulacemi. Když dnes vyjdu ven na ulici, žádný děsivý oblak dronů nikde nevidím.

Pokud jde o údajná rizika, jízdu na kolečkových bruslích nebo vlastnictví psů společnost bez váhání toleruje, navzdory rizikům, aby lidé mohli mít i takové záliby, které vyžadují víc prostoru než domácnost. A je to tak dobře. Nevidím proto důvod, proč by drony, jejichž bilance (prokázaných a vyšetřených) nehod či zranění je v podstatě nulová (což se o psech a bruslích říct nedá) měly být omezované.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

V uvodu pises o pseudoargumentech, ale sam je pouzivas. Srovnani s koleckovymi bruslemi je mimo. To ze dronem nelze natacet nahate holky na balkonech je taky mimo.

A uplne bez omezeni, jak navrhujes? Takze kazdy chytrak, co si koupi 10ti kiloveho drona, at si lita kde chce jak chce jak rychle se mu zlibi? To asi ne... Stejne jako nemuzes ridit tunove auto pokud neslozis zkousky. A proto jsou v navrhnu kategorie. S malym dronem si litej jak chces (s ohledem na obecna pravidla). Cim tezsi dron, tim vic regulovane. To dava smysl.

"Nevidím proto důvod, proč by drony, jejichž bilance (prokázaných a vyšetřených) nehod či zranění je v podstatě nulová" - tohle je taky perla. Takze az nekdo zpusobi alespon 5 obeti za rok, tak pak to resit budes? Anebo 20? 50? Kde je vlastne hranice.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

prosim vysvetli jak pocet obeti souvisi s nejakym zakonem omezujici pouzivani dronu? vetsina lidi si tim vytre zadek, ty co vylozene chteji dronem neco JIZ DNES NELEGALNIHO provadet (jako je treba letani v blizkosti letist,nad soukromym pozemkem,natacenim osobe bez jejich svoleni atd.) tak ti to budou mit uplne u zadele. Dalsi zakon/narizeni/vahlaska jen zkomplikuje zivot normalnim slusnym lidem NIC JINEHO!

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zadny zakon nikdy nekoho nezastavil, ale urcuje jista pravidla.

Klub automobilistu pro jizdu vlevo - za 2 roky bude muset v EU leda na Maltu.

Klub automobilistu pro jizdu po chodniku nema svoji zabavku kde provozovat vubec.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takže, kde přesně jsou v současných pravidlech tak zásadní nedostatky, aby bylo potřeba je dále utahovat a omezovat? http://www.droneweb.cz/legislativa-provozu-dronu/item/37-predpisy-pro-le... Pravidla zkrátka už dnes existují, pro auta stejně jako pro drony. Neexistuje újma způsobená dronem, která by zároveň neporušovala nějaký z už dávno existujících zákonů.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

[duplicitní komentář]

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To, ze nemuzes ridit auto, pokud neslozis zkousky, je nebetycna picovina a velmi spatna vec.
Omezovat dalsi a dalsi a dalsi veci je ...nebetycna picovina a velmi spatna vec.

Jinak samozrejme chapu argument, ze "i kdyby to melo zachranit 1 lidsky zivot, tak se to vyplati".
V podstate se divim, ze lidi uz davno neziji vsichni zavreni v polstrovanych klecovych luzkach, protoze to by zachranilo TAKOVYCH lidskych zivotu....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

„To ze dronem nelze natacet nahate holky na balkonech je taky mimo.“
Opravdu? Upřímně, většinou takové věci tvrdí lidé, kteří nikdy dron nepilotovali a mají o této oblasti bujné SciFi představy. Podstatné je, že nahé slečny na balkóně se dají fotit taky teleobjektivem ze země. Nebo z jiné budovy. Budou kvůli tomu zakázané a regulované teleobjektivy? Někdo kdysi před lety vyfotil nahou Jiřinu Bohdalovou na balkóně a fotky prodal bulvárním novinám. :-P Žádný dron v tom incidentu nefiguroval. Drony nepotřebují nové speciální regulace. Zákony na ochranu soukromí už dávno existují. Když je někdo porušuje, má být potrestaný. Není důvod zavádět presumpci viny a preventivní zákazy, ať už pro vlastníky zrcadlovek s teleobjektivem nebo pro piloty dronů. To je veskrze totalitní nápad.

„A uplne bez omezeni, jak navrhujes?“
Já nikde nenavrhuju, že mají být drony bez omezení. Současná legislativa je poměrně rozumná: http://www.droneweb.cz/legislativa-provozu-dronu/item/37-predpisy-pro-le... Svou poslední větu jsem mínil tak, že nejsou potřebná *další* omezení pro drony, kromě těch, která už existují. Bezlicenční drony jsou ve Švýcarsku do 30 kg, v USA do 55 liber a v ČR do 20 kg. To jen tak na okraj. Takže 10-kilový dron je v pohodě, při dodržení všech existujících předpisů, které se k dronům vážou. A že jich je!

Ano, čím těžší dron, tím víc regulací. Tak to už dnes *je*. Není důvod zavádět další regulace.

„Takze az nekdo zpusobi alespon 5 obeti za rok, tak pak to resit budes? Anebo 20? 50? Kde je vlastne hranice.“

Demagogie. Každý rok jsou případy zabití člověka (ba i dítěte) psem. Zakážeme kvůli tomu vlastnictví psů? Nebo psů nad 10 kg? Každý rok zabíjejí auta chodce na přechodech. Zakážeme kvůli tomu auta? Nebo přechody pro chodce? Nebo chodce? Kolik zabitých lidí na silnicích je ještě v pohodě? 20? 50? Ono jich totiž každý rok zemře na silnicích jen v ČR několik set! Drony zatím způsobily asi tak 0 vážných nehod. O čem se pak vlastně bavíme? O něčem nepodstatném, řekl bych.

