CDR.cz - Vybráno z IT

Expanzi e-shopů v Česku vystřídala stagnace a pokles

PR článek
Poprvé v historii není česká e-commerce na vzestupu, ale naopak na ústupu. Co jej způsobilo a jak se s ním vypořádat?

Je tomu poměrně nedávno, co se hovořilo o rekordním růstu na české e-shopové scéně. Ten byl sice ve velké míře zapříčiněn obdobím pandemie, růstové tendence ale byly patrné už dříve.

Nyní však česká e-commerce zažívá zcela novou situaci – poprvé v historii totiž není na vzestupu, ale naopak klesá, v lepší případě stagnuje. Vzhledem k tomu, že růst v předchozích letech byl nadmíru silný, vnímají české e-shopy současný stav citlivěji než jindy. Některé dokonce musely přistoupit ke snižování stavů.

Pandemická expanze českých e-shopů

V období pandemie zažívaly české internetové obchody doslova žně – mezi lety 2019 a 2020 vzrostl obrat české e-commerce o neuvěřitelných 26 %!

Tím, že spotřebitelé často neměli jinou možnost než nakupovat zboží na e-shopech, chtě nechtě se spousta z nich nakonec přece jen uchýlila k online nákupům. Tomu se samozřejmě těšili provozovatelé e-shopů, jejichž zákaznická základna se náhle rozrostla. Akvizice nových zákazníků však nepřinesla pouze pozitivní dopady, ale také ty negativní. O čem je řeč?

Příliv zákazníků, který nikdo nečekal

Mnoho e-shopů nebylo na takový příliv zákazníků a růst svých společností připraveno, a bylo tak nuceno fungovat na hranici svých sil – mnohdy i na úkor kvality poskytovaných služeb. Provozovatelé internetových obchodů se natolik soustředili na zvyšující se prodeje, že poněkud opomenuli plánování a zajištění udržitelného růstu do budoucna. Jinými slovy řečeno – zapomněli na „zadní vrátka“.

Pokračující expanze? Nikoliv, jen stagnace či pokles

Nyní si internetové obchody prochází poměrně bolestivým vystřízlivěním. Jejich prioritou už není další růst, ale snaha udržet si své místo na trhu a s ním i stávající zákazníky. Stále totiž platí, že udržet si dosavadní zákazníky – třeba s pomocí CRM systémů – je mnohem levnější než získávání těch nových.

Jak již bylo zmíněno v úvodu článku, některé e-shopy musely přistoupit i k propouštění zaměstnanců. Paradoxně jsou to ale právě zaměstnanci, kteří díky svým kvalitám dokážou podniky v období krize podržet nebo dokonce zachránit. Vedle stávajících zákazníků by si tak elektronické obchody měly udržet i kvalitní a klíčové zaměstnance, kterých je na trhu aktuálně nedostatek.

  • Bojujete s poklesem i vy, a už si nevíte rady? Pak se obraťte na odborníky z oboru, kteří vám pomohou s plánováním aktivit tak, že se z červených čísel rázem stanou černá! Co takhle rovnou začít a objednat si PPC audit zdarma?