CDR.cz - Vybráno z IT

Diskuse k Koronavirus pročistil oblohu, solární panely tak trhají výkonnostní rekordy

Tak PV elektrárny frčí a frčet budou. Jen je škoda, že ty instalované v EU nejsou vyrobené v EU.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Větší průser je spotřeba vzácných materiálů a energii při výrobě. Životnost jen 10 let a následná recyklace. Ve výsledku nula od nuly pojde. Podobné to je s větrníkama.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Hmmm ja si pamatuji zivotnost solaru nekde u 20 nebo 30 let ..... kde jste prosim prisel na pouhych 10 let?
Samo, nejaky nekvalitni mize chcipnout treba po 5 letech o tom zadna.

A mimochodem ta zivotnost neznamena, ze panel prestane fungovat, ale ze bude dodavat jen mene nez 50% jmenovite energie

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Obvykle tu hodnotu potkavam uvadenou jako prumer tedy 10 let. Vlivu, ktere panely muze poskodit je hodne. Velka sranda je s vetrnymi elektrarnami. Co mam info tak 60% jich je poskozeno nez vubec dorazi na misto. Neco jde opravit ale neco se rovnou likviduje. Jsou to velke laminatove dily a tedy celkem krehke.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Slint sem, slint tam, že ? Vzácné materiály se v aboslutně nejpoužívanějších typech nevyskytují. Životnost je reálně skoro neomezená (spíš zastarají technicky), recyklace téměř dokonalá a velmi jednoduchá - https://www.prumyslovaekologie.cz/info/5-nejvetsich-omylu-kolem-recyklac... - ale proč odkazuji, že, cvičená opice si pravdu dokáže najít :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Mužeme si hazet odkazy na různé články podporující ten a ten argument. Tvůj článek je třeba z webu podporujího foto voltaiku. Z materiálů ale zapomíná třeba na indium a galium.
- http://www.odbornecasopisy.cz/elektro/casopis/tema/konstrukce-a-vyroba-f...
- https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ekologicke-hrichy-a-nadeje-fo...
Životnost je neomezená pouze teoreticky. V reálném světě máme přírodní vlivy, stárnutí materiálů a podobně. O recyklaci by se dalo hovořit dlouze a nejen co se týče panelů. Největší problém je separace materiálů. Ta je těžká a nákladná. Takže ve finalé stejně věci končí na skládce. Lithiové články taky zatim nikdo nerecykluje. Víceméně se packy z aut jen rozeberou, otestují a případně použijí pro méně náročnou aplikaci. Zbytek zase skládka. Solarni panel mi dává smysl jako off-grid rešení. Přímo v síti se mi více líbí solární elektrárny rozpoštějící sůl ve věžích. Ty produkují stabilní množství energie klidně i 15h po západu slunce. Akorát u nás pro ně není dost slunce.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

OK, děkuji za geniální odkazy, třeba jste je taky četl - v jednom se slova galium a indium ani nevyskytují, druhý jasně uvádí, že články s takovými prvky se především kvůli ceně používají prakticky jen v kosmonautice (ono kdo jiný si připlatí 500% za 30% výkonu navrch...) :D a Vámi odkazované články uvádí recyklovatelnnost panelu - 97% - kolik přístrojů s tak vysokou recyklovatelností znáte ? :D takže znovu - přestaňte žvanit, když sám nemáte argumenty a nečtete, co odkazujete.
Jediný problém FVE v ČR je, že se povolila na pole pro podnikatele (politiky - ale holt si tak ten zákon pro sebe a kamarádíčky napsali..jako obvykle).

