Podniková sociální platforma IBM – jak denně zefektivnit tisíce firemních e-mailů? [interview]
Jack Welch zodpovídá za globální prodej IBM Messaging and Collaboration Software (Notes a Domino + SmartCloud for Social Business). Oskar Laufer je vedoucí prodeje pro IBM Collaboration řešení a Web Experience & Social software ve střední a východní Evropě (CEE). V rozhovoru probíráme filozofii sociálních sítí pro firmy, jakým způsobem je možné vnitrofiremní komunikaci zrychlit a zefektivnit. Ke konci se dotkneme také praktických příkladů řešení, které jsou navrženy mimo jiné pro rostoucí mobilní trh.
Cituji jednu z dopoledních prezentací na Connectu: „Prodeje softwaru Collaboration a Social & Web Experience představují jeden z nejrychleji rostoucích segmentů podnikání IBM v oblasti softwaru.“
JW: Sociální sítě a mobilní řešení jsou jednoznačně na vzestupu a my je opravdu vidíme jako nový směr, nový hnací motor v rámci našich obchodů. Dnes jste mohli vidět, že v mnoha případech bereme náš klasický „on premise“ software, přenášíme ho pro zákazníky do cloudu a integrujeme do něj sociální software. Zaznamenali jsme v poslední době růst v mobilní oblasti i v oblasti sociálního softwaru a provedli jsme v tomto směru také několik akvizicí.
Jaká je vaše filozofie ohledně sociálních médií a sociálních sítí?
OL: IBM s produkty Social Business využívá způsob práce, sdílení znalostí a způsob spolupráce z veřejných sociálních médií a přenáší jej do firemního prostředí. Například Facebook a LinkedIn jsou pro marketing velmi důležité. A na tom stavíme. Jednak integrujeme naše „social“ řešení do těchto veřejných médií a na druhou stranu přebíráme jejich metody práce a využíváme je ve firemním prostředí. Takže existuje spojení mezi veřejnými sítěmi na jedné straně a produkty IBM Social Business na straně druhé.
Má IBM nějaké sociální sítě pro „obyčejné lidi“, pro veřejnost?
JW: Sociální sítě přímo pro „spotřebitele“ nemáme. Bereme však z těchto veřejných sítí úspěšné trendy a upravujeme podle nich náš přístup k věci. Když vidíme, že mobilní zařízení jsou na vzestupu, využijeme těchto znalostí a připravíme řešení, které podporuje největší mobilní platformy. Stejné je to s designem – snažíme se mít produkty jednoduché jako „konzumní“ produkty, ale současně silné a bezpečné tak, jak by měl podnikový produkt vypadat.
V jiné přednášce zazněla věta „E-maily zůstanou, jen změní vzhled a budou více integrovány.“
JW: To jsem asi řekl já (smích). V mnoha společnostech se dnes snaží podporovat sociální spolupráci. Jde jim o efektivitu procesů a také o rychlost. A nakonec rychlost přinese právě sociální spolupráce. Již dlouho pracujeme v oblasti vnitrofiremní komunikace a osvědčila se nám metoda vzít existující e-mailový systém a zakomponovat do něj sociální principy. To děláme s našimi produkty – vezmeme existující portál a přidáme sociální funkcionalitu.
OL: Například v jednom konkrétním případě velké sítě maloobchodníků bylo potřeba propojit všechny zaměstnance obchodů do interní sociální sítě. Tyto obchody mají velmi vysoký obrat zaměstnanců. Lidé tam přijdou, jsou mladí, většinou uživatelé Facebooku, generace Y, a pro ně to vytvoří velmi příjemné pracovní místo, protože pracují v prostředí, na které jsou zvyklí. Pro vedení firmy to však současně přináší výhodu rychlého přístupu ke všem důležitým informacím pro nového zaměstnance v komunitní síti a skupině. Hned poznají své kolegy a mohou s nimi rychle komunikovat.
