Pokud by to fungovalo a nestálo to nějakou nehoráznou raketu oproti současným Lionkám tak by to mohl být dost výrazný krok v před v oblasti elektromobilů. Tam je krátká nabíjecí doba zásadní. Kdyby se auto dokázalo nabýt třeba za 10minut tak to už by byla jiná liga a nebylo by tolik podstatné že má třeba poloviční dojezd (jako že dnes elektromobil ten poloviční dojezd dnes typicky nemá).
+1
+15
-1
Je komentář přínosný?
Pokud by to fungovalo a
Vratislav Boch https://cdr.cz/profil/vrata
8. 1. 2015 - 16:21https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskusePokud by to fungovalo a nestálo to nějakou nehoráznou raketu oproti současným Lionkám tak by to mohl být dost výrazný krok v před v oblasti elektromobilů. Tam je krátká nabíjecí doba zásadní. Kdyby se auto dokázalo nabýt třeba za 10minut tak to už by byla jiná liga a nebylo by tolik podstatné že má třeba poloviční dojezd (jako že dnes elektromobil ten poloviční dojezd dnes typicky nemá).https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-754935
+
Ale no tak! Tesla Motors má baterku 60kWh nebo 85kWh zož při nabití za 10 min dává příkon 360kW resp. 510kW. Nezlobte se na mě ale nabíjet auto půlmegawattou je nereálné. Navíc už i Tesla dnes umí do 2 minut vyměnit celý akupak v automobilu, tak v čem je problém?
+1
-22
-1
Je komentář přínosný?
Ale no tak! Tesla Motors má
Kert https://cdr.cz/profil/kert
9. 1. 2015 - 14:17https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseAle no tak! Tesla Motors má baterku 60kWh nebo 85kWh zož při nabití za 10 min dává příkon 360kW resp. 510kW. Nezlobte se na mě ale nabíjet auto půlmegawattou je nereálné. Navíc už i Tesla dnes umí do 2 minut vyměnit celý akupak v automobilu, tak v čem je problém?https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755129
+
Konečne niekto, kto to vidi realisticky...
A len tak na okraj toto nabije 2Ah baterku v mobile (4,2V?) za 3m
Tesla supercharger da 50% (85kWh) baterky za cca. 20min., 80% za 40min. a 100% za cca. 80min.
???
Myslím že elektromobily tento výmysel dávno nepotrebujú, tie už majú dávno lepšie technológie len nesmú byť staré automobilky hamtave a musia rozumne začať používať aspoň to čo je už k dispozícii...
+1
+15
-1
Je komentář přínosný?
Konečne niekto, kto to vidi
Necro https://cdr.cz/profil/michal-veselka
9. 1. 2015 - 19:21https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseKonečne niekto, kto to vidi realisticky...
A len tak na okraj toto nabije 2Ah baterku v mobile (4,2V?) za 3m
Tesla supercharger da 50% (85kWh) baterky za cca. 20min., 80% za 40min. a 100% za cca. 80min.
???
Myslím že elektromobily tento výmysel dávno nepotrebujú, tie už majú dávno lepšie technológie len nesmú byť staré automobilky hamtave a musia rozumne začať používať aspoň to čo je už k dispozícii...https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755249
+
To porovnavate neco zcela neporovnatelneho. Jenom jste potvrdil moje tvrzeni, ze soucasne Li-neco clanky lze nabit na 100% capacity za cca 90 minut (v optimalnim pripade, kdy jedinym omezenim jsou vlastnosti samotneho clanku). Jen pro zajimavost, typicky elektromobilovy akumulator ma radove 400V vystupni napeti, jeden clanek ma cca 3.7V (pri vybijeni) a 4.2V pri nabijeni, tomu odpovida radove 100 clanku v serii. Pokud pouzijeme bezne dostupne clanky o kapacite 2Ah, odpovida to max. 0.0074kWh na clanek. Pro uvedenou kapacitu 85kWh pak potrebujeme minimalne cca 11 500 clanku, tzn. ze musime radit paralelne cca 115x 100 clanku, takze maximalni nabijeci proud bude 115x2A, tj. 230A. To je jeste realizovatelne rozumnym vodicem (rozumej pekne tlustym medenym lanem), kterej se do auta nekam vejde, ale tezko neco takoveho budete pripojovat do mobilu ! Mimochodem, ta fotka Supercharger stanice na strankach Tesly je opravdu vtipna, cela strecha je fakt eko, pokryta solarama o celkovym vykonu odhadem tak maximalne 2KW, a nabiji to az pet aut celkovym vykonem 850kW ! To tam fakt ty dva kW tech solaru zachrani celej svet pred globalnim oteplenim !
+1
-1
-1
Je komentář přínosný?