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

U těch kosmických článků je to spíš 50000% příplatek. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V současnosti zřejmě nejpokročilejší metodu recyklace panelů navrhla a odzkoušela firma Deutsche solar AG. Celé panely jsou zavezeny do speciální pece, kde jsou zahřívány na teplotu nad 500 °C. Při této teplotě se plastové materiály odpaří, následně jsou v další komoře řízeně spalovány. Ostatní materiály jsou separovány ručně. Jsou-li panely nepoškozené, lze vytěžit až 85 % článků pro nové použití.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud se jedná o 85% křemíku, tak je to úplně pohodová hodnota. Jednak nedostatkem oxidu křemičitého zrovna netrpíme, jednak i při snížení jeho redukce do nových panelů "jen" na 15% dosavadní hodnoty stále ušetříte velké množství energie.

Sklo a hliník se mechanicky oddělují úplně na začátku, takže těch "85%" těžko bude zahrnovat toto zpracování, které se tak týká pouze asi 15-20% původní hmotnosti panelu. Tedy celkové ztráty materiálu budou i tak nanejvýš několik procent, a dlouhodobá spotřeba surových materiálů klesá zhruba na dvacetinu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Takže je to marný, jak vidím, reakce 0, jen slintáte nad teď už poslední větou vytrženou z kontextu, kde nějaká firma celý panel odváží do pece :D - Viděl jste proboha někdy FVE panel ??? Hliníkový rám (100% recyklovatelné), skleněná krycí deska (100% recyklovatelné) (tyto 2 hlavní části tvoří až 95% hmotnosti panelu), elektrické kabely (plast - na kabelech - ano, ty se takto občas "likvidují" - plast/guma se spálí, drát zůstane k recyklaci - co to má společného s fotovolataikou ? a poslední - křemíková vrstvička na plastovém podkladu - ta se taky teplem může rozlepit - plast se opět spálí, křemík recykluje - tak kde máte pořád ten problém ?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jakých vzácných materiálů? S výjimkou stříbra na kontaktech, kterého je po úpadku fotochemického průmyslu spousta, v běžném solárním panelu žádné vzácné materiály nenajdete.

A kde jste přišel na tu nesmyslnou desetiletou životnost? V nějaké literatuře ze sedmdesátých let nebo co?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nektere jsou, napr. BenQ ma tovarnu primo v CR

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

80%? Hmm a jak budou řešit to že v zimě slunko tak nesvítí, že v noci vůbec nesvítí, že vítr fouká jak kdy? Nebo to mají tolik vodních elektráren jako ve švýcarsku? Atomové nechtějí tak to jako počítají že přebytky budou cpát do okolních zemí a nedostatky jim z atomu dodají zas okolní země??

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vážně v tom velkohubém prohlášení hledáš nějakou logiku?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ono než aby se okolní země ukájeli tím, že možná v roce 2029 začnou stavět jadernou elektrárnu za minimálně 200 miliard Kč, tak se vydali jinou cestou.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Jakou jinou cestou. Tepelné eltrárny ne, jaderné ne, vodní není kde, která jiná cesta zajistí rozvnoměrnou dodávku eletřiny v síti?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No to je jednoduche - spizeni spotreby.
Vybitim 50% populace dojde cca k 50% poklesu spotreby.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Snížením spotřeby? Jak jako jako, třeba tou snahou přejít na elektromobily?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No Elon Musk vyrábí bateriové elektrárny, takže si dovedu představit variantu 80% ze slunce a větru a přebytky cpát do baterií. Při nedostatku tu elektřinu z baterií zas odebírat.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Bateriová elektrárna je blábol mimochodem, jedná se max o akumulaci energie ne o její výrobu a není prakticky možné tímto pokrýt celou spotřebu...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jenom ze zajímavosti Power Wall s kapacitou 10kWh stojí 75.000,-, tudíž 10GWh 75 mld. To se nebavíme o infrastruktuře, správě a údržbě. To je opravdu ekologičtější a ekonomičtější postavit další jaderku. Jenom pro zajímavost, zatímco u nás jaderky produkují 12gCO2eq/kWh, tak třeba soláry 45gCO2eq/kWh, vodní 24gCO2eq/kWh. Líp jsou na tom jenom větrné 11gCO2eq/kWh.
- Pobřežní větrná farma na světě Walney Wind Farm, která se otevřela v Irském moři u pobřeží Cumbrie na severozápadě Anglie, je největší na světě. Rozkládá se na ploše 145 kilometrů čtverečních a dosahuje výkonu 659 megawattů, což stačí na uspokojení spotřeby energie 590 tisíc domácností. Její výstavba stála jednu miliardu liber (29 miliard korun)
145km2 - 659MW jako děkuji ale fakt ne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

