PREVIEW - Mafia 3 se odklání od kořenů, místo baseballu pistole [E3 2016]
První díl hry Mafia je v rámci zábavního průmyslu naprosto jedinečný, a ač bychom si to přáli sebevíc, takový kousek už v rámci značky nikdy neuvidíme. Dost najevo to ostatně dával i nástupce, který představil značně přepracovaný koncept. Ten ale stále ještě nepůsobil přehnaně. Mafia 2 do série přinášela nové prvky a bylo zkrátka potřeba počítat s tím, že k nějakému tomu posunu dojít musí.
Druhou Mafii vyráběli Češi a jejich rukopis je na hře stále dobře znát. Nebyli v tom ovšem sami, když část vývojářského týmu 2K Games přeobsadili lidmi z Ameriky, kvalita šla pomalu dolů. Za velkou louží došlo ke stříhání a ze hry tak vymizelo hned několik pro příběh klíčových misí. I proto se řada věcí v rámci děje zdá zbytečných, nedává smysl nebo není uzavřená. V Mafii 2 tak veskrze lítáme od rodiny k rodině a likvidujeme zcela nezávislé klany. Něco takového bylo pro první díl absolutně nepředstavitelné. A proč to děláme? To se dozvídáme buď jen velice okrajově, nebo prakticky vůbec.
Američané byli ale se svou prací spokojení, a tak vydavatelská společnost Take Two, pod kterou vývojářská studia 2K Games patří, rozhodla – třetí Mafia se bude dělat čistě ve Spojených státech. Pár českých tvůrců se se změnou svezlo, ale jejich vliv na výsledek není rozhodující. A to je chyba, kterou Mafia 3 trpí nejvíc. Publisher pro titul postavil tým Hangar 13, právě ten se pod pokračování podepíše.
Mafia 3 dostala v rámci herního veletrhu E3 2016 značný prostor, autoři prozradili několik zásadních faktů a na předváděčce za zavřenými dveřmi nabídli taky osekaných a upravených 20 minut z hraní, které ale veskrze nehází na třetí díl dobré světlo. Nejprve si ale pojďme shrnout fakta.
Hlavní dějová linka zpracovává příběh Lincolna Claye, syna přistěhovalců, který neměl vůbec jednoduché dětství. Naopak bylo docela trýznivé, což se na malém chlapci, jež nebyl veden pevnou rukou, podepsalo a nahromaděnou zlost teď s odstupem času vypouští ven. Stal se z něj sirotek. Možná aby přežil v drsném New Bordeaux, se Lincoln zařadil do místního podsvětí, kde se postupně vypracoval, respektive vypracuje na obávaného gangstera.
New Bordeaux je město, jehož předlohou se stalo New Orleans. To mělo od pradávna mafiánskou historii a bylo největším centrem dění všeho špatného, co se v Americe událo. A možná to tak zůstalo dodnes, pomineme-li fakt, že v tom reálném světě se jedná o místo s největším počtem vražd v roce. Zkrátka ideální místo, kam novou hru z prostředí gangů zasadit.
Dobová architektura, nové designové trendy rozrůstajících se automobilek, chaotické uspěchané období, Vietnamská válka v plném proudu, zlatá éra místního podsvětí, zkvétající nelegální obchod a výborná autentická muzika jsou prvky, které věrohodně vykreslují dobu a podtrhují kompletní atmosféru hry. Přesně to se tvůrcům z prezentovaných kusů podařilo vyobrazit na výbornou, tady ovšem prozatím s tou vyloženou chválou končíme.
Pokud vám vyhovuje herní model značky The Godfather, asi si ale přijdete na své. Řeč je o otevřeném světě, postupném ovládání města a vlivu vedlejších misí na dějovou linku. New Bordeaux je totiž rozděleno na několik částí, přičemž každou ovládá jiná mafiánská rodina. Každý takový klan chce mít samozřejmě hlavní slovo a vliv může posílit tím, že ovládá důležité čtvrti. V rámci vedlejších misí můžeme tyto městské části obsazovat, někdy je to dokonce nutné k vyvolání nové příběhové mise.
V momentě, kdy obsadíme některé z míst, můžeme jej přidělit ke správě některému ze svých parťáků (zdravíme tě Vito), zajistit si tak pohodlí, komfort a pravidelný přísun financí plynoucích z obchodní sítě. V případě, že se pak snažíme ovládnout sousední území vedle některého, které už patří do naší samosprávy, není nic jednoduššího, než si povolat blízké posily. Když jde do tuhého, vždycky se tedy najde někdo, kdo nás z problémů vyseká. Anebo nám alespoň přiveze požadovanou výbavu.
Tohle je obal, který pokud se chytne za ten správný konec, může přinést docela atraktivní pohled na hru. Co ale rozhodně žádná hitparáda není, je bohužel to nejdůležitější – herní model. Mafia 3 je trhaná, má grafické chyby, občas neinteligentní umělou inteligenci a jízdní model se setkává s vlnou kritiky. Jeho arkádové pojetí je přes čáru a přehnaná akčnost se promítla na kompletní hře, jejíž kořenová myšlenka byla úplně někde jinde.
První díl Mafie nabízel akční pasáže velice střízlivě, v některých úkolech vůbec, a dbal především na to, aby nám příběh důkladně vysvětlil, jak to chodí ve „společnosti“. Neposílal nás bezhlavě masakrovat hromady nepřátel a popravdě, mnoho misí bylo spíše o baseballu, než o střílení. V Mafii 3 to taky není o střílení. Tady je to rovnou o monumentálních explozích, vražedných bojových kombech, létajících autech, lidech, trakařích…
Mafia 3 si s ničím nebere servítky a do všeho jde na plno. Zapomeňte na stealth, čím větší paseku natropíte, čím větší bordel po vás ve městě zůstane a čím víc nahlas to dokážete, tím více zapadnete do konceptu, který se nám vývojáři z Hangar 13 snaží vnutit. A to je zatraceně velký problém.
Vydání Mafia 3 se neúprosně blíží a je až fascinující, jak rychle hru autoři dokázali zpracovat s ohledem na to, kolik let trval vývoj předešlých dvou dílů. Zatím titul v mnoha ohledech působí jako nedotažená rychlokvaška, co má ještě hodně much. A to víme pramálo o kvalitách scénáře. Na E3 ovšem tvůrci slíbili zakončení druhého dílu. Nejenže se budeme potkávat s některými postavami z Mafia 2, dozvíme se také, proč došlo k přesunu do New Bordeaux, i fakta o možném konci Joa Barbary.
Plni obav tedy netrpělivě očekáváme Mafii 3, na Windows PC, PlayStation 4 a Xbox One vyjde už letos, konkrétně 7. října.