Pirátské hry do dvou let vymizí, tvrdí hackerská skupina 3DM po boji s Denuvo
Skupina 3DM má na svém kontě už řadu prolomených titulů. Mezi jejich největší „úspěchy“ se řadí například ochrana Denuvo, která se prohlašovala za neprolomitelnou. Denuvo zaštiťuje například tituly jako Dragon Age: Inquisition, Mad Max, Batman Arkham Knight, Lords of the Fallen, Just Cause 3 a další…
Právě Just Cause 3 vyzdvihlo v hackerské skupině obavy o budoucnosti warezové scény, neboť ani několik týdnů po vydání nebylo možné hru sehnat jinak, než oficiálně. Podobný případ nastal u Dragon Age: Inquisition v roce 2014, kdy ovšem značilo prvopočátky Denuva. Přestože skupina své práce na prolomení Just Cause 3 nezanechala, vyzdvihla několik myšlenek.
„Poslední dobou se mnoho lidí ptá na crack k Just Cause 3, takže tu všem odpovím. Poslední fáze je velmi náročná a Jun (herní cracker) už to málem vzdal. Minulou středu jsem ho však pobídl, aby pokračoval. Stále věřím, že tuto hru lze prolomit. Nicméně dle současných trendů ve vývoji šifrovacích technologií se obávám, že tyto hry zdarma do dvou let zmizí ze světa,“ podotýká Bird Sister ze skupiny 3DM.
Pohled zástupce z hackerské skupiny si skutečně pohrává s extrémní myšlenkou. Ačkoliv jsou dva roky na poli videoher dlouhá doba, bylo by asi naivní očekávat, že pirátství zcela vymizí. Můžeme nicméně očekávat zlepšení ochrany u her těch největších studií, jako právě EA, Activision, Ubisoft a další. U menších vydavatelů, či dokonce nezávislých vývojářů, bude situace ještě dlouho jiná, ne-li navždy stejná.
Pro vydavatele je ovšem i prodleva mezi prolomením hry klíčová, neboť mnohdy mezi zákazníkem a pirátem hraje roli jeho nedočkavost. V minulosti se už mnohokrát stalo, že se piráti dostali ke hře daleko dříve, než poctiví zákazníci. Zda je morální v takovém případě sáhnout po kradené kopii, už je spíše individuální záležitost, ale určité pochopení snad najde každý. Naopak, když se piráti dostanou ke své hře zadarmo až dlouhé měsíce po jejím vydání, je velká naděje, že si hru přeci jen pořídí oficiální cestou.
Mezi vydavateli lze poukázat na dva extrémy. Ubisoft si klade na srdce, že je DRM ochrana naprosto klíčovou komponentou na PC trhu, zatímco CD Projekt RED veškeré zabezpečení hází za hlavu (ba naopak věří, že DRM pirátství podporuje). Z pohledu zákazníka je jasné, ke které ideologii se připojí, z pohledu obchodního se jedná o věčnou problematiku.
Prohlášení ze skupiny 3DM tedy vyzdvihává nesmrtelné otázky. Jaké faktory v pořizování pirátských kopií hrají roli? Měla by studia hodit tuto válku za hlavu a jít ve šlépějích CD Projektu RED? Jak by asi prodejně dopadl Zaklínač 3, kdyby zvolil DRM, namísto volnosti umožňující klidně zapůjčit hru všem přátelům naráz?