Kauza G2A: Podle vývojáře vydělalo $450,000 na jeho hrách a nezaplatilo nic
Šedý trh je na vysvětlení velmi komplikovaný. Je to téma hodné obsáhlých studií, my se vám ho ale pro účely článku pokusíme shrnout v pár větách.
Zamysleli jste se nad tím, jak je možné, že stránky jako Kinguin, G2A a další, nabízejí videohry za cenu občas i poloviční, než kupříkladu Steam? Nejedná se o žádné samaritánství, mnoho z nabízených klíčů pochází z různých neoficiálních zdrojů a často jsou i přímo kradené.
Podobně jako Aukro nebo eBay, G2A je tržiště, které dává prostor hráčům prodávat a kupovat videohry, z jejichž prodeje si poté bere provizi. Odkud ovšem hráči své videohry berou už nikdo nekontroluje.
Získáním klíčů ke hrám tímto způsobem umožňuje prodejci nasadit cenu hluboko pod oficiální a certifikované prodejny, kteří s podobnou nabídkou nemůžou konkurovat. V tomto systému obvykle benefituje většina, až na samotného tvůrce hry.
Alex Nichiporchik je jedním takovým tvůrcem. Jeho studio tinyBuild Games (Punch Club, Party Hard a SpeedRunners) údajně takto přišlo o 450,000 dolarů (11.700.000 Kč), tvrdí to ve svém blogu. Odcizenými kreditními kartami si někdo v obchodě studia koupil tisíce klíčů, jenž se poté údajně objevili na G2A. Obchod krátce poté vypnul poskytovatel platebních služeb, který předtím obdržel mnoho aplikací chargebacku, procesu, při kterém poskytovatelé kreditních karet stahují podvodné transakce provedené s ukradených kreditních karet.
Porovnání částky, za kterou byly klíče skrze platformu prodány, se skutečnou hodnotou zboží
Když se Alex obrátil přímo na G2A, bylo mu řečeno, že zmíněné klíče jsou od distribučních partnerů jeho firmy, kterýmž pádem nemá nárok na kompenzaci. Po tomto emailu Alex doplnil svůj blog potvrzením, že klíče ze strany distributorů (Humble Store, BundleStars, IndieGameStand, IndieGala) nepřišly. " Jsou našimi důvěryhodnými partnery a vše, co koupíte od nich, je v pořádku," dodává.
Alex také potvrdil, že jeho studio nebude rušit žádné klíče a všem a hry tak zůstanou. Zaprvé by to bylo špatné PR pro celou firmu a zadruhé je de facto nemožné zjistit, které klíče jsou pofiderní a které ne.
Toto rozhodně není první incident podobného rázu. Jeden z více výraznějších se odehrál v roce 2014, kdy studio Rebellion zrušilo 7000 Steam klíčů pro svou hru Sniper Elite 3, protože se ukázalo, že jsou kradené. I přesto, že studio nabídlo všem zasaženým kompenzaci v podobě DLC Target Hitler (nehratelné bez základní hry), zvedla se proti tomuto tahu velká vlna nevole.
Je víceméně jisté, že Alex Nichiporchik ani jeho tinyBuild Games už nikdy nevydělají na ztracených klíčích, díky kauze se ale na radar opět dostává šedý trh a jeho nekalé praktiky. Na první pohled jsou pro zákazníka možná výhodné, koneckonců díky nim ušetří peníze, ty se ovšem často nedostanou tam, kam skutečně patří - do rukou vývojářů, kteří zmíněné hry tvoří (a pokud už ano, tak po znatelně menších sumách). Podstupují také jeho využíváním riziku, že kupované klíče jsou kradené a budou jim později zabaveny.
Požádali jsme G2A o vyjádření k celé věci a článek ještě budeme aktualizovat.