To porovnavate neco zcela
RaStr https://cdr.cz/profil/rastr
9. 1. 2015 - 21:51https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseTo porovnavate neco zcela neporovnatelneho. Jenom jste potvrdil moje tvrzeni, ze soucasne Li-neco clanky lze nabit na 100% capacity za cca 90 minut (v optimalnim pripade, kdy jedinym omezenim jsou vlastnosti samotneho clanku). Jen pro zajimavost, typicky elektromobilovy akumulator ma radove 400V vystupni napeti, jeden clanek ma cca 3.7V (pri vybijeni) a 4.2V pri nabijeni, tomu odpovida radove 100 clanku v serii. Pokud pouzijeme bezne dostupne clanky o kapacite 2Ah, odpovida to max. 0.0074kWh na clanek. Pro uvedenou kapacitu 85kWh pak potrebujeme minimalne cca 11 500 clanku, tzn. ze musime radit paralelne cca 115x 100 clanku, takze maximalni nabijeci proud bude 115x2A, tj. 230A. To je jeste realizovatelne rozumnym vodicem (rozumej pekne tlustym medenym lanem), kterej se do auta nekam vejde, ale tezko neco takoveho budete pripojovat do mobilu ! Mimochodem, ta fotka Supercharger stanice na strankach Tesly je opravdu vtipna, cela strecha je fakt eko, pokryta solarama o celkovym vykonu odhadem tak maximalne 2KW, a nabiji to az pet aut celkovym vykonem 850kW ! To tam fakt ty dva kW tech solaru zachrani celej svet pred globalnim oteplenim !https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755269
+
Ved hej v tom si rozumieme, len sme sa asi úplne nepochopili, jednoducho môj názor je, že rýchlejšie nabíjanie aktuálne nie je tak potrebné, to už je dosť rýchle s aktuálnymi technológiami...
Pre elektro autká sú potrebné dve úplne iné veci a to:
1) uložiť viac el.energie do určitého objemu - tj. zmenšiť batériu, aby mohla byť vyššia kapacita=vyšší dojazd / dlhšia výdrž.
2) viac staníc na nabíjanie na parkoviskách
Potom nebude až tak potreba riešiť rýchlosť nabíjania a budeme nabíjať v noci doma pomalšie a v prípade núdze to neaké stanice dajú, kým si dáš obed alebo si zájdeš pochodiť v meste v supermarkete, dosť natoľko aby si došiel domov a tam to zase v pohode v noci dobil doplna...
Ja tvrdím že je mi absolútne k ničomu nabíjať baterku 1min, keď mi vydrží pár hodín(mobil)/km(auto). Budem ju radšej nabíjať v noci 5 hodín ale nech potom vydrží týždeň(mobil)/1000km(auto).
Proste to poviem takto nabiť mobil za 1 min je mi k čomu? K ničomu - stejne ho nabíjam v noci...
Následne tu padali názory, že to bude mať využitie v autách - K čomu to tam bude? Zase k ničomu s toho istého dôvodu...
Eko stránka je úsmevná v tom sa nehádam a žiadnú eko stránku fakt neriešim ani som nikdy nikde neriešil :D, to že na zastrešenie pumpy dali par solárov je milé (aspoň využili voľný priestor), ale myslím, že to s tým nemá nič spoločné a ak sa nemýlim tak 90% TS staníc sú iba stojany na parkovisku proste pichnuté na rozvodnú sieť. (Uvidíme ako bude vyzerať ta u nás :))
+1
+19
-1
Je komentář přínosný?
Ved hej v tom si rozumieme,
Necro https://cdr.cz/profil/michal-veselka
9. 1. 2015 - 23:30https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseVed hej v tom si rozumieme, len sme sa asi úplne nepochopili, jednoducho môj názor je, že rýchlejšie nabíjanie aktuálne nie je tak potrebné, to už je dosť rýchle s aktuálnymi technológiami...
Pre elektro autká sú potrebné dve úplne iné veci a to:
1) uložiť viac el.energie do určitého objemu - tj. zmenšiť batériu, aby mohla byť vyššia kapacita=vyšší dojazd / dlhšia výdrž.
2) viac staníc na nabíjanie na parkoviskách
Potom nebude až tak potreba riešiť rýchlosť nabíjania a budeme nabíjať v noci doma pomalšie a v prípade núdze to neaké stanice dajú, kým si dáš obed alebo si zájdeš pochodiť v meste v supermarkete, dosť natoľko aby si došiel domov a tam to zase v pohode v noci dobil doplna...
Ja tvrdím že je mi absolútne k ničomu nabíjať baterku 1min, keď mi vydrží pár hodín(mobil)/km(auto). Budem ju radšej nabíjať v noci 5 hodín ale nech potom vydrží týždeň(mobil)/1000km(auto).
Proste to poviem takto nabiť mobil za 1 min je mi k čomu? K ničomu - stejne ho nabíjam v noci...
Následne tu padali názory, že to bude mať využitie v autách - K čomu to tam bude? Zase k ničomu s toho istého dôvodu...
Eko stránka je úsmevná v tom sa nehádam a žiadnú eko stránku fakt neriešim ani som nikdy nikde neriešil :D, to že na zastrešenie pumpy dali par solárov je milé (aspoň využili voľný priestor), ale myslím, že to s tým nemá nič spoločné a ak sa nemýlim tak 90% TS staníc sú iba stojany na parkovisku proste pichnuté na rozvodnú sieť. (Uvidíme ako bude vyzerať ta u nás :))https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755283
+
No já myslím, že za určitých okolností to možné je. Pokud na to baterie bude stavěná a zahřívání bude podobně nízké jako u Li-Ion (efektivita >90%) a zároveň tam budou i efektivní měniče (>95%). Tak se takové baterie uchladit dají, bude to pár desítek kW ztrátového tepla, které se při kapalinovém chlazení dá lehko zvládnout. Samozřejmě musí být dostatečně vysoké napájecí napětí. Proud 1000A je určitě zvládnutelný. Vždyť i leckteré RC modely sosají z baterií proudy v řádech stovek ampér a jde to.