S tou rychlou adaptací asi souvisí také stejný styl designu produktů napříč portfoliem, na který si uživatel zvykne…
JW: Ano, to je novinka, která souvisí s probíraným návrhem uživatelského rozhraní v jednoduchém stylu. Jednou jsem probíral naše portfolio s šéfem významné těžařské společnosti. Řekl mi, že miluje náš produkt, protože vypadá jako YouTube. Před pěti lety by mě to asi naštvalo, ale teď to beru jako kompliment, protože to pro mě znamená, že zákazníci nebudou potřebovat trénink, budou řešení moci hned použít a já jim je budu schopen nasadit. To je právě uživatelské rozhraní, které se u nás jmenuje One UI. Je implementované prostřednictvím našeho Collaboration software například i do řešení IBM Sametime pro komunikaci v reálném čase.
OL: Ještě doplním Jacka o informace ohledně Embedded Experience. Tato technologie umožňuje do UI softwaru Connections nebo do e-mailového prostředí přinést celé obchodní procesy. Kupříkladu s vámi chce někdo sdílet soubor, vy máte k dispozici komentáře, doporučení a to vše přímo v e-mailovém prostředí. Integrovat je však možné i aplikace, například může být součástí e-mailového prostředí workflow, kdy můžete schvalovat, odmítat a revidovat dokumenty stiskem jednoho tlačítka.
JW: Když mluvíme o rychlosti – jakmile nasadíte do e-mailu aplikaci, díky které budete moct okamžitě schvalovat, revidovat atd., nesrovnatelně to zrychlí celý proces. U zákazníků se setkáváme s problémem, že pokud musí otevírat několik oken s různými aplikacemi, lehce se v nich ztratí a často nedokončí zamýšlenou činnost. Proto nám říkají, abychom přenesli všechny možnosti na jednu stránku, ať mohou činnost dokončit jednou provždy a opustit ji.
Jací jsou vaši obvyklí zákazníci na poli sociálních sítí pro byznys?
JW: Hodně zákazníků je z finančního sektoru. Spolupracujeme i s firmami s dvěma sty, třemi sty tisíci zaměstnanci, ale obvykle jde o firmy s pár tisíci lidmi. Nabízíme však řešení i pro malé firmy o pár zaměstnancích, stačí si koupit cloud řešení SmartCloud Engage a začít pracovat bez nutné instalace klidně ještě dnes večer. V cloudu můžete také využívat IBM Docs, tedy textový procesor a prezentační a tabulkový program, vše plně integrované do dalších komponent celého souboru softwaru. To je v současné době velmi populární mezi menšími zákazníky.
Jak využívá firma s více než 430 000 zaměstnanci, jako je IBM, takový sociální software?
JW: Během spolupráce s kolegy mám zapnuté sociální sdílení souborů [social file sharing]. Může to znít nezvykle jednoduše, ale na rozdíl od klasických e-mailů jsou všechny soubory viditelné pro všechny z IBM (pokud je necháte nastaveny jako veřejné). A to, že je ostatní mohou vidět, sdílet a hodnotit, vytvoří kolem souborů sociální chování. Populární dokumenty jdou vzhůru, dostávají hlasy, doporučení a také vidím, kolik lidí si dokument stáhlo a sdílelo. Nakonec začne dokument v síti „žít vlastním životem“. Já jej vytvořím jednou a může být následně stokrát, tisíckrát sdílen. Proto jsme vytvořili platformu, na které se prakticky stroj učí informace o dokumentech.
Další příklad – na svém mobilním telefonu mohu najít experty s potřebnou znalostí během pár vteřin. A pro mě je to opravdu přínosná věc, kdykoliv potřebuji najít odborníka, komunitu nebo dokument, mám patřičnou a rychlou platformu. Můžu to udělat kdekoliv na světě přes chytrý telefon. Zobrazí se vám detaily o dané osobě, na čem pracuje a další informace. Lze ho také okamžitě kontaktovat přes zabudovaný Sametime kanál a chatovat s ním. Potřebu něčeho takového mi shrnul zajímavou větou jeden z mých zákazníků: „Pokud bychom věděli, co víme v naší firmě, měli bychom třikrát větší příjmy než dosud.“ Opravdu mi to šetří čas, pokud dělám 200 – 300 transakcí denně, s naším systémem je udělám mnohem efektivněji a rychleji.
Díky za rozhovor.
Diskuse ke článku Podniková sociální platforma IBM – jak denně zefektivnit tisíce firemních e-mailů? [interview]