RECENZE - ARMA 3 aneb jak si nahradit vojnu v pohodlí vašeho domova
Přesně tak, současný stav ARMA 3 je takový, že je sice v prodeji za plnou cenu, avšak s absencí příběhové kampaně. Ta bude vycházet v následujících měsících v podobě tří bezplatných DLC. První části bychom se měli dočkat do konce října, zbytek by poté měl být dostupný v periodě jednoho měsíce.
Tvůrci toto rozhodnutí obhajují tím, že nechtěli dále odkládat vydání, a také nedostatkem pracovníků, kteří by se museli starat o chod betaverze a zároveň pracovat na příběhu. Navíc herní doba první příběhové epizody by měla mít okolo šesti hodin. Rozhodnutí vydání bez kampaně je lehce rozporuplné a možná by se dalo označit i za nešťastné, a to i vzhledem k recenzím neúplného produktu.
Chudý obsah bohatého světa
Co tedy může ARMA 3 nabídnout, když je nyní kampaň mimo hru? Z alfy a bety známé Ukázky se rozšířily o sedm nových a celkový počet navýšily na patnáct. Stále se jedná o samostatné mise, které zaberou několik desítek minut a nijak moc nevyzývají ke znovuhratelnosti. Módy Zbrojnice a Výcvik, známé z předchozích dílů, byly vyřazeny úplně. První zmíněné se snaží nahradit tři jednotlivé mise v Ukázkách, bohužel bez miniher.
Naopak byl doplněn obsah ve Střelnici, jež se snaží suplovat právě minihry ze zmíněné Zbrojnice. Stejně tak se rozšířil počet scénářů pro hru více hráčů. Zbytek momentálně stojí na vůli komunity, protože singleplayerové scénáře představuje pouze produkce fanoušků.
Dechberoucí prostředí
Herního obsahu jako takového tedy v základu moc není. ARMA 3 byla však doplněna o nový ostrov Altis, dříve známý jako Lemnos, s neuvěřitelnou rozlohou 270 km. Jedná se o zatím nejrozlehlejší virtuální oblast série. Celý tento ostrov byl navíc zpracován v opravdu nádherné grafice, která se může směle rovnat se špičkami dnešní doby.
Kochat se můžeme místní květenou, oblohou a vlastně úplně vším, co lze vidět. Zároveň je však potřeba počítat s určitou náročností na systém. Ten se sice oproti betě nijak zásadně nezvýšil, protože s i5 2500K, 8GB RAM a 2GB GTX 660 se hra pohybuje na nejvyšší detaily okolo 30-35 fps, ale pro naprostou plynulost na horším hardwaru si budeme muset počkat.
Stále stejné chyby
Pánové z Bohemia Interactive se bohužel příliš nepoučili z chyb natropených v předešlých dílech. Pár věcí, které oku nejsou moc příjemné, zkrátka přetrvalo. Řeč je například o animacích, jež jsou sice mnohem lepší oproti ARMA 2, stále jim nicméně k dokonalosti chybí opravdu mnoho. Například při lezení na žebřík se postava drží imaginárních madel, i když je prakticky na střeše.
Stejně tak zůstala přestřelená UI, která dohlédne a zamíří na 150 metrů skrze les a trávu naprosto přesně, přestože hráč nevidí nic. Posledním zůstatkem je doslova pošahaná fyzika vozidel, kdy není výjimkou, že tank není schopen projet půlmetrovou zdí (přestože je schopen vyvrátit snad každý strom). PhysX u vozidel nejspíš funguje jen pro klidnou jízdu. Škoda, že se tvůrci nevěnovali těmto problémům stejně, jako zpracování ostrova nebo grafice.
Špičková hratelnost
Čím se může ARMA 3 chlubit, je opravdu povedená hratelnost. Ať už se jedná o střelbu ze zbraní, kdy to hezky kope, nebo jízdu ve vozidlech, která je, až na zmíněný kolizní systém, opravdu příjemná a snadná. Akorát létání stále není zrovna jednoduché.
Občas se stane, že pozlobí umělá inteligence, ať spojenecká či protivníkova. nebo se zblázní interface a označuje neexistujícího nepřítele, ale to nijak neovlivňuje celkový dojem. Pro ARMA sérii typický realismus zůstal nezměněn, což fanoušci jistě ocení. Po dvou až třech zásazích jde hráč k zemi, i kdyby třikrát napsal IDDQD.
Verdikt
ARMA 3 překonává svého předchůdce skoro ve všech směrech, stále však přetrvávají neduhy z předešlých dílů. V aktuální chvíli bohužel obsah stojí převážně na tom, co vytvoří komunita, případně na nabídce multiplayeru.
Diskuse ke článku RECENZE - ARMA 3 aneb jak si nahradit vojnu v pohodlí vašeho domova