+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
No já myslím, že za určitých
ondra1 https://cdr.cz/profil/v0cas
17. 1. 2015 - 14:35https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseNo já myslím, že za určitých okolností to možné je. Pokud na to baterie bude stavěná a zahřívání bude podobně nízké jako u Li-Ion (efektivita >90%) a zároveň tam budou i efektivní měniče (>95%). Tak se takové baterie uchladit dají, bude to pár desítek kW ztrátového tepla, které se při kapalinovém chlazení dá lehko zvládnout. Samozřejmě musí být dostatečně vysoké napájecí napětí. Proud 1000A je určitě zvládnutelný. Vždyť i leckteré RC modely sosají z baterií proudy v řádech stovek ampér a jde to.https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-756909
+
P.S.: neveri tu snad nekdo tomu, ze v roce 2017 ...... blablabla .....
+1
-19
-1
Je komentář přínosný?
Cili zas nic ......
BTJ https://cdr.cz/profil/btj
8. 1. 2015 - 17:40https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseCili zas nic ......
P.S.: neveri tu snad nekdo tomu, ze v roce 2017 ...... blablabla .....https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-754965
+
To bude žhavit telefony. Při účinnosti 50% (doopravdy mnohem míň) se telefon za to nabití odhadem ohřeje o 10 stupňů minimálně.
2000mAh se správně píše 2 Ah
+1
0
-1
Je komentář přínosný?
To bude žhavit telefony. Při
John Douberro https://cdr.cz/profil/john-douberro
8. 1. 2015 - 17:44https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseTo bude žhavit telefony. Při účinnosti 50% (doopravdy mnohem míň) se telefon za to nabití odhadem ohřeje o 10 stupňů minimálně.
2000mAh se správně píše 2 Ahhttps://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-754966
+
To je hodně podceněný odhad. Pokud akceptujeme 20A do ztrát, pak potřebujeme na 150g kostičce uchladit 100W. Dál už nemusíme kalkulovat, všichni víme, jak velké a těžké jsou chladiče na CPU schopné odvést 100W tepla.
Konstrukční zásahy do telefonu by vyžadovaly kovová záda s vysokou vodivostí (takže prakticky jen leštěný hliník) a mezi baterií a elektronikou mobilu pak tepelně izolační vrstvu. Nárůst hmotnosti tak o 30g.
A samozřejmě nabíječka, by byla jeden velký, těžký chladič s celkem drahou elektronikou a nebo rovnou PC zdroj (přecejenom 200W je už dost).
Mnohem efektivnější řešení by bylo přejít na jinou voltáž, jenže to kvůli procesorům není tak snadné, při dnešní úrovni integrace polovodičů je vysoké pracovní napětí nesmysl.
Navíc význam rychlonabíjení by byl s mobilní nabíječkou, případně standardizovanou nabíječkou (kterou by dávali k dispozici provozovatelé různých zařízení jako služba klientům). Na tom se výrobci mobilů nedomluví, stejně jako se letos na CESu odpískal Android TV prostě proto, že se idioti ve vedení firem na výrobu TV nedokáží dohodnout.
V neposlední řadě, 5 minut na nabití není tak úplně rychlonabíjení, jak by jej normální člověk chápal. To by bylo něco do minuty maximálně.
A perlička nakonec. Na rychlonabíjení jim kašlu, já chci smartphone, co vydrží 20 hodin v intenzivním provozu. Jako byly svého času Droidí Motoroly. Pokud telefon spolehlivě vydrží 2 dny plného provozu, tak co dva dny nechat nabíjet 8 hodin přes noc není problém.
+1
-25
-1
Je komentář přínosný?
To je hodně podceněný odhad.
Tomáš Černák https://cdr.cz/profil/cernakus
9. 1. 2015 - 08:36https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseTo je hodně podceněný odhad. Pokud akceptujeme 20A do ztrát, pak potřebujeme na 150g kostičce uchladit 100W. Dál už nemusíme kalkulovat, všichni víme, jak velké a těžké jsou chladiče na CPU schopné odvést 100W tepla.
Konstrukční zásahy do telefonu by vyžadovaly kovová záda s vysokou vodivostí (takže prakticky jen leštěný hliník) a mezi baterií a elektronikou mobilu pak tepelně izolační vrstvu. Nárůst hmotnosti tak o 30g.
A samozřejmě nabíječka, by byla jeden velký, těžký chladič s celkem drahou elektronikou a nebo rovnou PC zdroj (přecejenom 200W je už dost).
Mnohem efektivnější řešení by bylo přejít na jinou voltáž, jenže to kvůli procesorům není tak snadné, při dnešní úrovni integrace polovodičů je vysoké pracovní napětí nesmysl.
