CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Futuristická ponorka SMX-31. Představuje budoucnost evropských námořních sil?

Ještě že máme tak pokročilou obranu proti námořním silám byť v tomto případě se jedná o spojence.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jen drobné rýpnutí: Ony existují i ponorky na jiný, než elektrický pohon? Já měl za to, že šlapací ponorky se naposledy používaly za americké občanské války...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Treba dieselove (ano i pod vodou).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Další zvláštností je použití baterií, které mohou samovolně vzplanout a hlavně vyvíjet jedovaté plyny, co já vím, tak od druhé světové války tohle armádní předpisy všech civilizovaných zemí zakazují, konkrétně předpisy USA, Sovětského svazu a VB to nejpozději začátkem padesátých let jednoznačně zakazovaly.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

teoreticky ponorka moze mat aj priamy mechanicky nahon. Dnes sa da spalovaci motor pomerne dlho prevadzkovat aj pod vodou. mo potom je problem bezhlucnost. Aj ked nori daly do ponorky stirlingov motor v ktorom palivo nevybuchuje a preto je omnoho tichsi ako bezny spalovaci motor. Takto dokazu spolu s baterkami plavat pomerne dlho bez vynorenia. No stale to nie je sebeztacna atomka.
Ak sa nemylim, tak problem robily olovene akumulatory ked sa do nich dostala morska voda. Zacal sa tvorit chlor. Nesledujem tuto temu tak vobec netusim ake baterky sa pouzivaju dnes. No baterky na 45 dni plavania, kurenia, a pohon ostatnych podpornych systemov by musely byt extremne velke a hlavne kde ich nabijat? Dnesny vyvojari nejak zabudaju, ze vo vojnovom komflikte nebude bezpecny dok po ruke kdekolvek. pravdepodobne toto plavidlo bude pouzitelne po dobu prveho nabitia a dost.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nikdy se nepoužíval pro pohon ponorek spalovací motor a to z prostého důvodu: Kde by bral kyslík na provoz? Dodnes se diesel používá jen na dobíjení baterií, takže všechny ponorky jsou poháněny elektřinou. Právě z výše uvedených důvodů se u ponorek pro dlouhodobý pobyt pod vodou používá jaderný reaktor a jsou k tomu dobré důvody. To asi tomu mínusáři tak trochu nedošlo.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Spalocací motor se používal při plavbě na hladině a k dobíjení baterii.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To sice ano, ale takto se používá u spousty hladinových plavidel. Pro plavbu pod hladinou se spalovací motor nepoužívá, až na několik neúspěšných experimentů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No zjevně toho víte jen málo :-)
Diesely se samozřejmě i pod vodou užívají, první pokusy již za WWII, dnes je toho více. Nemám na mysli "šnorkl", to je jasné, existují ale postupy s uzavřeným cyklem (kreislauf), kdy je pod vodou použito okysličovadlo z nádrže (kapalný kyslík, někdy rozklad peroxidu vodíku). Dalším zdokonalením jsou pak Stirlingovy motory, v tom jsou nejdále Japonci.
Ono se to nezdá, ale v dnešní době mají "nejaderné" ponorky dokonce i své klady, hlavně v tom, že ve fázi provozu na baterie (kdy je nabito) jsou skutečně supertiché, zatímco u jaderných je přes všechny pokroky trochu problém s hlukem reaktoru (cirkulace chladicí vody) atd. Pořád je asi moderní jaderná ponorka o kus napřed, ale rozdíl se docela ztenčil a v některých situacích je to i naopak.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zato vy toho víte fakt hodně. Zjevně víc, než experti armád, které tyhle vynálezy odmítly jako nepraktické, hlučné a nebezpečné. V činné službě jsou 3 kusy ve Švédsku a v docích stráví víc času, než na moři, natož pod hladinou. Pohon spalovacím motorem je pro ponorky nevhodný, neperspektivní a žádná země s námořnictvem, které stojí za řeč, takovou nemá a mít nebude. To už je řádově lepší použití palivových článků, které jsou nehlučné, netvoří nebezpečné emise a dnes už jsou poměrně bezpečné.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

15 osob jako posádka? Utopie plánovačů od rýsovacího prkna, kteří v životě nevystrčili nos na moře.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na rozdíl od nás suchozemských krys, co mají sjetou Vltavu!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.