Dial Telecom čtvrtým mobilním operátorem nebude, sází na optiku
Nejprve by asi bylo dobré zmíněného poskytovatele představit. Mnozí jej znají a ostatní jeho aktivitu pravděpodobně zaznamenali nepřímo, skrytou za některými službami a projekty. Pokud se podíváme do historie, asi jako první zaujme položka z roku 2008, kdy právě Dial Telecom zakoupil 100 % akcií Telekom Austria Czech Republic, který poskytoval služby pod našinci dříve známou značkou VOLNÝ.
Koncovým zákazníkům se portfoliem asi nejvíce přiblížil na přelomu let 2010 a 2011, kdy do skupiny Dial Telecom přibyla společnost MobilKom - operátor U:Fon. Přestože není pozice U:Fona nikterak růžová, má poměrně slušné síťové pokrytí po velké části ČR a zapadá tak logicky do portfolia. Oproti konkureci by samotné pokrytí U:fonu nebylo žádná výhra. Pilířem nabídky je vlastní páteřní optická síť. Její délka je v ČR 4500 kilometrů, což znamená celých 120 000 km optických vláken a to už vypadá jako slušné číslo. Více má z českých konkurentů třeba UPC s 8000 kilometry.
Když byla v kurzu aukce dostupných kmitočtů, společnost stejně jako několik dalších zvažovala možný vstup mezi trojici stávajících mobilních operátorů. S poskytováním datových a hlasových služeb zkušenosti měla, ale stejně jako UPC nebo Penta nakonec svou účast zrušila. ČTÚ totiž nastavením podmínek nepřímo zvýhodnil stávající operátory a ostatní ze hry vyřadil. Bez značného kapitálu, kterým disponují právě současní operátoři a Kellnerova PPF, by navíc byl problém potřebnou síť i přes úspěch v aukci vybudovat.
Společnost se ve svých tiskových zprávách často opírá do státních zakázek a některé tendry dokonce neváhala napadnout na nejvyšších místech. Konkrétně zmiňme např. tendr KIVS (Komunikační infrastruktura veřejné správy), kde stát nakupuje datové a hlasové služby za nesmyslně vysoké částky. Otevřený dopis premiérovi Petru Nečasovi upozorňoval na fakt, že jsou státní zakázky předražené a tržní cena je až o 80 % nižší.
Díky špatně nastavenému systému se i nadále nakupují služby draho od velkých poskytovatelů a opět se nevyužívá služeb těch lokálních. V praxi to vypadá tak, že stát vypíše tendr, ale kvůli pochybně nasazeným podmínkám se jej firmy nemohou zúčastnit. Požadavkem u KIVSu např. bylo, že daná firma musí zvládnout zaštítit úřady jednoho druhu po celé republice.
Místo uspořádání po krajích či oblastech, kde by mohli lokální poskytovatelé výrazně zahýbat koncovou cenou, se volí právě globální varianta, tzv. centralizovaný systém. A z té těží opět velcí operátoři a poskytovatelé, kteří svou infrastrukturu mají dávno hotovou. V konkrétních oblastech jsou lepší podmínky často schopni nabídnout právě menší hráči na trhu. Hledisek je samozřejmě více, ale minimálně na ceně by se dalo ušetřit, což potvrzuje uzavření smlouvy s Ministerstvem financí mimo centralizovaný systém s 30% úsporou nákladů a trojnásobným zrychlením.
Některá prohlášení je nutné brát s odstupem, neboť každý chce vypadat jako "ten hodný", ale určitě bude do budoucna zajímavé sledovat, jak se bude vyvíjet české operátorské prostředí a jaký vliv na našem trhu bude doposud rostoucí Dial Telecom mít. Pokud vás zajímá více, nedávno byl spuštěn YouTube infokanál společnosti s videi popisujícími infratrukturu a jednotlivé služby.
Diskuse ke článku Dial Telecom čtvrtým mobilním operátorem nebude, sází na optiku