PREVIEW - Project CARS míří na pole čistokrevných simulátorů na všech frontách
Společnost Slightly Mad Studios rozhodně nepatří mezi nováčky ani ve vývoji her, ba dokonce tvorbě závodních simulátorů. Čtenáři mohli zhlédnout jejich charakteristické logo pod minisériemi značky Need For Speed s názvem Shift. Velmi nedoceněná díla bohužel propadla díky nálepce NFS. Oběma titulům však nelze upřít vysokou kvalitu a míru simulace. Aby se tvůrci vymanili ze spárů EA a oparu vyhaslé značky, vklouzli do nezávislé produkce. Po nedlouhé době se vytasili s konceptem pojmenovaným jako Project CARS.
Stačily první záběry z prototypu hry a už bylo všem novinářům a hráčům jasné, že půjde o nekompromisní závodní simulátor, který vykročí na mnohem delší cestu než předchozí tvorba studia. Realisticky pojmutá grafika, světové tratě přenesené 1:1 do enginu, pravděpodobně nejdokonalejší automobilový fyzikální model a míra detailů dosud nezpozorovaná.
Opět uplynulo spoustu času a Project CARS již není synonymem pro technologické demo podkreslené klasickou hudbou nebo další několikrát odložený titul. Pojďme se podívat, co se za zdmi Slightly Mad Studios vypracovalo za čtyři roky od uvolnění Shift 2: Unleashed.
Skutečněji už to snad ani nejde
Výrazným znakem nadcházejícího krále žánru je vizuální stránka. Vývojáři ze svého in-house enginu ždímají maximum. Při maximálních nastaveních se tamější prostředí honosí vysokou mírou reálného zobrazení, že tvůrci pravidelně uvolňují materiály, v nichž paralelně porovnávají skutečnou a virtuální jízdu po stejné trati. Často nelze zpozorovat rozdíl.
Nicméně prezentované verze z konzolí mají viditelně zredukované textury a efekty, nejde však o nic, co by výrazně kazilo realistický zážitek z pravého závodění. Skořápka se trochu mění, ale jádro zůstává stejné.
S grafikou i trochu souvisí střídání dne a noci a dynamická změna počasí. Firma chce v tomto ohledu jít ještě dále než Evolution Studios se svým Driveclubem. Na pohled půjde tedy o pastvu pro oči. Počasí však výrazně ovlivní i chování automobilů, což se zdá být více než pochopitelné. Na mokré vozovce se prostě řidič musí trochu krotit a ukočírovat ty stovky ořů, co mu cválají v zádech nebo před čenichem.
Doufejme, že realizmus nedojde tak daleko jako v případě jmenované arkády z PS4, kde se díky ostrému slunci ztěžka sledovala vozovka. Tímto přesahem výrazně trpí hratelnost. Snad se tomuto neduhu vyhnou v Slightly Mad.
Největším lákadlem na celé hře se stává jízdní model. Každé vozidlo se svými jedinečnými vlastnostmi a ovládáním. Všichni hráči by si měli čistě teoreticky umět vybrat z velmi rozsáhlého vozového parku (který již čítá několik desítek modelů). V rámci úprav ocelových hřebců se čtyřmi koly se jistě objeví velmi podrobně ztvárněné nastavování jednotlivých součástek jako v případě Need For Speed: ProStreet nebo obou Shiftů (časování vačky, sbíhavost kol, dotáčivost, rozvrhnutí řazení...).
V tomto ohledu nesmí zklamat. Mohlo by se vrátit taktéž tvarování karosérie, které by přidávalo na přítlaku. Funkční tuning se tedy objeví, ale ať lidé nečekají neony, subwoofery v kufru a skákací hydrauliku. Nutno podotknout, že projevy fyzikálního enginu a jízdního modelu hráči vypozorují na vlastní oči díky stlačujícím se tlumičům, zahřívajícím se brdám nebo odlétajícím kusům trávy.
Tratě z celého světa
Jako hřích by se počítalo opomenutí začlenění světoznámých okruhů, po nichž se prohání špičky v dnešních automobilových závodech. Stačí se podívat na některá videa a hned člověk pozná, že se nejedná pouze o přenos zatáček a rovinek do enginu, ale o vybudování prostředí, které působí věrohodně. Čověk nemusí kupovat drahé letenky a vstupenky, aby se podíval na nejznámější tratě na planetě. Grafici Slightly Mad Studios dávají lidem možnost prozkoumat tamější scenérie z toho nejlepšího místa, zpoza volantu a palubní desky. Patří jim za to obrovský dík.
Pro naprogramování umělé inteligence byli přizváni skuteční závodníci a jejich chování v různých situacích byly zkonstruovány chytré algoritmy simulující reálné uvažování. Probít se na přední pozice a projetí cílové čáry na první pozici rozhodně nepůjde vůbec lehce. Když se k tomu připočítá ještě jízdní model a nemilosrdné počasí, tak Project CARS poskytne hodně nervydrásajících momentů.
A nyní by se vyplatilo přistoupit k trochu technologickým vychytávkám. Titul nabídne 12k zobrazování. Takže nadšenci mohou šetřit na tři 4k monitory (tvůrci pravděpodobně mysleli UHD, tedy rozlišení 3840x2160). Koho již nudí omezení displayů, může se těšit na podporu headsetu Oculus VR. Samozřejmě bude myšleno na mnoho verzí volantů, aby prožitek z cválání po asfaltu působil ještě uvěřitelněji.
Jakou náplň pro nás ve studiu kutí? Prozatím se tvůrci nechali slyšet o klasické kariéře, která čítá mnoho závodů, v nichž se hráč může účastnit i legendárních 24hodinových LeMans, nebo multiplayeru. Na oznámení konkrétních módů se ještě čeká. Během jednotlivých závodů půjde zajíždět do boxů a seřídit vůz dle tamějších podmínek.
Hra vyjde v Evropě 20. března pro platformy PC (operační systém Windows), PlayStation 4 a Xbox One. Později tohoto roku (Q3/Q4 2015?) se plánuje vydání i pro Wii U a Steam OS (respektive vybrané distribuce Linuxu). Těšíte se na reinkarnaci závodních simulátorů? Jste seznámeni s předchozí tvorbou studia nebo dáváte přednost titulům jako rFactor, GRID, Forza či Gran Turismu?