Jak se vyvíjí mediální gramotnost dětí? Opouštějí televize, vzdělává je YouTube
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání si už potřetí nechala vypracovat studii o mediální gramotnosti dětí do 15 let. První taková studie proběhla v roce 2011 a další v roce 2016. Obě vypracovala Univerzita Karlova. Letošní průzkum provedla Univerzita Palackého v Olomouci za spolupráce agentury Stem/Mark. Vždy se jedná o desítky dětí různého věku a sociálního zázemí.
Ze studií vyplývá, že televize postupem let přestává být pro děti obsahově i technologicky dominantní. Technologicky začínají převažovat chytré telefony a tablety a obsahově především sociální sítě. Dnes už převládá Youtube, TikTok a Instagram. Tištěná média už dnes děti ignorují, protože se u nich nudí, dříve však byla považována za zdroj inteligence. Děti dnes především sledují videa, hrají hry a využívají sociální sítě v závislosti na věkové kategorii. Pro všechny je společné, že sledují Youtube, jen obsah videí se liší podle věku. Od 8 let děti běžně využívají TikTok ke sledování a tvorbě videí. Dále hodně dětí uvedlo, že znají a využívají streamovací služby jako Netflix.
Dalším tématem průzkumu bylo televizní zpravodajství. Sledování zpravodajství bylo rodinnou událostí, ale s tím jak dochází k individualizaci konzumace obsahu, změnám v technologii i oblasti zájmu, děti přestaly zpravodajství sledovat. Pro zajímavost první studie z roku 2011 říká, že děti nevěří, že zpravodajství je reálným odrazem světa a v roce 2016 některé děti uvedly že zprávy o teroristech nebo uprchlících měli negativní dopady na jejich náladu nebo spánek.
Postupně se také snižuje rodičovský dohled nad činností dětí. V roce 2011 byla časově i obsahově velmi silná rodičovská kontrola. Následně v roce 2016 byla kontrola a regulace ještě stále běžná především u dětí mladších 13 let pro Facebook a akční hry nebo šlo často o ochranu před viry a podvodnými platbami. Letos už rodiče příliš děti nekontrolují a neregulují, a pokud ano tak prostřednictvím rodičovského softwaru. Děti mladší 10 let mají často profily na Youtube, i když to platforma zakazuje a všechny děti se setkaly s nevhodným obsahem nejčastěji formou erotické reklamy. Dívky jsou často vystavovány nabídkám setkávání a posílání fotografií.
Průzkumy také zkoumaly přístup dětí k reklamě a i zde je patrná změna v čase. V roce 2011 měly všechny děti poměrně jasnou představu o reklamě. V roce 2016 už ale reklamě rozumí jen starší děti a není zde například téměř žádné povědomí o fenoménu "Product placement", kdy je reklamou samotné vložení produktu do obsahu. Letošní studie se zabývá spíše kritickým myšlením, kdy je často pro děti velmi obtížné rozlišit manipulaci s realitou.
Průzkumy by měly sloužit radě ke snaze o zvyšování mediální gramotnosti ve společnosti a především u dětí. V minulosti už v tomto směru proběhly například informační kampaně v televizi. Kromě toho na stránkách rady najdeme například doporučení od Evropské unie nebo další studie zaměřené na mediální gramotnost.
Diskuse ke článku Jak se vyvíjí mediální gramotnost dětí? Opouštějí televize, vzdělává je YouTube