PREVIEW - Watch Dogs představuje slibné zpracování reálného podkladu
V hlavním tématu Watch Dogs prozkoumáme dopad současné technologie na dnešní společnost, kde je vše propojeno skrze internetovou síť. Přístup k těmto citlivým datům se stane vaší jedinou a zároveň nejmocnější zbraní ve městě Chicago, kde se ujmete role Aidena Pearce, psance zákona, který se snaží dohlížet na svoji rodinu kvůli nešťastné minulosti, kterou si prošla.
Po eskapádě krušných událostí je Aiden zahnán do kouta a musí spravedlnost vzít do vlastních rukou a konfrontovat zkorumpovaný systém. Stanete se strážcem společnosti, ne však po vzoru komixových hrdinů v elasťácích, ale obyčejného smrtelníka s kšiltovkou a rouškou přes čumák. Samotný název hry je dvojsmyslná slovní hříčka, v prvním slova smyslu odvozená od termínu watchdog, neboli jedinec, jehož cílem je sledovat korektnost, korupci a morální integritu ve společnosti. Zároveň se jedná o počítačovou periferii, která resetuje systém při jeho zaseknutí v důsledku hardwarové či softwarové chyby.
Je to hrdina, kterého si Chicago zaslouží...
Tvůrci se primárně inspirovali skutečným životem a technologickou pavučinou, do které je dnes čím dál tím více zaplétána bezpečnost, občané, vláda a infrastruktura měst. Není třeba hororového scénáře, aby se člověk vyděsil nad představou absolutní nadvlády nad těmito daty, na která v současnosti spoléhá celý světový systém.
Přesně této moci se dočkáme v roli Aidena Pearce, který je skrze svůj mobilní telefon schopen manipulovat s jakoukoliv technologií ve městě. Můžeme pouze spekulovat nad tím, do jaké míry je taková moc morální a kdo by byl schopen se ubránit jejímu zneužití. Možná se právě tématu podobné psychologické proměny dočkáme i u tohoto titulu.
...ale který ho zrovna nepotřebuje.
Jako hráč nebudete nuceni zasahovat do okolních událostí a míra, do jaké se budete podílet na okolním dění, bude záviset pouze na vás samotných. Společně s Aidenem projdete skrze morální rozpor mezi problémy osobními a cizími.
Pro určitou motivaci se ve hře objeví systém reputace, která bude odrážet hráčův postoj vůči škodám, které napáchá. Vaše reputace následně ovlivní, zda-li budete vnímáni jako hrdina či kriminálník. Každá akce bude mít pozitivní a negativní dopady na to, jak na vás budou média a společnost nahlížet.
A tak ho budeme pronásledovat...
Vaším nástrojem se stane samotné město, jehož infrastruktura v kombinaci s mobilním telefonem schopným hacknout jakékoliv zařízení bude sloužit jako primární zbraň. S ovládnutím a přístupu k osobním účtům, počítačům, dopravním semaforům a vlakům využívajících CBTS komunikační systém se město stane vaším osobním hřištěm, které nabídne možnosti řešení úkolů ušité na míru vašemu osobnímu stylu a dá prostor vaší nápaditosti.
Zároveň váš průchod ovlivní média, která o činech našeho hrdiny budou informovat. Jak jsme si již mohli z řady herních záběrů povšimnout, občané budou na takováto televizní vysílání reagovat, a pakliže si vás všimnou, nebudou se zdráhat informovat policii. Svět kolem vás žije za všech okolností, na každém rohu vás čeká nespočet možností a cest, které si jako hráč zvolíte čistě podle své chutě v akčních momentech, v nichž je třeba ustoupit zákonu. Město slibuje plno překvapení, která budou výrazně redukovat linearitu a vyžadovat mnohdy schopnost improvizace v nečekaných situacích.
...protože on to unese.
Pokud se podíváme na něco málo z reálné historie města Chicaga, dozvíme se o kamerovém zákonu, který byl uveden v platnost roku 2006. Jedná se o zákon s názvem Operation Virtual Shield snažící se vytvořit rozsáhlou kamerovou síť ve Spojených státech s centralizovaným monitorovacím systémem, který snímá záznamy v reálném čase a je schopen detekovat podezřelou či nebezpečnou aktivitu v hlídaných oblastech, a který zároveň oplývá funkcí rozpoznávání obličeje. Richard M. Daley, autor zákona uvádí, že do roku 2016 bude město Chicago opatřeno kamerovým systémem v každé ulici.