Navíc význam rychlonabíjení by byl s mobilní nabíječkou, případně standardizovanou nabíječkou (kterou by dávali k dispozici provozovatelé různých zařízení jako služba klientům). Na tom se výrobci mobilů nedomluví, stejně jako se letos na CESu odpískal Android TV prostě proto, že se idioti ve vedení firem na výrobu TV nedokáží dohodnout.
V neposlední řadě, 5 minut na nabití není tak úplně rychlonabíjení, jak by jej normální člověk chápal. To by bylo něco do minuty maximálně.
A perlička nakonec. Na rychlonabíjení jim kašlu, já chci smartphone, co vydrží 20 hodin v intenzivním provozu. Jako byly svého času Droidí Motoroly. Pokud telefon spolehlivě vydrží 2 dny plného provozu, tak co dva dny nechat nabíjet 8 hodin přes noc není problém.https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755051
+
ano mas pravdu... problem je v tom ze vyssi hustotu energie zatim nikdo do baterky nedostal a na efektivitu provozu daneho androidiho zarizeni se nejak nehraje. Holt je levnejsi sazet nove modely co chvilku, nez zabit 3 generace ladenim uspornosti, kdyz to potom uz bude nezajimave.
Ja bych rekl ze na to storedot nejde uplne spatne. Ocividne dokaze udelat kompatibilni baterii s temi co uz mame a dokaze ji rychle nabit. Tohle je neco co by melo jit implementovat velmi rychle - troufnu si tvrdit ze pokud se toho chytne nekdo velky a bude to chtit jako velkou konkurencni vyhodu, tak to muze byt v telefonech i za rok. 2017 tedy nevidim jako nerealne.
+1
+6
-1
Je komentář přínosný?
ano mas pravdu... problem je
Matess https://cdr.cz/profil/matesscz
9. 1. 2015 - 10:48https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseano mas pravdu... problem je v tom ze vyssi hustotu energie zatim nikdo do baterky nedostal a na efektivitu provozu daneho androidiho zarizeni se nejak nehraje. Holt je levnejsi sazet nove modely co chvilku, nez zabit 3 generace ladenim uspornosti, kdyz to potom uz bude nezajimave.
Ja bych rekl ze na to storedot nejde uplne spatne. Ocividne dokaze udelat kompatibilni baterii s temi co uz mame a dokaze ji rychle nabit. Tohle je neco co by melo jit implementovat velmi rychle - troufnu si tvrdit ze pokud se toho chytne nekdo velky a bude to chtit jako velkou konkurencni vyhodu, tak to muze byt v telefonech i za rok. 2017 tedy nevidim jako nerealne.https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755071
+
Matess: Ocividne dokaze udelat kompatibilni baterii s temi co uz mame a dokaze ji rychle nabit.
Ještě je otázka jak dlouho taková baterka vydrží při tom rychlonabíjení a jestli nebude časem trpět ztrátou kapacity...
+1
+10
-1
Je komentář přínosný?
Matess: Ocividne dokaze
madPav3L https://cdr.cz/profil/madpav3l
9. 1. 2015 - 12:38https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseMatess: Ocividne dokaze udelat kompatibilni baterii s temi co uz mame a dokaze ji rychle nabit.
Ještě je otázka jak dlouho taková baterka vydrží při tom rychlonabíjení a jestli nebude časem trpět ztrátou kapacity...https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755099
+
ano mas pravdu, ale negativa s tim prezentovana nebyla. Na videu je videt ze se hlida i teplota baterie, takze se zda ze to baterka snasi dobre a k prehrivani coz je hlavni nicitel techto baterii pri nabijeni nedochazelo
+1
+10
-1
Je komentář přínosný?
ano mas pravdu, ale negativa
Matess https://cdr.cz/profil/matesscz
9. 1. 2015 - 17:17https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseano mas pravdu, ale negativa s tim prezentovana nebyla. Na videu je videt ze se hlida i teplota baterie, takze se zda ze to baterka snasi dobre a k prehrivani coz je hlavni nicitel techto baterii pri nabijeni nedochazelohttps://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755219
+
2000mAHtj 2Ah při 3.7V je 7.4W pokud to nabíjím hodinu za minutu je to 444W pokud jen 10s tak 2.6kW... (to je docela hodně). A to je beze ztrát! Co se týká o kolik se mobil ohřeje při 50% ztrátě. Stejné množství jako dodaná energie by se tedy mělo změnit v teplo. 2664W.10s=26640J Pro představu měrná teplená kapacita ABS plastu: 1300J/Kg/K, hliníková slitina 875J/Kg/K. Váha mobilu 150g tj 0.15kg výsledek 26640/1300/0.15=136°C = roztavený pro plast, nebo 203° pro hliníkovou slitinu.
výsledek: pokud mi to nemá spálit ruku či roztavit plast, musí to mít minimálně 4-5x lepší účinnost tj 80-90%.
+1
+23
-1
Je komentář přínosný?