plovouci vetrne elektrarny v severnim mori. V soucasne dobe probiha uspesny pilot: https://qz.com/1650433/hywind-scotland-makes-floating-wind-farms-a-serio...

uz se planuji 11MW plovou verze: https://www.offshorewind.biz/2020/03/11/siemens-gamesa-11mw-turbine-prot...

a verte tomu, ze na tom mori je hodne mista a fouka tam hodne a skoro porad.

Planuji se 20MW vetrniky behem nekolika let, do cca 10-15ti let bychom mohli mit 50MW turbiny. Cim vetsi turbina, tim levejsi elektrina, alespon to plati pro soucasne 10-11MW verze.

https://reneweconomy.com.au/germany-gears-up-to-test-20mw-wind-turbines-...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

200 miliard jsou cca 4 roky státní podpory ekostupidit z plánovaných dvaceti let. Něco inteligentního bys tam neměl?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zelená úsporám je 4,7 mld ročně celkem. Kde je ten zbytek podle Vás?

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Nejde o žádnou zelenou úsporám, to je program na zateplování domů. Ale o dotaci solárním baronům, tedy OZE. Dělá to ročně asi 40mld. My jsme prostě bohatá země, své tuneláře přeplácíme..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak a z toho 20mld zaplatíme my všichni. To bychom se mohli klidně složit na tu jaderku ne? Za 10 let bysme ji splatili.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky pozoruju, že se dá venku dýchat.
- Tento počet "špinavých" aut venku by se měl zamrazit.
- Do provozu pouštět už jen elekrické, vodíkové a možná hybridní auta.
- Pro benzín nasolit 50% z ceny vozu ekologickou daň, pro disel 100%.
- Kdyby se to zavedlo dnes, tak v roce 2070 bysme pořád ještě dojížděly starý kouřící auta.
- Takže máme nejvyšší čas... a vidíme, že když se chce, tak to jde.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To jako vážně? Doufám, že to byla jenom ironie. Např. nový diesel VW má 85g/km, tohle krom Francie a Norska nedá žádný elektrický auto. Stačí se podívat na výrobu elektřiny v Evropě. Viz: https://www.electricitymap.org/map. A to se nebavím o výrobě samotného auta, resp. jeho baterií. Zrovna tento týden, ukázaly testy v Německu, že ikdyž v Německu se omezil provoz na skoro 20%, s naměřenými emisemi to ani nehlo a už stovky vědeckých prací prokázaly, že u emisí (oxidů dusíku a oxidů síry) záleží hlavně na tlaku a slunci a minoritně i větru.
Vodík má strašně malou efektivitu, co se týče uložení energie.
Hybridní auta budiž, ale s dieslem nikoli benzínem, je stále neefektivní.

Takže je potřeba trochu myslet a nenechat se jen masírovat médii.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Máte k vašemu výpočtu nějaká lepší data? Na první pohled se totiž zdá, že se ten váš úžasný diesel magicky objevuje v nádrži vozu, zatímco u elektřiny počítáte i opotřebení rypadel na uhlí... Pokud by vás zajímaly nějaká data včetně zdrojů, doporučuji tento soupis: https://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku-jsou-nesmysl.html