Nejen tento zákon společně s městem Chicago se stává perfektním zázemím pro téma Watch Dogs, ale dává podnět k zamyšlení, kam až dnešní technologie dosahuje a do jaké míry ztrácíme své soukromí. Ačkoliv se při hraní budeme bavit, je mrazivé si uvědomit, jak je svým způsobem technologický pokrok zvrácený a zároveň křehký.
Protože to není hrdina...
Jak bylo již možné z představených ukázek vypozorovat, hackování se ve Watch Dogs dostane do popředí v obrovské míře a právě skrze něj narušíme pozorovací systém Chicaga, díky čemuž získáme přehled nad vším, co se ve městě děje. Aidenovy ochranné instinkty k rodině se brzy přenesou i na samotné občany, čímž se staneme civilními strážci města.
S přístupem k CtOS databázi, která obsahuje osobní informace o jednotlivých občanech, jejich zaměstnání, příjmech, trestních rejstřících i zájmových kruzích, a kamerovou technologií rozpoznávání obličeje, budeme schopni identifikovat jakoukoli osobu ve městě včetně jejího potenciálního rizika překročení zákona. Během hry bude náš přístup k CtOS databázi postupně růst a její klíčové aspekty budeme ovlivňovat naším osobním herním stylem a dovednostním stromem.
Jelikož se však jedná o systém využívaný policií k řešení komplexních problémů jako dopravní zácpy, protikriminální opatření a správa napájení, nebudeme jím ozbrojeni sami. Policejní strategie si na tomto systému vyloženě zakládá a jedná se o klíčovou součást jejich jednotek, která umožňuje efektivitu s nízkým dopadem na rozpočet. Obdoba CtOS systému je už dnes v některých částech světa běžnou součástí bezpečnosti a rozhodně se tak jedná o aktuální a vhodné téma.
...je to tichý ochránce.
Během našeho procházení městem se budeme náhodně střetávat se situacemi, které mohou vyústit v problematičtější konflikt. V takových případech se mnohdy uchýlíme k přísnějším metodám, kdy si hackování užijeme do morku kostí při honičce, přestřelce i případně následnému pronásledování městskou policií. Jednoduchá zbraň se rázem stane mocným nástrojem použitelným s dostatečnou fantazií a bdělostí v jakékoliv situaci.
Pokud se hráč rozhodne vyřešit problém s nohama pevně na zemi, dostane se mu příležitosti využít akrobatických dovedností Aidena Pearce, který je schopen sprintovat, šplhat po budovách a překonávat nepříjemné překážky, včetně aut. Jako správný hacker oplývá Aiden Pearce také inteligencí, která se v herní složce projeví tzv. focusem, kdy zpomalíme svět okolo nás, což nám dá čas v rychlosti analyzovat prostředí pro potenciální prospěšné interakce. Tuto schopnost budeme moci využít naprosto kdykoliv, je však limitována a je jí třeba využívat s rozvahou.
Bdělý strážce
Jednou z předností, na kterou vývojáři dbají, je realističnost, počínaje propracovanou next-genovou grafikou běžící pod enginem Disrupt, který byl společně s Watch Dogs vyvíjen poslední čtyři roky. Ačkoliv byl Disrupt vytvářen od píky, vychází z již osvědčených enginů Anvil a Dunia, ze kterých čerpá otevřenost světa, věrnou vegetaci a umělou inteligenci.
Dle slov kreativního ředitele Jonathana Morina využil Ubisoft Montreal svých dosavadních zkušeností na práci s Assassin’s Creed, které aplikoval do městského prostředí, podíl na sérii FarCry a Splinter Cell pro akční složku, fyziku a stealth a ze série Driver se inspiroval jízdním modelem a fyzikou.
Důvěryhodnost světa však vývojáři nezakládají pouze na pěkných vizuálech, ale také na zbylých stránkách, s nimiž nekompromisně přijdeme do styku, ať už se jedná o chování NPC postav, hudební složky, atmosféry a dopad vašich rozhodnutí na příběh a okolí.
Doufáme, že jste si z našeho preview odnesli informace, které jste doposud o Watch Dogs neměli a těšíte se nyní na tento skvostný titul alespoň z poloviny tak jako my. Věříme, že nás Ubisoft nezklame a přinese nám úžasný zážitek z prostředí moderní éry.
Diskuse ke článku PREVIEW - Watch Dogs představuje slibné zpracování reálného podkladu