2000mAHtj 2Ah při 3.7V je 7
DRK https://cdr.cz/profil/drk22
9. 1. 2015 - 19:32https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse2000mAHtj 2Ah při 3.7V je 7.4W pokud to nabíjím hodinu za minutu je to 444W pokud jen 10s tak 2.6kW... (to je docela hodně). A to je beze ztrát! Co se týká o kolik se mobil ohřeje při 50% ztrátě. Stejné množství jako dodaná energie by se tedy mělo změnit v teplo. 2664W.10s=26640J Pro představu měrná teplená kapacita ABS plastu: 1300J/Kg/K, hliníková slitina 875J/Kg/K. Váha mobilu 150g tj 0.15kg výsledek 26640/1300/0.15=136°C = roztavený pro plast, nebo 203° pro hliníkovou slitinu.
výsledek: pokud mi to nemá spálit ruku či roztavit plast, musí to mít minimálně 4-5x lepší účinnost tj 80-90%. https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755251
+
Mám trochu obavu z trvanlivosti akumulátoru (BTW: tomu, čemu se dnes říká baterka je akumulátor :)). Aby se pak nemusel co půl roku měnit, protože ten příkon ho usmaží. On se současný LiOn dá taky nabít za pár minut, ale může třeba bouchnout nebo odejít po 10 nabitích. Proto se v současnosti nabíjí tak dlouho a je tam elektronika, co proces nabíjení řídí (zpomaluje/zrychluje) podle kondice akumulátoru. Navíc to nepůjde nabíjet z USB nebo v autě jako doteď. Tam nemáme dostatečný proud.
Ale umím si představit, že pro elektromobily to bude spása. Příp. pro armádu, robotiku, vesmírný průzkum, atd. to bude taky vhodné.
+1
-20
-1
Je komentář přínosný?
Mám trochu obavu z
Miroslav Jasso https://cdr.cz/profil/mighty-morpheus
9. 1. 2015 - 11:43https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseMám trochu obavu z trvanlivosti akumulátoru (BTW: tomu, čemu se dnes říká baterka je akumulátor :)). Aby se pak nemusel co půl roku měnit, protože ten příkon ho usmaží. On se současný LiOn dá taky nabít za pár minut, ale může třeba bouchnout nebo odejít po 10 nabitích. Proto se v současnosti nabíjí tak dlouho a je tam elektronika, co proces nabíjení řídí (zpomaluje/zrychluje) podle kondice akumulátoru. Navíc to nepůjde nabíjet z USB nebo v autě jako doteď. Tam nemáme dostatečný proud.
Ale umím si představit, že pro elektromobily to bude spása. Příp. pro armádu, robotiku, vesmírný průzkum, atd. to bude taky vhodné.https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755079
+
To jsou jen jasne PR kecy pro pripadne investory. Staci troska zakladni matematiky a selsky rozum a je jasne, ze to nesedi. Pokud budu uvazovat Li-Ion baterku o napeti 4.2V a kapacite 2000mAh, tak pro jeji nabiti za jednu minutu bych musel pouzit proud 120A a prikon 500W (a to uvazuji jen idelani nabijeni zcela beze ztrat). To je celkem nerealisticke i kdyz ne zcela vyloucene. Bombasticky udaj z nadpisu je vsak zcela mimo misu, uz pri 5s dostavam 1440A nabijeci proud a 6KW prikon nabijecky (to uz ani nepripojite do bezne zasuvky), uz jen ten prikon to zcela zabiji, i kdyz napada mne, ze by slo napr. nabijet v te nabijecce trvle nejaky superkapacitor a pak to jen rychle prelit do toho akumulatoru, ale cenove by to bylo neco tak mozna pro NASA s jejim miliardovym rozpoctem ale ne pro masove nasazeni. Dalsi problem u vsech rychlonabijeni je, ze kazdy moderni clanek lze nabijet "libovolnym" proudem do cca 70% kapacity, pak uz je prikon omezen maximalnim povolenym napetim a nejdy to nijak zvysit. Takze v praxi by se muselo obetovat 30% kapacity baterie, coz take neni zadna hitparada, vzhledem k tomu, jak zalostne kratka je vydrz techto zarizeni jiz ted. V realu tedy bude mozne sice nabit baterii za cca 10 minut, ale jen na 70% nominalni kapacity, plne nabiti bude trvat cca hodinu (namisto dnes bezne cca 1.5 hodiny), coz neni nic moc zlepseni a pokud nedojde k nejakemu zasadnimu navyseni kapacity baterii (nebo snizeni prikonu), tak to nema valne prakticke vyuziti.
+1
+14
-1
Je komentář přínosný?
