PREVIEW – Těšte se na strategické hody v Age of Wonders 3
Může být v současné situaci herního průmyslu něco obtížnějšího, než prorazit s novou, originální hrou? Snad jen snaha oživit sérii, která ležela u ledu více než 10 let. Vytvořit takovou hru, která uspokojí náročné staromilce a zároveň nebude působit zastarale a přitáhne nové hráče, je vskutku nesnadný úkol. A právě do něj se pustili vývojáři z dánských Triumph Studios. Ti se v mezidobí věnovali sérii Overlord, která si taktéž našla početnou základnu fanoušků.
Bez hrdiny ani ránu
Pokud patříte mezi ty, kteří s Age of Wonders nikdy dřív nepřišli do styku, můžete si hru nejsnáze představit jako svého druhu mix Might and Magic: Heroes a Civilizace. Na šestiúhelníkové mapě spravujete svá města, získáváte zásoby, budujete infrastrukturu, prozkoumáváte další oblasti a v neposlední řadě také bojujete. Z tohoto pohledu je AoW 3 spíše strategií. Velký důraz je však kladen na RPG prvky.
Na startu hry si vytvoříte personu lídra, který stane v čele jedné ze šesti frakcí. Na výběr bude mezi lidmi, drakoniány, elfy, trpaslíky, orky a gobliny. Podobně jako v čistokrevných RPG hrách budete moci měnit jeho vzhled a následně mu určíte základní povolání, jež se bude v průběhu hry ještě dále specializovat. Lídr bude velet jedné z vašich armád, k dalším bude třeba najmout jiné hrdiny.
Rozšiřování vlivu
Vaši říši nebudete rozšiřovat jen zakládáním nových měst nebo násilným převzetím držav protivníka. Na mapě bude také spousta neutrálních měst, s nimiž bude možné navázat diplomatické vztahy. V určitých oblastech je pro změnu výhodnější budovat pevnosti rozšiřující sféru vašeho vlivu na klíčové zdroje surovin nebo přístupové cesty. Často na mapě narazíte na důležité oblasti, které je vhodné mít pod kontrolou nehledě na způsob, jakým toho docílíte.
Zajímavým prvkem je úprava herního prostředí. K tomu můžete využít několik možností, od prosté výstavby cesty, přes vykácení lesa až po vytvoření nehostinné pouště nebo naopak oživení zdevastované krajiny. Některé z těchto možností jsou dostupné jako kouzla, jiné jako speciální schopnosti, které můžete postupem času vyzkoumat.
Taktický boj
Co by to bylo za fantasy strategii bez pořádných soubojů! Již jsme si řekli, že v čele vašich armád stojí lídr, potažmo hrdina. Jedna armáda může mít až šest typů jednotek. Každá jednotka má pochopitelně své specifické charakteristiky, mezi něž patří i akční body, které určují, co jednotka během jednoho kola zvládne provést.
Bitvy byly oproti předchozím hrám mírně zjednodušeny a zkráceny, aby bylo dosaženo intenzivnějšího zážitku, proti čemuž lze jen těžko něco namítat. Jednotky se pohybují ve formacích složených z několika bojovníků, což pomáhá vytvářet dojem bitvy armád, spíš než několika osamocených jedinců. Monstróznost bojů ve stylu Total War však nečekejte.
Prostředí, kde se bude bitva odehrávat, odpovídá tomu, jak oblast vypadá na velké strategické mapě. Při válečném střetu tak narazíte na překážky a terénní nerovnosti, které jste mohli vidět i při pohledu shora. S místem plánované vřavy se dá proto do jisté míry taktizovat.
Nekonečné hraní
Náruživé hráče, kterým nestačí hlavní příběhová linka, jistě potěší propracovaný generátor náhodných map slibující značnou variabilitu a prakticky neomezenou herní dobu. Zatím si netroufáme odhadovat, jak budou tyto mapy vypadat a hlavně fungovat v praxi, ale faktem je, že možnosti nastavení generátoru jsou opravdu široké.
Kromě standardních voleb, jako velikost mapy nebo její obtížnost, můžete nastavit četnost různých druhů oblastí, na nichž chcete právě vytvářenou mapu hrát. Máte náladu na hornaté prostředí s ledovcovými jezery a potůčky? Není problém, stačí si pohrát s příslušnými volbami a generátor se postará o zbytek.
Kromě hry pro jednoho hráče nebude chybět ani multiplayer, a to až pro osm hráčů, jejichž tahy budou probíhat současně, aby nedocházelo k přílišným prodlevám mezi jednotlivými koly. Ve více lidech si zahrajete také na jednom počítači v módu hot-seat. Podpory se podle všeho dočká i modařská scéna, která prokázala své schopnosti už při tvorbě obsahu pro předchozí díly série. A již teď jsou v plánu budoucí DLC, jež by měla přinést nová povolání, rasy, jednotky, hrdiny, kouzla a předměty, vylepšení měst a pochopitelně také rozšíření příběhu.
Oživit sérii Age of Wonders po více než 10 letech nebude jednoduchý úkol, dosud zveřejněné informace nás však naplňují optimismem. Přesné datum vydání ještě nebylo potvrzeno, ale dočkat bychom se měli ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku, pravděpodobně už v březnu. Fanoušci fantasy tahových strategií se rozhodně mají nač těšit a není podstatné, zda jste předchozí díly série hráli či nikoliv.