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Koukám že ani ten váš předpoklad o tom že 85g/km nedá žádne EV je špatný.... Tesla model 3, cca 16kW/h na 100km. Dle vašeho odkazu je ČR aktuálně 345g CO2 na kW/h = 16kW/h * 345g / 100km = 55,2g/km (spotřeba tesla * aktuální CO2 / 100km). Jsou i efektivnější auta, a kupodivu to vychází ve prospěch EV i v časech kdy je poměr výrazně horší než teď. Neustále zde platí, s bordelem co leze z auta toho moc nenaděláme. Čistější elektřinu ale vyrábět umíme, jenom nám přijde lepší nápad (osobně nevím proč) trávit se smrady a jedy, než si připlatit za filtry do elektrárny.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aneb zelená ideologie, krátce shrnutá jako zpátky na stromy :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-stuttgart-brno-nox-no2-dus...

To by mě zajímalo jaké vysvětlení bude mít pro tohle. Poloviční provoz ale emise neklesají.
Jinak k těm elektro autům tak když budu měřit energii odebranou ze zásuvky tak 10% energie se promění na odpadní telo jen při nabíjení. A jelikož váží skoro dvojnásobek tak to se spotřebou i přes vyšší efektivitu nevypadá nějak zázračně.
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/majitel-tesly-model-3-odhalil-jeji-... O životnosti, recyklaci, použitelnosti a celkove eko bilanci provozu nemluvě. Bez zdroju a baterii stale slepá cesta.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takže smícháme šišky z hruškama a máme z toho článek. Bože to je neskutečné jak až hluboko CDR kleslo. Kdyby pan redaktor francesco měl alespoň základní povědomí o tom jak panely fungují a kdy podávají nejvyšší výkon tak by takovouto stupiditu nesepsal.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

he he tady je samy ekobl :)
za prvé : životnost panelu se udava při najkém výkonu , např panel je schopen dodat 10 let 80 procent kapacity , pak už rapidně klesá učinost ! jsou na grafy stačí hledat každy výrobce to má jinak !
za druhé: reciklace je stale hodně nakladná diky obsahu rtuti v penelech ! a další ne přiliž zdravé materialy !
za třetí : pak tu máme naklady na výrobu ! což taky něco stoji !
naklady na výrobu nejsou jen panely ale mněniče kabely atd vše co k FV patří ! to je třeba taky počítat !
za čtvrté : pak je tu nenažranost firem které montuji fv elektrárny ! pokud se fv elektrárnu udělate z dilu samy přijde vas na 40 procent ceny co u firmy !
za páte : ekonomičnsot provozu fv elektrárny zaleží opravdu na hodně faktorech ! např stačí bouřka a jeden blesk si to našpacíruje do panelu :) a mužete mněnit HW za 10tky tisíc ! pokud ne rovnou celou fv elektrárnu !
za šesté : nikdo nebude provozovat panely kterym už padá učinost ! řekněme po 5 letech už maji jen 60 procet učinosti ! atd

elektromobily jsou kapitola sama pro sebe ! zatím stoji za prd ! dokud ceny elektromobilu nespadnou na rozumné ceny ! navíc životnost akumulatoru je taky zatím dost krátká , navíc zatím se články z aut moc nereciklují, nakladné a dost o zdravi ! pro ty co tvrdí opak klidně si doma rozřezejte par 18650 článku ,a při tom zhluboka dýchejte je to velice zdravé :)))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

vetsina panelu ma zaruku na 25 let s ucinnosti alespon 85%, typicka zivotnost bude > 30 let, tak tu prosim nelzete. Ze to psali na sputniku neznamena, ze to je pravda

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A ještě tu o karkulce brepto :D po 5 letech 60% :D to byl jeden z nejlepších vtipů, co jste zvládl vyplodit

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Myslím že z textu je patrné že autor nemyslel po 5 letech ale po 15 25 35 45 či 50 ( jedna číslovka mu vypadla) jinak by nepsal v první větě o 80% po kratším úseku...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

tak se projed google a ne jen pr kecy kolem fv panelu ! ja mluvím o realitě ! a ne o nákých pr kecech !

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.