To jsou jen jasne PR kecy pro
RaStr https://cdr.cz/profil/rastr
9. 1. 2015 - 13:23https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseTo jsou jen jasne PR kecy pro pripadne investory. Staci troska zakladni matematiky a selsky rozum a je jasne, ze to nesedi. Pokud budu uvazovat Li-Ion baterku o napeti 4.2V a kapacite 2000mAh, tak pro jeji nabiti za jednu minutu bych musel pouzit proud 120A a prikon 500W (a to uvazuji jen idelani nabijeni zcela beze ztrat). To je celkem nerealisticke i kdyz ne zcela vyloucene. Bombasticky udaj z nadpisu je vsak zcela mimo misu, uz pri 5s dostavam 1440A nabijeci proud a 6KW prikon nabijecky (to uz ani nepripojite do bezne zasuvky), uz jen ten prikon to zcela zabiji, i kdyz napada mne, ze by slo napr. nabijet v te nabijecce trvle nejaky superkapacitor a pak to jen rychle prelit do toho akumulatoru, ale cenove by to bylo neco tak mozna pro NASA s jejim miliardovym rozpoctem ale ne pro masove nasazeni. Dalsi problem u vsech rychlonabijeni je, ze kazdy moderni clanek lze nabijet "libovolnym" proudem do cca 70% kapacity, pak uz je prikon omezen maximalnim povolenym napetim a nejdy to nijak zvysit. Takze v praxi by se muselo obetovat 30% kapacity baterie, coz take neni zadna hitparada, vzhledem k tomu, jak zalostne kratka je vydrz techto zarizeni jiz ted. V realu tedy bude mozne sice nabit baterii za cca 10 minut, ale jen na 70% nominalni kapacity, plne nabiti bude trvat cca hodinu (namisto dnes bezne cca 1.5 hodiny), coz neni nic moc zlepseni a pokud nedojde k nejakemu zasadnimu navyseni kapacity baterii (nebo snizeni prikonu), tak to nema valne prakticke vyuziti. https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755109
+
Jestli by uz nebylo levnejsi (s dnesnimi cenami mobilu) prijit s produktem, kde na stojanku budou 2 synchronizovane mobily. :)
Prijdu domu, dam mobil do stojanku a vezmu si druhy. (nebo hraju hru, dochazi baterie, prehodim si mobil...) Neresim dobu nabijeni. Ukradnou mi mobil - dokoupim si novy, dam ho do stojanku a jedu dal....
+1
-22
-1
Je komentář přínosný?
Jestli by uz nebylo levnejsi
jakub novak https://cdr.cz/profil/milka
13. 1. 2015 - 13:04https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseJestli by uz nebylo levnejsi (s dnesnimi cenami mobilu) prijit s produktem, kde na stojanku budou 2 synchronizovane mobily. :)
Prijdu domu, dam mobil do stojanku a vezmu si druhy. (nebo hraju hru, dochazi baterie, prehodim si mobil...) Neresim dobu nabijeni. Ukradnou mi mobil - dokoupim si novy, dam ho do stojanku a jedu dal....
https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-755853
+
Vedci este trochu popracuju na vylepseni superkapacitorov a mozeme odsunut chemicke akumulatory do vedlajsej ulohy.
+1
+6
-1
Je komentář přínosný?
Vedci este trochu popracuju
AndyF1 https://cdr.cz/profil/andyf1
21. 1. 2015 - 08:15https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuseVedci este trochu popracuju na vylepseni superkapacitorov a mozeme odsunut chemicke akumulatory do vedlajsej ulohy.https://cdr.cz/clanek/plna-baterie-za-par-sekund-v-roce-2017-s-nabijeckou-storedot/diskuse#comment-757403
+
Pokud by to fungovalo a nestálo to nějakou nehoráznou raketu oproti současným Lionkám tak by to mohl být dost výrazný krok v před v oblasti elektromobilů. Tam je krátká nabíjecí doba zásadní. Kdyby se auto dokázalo nabýt třeba za 10minut tak to už by byla jiná liga a nebylo by tolik podstatné že má třeba poloviční dojezd (jako že dnes elektromobil ten poloviční dojezd dnes typicky nemá).
Ale no tak! Tesla Motors má baterku 60kWh nebo 85kWh zož při nabití za 10 min dává příkon 360kW resp. 510kW. Nezlobte se na mě ale nabíjet auto půlmegawattou je nereálné. Navíc už i Tesla dnes umí do 2 minut vyměnit celý akupak v automobilu, tak v čem je problém?
Konečne niekto, kto to vidi realisticky...
A len tak na okraj toto nabije 2Ah baterku v mobile (4,2V?) za 3m
Tesla supercharger da 50% (85kWh) baterky za cca. 20min., 80% za 40min. a 100% za cca. 80min.
???
Myslím že elektromobily tento výmysel dávno nepotrebujú, tie už majú dávno lepšie technológie len nesmú byť staré automobilky hamtave a musia rozumne začať používať aspoň to čo je už k dispozícii...
To porovnavate neco zcela neporovnatelneho. Jenom jste potvrdil moje tvrzeni, ze soucasne Li-neco clanky lze nabit na 100% capacity za cca 90 minut (v optimalnim pripade, kdy jedinym omezenim jsou vlastnosti samotneho clanku). Jen pro zajimavost, typicky elektromobilovy akumulator ma radove 400V vystupni napeti, jeden clanek ma cca 3.7V (pri vybijeni) a 4.2V pri nabijeni, tomu odpovida radove 100 clanku v serii. Pokud pouzijeme bezne dostupne clanky o kapacite 2Ah, odpovida to max. 0.0074kWh na clanek. Pro uvedenou kapacitu 85kWh pak potrebujeme minimalne cca 11 500 clanku, tzn. ze musime radit paralelne cca 115x 100 clanku, takze maximalni nabijeci proud bude 115x2A, tj. 230A. To je jeste realizovatelne rozumnym vodicem (rozumej pekne tlustym medenym lanem), kterej se do auta nekam vejde, ale tezko neco takoveho budete pripojovat do mobilu ! Mimochodem, ta fotka Supercharger stanice na strankach Tesly je opravdu vtipna, cela strecha je fakt eko, pokryta solarama o celkovym vykonu odhadem tak maximalne 2KW, a nabiji to az pet aut celkovym vykonem 850kW ! To tam fakt ty dva kW tech solaru zachrani celej svet pred globalnim oteplenim !
