Od letošního roku budou moci autonomní vozidla legálně na britské silnice
Zdroj (Pixabay.com)
Za autonomní vozidla se v dnešní době vydává leckteré auto. Hlubší otázkou je, jaký stupeň autonomity dané vozidlo má. Mnohdy se za částečně autonomní vozidlo považuje i schopnost automatického parkování. V souvislosti s autonomními vozy je často problém s legislativou v jednotlivých zemích, protože vesměs je zákonem nařízeno, že řidič musí neustále udržovat pozornost za volantem.
Nově se do této debaty zapojila také Velká Británie, která uvedla, že povolí autonomní vozidla na svých silnicích ještě letos. Podle vyjádření tamního ministerstva dopravy však půjde o automatizované systémy udržování v jízdním pruhu (ALKS) bez použití rukou s omezením rychlosti na 60 km/h.
Zdroj (Pixabay.com)
Podle vyjádření pojišťoven však vládní definice autonomního řízení může být zavádějící. Původně měl tento nový zákon vejít v platnost již toto jaro, bohužel však došlo ke zpoždění. Nová legislativa tak připouští výjimku a nebude po řidičích vyžadovat neustálou pozornost či ruce na volantu. Řidič však bude mít zákonnou povinnost převzít v případě potřeby kontrolu a zareagovat do 10 sekund.
Pokud řidič do 10 sekund nepřevezme kontrolu nad vozidle v případě potřeby, rozsvítí se výstražná světla a vozidlo začne zpomalovat. Podle ministryně dopravy, Rachel Maclean, je klíčová bezpečnost všech účastníků dopravního provozu. Díky autonomním vozidlům se prý Británie posune směrem k ekologii.
Ministryně věří, že autonomní řízení pomůže eliminovat faktor lidské chyby, které je příčinou většiny dopravních nehod. Podle statistik a předpokladů by autonomní řízení mohlo zabránit až 47 000 vážných dopravních nehod a zachránit až 3 900 životů během příštích deseti let. Technologie schválená pro provoz na britských silnicích je druhého stupně autonomity. Ostatně obdobná technologie je v elektromobilech Tesla nazývána jako autopilot, i když nedosahuje pátého, ale druhého stupně autonomity.