PREVIEW – The Witcher 3: Wild Hunt bude poctivé RPG [E3 2014]
Série o zaklínači Geraltovi z produkce studia CD Projekt RED je založena na knižní sáze polského spisovatele Andrzeje Sapkowkého. Jedná se o jedno z vrcholných děl fantasy na přelomu 20. a 21. století. Jako i jiné klenoty východoevropské literatury obsahuje hluboká morální dilemata, souboj ideologií, problematiku rasové nesnášenlivosti a drog, výhru peněz nad lidskými hodnotami a kritiku soudobé společnosti.
Všechny tyto věci do posledního puntíku lze nalézt i v oněch titulech. I když Sapkowski videohry nemá rád, a to dokonce ani ty založené na jeho universu, rozhodně by se neměl stydět, jak je se Zaklínačem u vývojářského studia zacházeno. Po dvou úspěšných RPG přichází třetí závěrečný díl, díky němuž se rozloučíme s dobrodružstvími Gwinbleidda. Do třetice všeho nejlepšího – CD Projekt RED se tohoto pravidla chystá držet zuby nehty.
Ještě není všem pracem konec, ale již nyní stojí hra za to
Úkonů na The Witcher 3: Wild Hunt ubývá a vzhledem k mohutnému obsahu se nynější práce skládají převážně z testování, upravování a dolepšování, a proto můžeme už nyní dobře předpovídat z doposud uvolněného obsahu, jakou finální formu bude přibližně mít.
Příběh celé série navazuje přímo na události z knih, a proto není divu, že se třetí díl v tomto ohledu neliší, scénáristé jej naopak provážou s předlohou daleko více než doposud. V uvolněných materiálech se vyskytují postavy, které na papíře hrály stěžejní roli. O jaké se konkrétně jedná, prozrazovat nebudeme. Právě propracovaný děj představuje jeden z hlavních důvodů, proč se The Witcher řadí k nejočekávanějším RPG next-genu.
Obecně lze říci, že na adresu prvního Zaklínače putovaly vesměs pozitivní ohlasy, setkával se však s ostrou kritikou zejména v omezenosti pohybu v rámci herního prostředí. S druhým dílem se daný atribut velmi vylepšil, ale něco tomu ještě přeci jen chybělo. The Witcher 3: Wild Hunt se pochlubí otevřeným světem bez umělých hranic. Už od samotného začátku může hráč jít, kam se mu zlíbí.
Mohutný svět a skvělý soubojový systém bez kompromisů
Dle vývojářů trvá cesta mezi nejvzdálenějšími body na mapě koňským cvalem 20 minut čistého času (pěšky se zákonitě musí jednat o mnohonásobně delší dobu). Jako další skvělou vlastnost lze považovat absenci načítacích obrazovek při vstupování do měst či budov. Vše běží plynule v reálném čase.
Zaklínačské řemeslo se velmi úzce váže k lovení monster a mistrovství umu zacházení s řeznými nástroji. Geralt z Rivie, Řezník z Blavikenu, nikdy nechodí pro tasení svého meče daleko, a proto přijde vhod propracovaný soubojový systém. Svou filozofií se tato oblast od druhého dílu neliší, i tak ale došla výrazného přepracování, jež souvisí s větší mírou propojení mezi útoky a plynulejší návazností animací jednotlivých pohybů.
Znamení (jednoduchá kouzla), pasti a petardy zůstávají v zaklínačském bojovém repertoáru. Díky gameplay ukázkám k nim pravděpodobně přibude i malá kuše, která však drobně nepasuje se zaklínačskou bojovou ideologií, která se pojí se zbraněmi na blízkou vzdálenost.
Staňte se skutečným lovcem nestvůr
Samostatnou kapitolou se stává lovení nestvůr, které se do základních mechanik integruje daleko více než kdy předtím. Zaklínačské řemeslo již nepůsobí jako okrajová záležitost vedlejších misí. Samozřejmě se lze vrhnout do souboje s bestiemi hlava nehlava ve stylu Skyrimu, to však znamená v mnoha případech jistou smrt. Aby Geralt z Rivie vyzrál nad svou kořistí, musí studovat.
Lovu předchází čtení knížek, průzkum okolí a míst častých návštěv nejrůznějších potvor, vaření lektvarů a potěrů na meče, a také poznatky obyvatel v nedaleké vesnici, osadě nebo městě. Ani po této námaze lovená bytost neprodá svou kůži lacině. Geralt musí taktizovat rovnou na místě a zvolit vhodný postup, jak pokračovat v boji. CD Projekt RED nechá vtáhnout hráče do zaklínačského řemesla až po uši.
Tvůrci slibují, že dokončení hry zabere přibližně 100 hodin, z čehož jedna polovina náleží ději a druhá vedlejším úkolů. Side questy by měly více navazovat na celé universum a samotnou hlavní linii. Zároveň projdou mnohonásobným větvením, což přidává hned několik variant, jak ukončit zadaný úkol. S tím souvisí i morální rozhodnutí, která jsou sérii vlastní již od prvního dílu. Scénáristé si kladou za cíl donutit hráče, aby se posouval v příběhu v závisloti na jeho vlastním přesvědčení. Žádná volba mezi dobrem a zlem, ale krutá realita soudobého světa.
Nová generace konzolí umožnila opět vylepšení celkové technické stránky titulu, která již v roce 2011 dosahovala vysokých kvalit. Upravený RED Engine disponuje zobrazováním vysokého počtu objektů s detailními texturami, a to i na delší vzdálenosti. Fyzikální model a precizní animace dodávají celkovému vzezření na skutečnosti a přirozenosti. Další slabinou polského studia byla taktéž mimika obličeje při dialozích postav. Jisté krůčky kupředu se v této oblasti objevily, i když ve výsledku nejsou tolik patrné.
Závěrečné putování s Bílým vlkem se jistě zapíše do pamětí mnoha hráčů a novinářů. Na trhu se nachází videohry, nad kterými si někdo dal spoustu práce, vyvíjel je rád a nedělal je pro peníze, ale pro hráče. A přesně do této kategorie patří i The Witcher 3: Wild Hunt. CD Projekt RED opět dokáže, že AAA scéna není ztracená a že originalita a kvalita nenáleží pouze indie plošinovkám. Titul vychází 24. února 2015 pro PC, PlayStation 4 a Xbox One.