Ved hej v tom si rozumieme, len sme sa asi úplne nepochopili, jednoducho môj názor je, že rýchlejšie nabíjanie aktuálne nie je tak potrebné, to už je dosť rýchle s aktuálnymi technológiami...
Pre elektro autká sú potrebné dve úplne iné veci a to:
1) uložiť viac el.energie do určitého objemu - tj. zmenšiť batériu, aby mohla byť vyššia kapacita=vyšší dojazd / dlhšia výdrž.
2) viac staníc na nabíjanie na parkoviskách
Potom nebude až tak potreba riešiť rýchlosť nabíjania a budeme nabíjať v noci doma pomalšie a v prípade núdze to neaké stanice dajú, kým si dáš obed alebo si zájdeš pochodiť v meste v supermarkete, dosť natoľko aby si došiel domov a tam to zase v pohode v noci dobil doplna...
Ja tvrdím že je mi absolútne k ničomu nabíjať baterku 1min, keď mi vydrží pár hodín(mobil)/km(auto). Budem ju radšej nabíjať v noci 5 hodín ale nech potom vydrží týždeň(mobil)/1000km(auto).
Proste to poviem takto nabiť mobil za 1 min je mi k čomu? K ničomu - stejne ho nabíjam v noci...
Následne tu padali názory, že to bude mať využitie v autách - K čomu to tam bude? Zase k ničomu s toho istého dôvodu...
Eko stránka je úsmevná v tom sa nehádam a žiadnú eko stránku fakt neriešim ani som nikdy nikde neriešil :D, to že na zastrešenie pumpy dali par solárov je milé (aspoň využili voľný priestor), ale myslím, že to s tým nemá nič spoločné a ak sa nemýlim tak 90% TS staníc sú iba stojany na parkovisku proste pichnuté na rozvodnú sieť. (Uvidíme ako bude vyzerať ta u nás :))
No já myslím, že za určitých okolností to možné je. Pokud na to baterie bude stavěná a zahřívání bude podobně nízké jako u Li-Ion (efektivita >90%) a zároveň tam budou i efektivní měniče (>95%). Tak se takové baterie uchladit dají, bude to pár desítek kW ztrátového tepla, které se při kapalinovém chlazení dá lehko zvládnout. Samozřejmě musí být dostatečně vysoké napájecí napětí. Proud 1000A je určitě zvládnutelný. Vždyť i leckteré RC modely sosají z baterií proudy v řádech stovek ampér a jde to.
Cili zas nic ......
P.S.: neveri tu snad nekdo tomu, ze v roce 2017 ...... blablabla .....
To bude žhavit telefony. Při účinnosti 50% (doopravdy mnohem míň) se telefon za to nabití odhadem ohřeje o 10 stupňů minimálně.
2000mAh se správně píše 2 Ah
Holt nabijecka bude muset byt vybavena kvalitnim 12" vetrakem, ktery behem nabijeni pobezi na 5k otacek.
To je hodně podceněný odhad. Pokud akceptujeme 20A do ztrát, pak potřebujeme na 150g kostičce uchladit 100W. Dál už nemusíme kalkulovat, všichni víme, jak velké a těžké jsou chladiče na CPU schopné odvést 100W tepla.
Konstrukční zásahy do telefonu by vyžadovaly kovová záda s vysokou vodivostí (takže prakticky jen leštěný hliník) a mezi baterií a elektronikou mobilu pak tepelně izolační vrstvu. Nárůst hmotnosti tak o 30g.
A samozřejmě nabíječka, by byla jeden velký, těžký chladič s celkem drahou elektronikou a nebo rovnou PC zdroj (přecejenom 200W je už dost).
Mnohem efektivnější řešení by bylo přejít na jinou voltáž, jenže to kvůli procesorům není tak snadné, při dnešní úrovni integrace polovodičů je vysoké pracovní napětí nesmysl.
Navíc význam rychlonabíjení by byl s mobilní nabíječkou, případně standardizovanou nabíječkou (kterou by dávali k dispozici provozovatelé různých zařízení jako služba klientům). Na tom se výrobci mobilů nedomluví, stejně jako se letos na CESu odpískal Android TV prostě proto, že se idioti ve vedení firem na výrobu TV nedokáží dohodnout.
V neposlední řadě, 5 minut na nabití není tak úplně rychlonabíjení, jak by jej normální člověk chápal. To by bylo něco do minuty maximálně.
A perlička nakonec. Na rychlonabíjení jim kašlu, já chci smartphone, co vydrží 20 hodin v intenzivním provozu. Jako byly svého času Droidí Motoroly. Pokud telefon spolehlivě vydrží 2 dny plného provozu, tak co dva dny nechat nabíjet 8 hodin přes noc není problém.
ano mas pravdu... problem je v tom ze vyssi hustotu energie zatim nikdo do baterky nedostal a na efektivitu provozu daneho androidiho zarizeni se nejak nehraje. Holt je levnejsi sazet nove modely co chvilku, nez zabit 3 generace ladenim uspornosti, kdyz to potom uz bude nezajimave.