Nemám rád totalitní smýšlení v tom směru, že relativně nové technologie se nutně musí zakázat a že by k zákazu měla stačit pověra o jejich údajných rizicích. S takovým přístupem by lidé žili dodnes v jeskyních. Existuje spousta zálib, které se nevejdou do domácnosti a potřebují (občas) veřejný prostor, ať už jde o výlet na horském kole do lesa nebo o letecké modely a drony. Společnost jako celek většinou přiměřená rizika toleruje, protože jinak by musela zakázat kola, lyže, brusle, psy, drony a možná i chůzi.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Nezakazovat, ale nastavit pravidla a důsledně dbát na dodržování pravidel. Bohužel, v našem státě se k pravidlům stavíme "po svém". V ničem jiném problém není, protože pravidla jsou nastavena relativně dobře, ale důslednost a dodržování už silně kulhá. Jak z toho ven? Ideální stav, kdy budou lidé dodržovat pravidla (podívejme se třena na naše silnice) prozatím nenastal a nějakou generaci potrvá, než se přiblížíme k vyspělejším státům. Bohužel prozatím vypadají reálně exemplární tresty, aby se hodně probíralo a veřejně mluvilo. Není to ideální, ale ruku na srdce, žijeme přece jen v ČR a myšlení lidí se jen tak nezmění.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, já v ČR nežiju … ale jinak souhlasím. Se zákony a pravidly někdy vzniká takový začarovaný kruh: Když budou pravidla nesmyslná, nevymahatelná, otravná a zbytečná, tedy nebude v nich vidět jistý „duch zákona“, bude se je většina lidí, kterých se týkají, snažit porušovat. A pak státní moc utáhne šrouby ještě o půl otáčky a protistrana vymyslí podobnou půlotáčku obcházení zákonů, aby se to vykompenzovalo. Pokud naopak budou pravidla jasná, smysluplná, vymahatelná a nekompromisně vymáhaná, žádná taková eskalace porušování pravidel nehrozí. Ale k tomu je možná v ČR ještě daleko.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prozatím neprostoupila procesem vylepšení a právě proto nejsou nesmyslná, ale naopak relativně jednoznačná a pochopitelná. Bohužel to ale neznamená respekt a vymahatelnost, situace tak trochu to připomíná balkánský způsob výkladu silničních předpisů. Podobné situace zažívají i třeba nadšenci do airsoftu, pronajímají si pozemky, řeší bezpečnost, plánují ... a v parku běhají 7 - 9 roční děti, kteří stejnou zbraní pálí po všem, co se tam hýbe a rodiče na to kašlou. A když s tím napálí do psa, který potom ze strachu a zkušenosti sejme haranta na vašem pozemku, přes cedule "pozor pes, soukromý pozemek, ..." a stejně tam poleze, tak bude ještě další řev. Tak jak z toho ven?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„Nedávno do mě na cyklostezce málem napálil nezletilý kluk, který po ní šel s ovladačem a dron kroužil nad ním. Čuměl na displej a ne na cestu.“

Tohle je mnohem větší riziko s mobilními telefony, tak bude nutné zregulovat i telefony.
(Povinná registrace telefonu na majitele -když už se to bude dělat, jistě si OSA, ČT, ČRo a další vymyslí nějaký pěkný poplatek-, v případě, že se telefon pohybuje, by uživatel před každým použitím musel elektronicky podepsat čestné prohlášení, že telefon nepoužívá za chůze ani není řidič, a odeslat příslušnému úřadu.)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nasrat, naopak si upravím dron natolik, aby nebyla identifikace uživatele možná a zajistím si hned několik nezávislých komunikačních kanálů pro případ, že by mě to chtěl nějakej blbec sundat.

Hlavně až bude chtít opravdu někdo dronem sundat letadlo, tak si určitě napřed vyřeší všechna povolení...

A co je to vlastně dron? Lítající hračky jsou tu už desítky let. Ten dron je nějaká technologická novinka, že je potřeba to takto omezovat?

Mám pocit, že dětem už dneska opravdu nezbejvá moc co ve volným čase dělat, než kouřit a chlastat. Protože všechno ostatní je moc nebezpečný...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Je to nedotažené. Já bych to udělal podle počtu motorů. Jeden motor, dětská třída, 4 motory armáda, 6 motorů jen FBI atd. A ještě omezení počtu baterií, hmotnost baterií, výkon motoru atd.
To by bylo aby se to nezregulovalo pořádně. Ve stejném duchu kam frčí omezení zásobníků zbraní.

A pak vznikne černý trh s anonymními drony a beztak ten terorista zvládne přivázat kus kalený tyče i k polystyrenovýmu křídlu.

A zakázat ptáky budou muset, ty kurvy se vcucávaj do motorů a ničej lopatky. A když teroristi nakrměj husu železem a ona pak vleti do motoru tak kdo za to může?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Na podzim ptáci odtáhnou do afriky a na jaře se vrátí zradikalizovaní. :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

C4 je velmi nešťastné označení kategorie dronů. Osobně by mi mnohem sympatičtější přišla kategorie Semtex.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.