Ja bych rekl ze na to storedot nejde uplne spatne. Ocividne dokaze udelat kompatibilni baterii s temi co uz mame a dokaze ji rychle nabit. Tohle je neco co by melo jit implementovat velmi rychle - troufnu si tvrdit ze pokud se toho chytne nekdo velky a bude to chtit jako velkou konkurencni vyhodu, tak to muze byt v telefonech i za rok. 2017 tedy nevidim jako nerealne.
Matess: Ocividne dokaze udelat kompatibilni baterii s temi co uz mame a dokaze ji rychle nabit.
Ještě je otázka jak dlouho taková baterka vydrží při tom rychlonabíjení a jestli nebude časem trpět ztrátou kapacity...
ano mas pravdu, ale negativa s tim prezentovana nebyla. Na videu je videt ze se hlida i teplota baterie, takze se zda ze to baterka snasi dobre a k prehrivani coz je hlavni nicitel techto baterii pri nabijeni nedochazelo
2000mAHtj 2Ah při 3.7V je 7.4W pokud to nabíjím hodinu za minutu je to 444W pokud jen 10s tak 2.6kW... (to je docela hodně). A to je beze ztrát! Co se týká o kolik se mobil ohřeje při 50% ztrátě. Stejné množství jako dodaná energie by se tedy mělo změnit v teplo. 2664W.10s=26640J Pro představu měrná teplená kapacita ABS plastu: 1300J/Kg/K, hliníková slitina 875J/Kg/K. Váha mobilu 150g tj 0.15kg výsledek 26640/1300/0.15=136°C = roztavený pro plast, nebo 203° pro hliníkovou slitinu.
výsledek: pokud mi to nemá spálit ruku či roztavit plast, musí to mít minimálně 4-5x lepší účinnost tj 80-90%.
Mám trochu obavu z trvanlivosti akumulátoru (BTW: tomu, čemu se dnes říká baterka je akumulátor :)). Aby se pak nemusel co půl roku měnit, protože ten příkon ho usmaží. On se současný LiOn dá taky nabít za pár minut, ale může třeba bouchnout nebo odejít po 10 nabitích. Proto se v současnosti nabíjí tak dlouho a je tam elektronika, co proces nabíjení řídí (zpomaluje/zrychluje) podle kondice akumulátoru. Navíc to nepůjde nabíjet z USB nebo v autě jako doteď. Tam nemáme dostatečný proud.
Ale umím si představit, že pro elektromobily to bude spása. Příp. pro armádu, robotiku, vesmírný průzkum, atd. to bude taky vhodné.
To jsou jen jasne PR kecy pro pripadne investory. Staci troska zakladni matematiky a selsky rozum a je jasne, ze to nesedi. Pokud budu uvazovat Li-Ion baterku o napeti 4.2V a kapacite 2000mAh, tak pro jeji nabiti za jednu minutu bych musel pouzit proud 120A a prikon 500W (a to uvazuji jen idelani nabijeni zcela beze ztrat). To je celkem nerealisticke i kdyz ne zcela vyloucene. Bombasticky udaj z nadpisu je vsak zcela mimo misu, uz pri 5s dostavam 1440A nabijeci proud a 6KW prikon nabijecky (to uz ani nepripojite do bezne zasuvky), uz jen ten prikon to zcela zabiji, i kdyz napada mne, ze by slo napr. nabijet v te nabijecce trvle nejaky superkapacitor a pak to jen rychle prelit do toho akumulatoru, ale cenove by to bylo neco tak mozna pro NASA s jejim miliardovym rozpoctem ale ne pro masove nasazeni. Dalsi problem u vsech rychlonabijeni je, ze kazdy moderni clanek lze nabijet "libovolnym" proudem do cca 70% kapacity, pak uz je prikon omezen maximalnim povolenym napetim a nejdy to nijak zvysit. Takze v praxi by se muselo obetovat 30% kapacity baterie, coz take neni zadna hitparada, vzhledem k tomu, jak zalostne kratka je vydrz techto zarizeni jiz ted. V realu tedy bude mozne sice nabit baterii za cca 10 minut, ale jen na 70% nominalni kapacity, plne nabiti bude trvat cca hodinu (namisto dnes bezne cca 1.5 hodiny), coz neni nic moc zlepseni a pokud nedojde k nejakemu zasadnimu navyseni kapacity baterii (nebo snizeni prikonu), tak to nema valne prakticke vyuziti.
Jestli by uz nebylo levnejsi (s dnesnimi cenami mobilu) prijit s produktem, kde na stojanku budou 2 synchronizovane mobily. :)
Prijdu domu, dam mobil do stojanku a vezmu si druhy. (nebo hraju hru, dochazi baterie, prehodim si mobil...) Neresim dobu nabijeni. Ukradnou mi mobil - dokoupim si novy, dam ho do stojanku a jedu dal....
Z tohohle bazmeku hasiči radost mít nebudou.
Vedci este trochu popracuju na vylepseni superkapacitorov a mozeme odsunut chemicke akumulatory do vedlajsej ulohy.
Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.